Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
Nuorten tieto- ja neuvontapiste yESBOx, Espoon kaupunki.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Opettaja ja tunteet.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.

Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Työrauha ja haastavat tilanteet
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Nuoruus kehitysvaiheena
Nuoren motivaatio ja vastarinta Ps Tiina Röning/ EVA
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Väkivaltatyötä biologisten vanhempien kanssa Eeva Immonen Kokemukset näkyviin – väkivaltatyön kehittäminen sijaishuollossa Hanke 2009 – 2014.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
ESIMERKKI URHEILUSEURAN PERUSASIOIDEN MÄÄRITTÄMISESTÄ
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
VOIKUKKIA vertaistuki-
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Ihmisen kolme olemusta
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
NUORUUS PS2 LAJM.
Matskua seurakuntiin Digikorvat.
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä
Esityksen transkriptio:

Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille 24.4.2014 Tiina Ylä-Herranen

Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille 24.4.2014 Murrosikä on normaali vaihe ihmisen kehityksessä Murrosikä herättää tunteita – nuorissa’ ja vanhemmissa Voiko yksilöllisistä kokemuksista selvitä yleisillä vinkeillä? Tilaa ajatuksille ja verkostoitumiselle Tiina Ylä-Herranen

Vamhempain ilta Paimio 6-luokkalaisten vanhemmille 24.4.2014 Murrosikä on normaali vaihe ihmisen kehityksessä Murrosikä herättää tunteita – nuorissa’ ja vanhemmissa Voiko yksilöllisistä kokemuksista selvitä yleisillä vinkeillä? Tilaa ajatuksille ja verkostoitumiselle Tiina Ylä-Herranen

Mitä jos ? Huoli Rajat Vapaus Vastuu Säännöt selvillä – aina parempi jos yhteisiä ? Tiina Ylä-Herranen

Iänmukaisia kehitystehtäviä nuorilla murrosiässä Biologinen kehitys, seksuaalisuus Järjen, ajattelun ja moraalin kehittyminen Sosiaalinen kehitys kavereiden merkitys, vanhemmista irtaantuminen Emotionaalinen kehitys , kuka minä olen suhteessa muihin ihmisiin Normaali vaihe elämässä, itse äitinä ollut siinä samassa, joitain ajatuksia siitä Tiina Ylä-Herranen

Tunteiden kirjoa Hämmennys Huoli Loukkaantuminen Ärsyyntyminen Vihastuminen Suru Haikeus Tiina Ylä-Herranen

Vinkkejä vain Älä kerro asioita , jotka ovat jo tiedossa Älä kysy, jos tiedät vastauksen Älä kysy, jos ei ole tarkoitettu vastattavaksi Älä kysy ,ellet halua kuulla vastausta tai et hyväksy sitä Älä eksy sivuraiteelle Tiina Ylä-Herranen

Jos muistaa silloin , kun alkaa keittää Yhteistyö on tärkeämpää kuin tottelevaisuus Riitelyyn tarvitaan aina kaksi Kun aikuinen lähtee riitelemään, hän hyväksyy auktoriteettinsa kyseenalaistamisen Jatkuva riita tuhoaa, vuorovaikutuksessa korostuvat negatiiviset puolet molemmista. Nuoren on vaikea arvostaa aikuista, aikuinen pitää nuorta kiusankappaleena, molemmat kokevat epäonnistumista ja stressiä Tiina Ylä-Herranen

”Tietenkin me selviämme!” muumimamma kirjassa vaarallinen juhannus Tilaa ja rajoja Ihailua ja arvostusta Iloa ja toivoa Loputonta empatiaa ja ymmärrystä Tiina Ylä-Herranen

Tiina Ylä-Herranen