Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Huippuostajat-visio Huippuostajat-ohjausryhmän puolesta Raine Hermans 13.10.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Huippuostajat-visio Huippuostajat-ohjausryhmän puolesta Raine Hermans 13.10.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Huippuostajat-visio Huippuostajat-ohjausryhmän puolesta Raine Hermans 13.10.2015

2 Innovaatiot julkisissa hankinnoissa –rahoitus 2009 -> Tekes voi rahoittaa julkisten hankintojen suunnittelua, kun tähtäimessä on palvelun ja toiminnan merkittävä uudistaminen. Vaikutetaan markkinoiden kehittymiseen Rahoitus on tyypillisesti 50% Rahoitus voi kohdistua hankinnan valmistelun ja kehitystyön lisätehtäviin kuten tarpeen määrittämiseen, kriteeristön laadintaan, markkinavuoropuheluun… Rahoituksen tavoitteet Parantaa palveluiden laatua ja tuottavuutta Edistää tarjoajien innovatiivisuutta Edistää elinkaariajattelua ja innovatiivisten ratkaisujen syntymistä http://www.tekes.fi/info/julkisethankinnat

3 Strateginen ote hankintojen johtamiseen Asetetaan selkeät innovaatiotavoitteet = halutaan haastaa yrityksiä Hankinnan todellisen tarpeen määrittely ja markkinakartoitus  hankintamenettelyn ja toteutuksen valinta Tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden hankinta, painottaminen kriteereissä  mahdollistetaan uudet ratkaisut Riskien ja hyötyjen jakaminen sopimusmalleilla ja kannusteilla Kilpailullisen neuvottelumenettelyn hyödyntäminen Markkinavuoropuhelu tai yhteistyö potentiaalisten tarjoajien kanssa ajoissa, avoimesti ja laajasti Loppukäyttäjät ja sidosryhmät mukaan tarpeen määrittämiseen Innovatiivisen hankinnan suunnitteluun tulee varata aikaa ja resursseja, ajoitus tärkeätä Oppiminen ja mallien levittäminen seuraaviin kohteisiin ja muualle Miten hankinnoissa tuetaan innovaatioita

4 INKA Sähköinen liikenne - Tampere näyttää suuntaa 03-2013 DM Tampere tähtää sähköisen liikenteen valtakunnalliseksi ja kansainväliseksi suunnannäyttäjäksi vuoteen 2025 mennessä. Sähköisen liikenteen ratkaisut – Tampere näyttää suuntaa -projektin kautta Tampere ottaa merkittävän askeleen sähköbussiliikenteen sekä muiden sähköisen liikenteen innovaatioiden edistäjänä. Tampereen kaupunki kilpailuttaa ja hankkii sähköbusseja joukkoliikenteen tuotantokäyttöön. Hankinnan kriteereissä edellytetään, että sähköbussijärjestelmä voi toimia Tampereella älyliikenteen innovaatioalustana. Hankinnan toteutustapa dokumentoidaan tiiviiseen opaskirjaan, jota muut kaupungit voivat hyödyntää jatkossa omissa sähköbussihankinnoissaan. Toteutettava projekti antaa valmiudet sähköbussiliikenteen huomattavalle laajentamiselle tulevaisuudessa. Lisäksi projektissa määritellään kriteerit Tampereen sähköisen liikenteen elämyksellisen käyttäjäkokemuksen suunnittelulle sekä etsitään uusia sähköisen liikenteen ratkaisuja avoimen innovaatiokilpailun kautta. Strateginen ote, referenssit Innovaatiotavoitteet Tarpeen määrittely, kriteeristön luominen Loppukäyttäjät mukaan Oppien levittäminen Markkinavuoropuhelu, avoin ideoiden hakeminen

