Historian ja äidinkielen yhteistyöprojekti 7. luokilla syksy 2012 Marja Haapalainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
SEMINAARI 10:N AULATILOJEN MUUTOS * Ankkurit -projekti * Itä-Lapin ammattiopisto.
Länsimaat jakavat maailman
Opiskelija näkökulma: Essi Vainio
IX Miltä maa näytti? Matkakirjoista yleensä Miksi Yhdysvaltoja tai Pohjois-Amerikkaa koskevia matkakirjoja? - kiinnostus luontoon - ”resursseihin - ”väestöön,
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Ajatuksia oppimisesta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Koulutuksen laadun kehittäminen
Kotkatjärven keskikoulu (kylän sosiaali- ja kulttuurikeskus)
5B -luokan vanhempainilta
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Siirtolaistarinoita suvusta Etunimi Sukunimi Etunimi Sukunimi2 HI1 teema: siirtolaisuus ● Kansainvälinen siirtolaisten päivä ● Ajoitus:
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
4. MONO-päivä Klo
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
TET =Työelämään tutustuminen
Amerikan ihmemaahan miten liikenteen kehittyminen vaikutti siirtolaisuuteen? mistä päin Eurooppaa lähdettiin ennen 1870-lukua? entä 1900-luvun tienoilla?
Saksa ja Yhdysvallat haastavat Englannin
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Siirtolaisuus Tessa ja Jenna.
Siirtolaisuus Pohjois-Kurusta Pohjois-Amerikkaan
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Yhdysvaltojen itsenäistyminen
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Suomi 4B 6. luento Jipii!.
TET =Työelämään tutustuminen
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tervetuloa uudelle luokalle!
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
eTwinning -Euroopan suurin verkosto päiväkodeille ja kouluille
Esityksen transkriptio:

Historian ja äidinkielen yhteistyöprojekti 7. luokilla syksy 2012 Marja Haapalainen

 Yhdysvaltojen synty valtiona intiaanien maille  Yhdysvaltojen sisällissota ja orjuus  Euroopan ja Suomen siirtolaisuus Pohjois-Amerikkaan

 Siirtolaisuutta käsiteltiin seuraamalla Axel Erland - nimisen nuorukaisen matkaa koti-Suomesta Yhdysvaltojen Michiganiin.  Projektin aikana oppilaat tutkivat Internetin tietokantojen avulla omia siirtolaissukulaisiaan sekä Axelin ja hänen sukulaistensa vaiheita.

Axel Erland - Syntynyt Kristiinankaupungissa -Nuorin neljästä veljeksestä -Lähti siirtolaiseksi Pohjois- Amerikkaan 1893

 Työskentely aloitettiin tekemällä ryhmissä ajatuskarttoja aiheesta ”Mitäpä, jos lähtisin Amerikkaan?”.  Ajatuskartoissa eläydyttiin nuoren miehen ajatuksiin, odotuksiin, tunteisiin ja pelkoihin hänen suunnitellessaan matkaa.

 Seuraavaksi äidinkielen tunneilla kehiteltiin Axelin sosiaalista verkostoa (sukulaisia, ystäviä, naapureita jne.). Historian tunneilla tutkittiin Axelin todellisia sukulaisuussuhteita. Näin Axel voisi kirjoittaa kirjeitä matkansa sujumisesta sekä asettumisestaan uuteen maailmaan.  Kirjeissä kuvattiin ajatuskartoissa aiemmin esiinnousseita teemoja.  Kirjeet kirjoitettiin ryhmissä historian tunnilla teellä ja kahvilla värjätyille papereille autenttisen vaikutelman saavuttamiseksi.

7A:n kommentteja  Siistiä, kun saattoi yhdistellä aineita.  Ihan kivaa tuollaista vähän erilaista.  Oli mukava keksiä itse kirjettä ja ajatuskuplia, varsinkin kirjettä.  Oli mukavaa, kun perehdyttiin asiaan tarkemmin, eikä vain historiassa käyty kappaleita läpi.  Voisi kokeilla keväälläkin eri aiheesta.  Tosi kivaa, varsinkin kun oli monta asiaa: kirjeet, ajatukset, sukulaiset ja ystävät, joita voi keksiä, tietoa historian tunneilta  Tosi mukavaa: osa oli faktaa ja osan sai keksiä itse  Monipuolinen, ei vain yhtä asiaa  Ei kestänyt liian kauan, oli rento  Ryhmät toimivat hyvin ja sujuvasti  Seinätyö näyttää hyvältä 7B:n kommentteja

 Oppilaiden omasta kiinnostuksesta nousseena historian tunnilla käsiteltiin mm. suomalaisia Titanicilla sekä siirtolaissatama Ellis Islandia.  Myös opettajien mielestä projekti onnistui hyvin ja sitä kehitellään tulevia vuosia varten esimerkiksi Titanic- näkökulmasta. Kuvat: Marja Haapalainen

 Euroopan siirtolaisuutta 7. luokkien oppilaat pääsivät käsittelemään myös kuvataiteissa tutustumalla kelttiläiseen ornamentiikkaan.

 Siirtolaisinstituutti:   Mormonikirkon sukututkimussivusto: 