Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta"— Esityksen transkriptio:

1 Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta
Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin Innovaatioseminaari, KRAO

2 Suojaaminen Tavaramerkki Pelin tunnus, tai muu tavaramerkkiin rinnastettava merkki Tekijänoikeus Pelihahmot, grafiikka, musiikki, lähdekoodi tms. Patentti Menetelmä, esimerkiksi pelin sisäiset ostokset ja niiden tekninen liittymä rahaliikenteen välittäjiin Mitä Angry Birdsin kaltaisissa yksinkertaisissa peleissä voi suojata?

3 suojaaminen Samalla tavalla kuin mikä tahansa ohjelmistotuote – tavaramerkin, tekijänoikeuden ja mahdollisen patentoitavan menetelmän kautta. Miten arkipäivän hyötyohjelmia, kuten työajanseurantaa tai matkalaskuohjelmaa suojataan?

4 Tekijänoikeus Tekijänoikeus muodostuu automaattisesti kun teoskynnys ylittyy. Teoskynnys tarkoittaa, että teoksen on oltava riittävän itsenäinen ja omaperäinen. Tietokoneohjelman tekijänoikeussuoja kattaa käytännössä myytävät ohjelmat lähes aina. Suoja on kopiointisuojaa, ei jäljittelysuojaa. Suojaako tekijänoikeus peliohjelman tekijää kuten tv-formaateissa ja musiikissa?

5 Patentointi Voiko peliohjelman patentoida?
Ei sinällään. Ohjelmiston lähdekoodi ei ole patentoitavissa. Menetelmä joka ratkaisee teknisen ongelman, on patentoitavissa ja ohjelma joka menetelmän suorittaa voidaan niillä ehdoin patentoida. Voiko peliohjelman patentoida?

6 hyödyntäminen Normaalisti ei. Pelin ostaminen ja sen käyttäminen sisältää yleensä aina sopimusehdon, joka kieltää tämän kaltaisen käytön. Jos haluat tuottaa asiakkaillesi tällaista palvelua, on hankittava erillinen lisenssi käyttää ohjelmaa tällä tavalla. Voiko pelin ostanut henkilö/yritys antaa asiakkaidensa pelata pelejä maksusta itse maksamatta siitä muuta kuin ostohinnan?

7 kopiointi Voi, mutta niitä ei saa käyttää ilman erikseen ostettua lisenssiä. Normaalisti jonkinlainen ohjelmaan syötettävä käyttöavain. Rikkoo käyttöoikeussopimusta se, jonka kohdalla klikataan nopeasti ok lukematta sopimuksen sisältöä Voiko esimerkiksi viruksentorjunaohjelmia kopioida muiden tietokoneisiin?

8 loukkaukset Ei yleistä, mutta ei harvinaistakaan. Länsimainen IP-oikeuskäytäntö melko jäsentynyttä, ennakkotapauksia ja käytänteitä on. Muualla maailmassa asiat eivät välttämättä näin. Kuinka yleistä on että peliteollisuudessa kopioidaan ja loukataan toisen tekemää tuotetta? Onko esimerkkejä?

9 seuraamukset Mitä tuotteen loukkaamisesta seuraa?
Tavaramerkki-, tekijänoikeus- ja patenttiloukkaukset ovat asianomistaja-asioita. Korvausvaateet määrittelevät seuraamukset. Käyttöoikeussopimuksen rikkomisen seuraamukset myös asianomistajan vaateen perusteella. Mitä tuotteen loukkaamisesta seuraa?

10 puolustautuminen Miten puolustat oikeuksiasi?
Jos olet ohjelmiston omistaja: Dokumentoi, rekisteröi ja valmistaudu esittämään aukoton todisteketju oikeuksiesi muodostumisesta ja hallinnasta. Jos olet kuluttaja: Lue kaikki sopimukset joihin laitat nimesi alle, tai muuten (click) osoitat myöntymisesi. Miten puolustat oikeuksiasi?

11 Kiitokset mielenkiinnostanne!
Mika Lammi, asiantuntija


Lataa ppt "Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google