Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
Ritva Räisänen

2 Hoitotyön prosessi Hoitajan ajattelua ohjaava toimintamalli
Luo hoitotilanteelle johdonmukaisesti etenevän rakenteen Toimii hoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin jäsentäjänä Hoitotyön prosessimalli on päätöksenteon väline

3 Hoitoprosessin vaiheet
Hoidon tarpeen määrittely Hoidon tavoitteen asettelu Hoidon suunnittelu Hoidon toteutus Hoidon arviointi

4 Hoitotyön päätöksenteko osana hoitoprosessia
”Päätökset syntyvät ajatteluprosessin tuloksena, ja päätöksenteon sisällöllisen perustan muodostaa päätöksentekijän tieto käsiteltävänä olevasta asiasta. Hoidollisen päätöksenteon sisältö muodostuu ihmisen terveyttä, sairautta ja niiden hoitamista koskevasta tiedosta.” (Lauri, Eriksson & Hupli 1998, 9)

5 Päätöksenteon prosessimalli hoitotyössä
Hoitotyö on sekä tiedettä että taitoa Tiede on edellytys loogiselle ammatilliselle toiminnalle. Tähän perustuen hoitotyön ammattilainen tekee potilaan hoitoon liittyviä päätöksiä Potilaan hoitoon liittyvä päätöksenteko edellyttää tiedon tarpeen määrittelyä, tiedon kokoamista ja analysointia Taito mahdollistaa intuition ja kokemuksen käytön päätöksenteossa. Tämän kautta päätöksille tulee merkitys potilaiden ja hoitohenkilökunnan välisessä kanssakäymisessä

6 Erilaisia päätöksentekoteorioita
Rationaalinen päätöksentekoteoria Päätöksenteko nähdään prosessina, johon kuuluu tietojen kokoaminen ja analysointi, tavoitteiden asettaminen, ratkaisuvaihtoehtojen tuottaminen ja tavoitteiden kannalta parhaan vaihtoehdon valinta, toteutus ja arviointi Informaation prosessoinnin teoria Päätöksentekoprosessiin kuuluu tarvittavan tiedon systemaattinen hankinta, tietoon perustuvien olettamusten esittäminen ja testaaminen. Olettamukset hyväksytään tai hylätään sekä tehdään suunnitelma päätöksen toteuttamiseksi ja toteutetaan päätös

7 Intuitiivinen päätöksentekoteoria
Kokonaistilanteen nopea hahmottaminen ja siinä esiintyvien olennaisten ongelmien oivaltaminen. Päätös tapahtuu nopeasti ja johtaa suoraan toimintaan. Päätöksentekoon liittyy vaiheita, joita päätöksentekijä ei välttämättä pysty sanallisesti kuvaamaan Analyyttis-intuitiivinen päätöksentekoteoria Inhimillinen päätöksenkykyteoria on rajallista. Kaikki päätöksentekoon liittyvä tieto on harvoin päätöksentekijän saatavilla ja hallussa. Käytännön päätöksentekotilanteet ovat erilaisia ja harvoin yksiselitteisiä. Ongelman luonne ja ympäristö vaikuttavat käytettävään ajatteluprosessiin

8 Rakenteinen, elektroninen potilaskertomus
Sairaskertomuksen tietojen tallentaminen, säilyttäminen, välittäminen ja käyttäminen tietotekniikan avulla Sisältää välittömästi ja epäsuorasti (esim. hoidon järjestäminen, laadun seuranta, laskutus) potilaan hoitoon liittyvää tietoa Potilaalle annetun kokonaisvaltaisen hoidon asiakirja

9 Tiedon välittyminen eri ammattiryhmien välillä, päätöksenteon tuki, kirjattujen tietojen hyödyntäminen toiminnan suunnittelussa, tilastoinnissa ja tutkimuksessa Potilaan roolin muuttuminen tulevaisuudessa: oikeus päästä omaan hoitokertomukseen ja syöttää tietoa omahoidosta

10 Elektronisen potilaskertomuksen rakenne
Muodostuu erilaisista tietokokonaisuuksista: näkymä, hoitoprosessin vaihe, otsikko, ydintiedot Yleiset näkymät: lääketieteen erikoisalasta riippumattomia tietokokonaisuuksia Henkilötiedot, riskitiedot, lääkehoitoon liittyvät tiedot Tarkistettava kunkin hoitojakson alussa

