Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Kuntamarkkinat Helsinki
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Jarmo Kärki Tikesos-hanke/THL
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ SOSIAALIHUOLLON TIETOTEKNOLOGIAHANKE Tilannekatsaus Projektipäällikkö Heli Sahala.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE Hallinnoija:
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Mika Väyrynen tuottaja
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Kansallisen terveyshankkeen ydintietomäärittelyt ja jatkohoidonsuunnitelma Jari Porrasmaa Kuopion yliopisto/HIS-T&K Suomen kuntaliitto.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Toimitusjohtaja Matti Toivola Hoitotyön johdon päivät Helsinki Helsinki Congress Paasitorni Tiistai aamupäivän vaihtoehtoinen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
THL valtionavustukset
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Yli 6000 jäsentä
tavoitetilakuvaukset
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Esityksen transkriptio:

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet Projektisuunnittelija, VTM Susanna Kaisla, Helsingin yliopisto Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Sosiaalialan tietoteknologia hanke Vanhuspalvelujen osuus hankkeessa Kirjaamisen haasteet Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Sosiaalialan tietoteknologiahanke TIKESOS Hanke tukee sosiaalialan omista tarpeista lähtevää tietoteknologian kehittämistä. Hankkeessa kehitetään asiakastietojärjestelmiä. Tähän liittyen yhtenäistetään sähköisten asiakirjojen sisältöjä ja rakenteita sekä asiakirjahallintoa. Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Hanke käynnistyi vuonna 2005 osana sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaalialan kehittämishanketta. Valtakunnallinen hankeorganisaatio koostuu johtoryhmästä, asiantuntijaryhmistä sekä projektiryhmästä. Hankkeeseen osallistuu laaja joukko valtakunnallisia, alueellisia ja paikallisia toimijoita. Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Lisätietoja: www.tikesos.fi Hankkeen toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä Suomen Kuntaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa. Lisätietoja: www.tikesos.fi Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Hankkeen keskeiset osat 2008–2011 Asiakastietojen käsittely Tietoturva Tietosuoja Kansallinen koordinointi ja kansalliset palvelut hankkeen jälkeen Asiakastieto- järjestelmien kehittäminen  Tiedot ja rakenteet  Arkkitehtuuri Tutkimus- tarpeet Kirjaamisen sisällöllinen kehittäminen Lainsäädäntö- tarpeet Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Vanhuspalvelujen dokumentointi Määrittelytyö aloitettiin keväällä 2008. Tehtävänä on koota ja määritellä sähköisessä asiakasdokumentaatiossa tarvittavat asiakirjat, tietosisällöt ja rakenteet, joiden halutaan olevan valtakunnallisesti tallennettavissa, siirrettävissä ja hyödynnettävissä tulevaisuudessa. Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Vanhustyössä yhteisesti käytettäviä asiakirjoja Yhteydenottotiedot Hakemus Palvelutarpeen arviointi Päätös ja muutoksenhakuohjeet Suunnitelma Tulo- ja menoselvitys Asiakaskertomus Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Tilanne tällä hetkellä: Dokumentteja käsittelevä raportti on lähdössä kommenttikierrokselle helmikuun puolivälissä. Kommentteja pyydetään laajasti sekä työntekijöiltä että muilta asiantuntijoilta. Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Kuinka ylittää kirjaamisen kynnys? Tietojärjestelmän toimivuus Kirjaamisosaaminen Kirjaaminen osana työprosessia Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Millainen on kirjaamisen työnjako? Kuka on päävastuussa? Kuka tiedottaa, jos tarvitaan tiedotusta? Kuinka voittaa kasvottomuus? Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Ketä kirjaaminen palvelee? Asiakkaat Työntekijät Organisaatio Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Mikä on oleellista? Mitä kirjata? Hoito- ja palvelusuunnitelman tavoitteet? Mitä on muuttunut? Mitä palvelua asiakas on saanut? Miten paljon aikaa asiakas on saanut? Asiakkaan osallisuus? Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Mistä tietää, että jotain on olemassa tai että jotain tapahtui, jos siitä ei ole jälkeä? Joensuu 4.2.2009, Kaisla

Kiitos! www.tikesos.fi susanna.kaisla@helsinki.fi Joensuu 4.2.2009, Kaisla