Tekesin ohjelmarahoitusinstrumentit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
Energiaseminaari eduskunnassa
Materiaalitehokkuuden edistäminen Lahden kaupungissa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Akavan elinkeinopoliittinen ohjelma Vesa Vuorenkoski Tiedotustilaisuus
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Tekes julkisen sektorin innovatiivisten palveluiden kehittämisen rahoittajana Ilona Lundström
- mahdollisuus kehittämiseen -
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Innovatiiviset edelläkävijäkaupungit Projektin esittelymateriaali
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
PANK – seminaari Tekninen valiokunta Tekninen valiokunta Pitkän tähtäyksen tavoite Luodaan ja parannetaan edellytyksiä asfalttiteknologian ja.
Oppimisratkaisut-ohjelma
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Tervetuloa LADECiin Tomi Tura. LADEC lyhyesti Tukee Lahden kaupunkiseudun elinkeinoelämän uusiutumista ja kasvua Syntyi vuoden 2013 alussa Lahden tiede-
Copyright © Tekes Innovatiiviset hankintamenettelyt Kestävä yhdyskunta -ohjelmassa Riihimäki Virpi Mikkonen, Tekes.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Tekesin strategia 2015.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
Kestävää kasvua ja työtä
Innovatiiviset kaupungit
Kyberturvallis uus on arjen turvallisuutta TIEKARTTA.
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
TEHDÄÄN YHDESSÄ JÄRKIVIHREÄ TULEVAISUUS
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Huippuostajat-visio Huippuostajat-ohjausryhmän puolesta Raine Hermans
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
Vihreän ja terveellisen rakentamisen mahdollisuudet
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Team Finland – palvelutarjonta
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Esityksen transkriptio:

Tekesin ohjelmarahoitusinstrumentit Pia Salokoski 18.3.2014

Groove-ohjelman tavoitteet Parantaa suomalaisten uusiutuvan energian pk-yritysten kilpailukykyä kv-markkinoilla liiketoimintamalleja parantamalla ja uusia verkostoja synnyttämällä Suomalaiset uusiutuvan energian pk-yritykset kasvavat globaaleille markkinoille Syntyy uusia yrityksiä ja työpaikkoja Klusterit ja verkostot vahvistuvat ja laajenevat Liiketoimintamallit kehittyvät huomioimaan koko arvoketjun uusiutuvan energian sektorilla Uudet innovaatiot kaupallistuvat aiempaa nopeammin ja tehokkaammin DM 03-2013

Ohjelman rahoitus segmenteittäin 2010-2013 DM 03-2013

Millainen on fiksu kaupunki? Käyttäjien kannalta Fiksu kaupunki tarkoittaa turvallista ja puhdasta elinympäristöä Liikkuminen sujuvaa, asuminen, työ ja vapaa-aika viihtyisää Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät palvelut helposti saatavilla Kaupungin kannalta Fiksu kaupunki perustuu paikallisiin olosuhteisiin ja vahvuuksiin Elinvoimainen elinkeinoelämä Moderneja, integroituja palveluja ja ratkaisuja Toteutettu kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden mukaisesti yhdessä käyttäjien kanssa Luo kaupungille brändiä Yritysten kannalta Fiksu kaupunki tarkoittaa kehitysalustaa ja uudistuvaa liiketoimintaa Mahdollistaa uusien, kansainvälisille markkinoille suunnattavien ratkaisujen kehittämisen yhdessä kaupungin ja käyttäjien kanssa

Energiatehokas ja kestävä Brändi ICT tehostaa toimintoja Rakentuu paikallisille vahvuuksille Uusien ratkaisujen testaus Elinvoimainen elinkeinoelämä Käyttäjät mukaan Viihtyisä Liikkuminen on sujuvaa Turvallinen ja puhdas Palvelut helposti saatavissa Digitaaliset, tehokkaat palvelut

