TYP-JOHDON AJANKOHTAISFOORUMI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Avustajatoiminnan Lapin aluetilaisuus
Riitta Harmanen Työhönkuntoutuksen vaiheistus Välityömarkkinoiden vaikuttavuuden parantamiseksi Riitta Harmanen
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Perkuu Kainuun rakennetyöttömien kuntoutushanke s *Ohjelma:Manner Suomen ESR-ohjelma *Ohjelman osioItä-Suomen suuralueosio *Toimintalinja:2: työllistymisen.
JTYPL:n VAIKUTUKSET TE-PALVELUIHIN
Uudistuvat työvoima- ja yrityspalvelut Palvelut ja tuottamistapa –ryhmän ehdotukset TE-toimiston uudistetuksi palveluvalikoimaksi.
Työ- ja elinkeinoministeriö vammaisten työllisyyden edistäjänä
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
SH-V Työvoima- ja elinkeinokeskus 1 ESR-RAHOITUKSEN HAKU TE-KESKUKSESSA Tiedotustilaisuus , Kajanus ESR-koordinaattori Sanna Halttunen-Välimaa.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Satakunnan TE-toimisto
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Ajankohtaista typo- hanketoiminnassa ja sen kehittämisessä
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Köyhyys ja t Osallistava sosiaaliturva ja perusoikeudet
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Heikossa työmarkkina-asemassa olevien parempaan työllistymiseen
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Työllisyys, osaaminen, osallisuus - Miten kehittämistä jatketaan Välkkeen jälkeen? Rakennerahastoasiantuntija Jaana Niemi
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Työpaikkakouluttaja- hanke
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Tampereen työllistämistuki
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Työllisyyspoliittista avustusta saavat hankkeet
Hankekyselyn tuloksia Kokous Juho Orjala.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Osallisuus ja työllistyminen
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
”Miten kaikki mukaan” Pilvi Torsti Työministerin erityisavustaja
UEF // University of Eastern Finland Selvitys pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuen ”Kela-maksuista” Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen sekä Pohjois-Savon.
Työurien pidentämiseen liittyvät valtakunnalliset raportit > jatkoa ns. Ahtelan työryhmän työlle Työhyvinvointityöryhmän raportti. STM selvityksiä 2011:4.
T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Kuopion alueen työllisyyskokeilu
Keski-Pohjanmaan alueellinen työvoima- ja yrityspalvelukokeilu
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Palkkatuki Työllisyyspoliittista avustusta saaneiden hankkeiden ja välityömarkkinatoimijoiden ja sekä työkokoukset.
Satakunnan TE-toimisto
TE-toimiston yrityspalvelut
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Palkkatuki ja starttiraha
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

TYP-JOHDON AJANKOHTAISFOORUMI 19.-20.8.2013 Hallitusneuvos Päivi Kerminen

1. TE-palvelu-uudistus 2. Välityömarkkinoiden kehittäminen 3 1. TE-palvelu-uudistus 2. Välityömarkkinoiden kehittäminen 3. Osatyökykyisten työllistymisen edistäminen 4. Sosiaaliset yritykset 5. Työmarkkinatuen rahoitusmuutos 6. Työpolitiikan palvelurakennearviointi

TE – palvelu-uudistus

3. Monikanavaiset palvelukanavat 1. Palveluverkko vuoden 2013 alusta lukien jokaisen ELY-keskuksen alueella on yksi hallinnollinen TE-toimisto ja tarpeellinen määrä toimipaikkoja 2. Palvelumalli TE-toimiston palvelumalli perustuu kolmeen palvelulinjaan ja yrityslähtöisyyden vahvistamiseen kaikkien asiakkaiden palvelut järjestetään palvelulinjoilla, joita ovat työnvälitys- ja yrityspalvelut osaamisen kehittämispalvelut tuetun työllistymisen palvelut 3. Monikanavaiset palvelukanavat palveluja tarjotaan monikanavaisesti – kasvokkain, puhelimitse (ml. asiakaspalvelukeskus) ja verkossa (mm. virtuaalinen TE-toimisto) 4. Työvoima- ja yrityspalvelut

laki ja asetus työvoima- ja yrityspalveluista tulivat voimaan 1.1.2013 Uudistuneet työvoima- ja yrityspalvelut laki ja asetus työvoima- ja yrityspalveluista tulivat voimaan 1.1.2013 julkisia työvoima- ja yrityspalveluja koskevan lainsäädäntö selkiytyi ja säännökset koottiin yhteen lakiin osa palveluista uudistui sisällöllisesti asiakkaiden yhdenvertaisuus parani työ- ja elinkeinotoimistojen yrityspalvelu vahvistui

