Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä 25.1.2007 Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuuluu Kotka Kymin srk.yhtymään jäseniä n , Paljon lapsiperheitä, Laajenee uusien asuntoalueiden rakentamisen myötä.
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Raha taseessa Talousdemokratian keskustelutilaisuus Old Bankissa, Turussa Patrizio Lainà Suomen Talousdemokratia ry:n puheenjohtaja.
Gumbel Suuret sateet (yli 30 mm sateet + 50%) Toistumi saikaMinMaks KA A1B 2500,7230,8500,816 0, ,7190,8470,813 0, ,7090,8390,807 0,854 Muutos.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Mediamainonnan muutosmittari Tammi-huhtikuu 2009.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Apurahansaajien eläketurva Kulttuurin, taiteen ja luovien alojen rahoituspäivä Turku Henri Virtanen.
DIRECT TÄYDENTÄVÄT PALVELUT
HEINOLA RESORT Hankekokonaisuus vuosille SIVUSTO, VIESTINTÄ JA MARKKINOINTI.
25/06/ Digi-demohakemukset. 2 Yleiskriteerit -kuuluuko hanke yleensä tuen piiriin, ts. kyseessä on kulttuuriin liittyvä sisältötuotantohanke; -ei.
Jussi Laitinen & Reko Martti
FFH-Projekt/KK-projekti Fiber Från Hemmet Kuitu Kotoa Ulf Grindgärds, Mistä pitää tiedottaa? LVM
Suomen erikoissäännöt SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Ikäluokat • Aselajit tauluammunnassa ja maastossa • Ammuntamatkat • Pukeutumissäännöt • Harrastaja-
Lähiruokaa julkisen sektorin ruokapalveluissa
LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ
Kotisivut myynnin edistämisessä Sametime-kokoontuminen Heidi Varpelaide.
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
Tilastotietoja pankkien maksu-järjestelmistä Suomessa
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Vantaan kaupungin alueraha Vantaan kaupungin aluerahaa myöntävät aluetoimikunnat ja Svenska Kommittén Eri aluetoimikunnilla.
Mediamainonnan muutosmittari Mainostajien Liitolle Tammi-Lokakuu 2009.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.

Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Työolobarometrikysely 2012 Henkilöstötoimikunta Leena Hirvonen Kehittämispäällikkö.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
Tampereen Ateria liikelaitos Liikelaitosten johtokuntien koulutus tj. Tarja Alatalo.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Sosiaalinen luototus Kuntakyselyn osaraportti Ari Virtanen THL1.
ESIMERKKI KANNATTAVUUSLASKELMASTA:
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Tulevaisuuden rotareita - Rotaract PETS Leila Risteli , Syötekeskus.
Alkoholin mainonta ravintolassa
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Tutkijan identifiointi –seminaari Kommentteja Eeva Rantala |
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Samuli Hyvönen, Matias Meskanen ja Henri Jurvelin.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
Alaikäisen tekemä sopimus Anniina Väisänen & Jutta Kokkonen
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Heli Saari Outdoors Finland II Aktiviteettien kehittämisohjelman kansallinen koordinointi – hanke.
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski

Ajankohtaisia aiheita 1.Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen uusiminen 2.Kanta-asiakasetuuksia koskeva ohje 3.Sopimattomat menettelyt elinkeinotoiminnassa 4.Televisiodirektiivin uusiminen (Audiovisual Media Services Directive)

ICC:n mainonnan kv. perussääntöjen uusiminen •yhdistää hajanaiset säännöt •kattaa koko markkinointiviestintä •kattaa sähköinen media, pelit ja puhelin •ei koske yhteisöviestintää •huomioi medioiden erilaisuuden •tyypillinen kuluttaja on kohtuullisesti kokenut ja huomiokykyinen •tuotteita ovat myös konseptit (ja palvelut)

Sääntöjen rakenne-ehdotus •yleinen kattosääntö, jonka alla ovat kaikki muut säännöt paitsi seuraavat: –markkinayhteiskuntatutkimuksia, –suoramyyntiä, –ruoka- ja juomamainontaa ja –sähköisiä tuotteita koskevat ohjeet

Mainonnan perussääntöjen rakenne •yleislausekkeet •myynninedistäminen •sponsorointi •suoramarkkinointi •sähköinen media ja puhelinmarkkinointi •ympäristöväitteet

Kuluttaja-asiamiehen ohje koskien kanta- asiakassopimuksia ka-sopimuksen markkinoinnissa on kerrottava •millä edellytyksillä etuudet saa, esim. henkilötiedot antamalla tai euromääräisen ostorajan jälkeen •liittymismaksun suuruus •missä muodossa hyvitys annetaan •mistä saa lisätietoja ka-sopimuksesta ja henkilötietojen käsittelystä

markkinoinnissa ei tarvitse antaa lisätietoja kanta-asiakasjärjestelmästä tai tarjouksesta, jos kyseessä on •yrityskuvamarkkinointi tai •vain tiedotetaan tuotteen kuulumisesta kanta-asiakasjärjestelmään

Yleisiä periaatteita •vertaileva mainonta on sallittua, mutta hyvin vaikea toteuttaa •kaikki asiakkaat eivät voi olla kanta- asiakkaita •kannustettava tekemään vertailuja •ka-edut eivät saa olla pääsanoma, jos kohderyhmänä ovat kaikki kuluttajat

Ostohyvitys •ostohyvitys ei saa hallita markkinointia •hyvityksen määrän on oltava selkeä •ei sallittua: ”Hyvityksen määrä jopa x %” •sallittu: ”Ostokset kerryttävät ostohyvitystä” •jos vedotaan hyvityksen määrään, on kerrottava sen saamisen ehdot •suositellaan euromääräistä muotoa ja esimerkkejä

Esimerkkejä ostohyvityksestä •”Ostohyvitys euroa 3 kk:n ostoksista, ostot yhteensä vähintään 800 euroa” •”Kertyvä ostohyvitys keskimäärin 15 euroa 3 kk:n ostoksista, kun ostosten suuruus vähintään 500 euroa kuukaudessa” •”Ostohyvitys euron ostoksista 3 kk:n aikana 30 euroa”

Lisäksi sääntöjä •yhteistyökumppaneiden markkinoinnista •yksilöidyn tuotteen kanta- asiakashinnan ilmoittamisesta •keräilykampanjoissa kerrottavista tiedoista •luotoista markkinoinnissa