Operaatiotutkimuksen nykytila ja tulevaisuus Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Finlandia-talo 13.11.2003

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Lähdetiedot: Timo Oksanen, Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (2003; toim.). Suomen tieteen tila ja taso. Katsaus tutkimustoimintaan ja tutkimuksen vaikutuksiin.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Viestintätutkimuksen nykytila: Ranska Liina Puustinen Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Palosaaren WLAN kampus u Korkeakoulujen yksiköt –Vaasan yliopisto –Vaasan ammattikorkeakoulu –Svenska yrkeshögskolan –Technobothnia.
FORS 30 vuotta: puheenvuoro Jyrki Wallenius Helsingin kauppakorkeakoulu
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Opiskelijavalinnan kehittäminen - kauppatieteissä aika siirtyä yhteisvalintaan? Ilkka Virtanen Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen Lappeenrannan.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Ilkka Virtanen Ylioppilaskuntien periferiatapaaminen Vaasassa Seminaarialustus
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
KAJAANIN KORKEAKOULUYKSIKÖIDEN TEKNOLOGIASTRATEGIA
Uhkakuva rautalangasta vääntäen ja pari täydentävää kysymystä.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Yliopistojen tutkimusvararehtorien ja opetusministeriön tapaaminen Opetusministeriö, Tutkijakoulujen uudistaminen ja kehittäminen Heikki Ruskoaho.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Talousmatematiikan perusteet ORMS1030
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Vaasan yliopisto Johdatus laskentatoimen ja rahoituksen tutkielmatyöskentelyyn Ilkka Virtanen 1 Yhteistyöaineiden edustajan puheenvuoro Professori.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Prosesseista palveluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Tieteellisten seurain valtuuskunta
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Kohti valtakunnallista tutkimustietovarantoa
Esityksen transkriptio:

Operaatiotutkimuksen nykytila ja tulevaisuus Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Finlandia-talo

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Alustuksen näkökulmarajauksia  Alustajan kokemustaustaan perustuvia henkilökohtaisia mielipiteitä  Akateemisen toimijan näkökulma –Yliopiston perustehtävien, opetuksen ja tutkimuksen näkökulma –Yliopiston kolmas tehtävä on kuitenkin aina ollut operaatiotutkimuksessa näihin sisäänrakennettuna  Kauppatieteellinen toimintaympäristö –Operaatiotutkimus peruskoulutuksessa selvimmin tuki- tai yhteistyöaineen roolissa, jatkokoulutuksessa ja tutkimuksessa myös omaehtoisena alana

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Operaatiotutkimus v ja 2003  1970-luvulla operaatiotutkimus järjestäytyi Suomessa ja Euroopassa omaksi tieteenalakseen –NOAK-konferenssit v alkaen (myös NordData- konferensseissa operaatiotutkimussessioita, mm. Helsinki 1972) –FORS 1973 –EURO I v → Euro-järjestö v. 1976, Euro n – kongressit (usein yhdessä TIMS/INFORMS :n kanssa –EJOR v. 1977

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Operaatiotutkimus v ja 2003  Operaatiotutkimus v erityisesti suuryrityksissä voimallista ja järjestäytynyt omiksi osastoikseen tai yksiköikseen –Operaatiotutkijoilla useimmiten menetelmätausta (matematiikka, tietotekniikka yms.) –Mallintaminen pääosin menetelmälähtöistä  Operaatiotutkimuksen kriisi 1980-luvulla –Päättäjät ja operaatiotutkijat puhuvat eri kieltä  Nykyisin operaatioanalyysisovellukset sisäänrakennettu substanssialojen atk-tuotteisiin –Atk-alalla odotettavissa vastaava kehitys kuin operaatiotutkimuksen osalta jo tapahtunut

