ERITYISOPETUKSEN TOTEUTTAMINEN Etelä-Karjalan ammattiopistossa Unto Kiljunen erityisopetuksen koordinaattori 16.12.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Sosiaality ö opiskeluterveydess ä Opiskelukuraattorin työ Kopparitoiminta.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Toiminnan suunnittelu
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Esityksen transkriptio:

ERITYISOPETUKSEN TOTEUTTAMINEN Etelä-Karjalan ammattiopistossa Unto Kiljunen erityisopetuksen koordinaattori 16.12.2010

Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/ 1998 - 20 § Erityisopetus 1. Lainsäädäntö Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/ 1998 - 20 § Erityisopetus Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/ 1998 - 8 § Erityisopetus - 8 a § Vammaisten opiskelijoiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus 2. Erityisopetuksen järjestäminen Etelä-Karjalan ammattiopistossa Ammatillisten perustutkintojen yhteinen osa - tavoitteena ammatillinen perustutkinto, työllistyminen, elämässä menestyminen -henkilökohtaisten ominaisuuksien huomioiminen - tarvittavien tukitoimien toteuttaminen omalla henkilöstöllä sekä verkostoyhteistyöllä www.ekamo.fi

b) Erityisopetuksen suunnitelma, rehtorin Vhp 29.01.2009 - toiminnalliset periaatteet- ja menetelmät, resurssit sekä toiminnan dokumentointi - syksyllä 2009 aloitettu HOJKS:n ja HOPS:n tietojen kirjaaminen sekä taltioiminen sähköiseen muotoon PRIMUS- ohjelmaa käyttäen 3. Menettely erityisopetuksen järjestämiseksi Erityisopetuksen koordinaattori 1.1.2010 alkaen - tehtävänä koordinoida, kehittää ja toteuttaa erityisopetuksen toimintakäytänteitä koulutuksen laadun parantamiseksi Erityisopetusvastaava ERVA (9), koulutusala- ja toimipaikkakohtaisina Erityisopetuksen resurssointi, Vhp 26.04.2010 - ERVA- resurssi 4,5 - 20 h/vk ( PA, TA, STA ) - erityisopetuksen toteutus; 50h/opiskelija/lv tarvittaessa sovitaan lisäresursseista - ryhmänohjaaja 10h/erit.opiskelija/lv HOJKS, HOPS työ www.ekamo.fi

d. Käytännön toimintamenetelmät - kaksoisopetus (=samanaikaisopetus) - pienryhmäopetus (ryhmä jaettu kahtia) - yksilöopetus - työpainotteinen ops / hops - mukautettu ops (käyttö vähäistä) - rästipajatoiminta; keskeneräisten kurssien ja kokeittein suoritukset (hyviä tuloksia !) e. Kuraattori (3) f. Koulunkäyntiavustaja (6) - neljä vakinaista ja kaksi määräaikaista g. Ammattihenkilö (-mies) (10) - viisi vakinaista ja viisi määräaikaista h. Erityisopetuksen toteuman seuranta - jaksojen vaihtuessa eo-koordinaattori tekee toteuman yhteenvedon johtoryhmälle => tarvittavat toimenpidemuutokset www.ekamo.fi 4

- ryhmänohjaajat käyvät jaksojen vaihtuessa ohjauskeskustelun ryhmänsä erityisopiskelijoiden kanssa 4. Erityisopetusta tukeva toiminta Etelä-Karjalan ammattiopistossa Opiskelijahuoltoryhmä OPHR - koulutusalakohtainen ( PA,TA, STA) - kokoontuu 3-4 krt. lukukaudessa, koulutusjohtaja puheenjohtajana Opiskelijahuollollinen työkokous - kokousajankohdat joka toinen viikko -opiskelijalähtöisesti opinto-ohjaajan johdolla Tutortoiminta Kerhotoiminta Teemapäivät - esim. Hyvinvointi Virtaa- päivä, 1.lk. Selvä Peli Liikenteessä- päivä, 2.lk. Velkaneuvonta- ja työvoimahallintoinfo f. Etelä-Karjalan alueellinen Koppari- toiminta - tehtävänä maakunnallisesti huolehtia alueen koulutus- ja työvoimapalveluiden ulkopuolelle jäävien nuorten ohjauksesta ja seurannasta

Väylä- työpajakouluprojekti, > 31.12.2011 - kohderyhmänä ammatillisen koulutuksen keskeyttäneet tai keskeyttämisvaarassa olevat kolmannen lukuvuoden opiskelijat, koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat (mm. nuoret, pitkäaikaistyöttömät, maahanmuuttajat) - toiminnassa mukana INTOaTyöstä ry. Imatralla ja Laptuote-säätiö Lappeenrannassa Työpajakoulu-toimintasopimus Ekamon, Laptuote-säätiön ja INTOa Työstä ry:n kanssa, 8.10.2010 - työpajalla tapahtuvan ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittamista sekä opiskeluvalmiuksien tukemista Nuorten tukipalvelut - Imatran ja Lappeenrannan sosiaali- ja nuorisotoimen Nuorten tukipalvelut yhteistyökumppaneina, mm. Henkari- ja Haavi projektit - Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote:n Kannatellen - hanke

5. Erityisopiskelijamäärät vuosi lkm % 2005 352 12,5 2005 352 12,5 2006 394 13,7 2007 389 13,7 2008 438 15,4 2009 477 16,9 2010 20.1. 450 16,5 20.9. 433 14,7 Vuosittain eronneita n. 300 opiskelijaa, eli n. 10 % !! Yhteisenä tavoitteena perustutkinnon suorittaminen kolmen lukuvuoden aikana www.ekamo.fi

Toiminnassa eteenpäin! - henkilöresurssien tarkempi kohdentaminen - lukuvuoden/jaksojen erityisen tuen toteutuksen tarkempi suunnittelu - henkilöstön erityisopetukseen liittyvää koulutusta lisää - verkostoituminen vastaaviin koulutuksen järjestäjiin (esim. EKAMO - EKAMI – KSAO) - opetustilanteet monipuolisen motivoiviksi - opetussuunnitelmien laajempi / monipuolisempi / yksilöllisempi sovellutus opiskelija huomioiden Lopuksi Paljon on suunniteltu sekä käytännössä toteutettu! Paljon on hyviä tuloksia saatu! Liikaa on pettymyksiä, eroamisia ja opinnoissa menestymättömyyttä! Koulutuksen järjestäjän mahdollisuudet ja toimenpiteet eivät mahdollista kaikkia opiskelua vaikeuttavien ongelmien ratkaisemista!

www.ekamo.fi

www.ekamo.fi