1.3.2012 Ville Haikola 1 Kuluttajatutkimus liittyen sähkönjakelun häiriötilanteisiin 1.3.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Parikkalan Valo Oy Asiakastutkimus Vesa Ryyppö / Sales Questor Oy.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Rinnakkaislääketutkimus 2010
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Lineaarisia malleja.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
EWork – Reshaping consulting. eWork yrittäjien asialla HETKY Hubia ja Hupia.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
IKÄOHJELMAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI SYYSKUU 2013 N= 1114.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kuntalaiset ja suorat osallistumis-/vaikuttamistavat - erilaisten osallistumis-/vaikuttamistapojen käyttö - arviot osallistumis-/vaikuttamistapojen vaikuttavuudesta.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miten alkoholi näkyi päivystyksessä kahden vuoden aikana? tapaturmapotilaat puhallutettiin alkometrillä hoitoon tullessa päihtyneiden tapaturmapotilaiden.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Yleistä tutkimuksesta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
Esityksen transkriptio:

Ville Haikola 1 Kuluttajatutkimus liittyen sähkönjakelun häiriötilanteisiin

Ville Haikola 2 Johdanto •Tutkimuksen taustalla vuoden 2011 lopun Tapani ja Hannu – myrskyt. •Tavoite selvittää sähkön kuluttaja-asiakkaiden: –näkemyksiä ja kokemuksia sähkönjakelun häiriötilanteista, niiden korjaamisesta, asiakaspalvelusta ja tiedottamisesta –asenteita häiriötilanteiden ennaltaehkäisyyn ja sen kustannuksiin •Tiedonkeruu sähköisesti YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa – •Väestöä edustava otos iän (18-74v.), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. •Otoskoko 2018 vastaajaa. Ville Haikola Sales Questor Oy /

Ville Haikola 3 Yhteenveto1/2 JOKA TOISELLA TALOUDELLA OLLUT SÄHKÖKATKOJA 2V. SISÄLLÄ, HANNU- JA TAPANIMYRKYJEN AIKAAN JOKA KOLMANNELLA MITÄ PIENEMPI PAIKKAKUNTA SITÄ USEAMPI ON KOKENUT SÄHKÖKATKOJA JOKA TOINEN KATKO VAIN ALLE TUNNIN MITTAINEN. KAIKKIIN TALOUKSISTA YLI 12 TUNNIN KATKOJA ON OLLUT N. 7%:LLA ( AJANJAKSOLLA) EPÄTIETOISUUS KESKEISIN HAITTA SÄHKÖKATKOISTA, SE ON YHTÄ SUURI ONGELMA RIIPPUMATTA SIITÄ KUINKA PITKIÄ KATKOJA ON KOKENUT! JOKA NELJÄS OTTAA/YRITTÄÄ OTTAA YHTEYTTÄ VERKKOYHTIÖÖNSÄ (TAI SEN NETTISIVUILLE) KATKON SATTUESSA JO ALLE TUNNIN KATKOISSAKIN JOKA KYMMENES OTTI/ YRITTI OTTAA YHTEYTTÄ VERKKOYHTIÖÖNSÄ. YLI KAHDEN VUOROKAUDEN KATKOISSA JO LÄHES KAKSI KOLMESTA ERITYISESTI ETELÄ-SUOMALAISET AKTIVOITUVAT YHTEYDENOTTOON KATKOJEN SATTUESSA.

Ville Haikola 4 Yhteenveto2/3 KATKON KORJAUSNOPEUS SAA HYVÄN ARVOSANAN, SIIHEN PANOSTAMISEEN USKOTAAN. TIEDOTTAMISEEN JA ASIAKASPALVELUUN PANOSTAMISEEN KATKOJEN AIKANA EI USKOTA JOKA TOISEN SUOMALAISEN MIELESTÄ SÄHKÖNJAKELUN VARMUUS SUOMESSA ON ERITTÄIN HYVÄLLÄ TAI HYVÄLLÄ TASOLLA, VAIN JOKA SEITSEMÄS KOKEE SEN VÄLTTÄVÄKSI TAI HEIKOKSI KAKSI KOLMESTA HALUKAS PANOSTAMAAN TOIMITUSVARMUUDEN EDISTÄMISEEN ENTISESTÄÄN, VAIKKA SIIRTOHINTA INVESTOINTIEN VUOKSI NOUSISIKIN. REILU NELJÄNNES EI HYVÄKSY TOIMITUSVARMUUTEEN TEHTÄVIÄ LISÄPANOSTUKSIA JOS SIIRTOHINNAT NOUSEVAT SEN VUOKSI YHTÄÄN SÄHKÖN SIIRRON OSUUTTA SÄHKÖLASKUSTA EI JUURI TIEDETÄ, VAIN JOKA KUUDES TIESI JOKA KOLMAS TIETÄÄ AUTOMAATTISESTA HYVITYKSESTÄ JA SEN AIKARAJASTA (12h KATKO), LISÄKSI YHTÄ ISO OSA TIETÄÄ HYVITYKSESTÄ MUTTEI AIKARAJAA TAI ETTÄ SE ON AUTOMAATTINEN NIUKKA ENEMMISTÖ KOKEE HYVITYKSEN OIKEUDENMUKAISEKSI

Ville Haikola 5 Joka toisella on ollut katkoja 2v. sisällä

Ville Haikola 6 Joka toinen katko ollut korkeintaan tunnin. Pidempiä, yli 12 tunnin kestäviä ollut vain joka kahdeksas => Suhteutettuna kaikkiin kotitalouksiin yli 12 tunnin katkoja ollut siten n. 7%:lla talouksista.

