Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Tekijänoikeudet verkkomaailmassa Seinäjoki OTT Pirjo Kontkanen.
Tekijänoikeudet – miten käytän toisen työtä , yliopiston käyttöluvat
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Mikä tekijänoikeus?.
AUDIOVISUAALISEN TEOKSEN KÄYTTÖ TUTKIMUKSESSESSA
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Juha Kallanranta Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ry KTOL
Juha Kallanranta Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ry Kuopio
Tekijänoikeus ja runot
Kuva ja tekijänoikeus by Pigeon PersonPigeon Person Aineiston kuvamateriaali on julkaistu Creative Commons lisenssillä Flickrissä.
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Tekijänoikeudet koulun arjessa
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
YK:n ihmisoikeuksien julistus, 27.2 artikla
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeus, sähköiset kirjat ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
Tekijänoikeudet Tekijänoikeus suojaa henkisen työn omaperäisiä tuloksia, teoksia. Teoksia ovat esimerkiksi erilaiset tekstit, valokuvat, piirrokset, maalaukset,
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Ossi Mäntylahti Yhteiskunnallinen näkemys: tekijänoikeus- lainsäädännön ja käytäntöjen vaikutus suomen kieleen digitaalisella aikakaudella
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Kirjastot ja tekijänoikeus Perusteita ja jotain uuttakin Lapin ja Oulun läänien 10. kirjastopäivät Tornio Heikki Poroila FK, kirjastonhoitaja.
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
TEKIJÄNOIKEUS.
Tutkimuksista - Digilupaan Juha Kallanranta Kopiosto ry Jyväskylä
Tekijänoikeudet koulun arjessa KIRSI NYKÄNEN
Perusteita tekijänoikeuksista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä Antti. oulu. fi Antti Peltonen.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
Museoaineistot verkossa kirjastojuridiikan seminaari Tuula Hämäläinen Lakimies Kansallisgalleria.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Jarkko Muhonen TeamProg
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Musiikin käyttö yliopistossa
Tekijänoikeudet.

Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Tekijänoikeudet.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Internetin käyttö opetuksessa
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
. Tekijänoikeus ja Creative Commons Nimeä -lisenssi Tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder, Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelu Teksti: © 2017 Maria.
Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä Juha Kallanranta Kopiosto ry Helsinki 27.9.2013

Kolme tärkeää asiaa Milloin suoja syntyy ? Kuka teki työn ? Kenellä oikeudet työhön ovat ?

Tekijänoikeuden sisältö – Tekijänoikeuden syntyminen Suoja syntyy heti kun teos on luotu Automaattisesti Ei rekisteröintiä Tekijä on henkilö, joka on luonut teoksen Aina luonnollinen henkilö Ei ikärajaa Oikeudenhaltija on henkilö, joka omistaa oikeudet tai jolla oikeudet on hallinnassa Luonnollinen tai juridinen henkilö Omistaa kaikki tai osan oikeuksista

Tekijänoikeuden sisältö - Teoskynnys Teoksen saadakseen suojaa tulee ylittää teoskynnys Miten teos määritellään? Jotta kyseessä olisi tekijänoikeussuojaa saava teos, sen tulee olla 1. kirjallinen tai taiteellinen 2. itsenäinen ja omaperäinen

Tekijänoikeuden syntyminen Useampia tekijöitä Yhteisteos Tehdään yhdessä, eikä voi tietää kuka tekin minkä osan Tekijänoikeus tekijöillä yhteisesti Esim. henkilöiden yhdessä luoma lumiveistos Oppikirja, - materiaali Yhteenliitetty teos Tekijät luovat oman osuutensa itsenäisesti Esim. kuvitettu kirja kuvitetusta lastenkirjasta voidaan jälkikäteenkin useasti erottaa tekstintekijän ja kuvittajan osuus

Suoja-aika Pääsääntö: Poikkeus: Tekijän elinaika + 70 vuotta kuolinvuoden päättymisestä Tekijä kuollut 1942 tai aiemmin Teokset, teosvalokuvat Poikkeus: Tavalliset valokuvat 50 vuotta kuvan ottamisvuodesta

Tekijänoikeus ei suojaa Ideaa Juonta Tietoa Periaatetta Logiikkaa Yms.

