Yrittäjyyskoulu KÄÄNTÖPISTE Innovatiivinen oppimisympäristö, joka edesauttaa projekti –ja yrittäjyystaitojen oppimista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Advertisements

Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Liikeidea Henkilöstö Neuvonantaja.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Alustava liiketoimintasuunnitelma
PK-kehittämispalvelut
Työpaikkaohjaajakoulutus
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
Toimintasuunnitelma.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu NY-opinnot Turussa Annika Mäkelä Humanistinen ammattikorkeakoulu Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Minä oppijana 1 ov..
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
NY Vuosi yrittäjänä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Liikeidean esittelyohje
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
W w w. e s m o. f i Pasi Kinnunen, 2015 Yrittäjyyden starttipaja nuorille –
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
TOY-Tavastia - työssäoppiminen yrittäjänä -. TOY - työssäoppiminen yrittäjänä Työssäoppiminen on osa ammatillista oppimista. TOY on vaihtoehtoinen tapa.
YRITTÄMINEN PUUTARHA-ALALLA 50 otp TUTKINNON OSAN RAKENNE JA SISÄLTÖ.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 1. tunti – kurssin esittely.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Yrittäjyyden opinnot ja yrittäjyyspolku HAAGA-HELIAn Helsingin Liiketalouden opinnoissa Tarja Jokinen Tiimi: Yrittäjyyden yliopettaja Tarja.
Toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
YRITTÄJYYS OP2.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskoulu KÄÄNTÖPISTE Innovatiivinen oppimisympäristö, joka edesauttaa projekti –ja yrittäjyystaitojen oppimista

Yrittäjyyskoulu Kääntöpiste Varikko Lämmittelyajot Ajot Ruutulippu

Varikko YRITTÄJYYS ( 5 OV ) Tavoitteet Opiskelija edistää työyhteisön työhyvinvointia. Hän toimii yrityksen tai organisaation laatutavoitteiden mukaisesti ja edistää toiminnallaan yrityksen tai organisaation kustannustehokkuutta ja tuloksellisuutta. Hän arvioi omia vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan yrittäjänä ammattialallaan. Opiskelija arvioi mahdollisuuksia tuotteistaa osaamistaan ja arvioi alansa liiketoimintaa ja sen kehittymistä yhteistyössä asiantuntijaverkostojen kanssa.

Varikko YRITTÄJYYS(5 ov) STARTTI 2 OV Sisältö: Tutustuminen,yhteistyön avaimet, pelisäännöt Kuuntelu, erilaisten näkökulmien ymmärtäminen Itseluottamus, itsekunnioitus ja erilaisuuden arvostaminen Kriittinen ajattelu, yhteistyö, vastuullisuus Vuorovaikutus, aktiivinen kansalaisuus Myönteinen oppimisilmapiiri ja vuorovaikutustaidot Omien tavoitteiden löytyminen Toteutus: Toiminta-, tehtävä- tai muita harjoituksia joiden avulla harjoitellaan ja syvennetään aiheita.

Varikko YRITTÄJYYS(5 ov) Tekemällä oppimista 3 ov Sisältö: Oman osaamisen kehittyminen ja tavoitteet Toiminta- ajatus, liikeidea Omat yrittäjäominaisuudet, vahvuudet ja mahdollisuudet toimia yrittäjänä omalla ammattialalla Oman alan liiketoiminnan rakenne, kehityssuunnat ja yhteistyökumppanit, Erilaiset kustannukset, kannattavan ja tuloksellisen toiminnan edistäminen Oman tuotteen/ palvelun suunnittelu, valmistus ja tuotteistaminen Oman tuotteen/ palvelun myynti ja markkinointi Pienimuotoisen markkinointitapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi

Varikko YRITTÄJYYS(5 ov) Toteutus: Yritysvierailut, haastattelut Messut Integrointi ammatillisiin projekteihin, työssäoppimiseen, asiakaspalveluun, yritystoimintaan Yksilö- ja ryhmätehtäviä Itsenäistä tiedonhankintaa Oppimateriaali: Internet Alan kirjallisuus

Varikko YRITYSTOIMINTA ( 4 OV ) Tavoitteet Opiskelija kehittää liikeideaa tai tuotteistaa omaa osaamistaan yritystoiminnaksi. Hän arvioi kehittämistarvetta toimintaympäristön muutosten, asiakkaiden tarpeiden, kilpailun, työympäristön ja oman osaamisen perusteella. Hän noudattaa yritystoiminnassaan tuloksellisen toiminnan periaatteita sekä ottaa huomioon toiminnan kustannusrakenteen ja oman työpanoksen vaikutuksen toiminnan tuloksellisuuteen.