Ohjelman tavoitteet Innostaa kaupunkeja avaamaan investointeja ja aluekehityshankkeita yritysten kehitysalustoiksi Ensimarkkinan luominen uusille ratkaisuille ja toimintamalleille Eri toimialojen osaamisen yhdistäminen innovatiivisiksi käytännön kokonaisuuksiksi Uudet yhteistyö- ja liiketoimintaverkostot tuottavat kokonaisratkaisuja Toimialojen uudistuminen, uudet liiketoiminta- ja ansaintalogiikat Valmiuksien luominen kansainväliseen liiketoimintaan Kokeilualustoista ja demonstraatioympäristöistä referenssejä uusille ratkaisuille Fiksu kaupunki näkyy asukkaille sujuvina arjen palveluina

Suomi on edelläkävijä toimivissa arjen palveluissa Ohjelman tavoitteet Suomi on edelläkävijä toimivissa arjen palveluissa Älykkäiden teknologioiden ja palveluiden kokonaisuudet ICT Energia Yhdyskunta-rakenne Palvelut Kehitystyö aidoissa ympäristöissä Yritykset Julkiset Käyttäjät Sijoittajat Valmiudet kansainväliseen liiketoimintaan Referenssit Verkostot Kokonais-tarjoama

Pilottien kautta uusiin käytäntöihin 1. Tunnista muutostarve 2. Analysoi systeemi 3. Luo uusia käytäntöjä 4. Mahdollista valtavirtaistuminen 5. Ylläpidä muutosta 6. Luo uuden valtavirran säännöt Kaupungit nyt Kaupungit tulevaisuudessa Tavoitetila Suomelle Lähde: Forum for the Future

Usean toimialan integrointia ICT Big data, älyliikenne, paikkatieto, open data, tiedon jakaminen ja ansaintalogiikat, laadunhallinta ja tietoturva Energia Uusiutuvan energian käyttö, kaukolämpö ja -kylmä, liikenteen sähköistyminen, vetytalous, energiatehokkuus, mittausteknologiat Rakentaminen Nollaenergiatalot, kaavoitus, kiinteistönhoito, investointien tuotto, uudet materiaalit, valaistus, turvallisuus, viihtyisyys Palvelut Loppukäyttäjien palvelutarjonta, käyttäjälähtöinen innovaatiotoiminta, uudet palvelumallit, yllättävät kohtaamiset innovaatioiden lähteenä Valmistava teollisuus Vertikaaliliikenne, liikennevälineiden yhteensovittaminen, materiaalit, tietoliikenteen tukiasemat, esivalmisteet

Tekes Huippuostajat ohjelma 2013-2016, 30M€ Fiksu kysyntä kasvun moottoriksi Kehitetään fiksua kysyntää ja luodaan edellytyksiä uusille markkinoille, joiden kautta yritykset kehittävät kilpailukykyään ja joissa yhteiskunnallisiin haasteisiin saadaan parhaita ratkaisuja.

Innovatiivisen ratkaisun hankinta voi tarkoittaa… Lähde VTT, Ville Valovirta, 2013 DM 03-2013

Miksi (julkiset) hankinnat ovat tärkeitä yrityksille? Fidelix Oy, tj. Jussi Rantanen: ”Referenssit ovat tärkeitä uusien toimijoiden tai kokonaan uusien tuotekonseptien markkinoille saamiseksi. ”Vaativan ostajan tulisi seurata alan kehitystä ja saada uudet ideat mukaan jo suunnitteluvaiheessa … Tarjouspyynnöstä puuttuvat hyvätkin innovaatiot jäävät käytännössä aina toteutumatta.” Fira Oy, tj. Jussi Aho: ”Olen kokemuksesta huomannut, että jo yhden vaativan ja ennakkoluulottoman asiakkaan hanke pystyy kehittämään koko yrityksen toimintaa enemmän kuin usean vuoden tavalliset hankkeet yhteensä.”