Uudistettu palveluvalikoima Työnvälitys Tieto- ja neuvontapalvelut Osaamisen kehittämispalvelut Ammatinvalinta- ja uraohjaus Valmennus: työnhakuvalmennus, uravalmennus ja työhönvalmennus Kokeilu: koulutuskokeilu ja työkokeilu Työvoimakoulutus: ammatillinen koulutus, kotoutumiskoulutus ja aikuisten perusopetus Palkkatuki Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut Starttiraha Maksulliset yritystoiminnan kehittämispalvelut

Uudistettu palveluvalikoima Asiantuntija-arvioinnit osaamis- ja ammattitaitokartoitus työkyvyn tutkimus ja arviointi yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointi Harkinnanvaraiset taloudelliset etuudet matka- ja yöpymiskustannusten korvaus palveluun hakeutuvalle ja asiantuntija-arviointiin osallistuvalle muuttokustannusten korvaus kulukorvaus palveluun osallistuvalle työolosuhteiden järjestelytuki

Välityömarkkinoiden kehittäminen - selvityshenkilö Tarja Filatovin esitysten toimeenpano

Toimenpide-esitykset TE-hallinnon ja kunnan roolien ja työnjaon selkiyttäminen TE-toimiston/TE-hallinnon ja välityömarkkinatoimijoiden yhteistyön kehittäminen TE-hallinnon rahoitus välityömarkkinatoimijoille Yrityksiin ja avoimille työmarkkinoille tapahtuvien siirtymien lisääminen Välityömarkkinatoimijoiden työllistämismahdollisuuksien parantaminen kehittämällä em. toimjoiden mahdollisuuksia toimia palvelujen tuottajina Ratkaisuja niille, joilla ei ole edellytyksiä työllistyä avoimille työmarkkinoille Pitkäaikaistyöttömyydestä aiheutuvien kustannusten tekeminen näkyviksi sekä valtion ja kuntien välisen kustannusten jaon arvioiminen Työn vastaanottamisen kannustavuuden lisääminen

TE-hallinnon ja kunnan roolin ja työnjaon selkiyttäminen TYP-verkostoa koskevat esitykset TE-hallinnon ja välityömarkkinatoimijoiden yhteistyön kehittäminen Kehitetään kumppanuusmallin pohjalta TE-hallinnon ja välityömarkkinatoimijoiden yhteistyötä TE-toimistot segmentoivat toimialueensa suurimmat välityömarkkinatoimijat ja laativat ”toimijakartat” TE-toimistot nimeävät välityömarkkinakoordinaattorin/- koordinaattorit Työllistymissuunnitelmassa asetetaan ”välityömarkkinajaksolle” selkeät tavoitteet, joiden toteutuminen arvioidaan kolmikantaisesti jakson päätyttyä ELY-keskukset/TE-toimistot järjestävät vuosittain tilaisuuksia, joihin kutsutaan suurimmat välityömarkkinatoimijat

TE-hallinnon rahoitus välityömarkkinatoimijoille TEM tekee elokuun loppuun mennessä selvityksen palkkatuen myöntämisen kriteereistä Tehdään rahoituksen (palkkatuki, typo) kriteereistä ohjeet välityömarkkinatoimijoille Parannetaan tukipäätösten perustelua Huolehditaan tukipäätösten nopeasta maksatuksesta Kehitetään sähköisiä järjestelmiä tuen hakemiseksi ja sen käytöstä raportoimiseksi

Yrityksiin ja avoimille työmarkkinoille tapahtuvien siirtymien lisääminen Tehdään työtarjouksia välityömarkkinoilla työssä oleville Luodaan tulospalkkioon perustuva järjestelmä välityömarkkinatoimijoille Luodaan Sanssi –kortin kaltainen työllistymisseteli pitkäaikaistyöttömille Järjestetään tilaisuuksia, joissa työhönottajat ja työttömät kohtaavat Koordinoidaan yritysten kanssa yhdessä mahdollisia alihankintatöitä Lisätään tuella palkattujen siirtämistä toisen työnantajan tehtäviin Vahvistetaan työpankkien ja työpoolien roolia

Välityömarkkinatoimijoiden työllistämismahdollisuuksien parantaminen kehittämällä em. toimijoiden mahdollisuuksia toimia palvelujen tuottajina Selkiytetään rajanvetoa markkinaehtoisten ja voittoa tuottamattomien toimintojen välillä. Joustetaan tuotteita ja palveluja tuottavien toimijoiden kohdalla tukia koskevien säännösten soveltamisessa niin pitkälle kuin mahdollista vääristämättä kilpailua. Valmistellaan omat säännökset voittoa tuottamattomille yhteiskunnallisille yrityksille. Hyödynnetään SGEI-reformia Pyritään vaikuttamaan valtiontukiuudistukseen siten, että siinä otetaan huomioon tuotteita ja palveluja tuottavat ns. yleishyödylliset toimijat Hyödynnetään rakennerahastoja välityömarkkinoiden rahoittamisessa Kartoitetaan julkiset palvelut, joita voidaan täydentää välityömarkkinoiden avulla. Rohkaistaan julkisia toimijoita tilaamaan palveluja välityömarkkinoilta. Käytetään sosiaalisia kriteereitä julkisissa hankinnoissa

Työn vastaanottaminen kannustavuuden lisääminen Ratkaisuja niille, joilla ei ole edellytyksiä työllistyä avoimille työmarkkinoille Rakennetaan pitkäkestoinen eläkkeelle saattava työllistämistuki 58-vuotiaille ja vanhemmille 500 päivää työmarkkinatukea saaneille. Valmistellaan yli viisi vuotta työmarkkinatuella olleille yli 58-vuotiaille kertaluonteinen eläkeratkaisu Työn vastaanottaminen kannustavuuden lisääminen Lisätään satunnaisten töiden tekemisen kannustavuutta rakentamalla työttömyyspäivärahaan ja työmarkkinatukeen 300 euron kuukausittainen suojaosuus

Pitkäaikaistyöttömyydestä aiheutuvien kustannusten tekeminen näkyviksi sekä valtion ja kuntien välisen kustannusten jaon arvioiminen Tehdään selvitys, joka tekee näkyväksi kasvavan pitkäaikaistyöttömyyden kokonaisvaikutukset kuntataloudessa Raportoidaan työmarkkinatuen kuntaosuuksiin liittyvä aktiiviosuus reaaliajassa ja lisätään kuntien osaamista kustannusten arvioimisessa Arvioidaan, onko nykyinen valtio/kuntakustannusten jako nykytilanteessa kannustava

Osatyökykyisten työllistymisen edistäminen

Osatyökykyisten työllistymisen edistäminen Hallitusohjelma: parannetaan osatyökykyisten mahdollisuuksia työntekoon ja kuntoutukseen toteutetaan toimintaohjelma osatyökykyisten työmarkkinoille osallistumisen edistämiseksi. Toimintaohjelmaa valmistelee STM:n asettamat johtoryhmä ja STM- ja TEM –työryhmät, joiden toimikausi päättyy 31.10.2013 Välimietintö valmistui helmikuussa 2013 Välimietinnössä todetaan, että vuoden 2013 alussa voimaan tullut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettu laki korjasi aikaisemmassa lainsäädännössä olleet epäkohdat. parannettiin työkyvyttömyyseläkkeellä ja kuntoutustuella olevien pääsyä TE-toimiston asiakkaaksi, korotettiin työolosuhteiden järjestelytukea ja selkiytettiin palkkatukea koskevia säännöksiä