11 Lääketieteen erikoisalakohtaiset näkymät: käsittävät esim
Lääketieteen erikoisalakohtaiset näkymät: käsittävät esim. sisätautien ja naistentautien näkymiä Tallennetaan tietoa, jolla on pitkäaikaista merkitystä Terveydenhuollon eri ammattiryhmät Palvelukohtaiset näkymät: erilaisten palvelujen , kuten laboratorion, kliiniseen fysiologian toimintaa liittyvät tiedot Esim. laboraatio- ja röntgentutkimusten pyynnöt, tulokset ja lausunnot Erilliset perusterveydenhuollon näkymät

12 Ammatilliset näkymät: eri ammattiryhmien, kuten hoitotyöntekijöiden, sosiaalityöntekijöiden toiminnan kannalta merkittävät tiedot Tiedot kirjataan näkyville hoitoprosessin vaiheita ja otsikoita käyttäen Otsikoiden alle kirjataan asiayhteyteen liittyvää tietoa rakenteisten ydintietojen avulla ja vapaamuotoisesti

13 Kansallinen hoitotyön kirjaamisen malli (FinC-luokitus)
Hoidon tarveluokitus (SHTal), hoitotyön toimintoluokitus (SHToL), hoidon tulos (parantunut, ennallaan, huonontunut) Komponentti toimii otsakkeena asiakokonaisuudelle, jota kirjataan Tarve- ja toimintoluokitusten komponentit jakautuvat pää- ja alaluokkiin, joiden avulla voidaan täsmentää kirjattavaa asiaa Vapaa kirjaaminen tapahtuu pää- ja alaluokan valinnan jälkeen

14 Komponentit a) Aktiviteetti b) Erittäminen c) Selviytyminen d) Nesteytys e) Terveyskäyttäytyminen f) Terveyspalvelujen käyttö g) Lääkehoito h) Ravitsemus j) Hengitys k) Kanssakäyminen l) Turvallisuus m) Päivittäiset toiminnot n) Psyykkinen tasapaino o) Aistitoiminta p) Kudoseheys q) Jatkohoito r) Elämänkaari s) Verenkierto t) Aineenvaihdunta

15 Sähköinen kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
Hoitotyön prosessi muodostuu potilaan ongelmista ja/tai hoitotyön tarpeista, hoitotyön tavoitteista, hoitotyön toiminnoista (auttamismenetelmistä), toteutuksesta ja arvioinnista Kirjataan olennaisimmat potilaan hoitoon liittyvät tiedot ja päätökset

16 Hoidon tarve (SHTal) Hoitotyön henkilöstön kuvaus potilaan terveydentilaan liittyvistä, jo olemassa olevista tai tulevaisuudessa mahdollisista ongelmista, joita voidaan poistaa tai lievittää hoitotoimintojen avulla Tietoa kerätään ja analysoidaan haastattelemalla, havainnoimalla ja mittaamalla potilasta (omaiset/läheiset, aiempi potilaskertomus, sairaankuljettajat)

17 Mitä hoidon tarpeita potilaalla on tai mikä on lääketieteellinen diagnoosi?
Mitkä ovat potilaan voimavarat Tarpeet asetetaan tärkeysjärjestykseen Tietojen keruu

18 Potilaan ongelmat voivat olla aktuaalisia (jo olemassa olevia, havaittavia ja/tai mitattavia) tai ne voivat olla potentiaalisia (potilaan terveydentilaa mahdollisesti uhkaavia) Potilaan ongelmat voivat olla subjektiivisia tai objektiivisia Potilaan ongelmat voivat myös olla fyysisiä, psyykkisiä tai sosiaalisia

19 Ongelma Subjektiivinen ongelma Objektiivinen ongelma Aktuaalinen ongelma Hengitysvaikeus Ilmavaivat Sydämen tykytys Huimaus Apulihasten käyttö Pinkeä vatsa Rytmihäiriö Korkea verenpaine Potentiaalinen ongelma Yksinäisyys Vaikeus nukahtaa Pelkää lähteä kotiin Valvoo yöllä

