Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet Projektisuunnittelija, VTM Susanna Kaisla, Helsingin yliopisto Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Sosiaalialan tietoteknologia hanke Vanhuspalvelujen osuus hankkeessa Kirjaamisen haasteet Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Sosiaalialan tietoteknologiahanke TIKESOS Hanke tukee sosiaalialan omista tarpeista lähtevää tietoteknologian kehittämistä. Hankkeessa kehitetään asiakastietojärjestelmiä. Tähän liittyen yhtenäistetään sähköisten asiakirjojen sisältöjä ja rakenteita sekä asiakirjahallintoa. Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Hanke käynnistyi vuonna 2005 osana sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaalialan kehittämishanketta. Valtakunnallinen hankeorganisaatio koostuu johtoryhmästä, asiantuntijaryhmistä sekä projektiryhmästä. Hankkeeseen osallistuu laaja joukko valtakunnallisia, alueellisia ja paikallisia toimijoita. Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Lisätietoja: www.tikesos.fi Hankkeen toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä Suomen Kuntaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa. Lisätietoja: www.tikesos.fi Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Hankkeen keskeiset osat 2008–2011 Asiakastietojen käsittely Tietoturva Tietosuoja Kansallinen koordinointi ja kansalliset palvelut hankkeen jälkeen Asiakastieto- järjestelmien kehittäminen Tiedot ja rakenteet Arkkitehtuuri Tutkimus- tarpeet Kirjaamisen sisällöllinen kehittäminen Lainsäädäntö- tarpeet Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Vanhuspalvelujen dokumentointi Määrittelytyö aloitettiin keväällä 2008. Tehtävänä on koota ja määritellä sähköisessä asiakasdokumentaatiossa tarvittavat asiakirjat, tietosisällöt ja rakenteet, joiden halutaan olevan valtakunnallisesti tallennettavissa, siirrettävissä ja hyödynnettävissä tulevaisuudessa. Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Vanhustyössä yhteisesti käytettäviä asiakirjoja Yhteydenottotiedot Hakemus Palvelutarpeen arviointi Päätös ja muutoksenhakuohjeet Suunnitelma Tulo- ja menoselvitys Asiakaskertomus Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Tilanne tällä hetkellä: Dokumentteja käsittelevä raportti on lähdössä kommenttikierrokselle helmikuun puolivälissä. Kommentteja pyydetään laajasti sekä työntekijöiltä että muilta asiantuntijoilta. Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Kuinka ylittää kirjaamisen kynnys? Tietojärjestelmän toimivuus Kirjaamisosaaminen Kirjaaminen osana työprosessia Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Millainen on kirjaamisen työnjako? Kuka on päävastuussa? Kuka tiedottaa, jos tarvitaan tiedotusta? Kuinka voittaa kasvottomuus? Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Ketä kirjaaminen palvelee? Asiakkaat Työntekijät Organisaatio Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Mikä on oleellista? Mitä kirjata? Hoito- ja palvelusuunnitelman tavoitteet? Mitä on muuttunut? Mitä palvelua asiakas on saanut? Miten paljon aikaa asiakas on saanut? Asiakkaan osallisuus? Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Mistä tietää, että jotain on olemassa tai että jotain tapahtui, jos siitä ei ole jälkeä? Joensuu 4.2.2009, Kaisla
Kiitos! www.tikesos.fi susanna.kaisla@helsinki.fi Joensuu 4.2.2009, Kaisla