Hauska opetusvideo Kilpailu tammikuussa 2013 Peruskoulujen oppilaille Voittajavideo ” Pikkusiskon tiheys” http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pfDyV4m5KQs

Yleisölle välittäminen Tekijänoikeuden sisältö – Kaaviokuva taloudelliset ja moraaliset oikeudet Yksinoikeus Taloudelliset Kappaleiden valmistaminen Yleisön saataville saattaminen Levitys Julkinen esitys Julkinen näyttäminen Yleisölle välittäminen Moraaliset Isyysoikeus Respektioikeus

Tekijänoikeuden sisältö - Siteeraus Suora lainaus teoksesta Hyvän tavan mukaisesti ja tarpeen edellyttämässä laajuudessa Asiallinen yhteys Ei tarvitse pyytää lupaa Ei tarvitse maksaa korvausta Alkuperäisen tekijän nimi mainittava

Tekijänoikeuden sisältö – Kopiointi yksityiseen käyttöön Muutaman kappaleen kopiointi sallittua Esim. cd, dvd, keittokirja, nuotit Poikkeus: tietokoneohjelmat ja digitaalisessa muodossa olevat tietokannat Käyttötarkoitus ratkaisee – yksityinen Perhe ja ystävät Ei tarvitse pyytää lupaa - ei korvausta Kopion luovuttaminen kolmannelle kielletty

Tekijänoikeudet digitaalisessa ympäristössä Internet, intranet, extranet ym. tietoverkot Tekijänoikeudellisesti julkisia verkkoja Suojauksella tai salasanalla ei vaikutusta Tekijänoikeuden suojaaman aineiston laittaminen verkkoon edellyttää oikeudenhaltijan luvan

Some – verkostot Facebook Linkedin Twitter Blogit Ym, ym… Tekijänoikeudellisesti helposti julkisia verkkoja / palveluita

Some verkostot - mistä materiaali Tekee itse Päätät itse miten käytät ja mitä lupia myönnät Käyttää toisen materiaalia Kysy lupa eri käyttötarkoituksiin

Some verkostot – muuta Palveluntarjoajat Selvitä palvelun käyttö- ym. ehdot spotify, youtube… Tietosuoja ja yksityisyyden suoja Henkilötietojen levittäminen – myös valokuva henkilöstä

Tutkimuksista -Digilupaan

Mitä selvitetään tutkimuksissa Mitä käytetään Teksti, kuva, kaavio.. Mistä käytetään Kirja, lehti, verkot, internet…. Missä käytetään Paperi, verkko, televisiokuva… Miten käytetään Miten jaetaan Kuinka monelle jaetaan Kuinka monta kertaa käytetään

Internetin käyttö Peruskoulut ja lukiot 2011/2002 ”Milloin viimeksi kopioit internetistä aineistoa opetuskäyttöön?”

Internetin käyttö Opettaja Tallentaa Jakaa Esittää / jakaa uudelleen 19,3 kertaa vuodessa Jakaa 29,5 oppilaalle Esittää / jakaa uudelleen 2,1 kertaa

Internetin käyttö Mistä tallentaa Ilmainen sivusto 69 % Ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen 12 % Mitä tallentaa Kustannettu oppimateriaali 33 % Toisen opettajan oppimateriaali 9,6 % Lehti, artikkeli, uutinen 19% Kuva 35%

Skannaus oppilaitoksissa 2011 Sivua / opiskelija / vuosi

Mitä käytettiin, miten käytettiin Kirjaa, lehteä - 84 % kokonaisuudesta Kuvan osuus suuri digitoinnin sisällä – 35 % Keskittyminen pieni osa opettajista tekee suurimman osan Kuitenkin ei koskaan käyttäjien osuus pienenee suhteessa eniten vuodesta toiseen

Digilupa – mikä lupa, kenen käyttöön Digikäyttölupa opettajalle opetukseen ja opiskelijalle opiskelussa sekä harjoitustöissä Ainoa luparatkaisu, jossa kaikki kolme lupaa Skannauslupa Digi-digilupa Etäkäyttölupa Sama ohje koko opiskelunajan Helppo, kattava, yksinkertainen

Digilupa – kaikki tarvittava samassa luvassa Digitoida Lehteä, kirjaa, julkaisua Mistä tahansa maailmasta Internet ” Vapaalta ” nettisivulta Sivulla ei lisenssiä, rekisteröitymistä, tms. Etäopetus Verkon kautta Samanaikaisesti tai tallenteena Mahdollistaa erilaiset opetusjärjestelyt

Digilupa Yksinkertaista ja helppoa Nettikäyttö 1. Tarkista onko sivulla erillistä lisenssiä, rekisteröitymistä tms. 2. Kopioi max. 20 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä

Digilupa Yksinkertaista ja helppoa Digitointi 1. Ei työkirja, nuotti, näytelmä 2.Digitoi max. 5 / 15 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä

Onko oikein ???

© Juha Kallanranta 2012

Kiitos Kopiosto ry Juha Kallanranta Hietaniemenkatu 2 00120 Helsinki www.kopiosto.fi www.kopiraitti.fi neuvonta@kopiosto.fi Juha Kallanranta juha.kallanranta@kopiosto.fi 040 5233212