Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Menestyvän verkkokaupan perustaminen Verkkokauppaseminaari 26.8.2008 Samuli Romppainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Menestyvän verkkokaupan perustaminen Verkkokauppaseminaari 26.8.2008 Samuli Romppainen."— Esityksen transkriptio:

1 Menestyvän verkkokaupan perustaminen Verkkokauppaseminaari 26.8.2008 Samuli Romppainen

2 Perustettu Oulussa 2001 Tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa ja Hong Kongissa Vientiä konsernin ulkopuolelle yli 20 maahan. Omistus: Sponsor Capital Fund 68% ja toimiva johto 32% Konsernin oma myynti jakautuu etämyyntiin (70%) ja Outlet-myyntiin (30%) Omaa henkilöstöä n. 100 Erätukku lyhyesti 1/4

3 Erätukku lyhyesti 2/4 Myynnin kehitys 2004200520062007 Liikevaihto 13 996 000 €22 855 000 €26 300 000 €29 000 000 €

4 Erätukku lyhyesti 3/4 Myymäläverkosto: Oulu, Vantaa, Tampere, Lappeenranta Borlänge (SWE), Haaparanta (SWE) Kirkenaer (NOR) Verkkokauppa: Suomi (Group), Ruotsi (Group), Norja (Group) Tanska, Islanti, Saksa, Ranska, Englanti, Skotlanti, Irlanti, Espanja, Itävalta, Sveitsi, Romania, Puola, Viro, Latvia, Liettua, Unkari, Slovenia, Uusi Seelanti, Tsekki Logistiikka: Oma hankinta Kaukoidässä Yhden palveluvaraston kautta (Itella, Tuusula)

5 Erätukku lyhyesti 4/4 Ydinliiketoiminta keskittynyt tuotekehitykseen, suunnitteluun, markkinointiin ja myyntiin – kaikki muu ulkoistettu. Omat tuotemerkit North ICE®, JahtiJakt®, Manager™, sekä Air-Tex™. Liikeideana on tuotekehittää ja suunnitella laadukkaita, teknisiä metsästys- ja vapaa- ajan tekstiilejä ja välineitä, valmistuttaa ne omilla sopimustehtailla, kuljetuttaa ne kustannustehokkaasti Eurooppaan ja myydä ne suoraan loppukuluttajille ilman välikäsiä. Näistä syntyy Erätukun lupaus: ”Etkä maksa välikäsille”

6 Yksi esimerkki ulkoistamisesta TUOTANTO MAINONNAN TUOTTAMINEN ASIAKASHUOLINTA TUONTIHUOLINTA VARASTOINTI MYYMÄLÄLOGISTIIKKA TALOUSHALLINTO HELP DESK -PALVELUT Erätukku

7 Erätukun strategiset tavoitteet Kasvaa nopeasti alan johtavaksi toimijaksi Skandinaviassa ja merkittäväksi toimijaksi koko Euroopassa Kasvaa uusilla maantieteellisillä alueilla kustannustehokkaasti huomioiden kuitenkin, että olemassa olevilla markkinoilla kasvu, tehokkuus ja nopeus säilyvät Kaiken lähtökohta on kasvun ja tehokkuuden ohella kuitenkin ASIAKASTYYTYVÄISYYS kaikilla valituilla markkinoilla.

8 Verkkokaupan perustaminen HAASTEKENTTÄ: Onko minusta verkkokauppiaaksi – taipuuko organisaationi? Mistä saan osaamisen ja resurssit verkkokauppaan? Miten kirjanpito pysyy mukana? Vaarantaako verkkokauppa mahdollisia muita kanavia, kuten kivijalkaa? Miten pysyn ajan hermoilla verkkokaupan muutoksessa? Miten pitäisi markkinoida ja kenelle – löydänkö asiakkaani? Miten pärjään jatkuvassa vertailussa ja arvostelussa?

9 Verkkokaupan perustaminen PERUSASIOITA: Verkkokauppa on kuin mitä tahansa liiketoimintaa, tosin siinä on kyettävä soveltamaan! Yli yksinkertaista asioita! Opi muiden virheistä! Selvitä tarkoin kilpailijakenttä ja oikeat kohderyhmät! Suunnittele ja ”benchmarkkaa”! Aseta tavoitteet ja skenaariot, budjetoi! Priorisoi askeleet ja niissä tehtävät toimenpiteet! Hanki hyvät yhteistyökumppanit, verkostoidu! Testaa ja varmista laatua! Pyri varautumaan yllätyksiin! Ota yrityksellesi sopivia riskejä! Pyri ylivoimaan valitsemillasi osa-alueilla!

10 Verkkokaupan perustaminen ESIMERKKI: I Vaihe: Päätös Ymmärtäminen Tarvekartoitus ja budjetointi Toimittajan valinta Suunnittelu ja toteutus Sisältö Koekäyttö Julkaisu II Vaihe: Kohdeasiakasanalyysi Lisäarvon tarjoaminen Internetmarkkinointi Hakukoneoptimointi Lisäarvopalvelut Kävijämäärien kaupallistaminen III Vaihe: Toimitettu informaatio Asiakkaan tuottama informaatio Virtuaalipalvelut Toimitushintaoptimointi Syvä integraatio

11 Verkkokaupan perustaminen JOHTAMINEN VERKOSTOITUMINEN JA PRIORISOINTI: Kuka vastaa yrityksen verkkoliiketoiminnasta – selkeä henkilö on löydettävä. Millaisia verkostoja tarvitaan Miten verkostoitua, mitä tekee itse – kuka hoitaa verkostosuhteet. Kuka vastaa koordinoinnista alihankkijoiden ja muun verkoston suuntaan Priorisointi: Mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Mikä on oleellisinta toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Kumpi on tärkeämpää tunnettuus, vai myynti.

12 Yksi esimerkki ulkoistamisesta TUOTANTO MAINONNAN TUOTTAMINEN ASIAKASHUOLINTA TUONTIHUOLINTA VARASTOINTI MYYMÄLÄLOGISTIIKKA TALOUSHALLINTO HELP DESK -PALVELUT Erätukku

13 Verkkokaupan perustaminen POHDITTAVAA: Kansainväliset markkinat – millä toimintaa voidaan helpottaa Palvelut – miten niitä voidaan tarjota ja myydä verkossa Hybridi- / monikanavajakelu – saadaanko näitä toisiaan tukeviksi, ei keskenään kilpaileviksi Pirstaloitunut ja edelleen pirstaloituva markkinoinnin pelikenttä – millä kulujen paisuminen voidaan hallita ja myydä tehokkaasti.

14 Kysymyksiä?


Lataa ppt "Menestyvän verkkokaupan perustaminen Verkkokauppaseminaari 26.8.2008 Samuli Romppainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google