YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

TJTP110 Tietojärjestelmätieteen opinto- ja urapolkuja, 3 op Oppimistehtävä s 2013 Yyyyy Xxxx Aku Ankka.
Toimisto-ohjelmien käyttö tutkimuksen apuvälineenä
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Tuunaa työnhakusi - hae harjoitteluun
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementit Niina Katainen Virtuaaliyliopistohanke2003.
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Vertaismentorointi & Minä mentorina
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Yliopistojen valintaopas - Universitetens urval 2007 SYKSY 2006 Anne Nyman
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
ERIS360 Portfolio-prosessi
VANHUSTYÖN KOULUTUSOHJELMAN YHTEINEN LUKUVUODEN AVAUS SV08S1 SV09S1 SV10S2A SV10S2B SV11S2.
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
osana opiskelijan PLE:tä
E-kirjojen käsittely kirjastossa EKI:n avulla tekniset periaatteet.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Toiminta, toteutus suunnittelu Arviointi (itsearviointi) Kehittäminen,
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OPLAApro Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa.
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimintaohjeet opelle
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Jarkko Muhonen TeamProg
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Liiketalouden perustutkinto
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ohjaamon monikulttuurisuusverkosto
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Yli 6000 jäsentä
Esityksen transkriptio:

YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)

Portfolion paikka ammatillisessa kehittymisessä Niikko 2007, 57 /muk.

AMMATTITIEDOT –tieto tehtävästä –tieto omasta tehtävästä –tieto säädöksistä, tavoitteista –tieto kohderyhmästä –tieto ympäristöstä ja toimintatavoista AMMATTITAIDOT -perusteltu tapa toimia -argumentointitaidot (perustelu) -kommunikaatiotaidot -yhteistyötaidot -tilanteiden hallinta- ja organisointitaidot AMMATTI-IDENTITEETTI -näkemys itsestään työntekijänä ja toimijana -toimintafilosofia ( toimintaperiaatteet ja –tavat) -tärkeänä pidetyt asiat -työntekijänä toimiminen Niikko 2007, 57

PORTFOLIO on •Keino, väline, menetelmä •oppimisprosessin tuotos •arvioinnin väline •opiskelutehtävien kokoelma •parhaiden töiden kokoelma •kansio, video, kuvakokoelma.. •OMA tuotos

PORTFOLIOMUODOT •KERÄILY pofo •PROSESSI pofo •NÄYTE pofo •Portfoliot tehdään tekstinkäsittelyohjelmalla (word tv.); power point on esittelyä varten

KERÄILYPORTFOLIO •luonnoksia, leikkeitä, kaavioita •kuvia, piirroksia •ideoita, muistiinpanoja, mietiskelyjä •oppimispäiväkirja •materiaalipankkina prosessipofolle

PROSESSIPORTFOLIO •dokumentoiva pofo (se ”varsinainen”) •valittuja paloja työprosesseista ja tuotteista •kuvia ja tekstiä, näytteitä •Tekee oppimisen näkyväksi •voi olla opinnäytteen pohjana

NÄYTEPORTFOLIO •ammmatillinen pofo •hakutilanteeseen •sisältää CV:n •prosessipofosta valitut näytteet •esittelee ammatillista osaamista •voi sis. myös harrastuksista kertomista •itsearviointia

Lähteitä ja lisätietoja Openetti http://openetti.aokk.fi/ntm2001/portfolio.htm Portfolio-opas http://peda.net/veraja/jyu/ac/all/portfolio/pofoopas Käspaikka