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Operaatiotutkimus Vaasan yliopistossa  Sijainti Matemaattisten tieteiden laitoksella –Talousmatematiikka, matematiikka, tilastotiede –Toiminta-ajatus: mallinnusajattelun edistäminen yliopistossa monitieteisyyden/tieteidenvälisyyden keinoin  Malliajattelun esillä pitäminen johtoajatuksena  Peruskoulutuksessa tuki- ja yhteistyöaineen rooli (ei pääaine- koulutusta), professorit toimineet mm. substanssiaineiden graduryhmien ohjaajina  Tutkijakoulutuksessa sekä pääainerooli (omat jatko-opiskelijat) että osallistuminen substanssialojen jatko-opiskelijoiden ohjaustyöhön  Tutkimuksessa voimakas hakeutuminen yhteistyöhön substanssi- tieteenalojen kanssa; laitoksen henkilökunnan taustana kuitenkin tutkijakoulutus menetelmätieteissä

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Monitieteisyyden hierarkiasta  Monitieteisyys (multidisciplinarity) –Tietyn ongelma-alueen analysointia samanaikaisesti usean eri tieteenalan näkökulmasta –Tieteenalojen välinen vuorovaikutus jää vähäiseksi  Tieteidenvälisyys (interdisciplinarity) –Integroituneessa tieteenalojen välisessä tutkimuksessa hyödynnetään myös toisten tieteenalojen käsitteitä, menetelmiä ja näkökulmia –Vuorovaikutus tutkijoiden ja tieteiden välillä on järjestelmällinen prosessi  Poikkitieteellisyys (transdisciplinarity) –Mukana olevat tieteenalat käyttävät yhteistä, aikaisemmasta poikkeavaa teoreettista viitekehystä ja käsitteellistä yhdenmukaisuutta

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Monitieteisyyden hierarkiasta (2) –Usein syntyy uusi tieteenala (naistutkimus, tulevaisuuden tutkimus, biotekniikka) –Usein tutkimustulosten hyödyntäjät ovat tutkimus-prosessissa mukana alusta loppuun (sovellusnäkökulma) (Lähde: Husso, K., S. Karjalainen & T. Parkkari (toim.), Suomen tieteen tila ja taso, Suomen Akatemian julkaisuja 6/00, Helsinki 2000)  Operaatiotutkimus toimii lähes aina jollakin em. monitieteisyyden tasoista; oma toimintani ja Vaasan yliopiston Matemaattisten tieteiden laitoksen strategiaksi on valittu toiminta ”kakkostasolla” (interdisciplinary)

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Valitun toimintastrategian tarkastelua  Pienen yksikön (yksi mahdollinen) eloonjäämisstrategia –Tieteenalan edustuksen säilyminen professoritasolla –Edellytyksenä kuitenkin aito kiinnostus ja motivaatio startegian mukaiseen toimintaan (tutkimusintressin suuntautuminen)  Kaksi tiedeyhteisöä –Lähiympäristössä (ja laajemminkin) substanssiala –Valtakunnallisesti ja kansainvälisesti operaatiotutkimus  Palkitsevaa työtä opetuksen ja tutkimuksen kannalta  Edellyttää paljon henkilösuhteilta –Löydettävä yhteinen kieli substanssin edustajien kanssa –Reviiriajattelu aina uhkana

FORS 30-vuotisjuhlaseminaari Mitä jatkossa?  Opiskelijoiden matemaattisten taitojen rapautumisongelma –Paikattava lukiossa jääneitä aukkoja ja puutteita –Kysyntä kohdistuu sofistikoituihin menetelmiin, mutta ei olla valmiita hankkimaan niiden edellyttämiä perustietoja ja taitoja  Yhteiskuntatieteissä (ml. kauppatieteet) kysyntä painottuu tilastotieteeseen (sen tekniikkoihin), malliajattelun omaksuminen entistä vaikeampaa  Vaasan yliopistossa tekniikan ala luo uutta kysyntää myös matematiikalle (talousmatematiikka → sovellettu matematiikka?)  Atk-tuotteiden kehityksen vaikutus operaatio- tutkimuksen rooliin, mallintaminen tapahtuu jatkossa yksinomaan substanssialojen edustajien toimesta??