YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
Portfolion paikka ammatillisessa kehittymisessä Niikko 2007, 57 /muk.
AMMATTITIEDOT –tieto tehtävästä –tieto omasta tehtävästä –tieto säädöksistä, tavoitteista –tieto kohderyhmästä –tieto ympäristöstä ja toimintatavoista AMMATTITAIDOT -perusteltu tapa toimia -argumentointitaidot (perustelu) -kommunikaatiotaidot -yhteistyötaidot -tilanteiden hallinta- ja organisointitaidot AMMATTI-IDENTITEETTI -näkemys itsestään työntekijänä ja toimijana -toimintafilosofia ( toimintaperiaatteet ja –tavat) -tärkeänä pidetyt asiat -työntekijänä toimiminen Niikko 2007, 57
PORTFOLIO on •Keino, väline, menetelmä •oppimisprosessin tuotos •arvioinnin väline •opiskelutehtävien kokoelma •parhaiden töiden kokoelma •kansio, video, kuvakokoelma.. •OMA tuotos
PORTFOLIOMUODOT •KERÄILY pofo •PROSESSI pofo •NÄYTE pofo •Portfoliot tehdään tekstinkäsittelyohjelmalla (word tv.); power point on esittelyä varten
KERÄILYPORTFOLIO •luonnoksia, leikkeitä, kaavioita •kuvia, piirroksia •ideoita, muistiinpanoja, mietiskelyjä •oppimispäiväkirja •materiaalipankkina prosessipofolle
PROSESSIPORTFOLIO •dokumentoiva pofo (se ”varsinainen”) •valittuja paloja työprosesseista ja tuotteista •kuvia ja tekstiä, näytteitä •Tekee oppimisen näkyväksi •voi olla opinnäytteen pohjana
NÄYTEPORTFOLIO •ammmatillinen pofo •hakutilanteeseen •sisältää CV:n •prosessipofosta valitut näytteet •esittelee ammatillista osaamista •voi sis. myös harrastuksista kertomista •itsearviointia
Lähteitä ja lisätietoja Openetti http://openetti.aokk.fi/ntm2001/portfolio.htm Portfolio-opas http://peda.net/veraja/jyu/ac/all/portfolio/pofoopas Käspaikka