20 Hoidon tavoitteet Tavoitteet asetetaan suhteessa hoidon tarpeisiin ja siihen, millaisia muutoksia potilaan tilassa odotetaan tapahtuvan ja/tai mitä potilas itse odottaa Mitä potilaan tilassa odotetaan tapahtuvan? Mitä potilas odottaa/haluaa tapahtuvan? Tavoitteet asetetaan tärkeysjärjestykseen

21 Tavoitteet ovat potilaskeskeisiä, eivät kuvaa hoitajan toimintaa
Tunnistettujen ongelmien poistaminen tai vähentyminen tietyn ajan kuluessa Kokonais- ja välitavoitteet Tavoitteet ovat potilaskeskeisiä, eivät kuvaa hoitajan toimintaa Tavoitteet kuvaavat täsmällisesti, miten potilas selviytyy itsenäisesti tai autettuna Tavoite voi olla myös potilaan tilan pysyminen ennallaan

22 Tavoite alkaa toimintaa kuvaavalla verbillä, esim
Tavoite alkaa toimintaa kuvaavalla verbillä, esim. potilas osaa, ymmärtää ym. Tavoite on realistisessa suhteessa potilaan voimavaroihin, elämäntilanteeseen ja persoonallisuuteen Esim. potilas osaa pestä kädet oikein tietää, mihin ottaa yhteyttä, jos kotona ilmenee ongelmia

23 Suunnitellut hoitotyön toiminnot (SHToL)
Auttamismenetelmät (tai keinot) valitaan tarkoituksenmukaisesti tavoitteiden perusteella Mitä hoitotyön auttamismenetelmiä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi? Miten potilas haluaa toimittavan?

24 Huomioidaan hoitotyön periaatteet, henkilökunnan määrä, potilaan itsehoitoisuus, ja hoitovälineiden saatavuus Hoitotyön auttamismenetelmiä ovat mm. ohjaaminen, tukeminen, rohkaisu, kuunteleminen, avustaminen, seuranta, toimenpiteen tekeminen

25 Toteutuneet hoitotyön toiminnot (ShToL)
Suunniteltujen hoitotyön toimintojen toimeenpano Miten auttamismenetelmät toteutuivat? Miten potilaan vointi muuttui? Kirjaaminen potilaslähtöisesti ja seikkaperäisesti

26 Kirjataan menneessä aikamuodossa Esim. potilas
Hoitotyön periaatteiden (mm. omatoimisuus, kokonaisvaltaisuus, ammatillisuus, turvallisuus, yksilöllisyys ja jatkuvuus) huomioiminen Hoitotyön toteutus voi tarkoittaa potilaan puolesta tekemistä, tukemista, ohjaamista, varmistamista, hoitotoimenpiteen tekemistä Kirjataan menneessä aikamuodossa Esim. potilas on pessyt ohjatusti kätensä ennen avanteen vaihtoa on saanut yhteystiedot avannehoitajalle

27 Hoidon arviointi (SHTuL)
Kuvataan, miten potilaan hoidon tarpeeseen on vastattu, saavutettiinko tavoitteet, mitä muutoksia potilaan tilassa tapahtui ja miten potilas on kokenut hoidon Toteutuivatko tavoitteet? Mitä muutoksia potilaan tilassa tapahtui? Mitkä olivat potilaan kokemukset? Syntyikö uusia tarpeita?

28 Hoitotyön yhteenveto Hoitojakson päättyessä laitoksessa tai kotona
Kattava arviointi potilaan senhetkisestä tilasta, jota verrataan tulotilanteeseen Kirjattuna annettu hoito ja koottu hoidossa tapahtuneet keskeiset asiat

29 Arviointia tarkastellaan suhteessa asetettuihin tarpeisiin, tavoitteisiin ja toteutukseen sekä potilaan kokemukseen Arviointi voi olla uuden tarpeen määrityksen alku

30 Lähteet Iivanainen, A. & Syväoja, P Hoida ja kirjaa. Helsinki: Tammi. Kauri, S., Eriksson, E. & Hupli, M Hoidollinen päätöksenteko. Helsinki: WSOY. Ranta, I. (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja Helsinki: Suomen sairaanhoitajaliitto ry. Sarajärvi, A., Mattila, L.-R. & Rekola, L Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. Helsinki: WSOY. Saranto, K., Ensio, A., Tanttu, K. & Sonninen, A. L Hoitotietojen systemaattinen kirjaaminen (2. painos). Helsinki: WSOY.


Lataa ppt "Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google