Innovaatiot julkisissa hankinnoissa -rahoitus 2009-> http://www.tekes.fi/info/julkisethankinnat Tekes voi rahoittaa julkisten hankintojen suunnittelua, kun tähtäimessä on palvelun ja toiminnan uudistaminen. Rahoituksen tavoitteet Parantaa palveluiden laatua ja tuottavuutta Kehittää markkinoiden toimintaa Edistää tarjoajien innovatiivisuutta Edistää elinkaariajattelua ja innovatiivisten ratkaisujen syntymistä LOPPUKÄYTTÄJÄT TARJOAJAT TILAAJA Innovaatiot

Ohjelman tavoitteet Fiksu kysyntä luo yrityksille referenssejä. Hankintojen ja fiksun kysynnän vaikuttavuuden kasvu Fiksun kysyntä kasvun moottoriksi Hankinnat osaksi muutosten johtamista Fiksu kysyntä luo yrityksille referenssejä. Fiksu kysyntä ja yhteistyö mahdollistaa innovaatioiden markkinoille pääsyä. Ratkaisujen leviäminen, osaamisen levittäminen Syntyy alueellisia / temaattisia innovatiivisten tilaajien ja toimittajien keskittymiä. Esimerkkejä yritysten innovoinnin kautta parantuneista julkisen sektorin toiminnoista (vaikuttavuus ja tuottavuus). - Innovatiivisten hankintojen kautta syntyy merkittävä määrä ensimmäisiä innovatiivisia ratkaisuja sisältäviä toimituksia (referenssejä), joita voidaan tarjota myös kv-markinoille - Syntyy merkittäviä alueellisia / temaattisia innovatiivisten tilaajien ja toimittajien keskittymiä - Strategisen hankintatoimen kautta yritykset mahdollistavat verkoston uusien innovaatioiden markkinoille pääsyä - Esimerkkejä, joissa julkinen sektori on parantanut toiminnan laatua innovatiivisten hankintojen ja yritysten innovoinnin kautta - Yleinen asennemuutos, jossa viisas kysyntä nähdään tärkeänä uudistumisen keinona - Luodaan osaamista edelläkävijä-markkinoiden synnyttämisestä sekä kysyntälähtöisen innovaatiotoiminnan vaikutuksesta. Toimijat osallistuvat aktiivisesti EU:n Horizon 2020 hakuihin - Tekesillä työkalupakki kysyntälähtöisen innovaatiotoimintaan ja Tekesin palveluissa kysynnän ja tarjonnan kehittäminen kohtaa Kysynnän tukemisen ja innovatiivisten hankintojen osaaminen ja tutkimustieto kasvavat. Asennemuutos: Viisas kysyntä on tärkeä uudistumisen keino.

Miten hankinnoissa tuetaan innovaatioita? Hankinnan sisältö määritellään tarpeen kautta, hankintaan tuloksellisuutta (toiminnallisten ja laadullisten kriteerien painottaminen) Markkinavuoropuhelu tai yhteistyö potentiaalisten tarjoajien kanssa riittävän ajoissa ja laajasti Hankintatavan valinta, esim. kilpailullinen neuvottelumenettely ja sopimusmallien miettiminen (kannusteiden käyttäminen) Loppukäyttäjät ja sidosryhmät mukaan tarpeen määrittämiseen Uudet yhteistyömallit tilaajatahojen välillä ja kokonaisuuden optimointi