Varikko YRITYSTOIMINTA(4 ov) LeMans ( 1 ov ) Sisältö: Ideariihi – hullut ideat käyttöön Miten tuote valmistuu a:sta ö:hön Esiintymis– ja asiakaspalveluharjoitusta Tuotteen ja palvelun hinnan määrittelyä Omien vahvuuksien ja heikkouksien löytämistä

Varikko YRITYSTOIMINTA(4ov) Toteutus: Leiri Yhteisluennot Infot/tietoiskut Pienet ja suuret rastitehtävät Tekemällä oppiminen Oppimateriaali: NY-leiriopas

Varikko YRITYSTOIMINTA(4 ov) Firma (1 ov ) Sisältö: Liikeidea – miksi yritys on olemassa ja miten se toimii Liiketoimintasuunnitelma Mikä on yrityksen tarkoitus Miten se toimii tai tekee Yrityksen henkilöstön osaaminen Tarjottava tuote/ palvelu Asiakkaat/ markkinat Kilpailijat Kirjanpito ja talous Investointilaskelma ( paljonko rahaa tarvitaan, jotta yritys voi aloittaa myynnin ) Kassabudjetti ( milloin tuottoa tulee ja milloin rahaa tarvitaan ) Verkkotyöskentely

Varikko YRITYSTOIMINTA(4 ov) Toteutus: Yritysvierailut Verkkotyöskentely Asiantuntijavierailut Ryhmässä toimien Tekemällä oppiminen Oppimateriaali: NY- oppaat Internet Yritystoiminnan kirjat

Varikko YRITYSTOIMINTA(4 ov) Diili ( 2 ov ) Sisältö: Ryhmien ja johtajan valinta Ideatalkoot ja projektin valinta Projektin tarkempi määrittäminen Mitä tehdään Kenelle? - Kuka on asiakas? Milloin? – Aikataulun rakentaminen Missä - projekti toteutetaan? Millä hinnalla projekti toteutetaan ? - Talouden rakentaminen Projektisuunnitelma Käytännön tekeminen Projektin päättäminen, arviointi

Varikko YRITYSTOIMINTA(4 ov) Toteutus: Tiimioppiminen ja –toiminta Projektioppiminen Tekemällä oppiminen Oppimateriaali Projekti –ja tiimioppimisen oppaat Verkkomateriaali

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS(10 ov) Tavoitteet: Oppia yrittäjämäiseen työntekoon sekä samalla sisäistää koko yrityksen elinkaari. Opiskelijoilla on mahdollisuus kokeilla yritystoimintaa turvallisessa ja riskittömässä ympäristössä. Lisäksi yritystoiminnan aikana luodaan opiskelijoille oikeanlainen ajattelutapa yrittäjyydestä, vahvistamalla yrittäjätaitoja sekä lisäämällä houkuttelevuutta uravalintana.

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS(10 ov) Oma Firma Sisältö: Perustiedot yrittäjyydestä sekä yrittäjyydestä ammattina Omien vahvuuksien arviointi ja analysoiminen tulevana yrittäjänä Vastuullinen yrittäjyys Yrityksen kokonaistoiminnan taustat sekä liikeidean osatekijöiden merkitys yrityksen toiminnassa Yrityksen liikeidean mukainen toiminta Yrityksen ydintehtävät: osto- ja myyntitoiminnot, markkinointi, hinnoittelu, viestintä, johtaminen ja taloushallinto Yhteistyökumppaneiden ja verkostojen merkitys yrityksen toiminnassa

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS (10 ov) Osaamisen tuotteistaminen Yhteistyö- ja partneriyritysten hankinta Alustavan liiketoimintasuunnitelman laatiminen Yrityksen perustaminen ja käynnistäminen Yrityksen käytännön toiminta Yrityksen toiminnan lopettaminen tai jatkaminen opiskelijan omana yrityksenä

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS(10 ov) Toteutus: Opinnot voidaan suorittaa kokonaan omassa tai osittain kotimaisessa tai ulkomaisessa koulutusalan pienyrityksessä. Opiskelu toteutetaan käytännön työtehtävälähtöisesti. Tietopuolinen opiskelu nivelletään käytännön tehtävien opiskeluun niin, että opiskelija hahmottaa opiskeltavat asiat ammatin osaamiseen liittyvinä kokonaisuuksina.