Ville Haikola 7 Epätietoisuus on selvästi keskeisin ongelma/haitta. Tiedottamisen ja viestinnän merkitys on siten suuri.

Ville Haikola 8

Ville Haikola 9 Joka neljäs sähkökatkon kokenut otti/yritti ottaa yhteyttä sähkönjakelusta vastaavaan yhtiöön tai sen kotisivuille. Lähes joka toinen verkkoyhtiöön soittanut ei onnistunut saamaan yhteyttä.

Ville Haikola 10 Otitko / yrititkö viimeisimmän sähkökatkon aikana ottaa yhteyttä alueesi sähkön- jakelusta vastaavaan yhtiöön? KAIKKI KATKOJA KOKENEET (N=1011) Nainen (N=473) Mies (N=537) v. (N=283) v. (N=411) v. (N=316) Katko kesti tunnin tai alle (N=520) Katko kesti 2-4 tuntia (N=236) Katko kesti 5 tuntia - vuorokausi (N=152) Katko kesti 2 vrk tai enemmän (N=77) Otin yhteyttä puhelimitse8 %7 %8 % 6 %9 %4 %9 %12 %24 % Yritin yhteyttä puhelimitse, mutta en saanut yhteyttä 7 % 3 %8 %10 %1 %8 %18 %25 % Lähetin sähköpostia2 % 3 %1 %2 %0 %3 %4 %6 % Vierailin yhtiön nettisivuilla8 %7 %9 %6 %11 %6 %4 %7 %16 %24 % Yritin vierailla yhtiön nettisivuilla, mutta en päässyt sinne 4 %3 %5 %4 %5 %3 %1 %4 %12 %11 % OTTI YHTEYTTÄ / VIERAILI NETTISIVUILLA / YRITTI NÄITÄ 24 %21 %25 %21 %24 % 11 %24 %50 %61 % En yrittänyt ottaa yhteyttä enkä vieraillut yhtiön nettisivuilla 75 %78 %73 %76 %75 %76 %89 %74 %47 %39 % En osaa sanoa1 % 2 %3 %1 %0 % 2 %3 %0 % Joka neljäs otti/ yritti ottaa yhteyttä verkkoyhtiöönsä tai vierailla nettisivuilla jo 2-4 tunnin katkossa.

Ville Haikola 11 3,52 2,68 2,46 2,44 2,48 K.A (5-1) Korjausnopeus tyydyttää, muu ei.

Ville Haikola 12 Korjaustoimiin panostamiseen uskotaan. Tiedotukseen ja asiakaspalveluun ei uskota satsatun.

Ville Haikola 13 3,43 3,41 3,50 3,41 3,27 3,44 3,41 3,62 3,43 K.A (5-1) Nuorimmat luottavat eniten sähkönjakelun varmuuteen. Myös Pohjois- Suomessa on aavistuksen muuta maata korkeampi luottamus.

Ville Haikola 14 Kaksi kolmesta on valmis siirtohintojen nousuun jos jakeluvarmuutta voidaan edelleen parantaa. Nuorimmat ovat haluttomimpia maksamaan toimitusvarmuuden parantamisesta.

Ville Haikola 15 Vain harva osuu täysin oikeaan siirtohinnan osuuden arviossa. Jos haarukan 20-40% katsotaan osuneen riittävän oikeaan, on oikean tason arvioineita vajaa puolet (42%)

Ville Haikola 16 Kahdella kolmesta oli hyvitysasia tiedossa joko kokonaan tai osin. Miehet vastasivat tuntevansa asian naisia paremmin. Tuntemus kasvoi myös iän myötä.

Ville Haikola 17 Kantaa ottaneista ja suuruusluokan tuntevista niukka enemmistö kokee hyvityksen oikeudenmukaiseksi.

Kuluttajapaneelit Pohjoismaissa •Yli panelistia Pohjoismaissa •Useita eri rekrytointimenetelmiä •Edustavat otokset ja aina datan painotus •Yleisotos suomalaisista tai räätälöity kohderyhmä tietotarpeenne mukaisesti •Sales Questor Oy edustaa YouGov Groupin tutkimuspalveluja Suomessa NorjaRuotsiSuomiTanskaViroPuola YouGov paneelit Tidningar Suora Radio Kotisivu 2 Kotisivu 1 Kotisivu 3 Lehdet Puhelin Väestö Toimistot Pohjoismaissa: Tukholma Malmö Kööpenhamina Oslo Pääpaikka Lontoossa

Yhteyshenkilöt: Ville Haikola, KTM Vesa Ryyppö, FM Muut osakkaat: Timo Savolainen, KTM Petri Parvinen, ph.D Myynnin johtamisen professori, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Sales Questor Oy:n osakkaat