http://www.tampere.fi/tampereinfo/projektit/kaupunkikonserninhankkeet/eco2-hanke/hankkeet/tapre.html Tampere hakee yhteistä näkemystä palvelurakennusten energiatehokkuudesta Tampereen kaupunki Idea Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi (Tapre) -hankkeessa työstetään yhteisiä sopimusmalleja, joissa energiatehokkuus on otettu huomioon. Lisäksi laa- ditaan työkaluja, joiden avulla suunnittelun, rakentamisen ja rakennusten käytön energiatehokkuutta voidaan arvioida. Vaikutus Aineistoa testataan rakentamis- ja huoltopalveluja tarjoavilla yrityksillä. Näin varmistetaan, että hankkeessa valmistelluilla sopimus- ja toimintaperiaatteilla on markkinoiden hyväksyntä. Koulutuksella parannetaan osapuolien valmiuksia energiatehokkaaseen rakentamiseen ja rakennusten energiatehokkaaseen käyttöön ja ylläpitoon. Tekesin rooli Tekesin rahoitus mahdollisti sen, että hanke voidaan toteuttaa syvällisemmin ja laajemmin. Tekes on myös tarjonnut hyvän kontaktiverkon ja tuonut näköalaa sille, mitä muut alalla tekevät. Tampere hakee yhteistä näkemystä palvelurakennusten energiatehokkuudesta. Tampere hakee yhteistä näkemystä palvelurakennusten energiatehokkuudesta 11.3.2013 Energiamääräykset muuttuvat sellaista tahtia, että se on nostanut energia-asiat entistä korkeammalle kiinteistönomistajien agendalla. Tampereella on ollut vuodesta 2011 käynnissä hanke, jossa luodaan alueelliset energiatehokkuusmarkkinat. Käytännössä Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi (Tapre) -kehityshankkeen aikana sorvataan yhtenäiset sopimus- ja toimintaperiaatteet sille, miten energia-asiat sisällytetään hankinta-asiakirjoihin. Tähän asti yksittäinen kiinteistönomistaja on joutunut määrittelemään energiatehokkaat hankintamenettelyperiaatteet, mikä on vaatinut resursseja ja osaamista. Palveluntuottajat ovat puolestaan joutuneet vastamaan eri tavoin ja energiatehokkuusnäkökulmasta heikoin perustein tehtyihin tarjouspyyntöihin. Tämä on työllistänyt tarpeettomasti palvelutarjouksien tekijöitä ja vaikeuttanut tarjousten oikeudenmukaista vertailua. ”Tapre-hankkeessa on Tampereen kaupungin lisäksi mukana koko joukko palveluntuottajia, urakoitsijoita ja kiinteistönomistajia. Tarkoituksena on aikaansaada sellaiset hankintaan liittyvät dokumentit, jotka helpottavat ja tehostavat julkisten hankintojen tekemistä. Palveluntuottajat ja julkinen palvelun hankkija saadaan ikään kuin puhumaan samaa kieltä”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Teuvo Aro AX-Suunnittelusta. ”Palvelutuottajat ja urakoitsijat kommentoivat esimerkiksi tarjouspyyntöasiakirjoja eli ne saavat ottaa kantaa onko määritellyistä lähtökohdista hyvä tarjota.” Aro murehtii kuitenkin hieman nykyistä hankintalakia, joka ei juurikaan avaa tarjoajille mahdollisuutta tuoda esiin uusia ideoita ja toteutustapoja. ”Julkisten hankintojen innovatiivisuuden edistäminen on vaikeaa, jos periaate on hölmö.” ”Jos yrityksellä on idea, jota vastaavaa markkinoilta ei muilta löydy, ollaan tilanteessa jossa julkinen toimija ei voi kilpailuttaa sitä tai hankinta vaatii rohkeutta ja erityismenettelyitä. Uusia ajatuksia on helpompi markkinoida yksityisille kuin julkisille tahoille. Yksityisen puolen päättäjä voi toimia hankinnoissaan joustavasti tilanteen mukaan”, Aro toteaa. Rakentamisen toimijat kattavasti koolla Tapre-hankkeessa on mukana kiinteistön omistajina Tampereen kaupunki ja Tampereen kaupunkiseudun muut kunnat, Kesko, Pirkanmaan osuuskauppa, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy. Rakennus- ja huoltoliikkeitä on mukana 10, arkkitehtitoimistoja kaksi ja suunnittelu- ja konsulttitoimistoja kolme. ”Koossa on siten varsin kattava kokonaisuus pirkanmaalaisia rakentamisen toimijoita. Pirkanmaan palvelurakennuskannasta on hankkeessa mukana selvästi yli 50 prosenttia”, Aro iloitsee. Tampereen kaupungin Tilakeskus on hankkeen hallinnoija ja sopimusosapuoli. Ohjausryhmässä on edustettuina kiinteistön omistajatahoja sekä Tekes, Motiva ja Pirkanmaan ELY-keskus. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 500 000 euroa. Rahoittajina ovat Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseutu, kiinteistönomistajia ja rakennus- ja huoltoliikkeitä, Tekes, Motiva ja ympäristöministeriö. Hanke valmistuu kesällä 2013. Mukana olevat kiinteistönomistajat ovat allekirjoittaneet vapaaehtoisen energiatehokkuussopimuksen työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Sopimuksen perustavoite on 9 prosentin energiansäästö vuosina 20082016. Vertailuvuosi on 2005. Lisätietoja Teuvo Aro, projektipäällikkö, AX-Suunnittelu, puh. 0400 176 936, teuvo.aro(at)ax.fi http://www.eco2.fi/default/fi/hankkeet/tapre.html Teksti: Teonsana Oy   03-2013