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS(10 ov) Opiskelija perustaa ja rekisteröi oikealla rahalla toimivan NY-yrityksen, joka tuottaa palveluja tai tuotteita. Yritys rekisteröidään Nuori Yrittäjyys-rekisteriin. Opiskelija harjoittaa yritystoimintaa yhdessä muiden yrityksen jäsenien kanssa. Hän tuottaa liikeidean mukaisia tuotteita ja /tai palveluja asiakkaille omassa yrityksessään sekä hoitaa yrityksen ydintoiminnot. Opiskelija lopettaa yrityksen toiminnan tai jatkaa kehittäen yrityksen toimintaa yritystoiminnan opintojen yhteydessä tavoitteenaan perustaa oma yritys.

Lämmittelyajot YRITTÄJYYS(10 ov) Oppimateriaali: Työssäoppiminen yrityksessä –oppimispäiväkirja Annetut oppimistehtävät työssäoppimispaikalle Alan lehdet Kirjat Verkkomateriaalit Videot Opetusmonisteet www.nuoriyrittajyys.fi -sivusto Yrityskansio

Ajot YRITYSTOIMINTA 10 ov Tavoitteet: Tavoitteena on tukea ja innostaa yrittäjyyden heräämistä ja kasvua, sekä tarjota innovatiivinen kasvualusta ja toimintaympäristö alkavalle yrittäjyydelle.

Ajot YRITYSTOIMINTA (10 OV ) Onko minussa yritystä ( 10 ov ) Sisältö: Oman osaamisen tuotteistamismahdollisuuksien kartoitus ja analysointi: Yrityksen toimiala-analyysin laadinta Liiketoimintaympäristön selvittäminen ja yhteistyöyrityksen kartoitus ja hankinta Yhteistyökumppanien ja resurssien selvittäminen Perustettavan yrityksen liiketoiminta-mahdollisuuksien etsiminen, tunnistaminen ja arviointi

Ajot YRITYSTOIMINTA(10 ov) Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelman laadinta: Kannattavan liikeidean valinta Markkinointisuunnitelma Logistiikka Riskien hallinta–analyysit Yritysmuodon valinta Taloudelliset laskelmat ja rahoitusneuvottelut Kannattavan yrityksen toteutuksen suunnittelu yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa Yrityksen perustaminen

Ajot YRITYSTOIMINTA(10 ov) Toteutus: Yritystoiminta opintokokonaisuus toteutetaan vaihtoehtoisesti, joko yhden tai kahden lukuvuoden aikana yrittäjävalmennuksena yrityshautomossa. Opiskelija saa yrityksen perustamisen valmiudet osallistumalla yrityshautomotoimintaan omalla liikeideallaan. Hautomo-opiskelun aikana opiskelija osallistuu yritysneuvontaan, yksilövalmennukseen, asiantuntijaluennoille ja solmii tarvittavia kontakteja työelämään. Opiskeluun kuuluu lisäksi pienryhmätyöskentelyä, keskusteluja sekä kirjallisia ja suullisia yrityksen perustamisen prosessiin liittyviä harjoituksia.

Ajot YRITYSTOIMINTA(10 ov) Hautomo-opintojen aikana opiskelija selvittää ja neuvottelee yrityksen perustamiseen liittyvät asiat, kuten rahoitus- ja vakuutusasiat käymällä henkilökohtaisesti mm. vakuutusyhtiössä, pankissa, tilitoimistossa, Luotsissa ja Finnverassa. Opiskelijalla on lisäksi tukena ammattiopiston yrittäjyyskoordinaattorit, joiden kanssa työstetään liikeideaa ja laaditaan yhdessä yrityksen perustamiseen tarvittavat suunnitelmat ja laskelmat.

Ajot YRITYSTOIMINTA(10 ov) Opiskelijalla on lisäksi tukena ammattiopiston yrittäjyyskoordinaattorit, joiden kanssa työstetään liikeideaa ja laaditaan yhdessä yrityksen perustamiseen tarvittavat suunnitelmat ja laskelmat. Ajoihin voi tulla mukaan opiskelijat, joilla on olemassa pieni tai suuri idea. Ajojen aikana opiskelija pääsee tapaamaan muita yrityksiä/opiskelijoita, jotka auttavat luomaan yritystoiminnalle tärkeää suhdeverkostoa.

Ajot YRITYSTOIMINTA(10 ov) Oppimateriaali: Yrityksen perustaminen Keski- Suomessa –opas Liiketoimintasuunnitelmarunko Toimialatilastot Muu alaan liittyvä materiaali Internet

OLEN YRITTÄJÄ! Ruutulippu Tavoitteet: Tukea nuorta yrittäjää hänen yritystoiminnassaan, tarjoamalla oppilaitokselta tiloja, koneita ja laitteita pientä korvausta vastaan. Opiskelija voi toimia oppilaitoksen tiloissa 2v yrittäjänä. OLEN YRITTÄJÄ!