Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä Juha Kallanranta Kopiosto ry Helsinki 27.9.2013
Kolme tärkeää asiaa Milloin suoja syntyy ? Kuka teki työn ? Kenellä oikeudet työhön ovat ?
Tekijänoikeuden sisältö – Tekijänoikeuden syntyminen Suoja syntyy heti kun teos on luotu Automaattisesti Ei rekisteröintiä Tekijä on henkilö, joka on luonut teoksen Aina luonnollinen henkilö Ei ikärajaa Oikeudenhaltija on henkilö, joka omistaa oikeudet tai jolla oikeudet on hallinnassa Luonnollinen tai juridinen henkilö Omistaa kaikki tai osan oikeuksista
Tekijänoikeuden sisältö - Teoskynnys Teoksen saadakseen suojaa tulee ylittää teoskynnys Miten teos määritellään? Jotta kyseessä olisi tekijänoikeussuojaa saava teos, sen tulee olla 1. kirjallinen tai taiteellinen 2. itsenäinen ja omaperäinen
Tekijänoikeuden syntyminen Useampia tekijöitä Yhteisteos Tehdään yhdessä, eikä voi tietää kuka tekin minkä osan Tekijänoikeus tekijöillä yhteisesti Esim. henkilöiden yhdessä luoma lumiveistos Oppikirja, - materiaali Yhteenliitetty teos Tekijät luovat oman osuutensa itsenäisesti Esim. kuvitettu kirja kuvitetusta lastenkirjasta voidaan jälkikäteenkin useasti erottaa tekstintekijän ja kuvittajan osuus
Suoja-aika Pääsääntö: Poikkeus: Tekijän elinaika + 70 vuotta kuolinvuoden päättymisestä Tekijä kuollut 1942 tai aiemmin Teokset, teosvalokuvat Poikkeus: Tavalliset valokuvat 50 vuotta kuvan ottamisvuodesta
Tekijänoikeus ei suojaa Ideaa Juonta Tietoa Periaatetta Logiikkaa Yms.
Hauska opetusvideo Kilpailu tammikuussa 2013 Peruskoulujen oppilaille Voittajavideo ” Pikkusiskon tiheys” http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pfDyV4m5KQs
Yleisölle välittäminen Tekijänoikeuden sisältö – Kaaviokuva taloudelliset ja moraaliset oikeudet Yksinoikeus Taloudelliset Kappaleiden valmistaminen Yleisön saataville saattaminen Levitys Julkinen esitys Julkinen näyttäminen Yleisölle välittäminen Moraaliset Isyysoikeus Respektioikeus
Tekijänoikeuden sisältö - Siteeraus Suora lainaus teoksesta Hyvän tavan mukaisesti ja tarpeen edellyttämässä laajuudessa Asiallinen yhteys Ei tarvitse pyytää lupaa Ei tarvitse maksaa korvausta Alkuperäisen tekijän nimi mainittava
Tekijänoikeuden sisältö – Kopiointi yksityiseen käyttöön Muutaman kappaleen kopiointi sallittua Esim. cd, dvd, keittokirja, nuotit Poikkeus: tietokoneohjelmat ja digitaalisessa muodossa olevat tietokannat Käyttötarkoitus ratkaisee – yksityinen Perhe ja ystävät Ei tarvitse pyytää lupaa - ei korvausta Kopion luovuttaminen kolmannelle kielletty
Tekijänoikeudet digitaalisessa ympäristössä Internet, intranet, extranet ym. tietoverkot Tekijänoikeudellisesti julkisia verkkoja Suojauksella tai salasanalla ei vaikutusta Tekijänoikeuden suojaaman aineiston laittaminen verkkoon edellyttää oikeudenhaltijan luvan
Some – verkostot Facebook Linkedin Twitter Blogit Ym, ym… Tekijänoikeudellisesti helposti julkisia verkkoja / palveluita
Some verkostot - mistä materiaali Tekee itse Päätät itse miten käytät ja mitä lupia myönnät Käyttää toisen materiaalia Kysy lupa eri käyttötarkoituksiin
Some verkostot – muuta Palveluntarjoajat Selvitä palvelun käyttö- ym. ehdot spotify, youtube… Tietosuoja ja yksityisyyden suoja Henkilötietojen levittäminen – myös valokuva henkilöstä
Tutkimuksista -Digilupaan
Mitä selvitetään tutkimuksissa Mitä käytetään Teksti, kuva, kaavio.. Mistä käytetään Kirja, lehti, verkot, internet…. Missä käytetään Paperi, verkko, televisiokuva… Miten käytetään Miten jaetaan Kuinka monelle jaetaan Kuinka monta kertaa käytetään
Internetin käyttö Peruskoulut ja lukiot 2011/2002 ”Milloin viimeksi kopioit internetistä aineistoa opetuskäyttöön?”
Internetin käyttö Opettaja Tallentaa Jakaa Esittää / jakaa uudelleen 19,3 kertaa vuodessa Jakaa 29,5 oppilaalle Esittää / jakaa uudelleen 2,1 kertaa
Internetin käyttö Mistä tallentaa Ilmainen sivusto 69 % Ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen 12 % Mitä tallentaa Kustannettu oppimateriaali 33 % Toisen opettajan oppimateriaali 9,6 % Lehti, artikkeli, uutinen 19% Kuva 35%
Skannaus oppilaitoksissa 2011 Sivua / opiskelija / vuosi
Mitä käytettiin, miten käytettiin Kirjaa, lehteä - 84 % kokonaisuudesta Kuvan osuus suuri digitoinnin sisällä – 35 % Keskittyminen pieni osa opettajista tekee suurimman osan Kuitenkin ei koskaan käyttäjien osuus pienenee suhteessa eniten vuodesta toiseen
Digilupa – mikä lupa, kenen käyttöön Digikäyttölupa opettajalle opetukseen ja opiskelijalle opiskelussa sekä harjoitustöissä Ainoa luparatkaisu, jossa kaikki kolme lupaa Skannauslupa Digi-digilupa Etäkäyttölupa Sama ohje koko opiskelunajan Helppo, kattava, yksinkertainen
Digilupa – kaikki tarvittava samassa luvassa Digitoida Lehteä, kirjaa, julkaisua Mistä tahansa maailmasta Internet ” Vapaalta ” nettisivulta Sivulla ei lisenssiä, rekisteröitymistä, tms. Etäopetus Verkon kautta Samanaikaisesti tai tallenteena Mahdollistaa erilaiset opetusjärjestelyt
Digilupa Yksinkertaista ja helppoa Nettikäyttö 1. Tarkista onko sivulla erillistä lisenssiä, rekisteröitymistä tms. 2. Kopioi max. 20 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä
Digilupa Yksinkertaista ja helppoa Digitointi 1. Ei työkirja, nuotti, näytelmä 2.Digitoi max. 5 / 15 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä
Onko oikein ???
© Juha Kallanranta 2012
Kiitos Kopiosto ry Juha Kallanranta Hietaniemenkatu 2 00120 Helsinki www.kopiosto.fi www.kopiraitti.fi neuvonta@kopiosto.fi Juha Kallanranta juha.kallanranta@kopiosto.fi 040 5233212