5 Lähde: Procuinno tutkimushanke 2014, VTT, Ville Valovirta, Juha Oksanen Kysely yrityksille

6 Vision Statement – Huippuostajat Visiomme on, että Suomessa innovatiiviset hankinnat ovat yleinen ja laajasti käytetty työkalu julkisen sektorin ja elinkeinoelämän uudistamiseksi ja vaikuttavuuden vahvistamiseksi. Tämä edellyttää, että huomattava osa julkisista ja suuryritysten hankinnoista suunnataan uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin, joita yritykset kehittävät yhdessä käyttäjien ja tilaajien kanssa. Välittömien suoritteiden sijasta ostetaan tuloksia ja vaikutuksia. Näin lisätään julkisten palvelujen laatua ja tuottavuutta, yritysten kilpailukykyä sekä mahdollisuuksia uusille liiketoimintamalleille ja markkinoiden syntymiselle. Tämä on lähes mahdotonta saavuttaa, koska toimimme lyhytjänteisesti uusien toimintatapojen kokeilua ja virheitä välttäen eikä budjetointi tarjoa kannustimia vaikutusten ostamiseen. Vielä ei myöskään ole riittävästi tietoa vaikutuksista ja isot toimintatapojen muutokset vievät aikaa. Ajoitus on oikea juuri nyt, koska rahat on loppu ja kestävyysvajeemme uhkaa hyvinvointivaltion ylläpitoa. Tämän idean esikuvina toimivat hankintapuolella yksittäiset jo toteutetut tai käynnissä olevat innovatiiviset julkiset hankinnat sekä Stanfordin yliopiston virtuaalisen massaopetuksen hallinnan työkalut. Teemme vision todeksi vuoteen 2019 mennessä luomalla huippuostajat ja kasvuyritykset – yhteisön jossa tilaajat ja tuottajat kehittävät hankintoja yhdessä. Samoin ohjelma luo mahdollisuuksia kytkeytymällä olemassa oleviin yhteisöihin, kehittämällä osallistujien ajattelua ja osaamista, tarjoamalla osallistujille työkaluja sekä rikkomalla rajoja ja tuomalla uusia toimijoita pöytään. NYT TULEVAI- SUUDESSA METHOD WORKSHEET

7 Context Map – Innovative Public Procurement METHOD WORKSHEET Taloudellinen potentiaali Teeman valinta -kansantalous Julkinen sektori Yritykset kuluttajat Vaikuttavuus, mittarit eri aikaväleille/sektoreille Ennakoivat ja toteutuneet mittarit 1. Lyhyt aikaväli: rahat loppu Kustannukset alas Palvelun laatu ylös 2. Pitkä aikaväli: Better life Hyvinvointi (ihmiset, ympäristö) Ennaltaehkäisevät toimet Mindset Julkinen hallinto ”vs.” yritykset Toimintatapojen muutos  Kumppanuudet, yhteistyö,  kokeilunhalu Ajattelu  vuorovaikutus  tekeminen Huippuostaminen = Ihmisen kokemus Riskin otto Halu ottaa riskiä vs. Kyky ottaa riskiä Ihmisten sitouttaminen riskin ottoon Kannusteet Yksittäiset esimerkit Systemaattisuus johtamisessa Omaehtoisen ajattelun kehittäminen: ”miksi teen eri tavalla?” Läpinäkyvyys 1. Verovarojen käyttö Ei omaa rahaa vs. kuin omaa rahaa 2. Tietojohtaminen Sopimusten seuraaminen ja hallinta Tiedot julkiseksi/visuaaliseksi Crowd Auditing Cases: vertaisoppiminen Muutoksen ostaminen Julkisten palvelujen laatu ylös Ilmiö-ajattelu, kokonaisuudet vs. siilomainen osaoptimointi Strategiasta johdetut tulevaisuuden ostot julkisiksi vuosia ennen Refrenssimahdollisuudet yrityksille T&k-toiminnassa ratkaisut juuri oikeaan tarpeeseen Käytännön demot Skaalataan muualle

8 White Spots – Innovative Public Procurement METHOD WORKSHEET Ketteryys, nopeat kokeilut, riskinottohalu korkea Innovaatioiden mahdollistaminen, modulaarisuus kumppanuudet Tee nopeasti, pienesti  palaute  oppiminen Ajattele isosti Osallistaminen, oppiminen  jaettu visio (”Leadership”) Ihmiset tunteet Datan visualisointi  Oppiminen  Käyttäytymisen muutos Tarkkaan määritelty suurhankinta Koettu riski alhainen Kontrolloitu suurhankinta Lock-in, riippuvuus toimittajasta Analyysi  päätöksenteko (”Management”) Rationaalinen, taloudellinen ajattelu Data mining /analysis  best guess of needs Vaikuttavuus, asioiden johtaminen, Mittarit  sanktiot Standardoitu vuorovaikutus  ennakoidut ja toteutuneet kustannus-hyöty-mittarit Allianssi-mallit, käyttäjät mukana Innovaatiokilpailut Etäpalvelukokeilut Elinkaarimallit


Lataa ppt "Huippuostajat-visio Huippuostajat-ohjausryhmän puolesta Raine Hermans 13.10.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google