INKA - Innovatiiviset kaupungit -ohjelma 2014-20 Uusi innovaatiopolitiikan väline jota hallinnoi Tekes Nostaa kaupunkiseudut kehityksen keskiöön 5 kaupunkiseutua vetovastuussa: Oulu –Tulevaisuuden terveys, Vaasa- Kestävät Energiaratkaisut, Jyväskylä – Kyberturvallisuus, Joensuu- Biotalous, Tampere – Älykäs kaupunki ja Uudistuva teollisuus Kuhunkin teemaan nimetty kumppanikaupungit, yht 12 kaupunkiseutua Hankekumppanuuden kautta ohjelma avoin kaikille Rahoitus n. 30 Meur/vuosi: Valtio 10 Meur + Kaupunkiseudut 10 Meur + EAKR n.10 Meur Jatkuva prosessi, jossa neuvotteluissa mukana INKA johtoryhmä sekä kaupunki, korkeakoulut ja seudun muut avaintoimijat INKA luo osaamispohjaisia uusia yrityksiä ja uudistaa yritysten liiketoimintaa INKA kiihdyttää innovaatioiden käytäntöön vientiä INKA avaa markkinoita innovatiivisille ratkaisuille, joilla yritykset pyrkivät kansainvälisille markkinoille. Kehittäminen ja pilotointi toteutetaan aidoissa kehitysympäristöissä käyttäjien, yritysten ja julkisen sektorin yhteistyönä. Julkisen sektorin, erityisesti kaupunkien, investoinneilla ja toimintamallien uudistamisella on merkittävä rooli markkinoiden muovautumisessa.

Fiksu energia -kilpailu Kunnat, energiayhtiöt, kiinteistönomistajat sekä palvelu- ja teknologiatoimittajat haastetaan tekemään ehdotuksia fiksuiksi energiajärjestelmiksi Ideoilla on oltava on uskottavuutta ja mahdollisuuksia myös kansainvälisille markkinoille DM 03-2013

Fiksu energia -kilpailu Kilpailun käynnistys 3.2.2014 Kilpailuaika päättyy 31.3.2014 Ehdotusten arviointi 1.4.-22.4.2014 Tulosten julkistus 28.4.2014 Tuomaristo EK, Energiateollisuus, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, RAKLI, Tekes, TEM Palkitseminen Tekes voi rahoittaa periaatteidensa mukaisesti Rahoitus mahdollistaa myös esimerkiksi konsulttien tai tutkijoiden käyttämisen kehitystyön tukena Kilpailu tarjoaa parhaiden ideoiden esittäjille myös positiivista julkisuutta www.tekes.fi/fiksuenergia