Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Advertisements

Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Työparityöskentely päiväkodissa
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Kaustarin Pienten lasten koulu
KOVA - HENKINEN VALMENNUS
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Valmennuksen kausisuunnitelma
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Sitoutumiseen ja palautteeseen liittyviä ideoita
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Pekka Koskela •Suomen lumilautamaajoukkueen valmentaja •Olympiahopeamitalisti Peetu Piiroisen valmentaja •Suomen Valmentajien Vuoden Yksilövalmentaja 2010.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
1.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Urheilijan sijoittuminen työelämään Suomen Olympia-akatemia
Skills-Soppa Japanin harjoituksista Lontoon valmentajaksi.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Valmentajana kehittyminen
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
Kilpailijan starttikurssi
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
URHEILUVALMENNUS LINTHARJUN KOULUN 9. LK SUONENJOEN LUKIO.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
VALMENTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Harjoituksen ohjaaminen
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Osallisuuden toimintamalli
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Osallisuuden toimintamalli
Suomalaisen urheilijan urapolku
MIELI pt (personal trainer)
Osallisuuden toimintamalli
Esityksen transkriptio:

Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen osaaminen on iso osa suoritusta.

 A) Arkipäivän psyykkinen valmentautuminen  B) Ammattilaisen johdolla tapahtuva psyykkinen valmentautuminen

 Tapahtuu päivittäin seuratyössä oman lajivalmentajan kanssa. Erittäin tärkeä osa urheilijan kokonaisvalmentautumista. > kaikki se mitä puhutaan ja miten toimitaan valmennustilanteessa.

 PIENTEN LASTEN KANSSA *Asennekasvatus/ohjata ajattelemaan suoritusta palkitsevalla tavalla, jopa ”aivopesu” positiivisessa mielessä. - avainsanat, hokemat, huutopiirit, ilmapiiri

 NUORTEN JA AIKUISTEN KANSSA * Edelleen omat sisäpiirin ”sloganit” ja avainsanat kulkevat harjoitus- ja kilpailutilanteissa (rutiinit). * Syvällisempää keskustelua onnistumisesta, niin harjoitus- kuin kilpailutilanteessakin. * Menetelmiä, jotka ohjaavat onnistumiseen, niin harjoitus- kuin kilpailutilanteessakin.

 Yksilön huomioon ottaminen /kuunteleminen  Ole rehellinen urheilijalle  Jos annat negatiivista palautetta, muista antaa myös positiivista palautetta  Palaute valmentajan työstä/työtavoista

 Kyselylomake ennen ja jälkeen kilpailun - tavoitteiden asettelusta - jännittämisestä - peloista - itsetunnosta - ajatuksista juuri ennen ja jälkeen suorituksen - jne

Halu tehdä asioita paremmin> • Espoon Jäätaitureissa jo useiden vuosien ajan käytetty arkipäivän psyykkisen valmennuksen rinnalla psyykkistä valmentajaa yli 13v kanssa • Viime syksystä lähtien myös 11-12v kanssa • Tapaamiset noin 7 kertaa kaudessa, ryhmässä/ pienryhmässä ja/tai tarvittaessa yksilötapaamiset

 Hauskaa, käytännönläheistä  Menetelmien opettelua  Kotitehtäviä  Testejä  Yhteenveto/arvioinnit kauden päättyessä  Työ tapahtuu yhteistyössä valmentajan kanssa