Tuotekehityksen ja kansainvälistymisen kautta laajemmat markkinat Samuli Vanhala
Tracker Oy •Metsästykseen ja kotieläintalouteen paikannustekniikkaa myyvä yritys •Perustettu 1977 Oulunsalossa •Tytäryritys Tracker Software Oy •Liikevaihto n. 4 M€ •Henkilökuntaa n. 25 •Kansainvälistä myyntiä ja vientiä yli 10 maahan
Alan kärkituotteet •Erinomaisesti toimivat tuotteet, alallaan maailman parhaat •Matkapuhelimiin •Internetiin •Metsästäjille •Koirille •Poroille ja tuotantoeläimille •Korkea asiakastyytyväisyys ja pienet reklamaatiot
T&K:n tavoitteet Trackerilla •Haluamme että Tracker tunnetaan alan parhaista paikannustuotteistaan •Hallitus ja johto sitoutunut yhteisiin tavoitteisiin •Palveluiden toteuttamiseen tarvitaan korkeaa teknologiaa, mutta asiakaskunta ei ole teknisesti valveutunutta •Käytettävyys x3 •Tuotteissa automaation taso on oltava korkea, jotta käytettävyys paranisi •Toimintavarmuus on äärimmäisen tärkeä
Trackerin T&K:ssa tyypillistä •Tracker investoinut tuotekehitykseen vuosittain todella merkittävästi •Rauta ja ohjelmisto T&K:ta •IPR:t suojattu T&K:ssa hyvin •Investoinnissa mukana TEKES •Markkinatutkimukseen / asiakas lisäarvoon pitäisi satsata enemmän •Tullut myös STR virheinvestointeja •Ajoitus – road mapping
Trackerin T&K:n merkitys yhtiön STR:lle •Parhaat tuotteet ja palvelut kilpailukyky •Asiakastyytyväisyys •Kustannusten pienentäminen •Kustannukset ohjelmistokehityksessä (oma platformi) •”Lähes ammattimaisia” IPR spin offeja •Tytäryhtiön syntyminen, jossa huippu tiimi tekemään matkapuhelin ohjelmistoja
Trackerin haasteet strategiassa ja T&K:ssa •Yhtiön koko KV markkinoilla •T&K panokset nyt jo ylimitoitettuja tulos •Asiakastyytyväisyys ja lisäarvo •Jakelun rakentaminen KV markkinoilla •Osaaminen KV myynnissä •Muuttuva maailma matkapuhelinohjelmistoissa •Garminista tuli iso kilpailija •Brändin rakennus: ”Nyt ollaan vasta tuotemerkki” VS. Beretta 1526
T&K:ssa KV-osaaminen •Kansainvälisessä toiminnassa haasteina: Tuotteiden oltava valmiita Tuotekehitys, tuotteistus
Kiitoksia! Samuli Vanhala Lisätietoja: