Hoidon tarpeen arviointi SHTaL

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen perusteet ammatillisessa peruskoulutuksessa
Advertisements

Heli Hautamäki & Sari Rosnell
Tehnyt: Jouni Pehkonen & Pirita Laukkanen
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
HOITOTYÖN KIRJAAMINEN OSANA LAADUKASTA POTILASHOITOA –
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Hoitosuunnitel-masta sopiminen Omahoito kotona, omahoidon tuki
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Kirke on kreikkalaisessa mytologiassa Auringonjumala Helioksen tytär,
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
KOTIHOIDON HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMA
Tarkoin määritellyt tavoitteet
Anne Eronen-Lindeblad
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Diagnosis Related Groups (DRG) SerAPI-työpajaseminaari Työpaja 3 Heli Mäki Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, HIS.
Hyvät ratkaisut hoivatyössä
Hoidon dokumentointi.
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Korjausrakentamisen osaamisen selvitys
Osastotunti rakenteisesta kirjaamisesta hoitotyössä
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
KEP yleiskatsaus Seuraavat diat ovat KEP-työpajasta.
Hoidon tarpeen arviointi ja hoitotyön toiminto
Toimintojohtamisesta tuotteistamiseen - tuotteistamisen taustaa
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
MONIPUOLINEN LÄÄKEHOITO - koulutuksen palaute Uudenmaan sairaanhoitajat ry.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Sujuvampi osastokierto neurologian osastolla
Toimintakyvyn arviointi
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Teini MINNO esiselvitys ( S12538) ohjausryhmän kokous IV Laura-Maija Hero Projektipäällikkö Tulokset Laura-Maija Hero
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa 2007.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Miten tuotteistus tehdään? APR-potilasryhmitys
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
Lions Clubs International  Lohkon puheenjohtajan koulutus.
Karita, Milia, Aino, Iina ja Kirsi
Miksi lääkäriin? Oireesta diagnoosiin
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO ASIN2015 KOIVISTO ROOSA & TAMMELIN JASMI.
Harjoitustunnit / Luokkalaboraatiotunnit Ennakkovalmistautuminen.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Uroterapeutin vastaanotto ja sen käynnistäminen Rauman aluesairaalassa Sini Viitanen.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Hoitosuunnitelma. Tavoitteet Laatuverkosto 2007 – Potilaan parempi, yksilöllinen hoito – Voimavarojen (henkilöstön) tehokas käyttö STM 2011 – potilaskeskeisyys,
Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto YHTEENVETO.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Hengitys.
Tietokanta-analyysin ja web - mittauksen yhdistäminen
Yhteenveto laatumittauksen analyysistä ja suositukset
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari

Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Kotiutusfysioterapeutin toiminnan kuvaus
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Päihdelääkärit.fi Toiminta-ajatus: Tarjoamme kotona tapahtuvaa alkoholivieroitushoitoa yhdistämällä päihdelääketieteen ja ensihoidon erityisosaamisen.
2-02 Lääkehoidon merkitys.
Kuntoutuja omien tavoitteidensa laatijana
Esityksen transkriptio:

Hoidon tarpeen arviointi SHTaL Perustuu hoitotyön tarpeen luokitukseen

Hoidon tarve (SHTaL) on yksi osa FinCC-luokituskokonaisuutta FinCC Finnish Care Classification muut osat ovat: (SHToL) Suomalainen hoitotyön toimintoluokitus ja Suomalainen hoidon tulosluokitus (SHTuL) http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80446/URN_ISBN_978-952-245-675-5.pdf?sequence=1

SHTaL rakentuu: Komponentista Pääluokasta Alaluokasta

Hoidon tarve SHTaL sisältää Hoidon tarpeen määrittelyn ja Hoidon tavoitteiden asettamisen

Esimerkki hoitotyön tarpeesta Komponentti Pääluokka Alaluokka Hengitys Hengityksen seuranta Hengityksen laadun ja määrän seuranta PEF –seuranta Yskän seuranta Limaisuuden seuranta Hengityseritteiden määrän ja laadun seuranta Yskösten seuranta

Potilaan hoidon tarpeita määriteltäessä havainnoidaan hänen vointiaan, kerätään haastatellen taustatietoja apuna käytetään myös hoidon tarveluokituksen pää- tai alaluokkia.

Luokituksen tarkoituksena on auttaa hoitajaa kirjaamaan sähköiseen potilaskertomukseen potilaan hoitotyötä prosessimallin mukaisesti käyttämällä FinCC:tä.

Hoidollisen päätöksenteon eli hoitotyön prosessin vaiheet ovat: Hoidon tarpeen määrittäminen -tavoitteen asettaminen Hoidon suunnittelu Hoidon toteutus ja Hoidon (vaikuttavuuden) arviointi

Hoitotyön tarpeen määritys on ongelmien kartoittamista Hoidon tarve on hoitajan laatima kuvaus potilaan tarpeista/ongelmista. Potilas kertoo omista oireistaan, hoitaja havainnoi potilasta ja tekee erilaisia mittauksia (esim. verenpaineen tai lämmön mittaus). Saatujen tietojen perusteella määritellään potilaan hoidon tarve. (hoitaja, potilas ja omainen)

Hoidon tavoitteet (SHTaL) asetetaan suhteessa potilaan hoidon tarpeisiin ja siihen, minkälaisia muutoksia potilaan tilassa odotetaan tapahtuvan tai, mitä potilas itse odottaa tavoitteet ovat potilaskeskeisiä (eivät kuvaa hoitajan toimintaa) pää eli kokonaistavoite, ja osatavoitteita, joita voi voi olla useita tavoitteet ovat realistisia, konkreettisia eli mitattavia