Parisuhdeväkivalta: tunnistaminen ja ennaltaehkäisy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Parisuhdeväkivallan varhaiset vaiheet
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Kiertävä perhekeskus KIEPPI –hanke Viola -väkivallasta vapaaksi ry Anitta Puukko & Jaana Kainulainen.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Ennaltaehkäisevään työhön: Ajoissa apua perheväkivaltaan -hanke
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Koulutuksen laadun kehittäminen
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Suomen mielenterveysseura
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
KAUPUNKIELVI SEMINAARI klo Elvi-projektit 1. Ikääntyneiden kotona selviytyminen Kyläelvi Kolmas ikä pohjoisissa suomalaisissa.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
KAUPUNKIELVI – PROJEKTI
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Näkökulmia vastaamiseen
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Dialogisuus asiakastyössä
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Esityksen transkriptio:

Parisuhdeväkivalta: tunnistaminen ja ennaltaehkäisy Naisiin kohdistuvan väkivallan ennaltaehkäisy –seminaari 30.9.2010 Helsinki, Valkoinen sali Annukka Hulkko, AAP-hanke

I Hankkeesta lyhyesti Hankkeen tavoitteena on parisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn vahvistaminen ja ennaltaehkäisyä tukevien toiminta- ja työskentelymallien kehittäminen Pohjois-Karjalan alueella Hankkeessa on edetty parisuhdeväkivallan merkitysten ja prosessien sanoittamisen kautta preventiivisten, työyhteisökohtaisten toiminta- ja työskentelymallien kehittämiseen Hankkeen keskeisenä lähtökohtana on ollut kokemuksellisuuden (kokemuksellisen tiedon) kiinnittäminen osaksi parisuhdeväkivallan kategoriaa RAY:n rahoittama (2008-2010)

II Kokemuksellisesta näkökulmasta Parisuhdeväkivallasta tuotetut kuvat ovat osaltaan yleistäneet, yksinkertaistaneet ja kategorisoineet ilmiötä tavalla, joka on toisaalta sulkenut ulkopuolelleen tärkeitä eroja liittyen väkivallan syihin, osallisuuteen, esiintyvyyteen ja seurauksiin Ilmiön tunnistaminen sinänsä on ongelmallista Miten/minkälaisena parisuhdeväkivalta näyttäytyy kokemuksen tasolla? Mitä kokemuksellinen tieto tarkoittaa prevention näkökulmasta?

En ikinä satuttaisi sinua Lyhytelokuva En ikinä satuttaisi sinua käsikirjoitus Emma Kaukiainen toteutus yhdessä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman kanssa dramatisointi AAP-hankkeessa tehtyjen haastattelujen pohjalta En ikinä satuttaisi sinua

III Parisuhdeväkivalta ja varhainen puuttuminen Varhainen puuttuminen; sekundaaripreventio l. välitön puuttuminen väkivaltaan Emootioiden ja käyttäytymisen tason muutokset ovat kokemuksellisesti välittömiä ja sikäli varhaisten vaiheiden kannalta merkittävimpiä ilmiöitä, mutta useimmiten näiden kokemusten taustalla on erilaisia yksilöllisiin piirteisiin, parisuhteeseen sekä elämäntilanteeseen liittyviä tekijöitä Varhaisen puuttumisen prosessit: reagointi; tunnistaminen; puheeksi ottaminen, tilanteen kartoitus (ja arviointi), jatkotoimenpiteet (sopivan avun piiriin ohjaaminen)

Varhaisen puuttumisen prosessi (miten) Emootiot (emot. reagointi): epäusko; hämmennys, pelko, turvattomuus, hylkääminen, syyllisyys; häpeä Käyttäytymisen muutokset: ennakointi, varovaisuus Yksilölliset tekijät: tunne-elämän epävakaus Parisuhdetekijät/elämäntilanne: kontrollikäytt., konfliktitilanteiden vuorovaikutusmallit, suhteen epävakaus /siirtymät, elämänhallinta; stressikokem. Tuen muoto (mitä) Tuen tarjoaja (kuka) Varhaisen puuttumisen prosessi (miten) Sosiaalinen tuki osana perhe- ja ystävyyssuhteita Perhe, ystävät Emotionaalinen, käytännöllinen ja informatiivinen tuki Sosiaalinen tuki osana huolenpito- ja palvelutehtäviä Palveluammattien työntekijät (esim. taksikuskit, parturi-kampaajat, kiinteistönhoitajat) Informatiivinen, käytännöllinen ja emotionaalinen tuki Epävirallinen ohjaus ja neuvonta Vastaanottovirkailijat, vapaa-ajan ohjaajat, toimistotyöntekijät, opettajat, ”maallikko”auttajat Tilanteen kartoitus Sopivan avun piiriin ohjaaminen Puolimuodollinen ohjaus- ja neuvontatyö Erityisopettajat, terveydenhoitajat, lähihoitajat, mielenterveystyöntekijät, sairaanhoitajat, nuorisotyöntekijät Tilannetta jäsentävä arviointi ja keskustelu (dialogisuus) Virallinen ohjaus- ja neuvontatyö Koulutetut neuvojat, sosiaalityöntekijät, psykologit, kuraattorit, perheneuvojat Tilanteen tulkinta ja arviointi Interventio Tavoitteiden asettaminen (kommunikatiivisuus) Intensiivinen hoito- ja terapiatyö Erikoistuneet työntekijät (hoitohenkilökunta, terapeutit) Ongelmien tiedostaminen ja työstäminen Elämän uudelleen jäsentäminen (refleksiivisyys) (vrt. D.L. Milne 1998)

IV Parisuhdeväkivalta ja ennaltaehkäisy Ennaltaehkäisy; primaaripreventio l. väkivallan ehkäisy ennen sen esiintymistä Keskeistä sen määrittely, mitä itse asiassa ehkäistään, ylläpidetään tai edistetään (kohderyhmä, tasot) Ennaltaehkäisyn prosessit: riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen, vaikuttavien menetelmien käyttäminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden arviointi

Lisätietoja: www.violary.fi/hankkeet V Lopuksi Ennaltaehkäisevien toiminta- ja työskentelymallien kannalta oleellista on ns. peruskysymysten ratkaiseminen (työn sisällöt, tavoitteet, tasot, kohteet, menetelmät, muodot) Suurin ongelma ei suinkaan ole siinä, etteikö näitä kysymyksiä pystyttäisi mielekkäästi ratkaisemaan vaan siinä, nähdäänkö nämä kysymykset ylipäänsä mielekkäinä Kokemuksellisten elementtien myötä parisuhdeväkivaltaan liittyvät kysymykset asemoituvat selkeästi eettis-moraalisen viitekehykseen Kokemuksellinen tieto erilaisissa muodoissa näyttäisi edesauttavan eettisesti ahdistavien kysymysten käsittelyä, ymmärtämistä ja jakamista (l. eettisyys kytkeytyy välttämättä ja välittömästi eettiseen kokemukseen) Lisätietoja: www.violary.fi/hankkeet