Tunnistetut kehittämistarpeet Asiakasprosessin hallinnan parantaminen ja asiakkaan palvelutarpeiden mukaisten palvelusta toiseen tapahtuvien siirtymien varmistaminen – TE-toimisto case managerina Vakuutuslaitosten ja Kelan ammatillisen kuntoutuksen palvelujen työelämälähtöisyyden parantaminen tiivistämällä TE-toimistojen ja vakuutuslaitosten sekä TE-toimistojen ja Kelan yhteistyötä asiakkaiden palveluprosessin suunnittelussa Työttömien terveystarkastusten toteuttaminen Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toimivuuden parantaminen TE-toimiston ja Kelan työnjaon selkiyttäminen sekä Kelan ammatillisen kuntoutuksen kriteerien muuttaminen lakisääteinen ammatillinen kuntoutus aina ensisijainen kuntoutuksen tarvetta arvioitaessa otetaan nykyistä enemmän huomioon asiakkaan kokonaistilanne

Tunnistetut kehittämistarpeet jatkuu Tietoisuuden lisääminen tarjolla olevista työllistymistä tukevista palveluista Työvoiman kysynnän lisääminen palveluja, toimintatapoja ja toimintamalleja kehittämällä Yrittäjyys työllistymisvaihtoehtona Kansaneläkelaitoksen työkykyneuvoja-toimintamallin kehittäminen

Sosiaaliset yritykset

Rekistetröidyt, rekisteristä poistetut ja rekisterissä olevat yritykset rekisteriöintivuoden mukaan (09.07.2013 tilanne)

Kaikki rekisteröitymiset, rekisteristä poistetut yritykset ja rekisterissä olevat yritykset vuosina 2004 – 2013 (09.07.2013)

Sosiaaliset yritykset rekisteröintihetken (09. 07 Sosiaaliset yritykset rekisteröintihetken (09.07.2013) työntekijämäärän mukaan Työntekijämäärä Sos.yritysten määrä kpl 1 – 5 138 6 – 10 16 11 – 20 4 21 tai enemmän 3 YHTEENSÄ 161

Työmarkkinatuen rahoitusuudistus

Hallituksen kehyspäätös maaliskuu 2013 Kuntien rooli ja vastuu pitkäaikaistyöttömyyden aktiivisessa hoidossa korostuu. Osa yli 300 päivää työmarkkinatuella olleiden pitkäaikaistyöttömien työ- markkinatuen rahoitusvastuusta siirretään kunnille vuoden 2015 alusta lukien. Työmarkkinatuen rahoitus- uudistuksella luodaan mahdollisuuksia työmarkkinatuella olevien pääsyyn aktivointitoimenpiteiden piiriin. Tämä toteutetaan osana kuntien tehtävien arviointia ja työllisyyspolitiikan vastuunjaon tarkistusta. em. päätös tarkoittaa 150 milj. euron rahoitusvastuun siirtoa kunnille

Työpolitiikan palvelurakennearviointi

2. Tuottaa työpoliittisen palvelujärjestelmän kehittämissuositukset Tavoite arvioida nykyinen työpoliittinen järjestämä kokonaisuutena ja arvioida sen kykyä tuottaa asiakkaan ja yhteiskunnan kannalta entistä vaikuttavammat palvelut Laatia arvio työpoliittisen järjestelmän toimivuudesta: 1. vaiheessa tarkastelu kohdistetaan neljään arviointiteemaan Työttömyysturvatehtäväien työnjako eri toimijoiden välillä (TE-toimistot, Kela ja työttömyyskassat) Työvoima- ja yrityspalvelujen tuottamistavat ja toimijasektorien (valtio, kunta, yksityinen, kolmas sektori) roolit työnvälityksessä ja vaikeasti työllistyvien palveluissa Elinkeino- ja työelämän jatkuvaa uusiutumista tukevan palvelukokonaisuuden muodostaminen hallinnonalojen yhteistyönä Työpolitiikan palvelurakenteen ohjaus ja kolmikantayhteistyö 2. Tuottaa työpoliittisen palvelujärjestelmän kehittämissuositukset 3. Parantaa eri hallinnonalojen yhteistyötä palveluiden tuottamisessa ja ohjauksessa 4. Parantaa arviointityöhön osallistuvien osaamista horisontaalisten toimintamallien arvioimisessa ja kehittämisessä