Kuule lasta oikein: hentojen viestien huomaaminen lisää lasten myönteistä sosiaalisuutta ja vähentää  stressiä Jukka Mäkelä, lastenpsykiatri, erityisasiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Erilaisia ja samanarvoisia
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Vihdin seurakunnan ilta
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
OHJAAMINEN.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Vuorovaikutuksessa lapsen kanssa
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Koulussa elämää opettelemassa
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Suuttumuksen hallinta
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
1. Tietoinen tiedonkäsittely
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Sosioemotionaalinen kehitys
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Kielen kehityksen avainkohdat
9. Oppimisen psykologinen perusta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Esityksen transkriptio:

Kuule lasta oikein: hentojen viestien huomaaminen lisää lasten myönteistä sosiaalisuutta ja vähentää  stressiä Jukka Mäkelä, lastenpsykiatri, erityisasiantuntija THL Lapset, nuoret ja perheet -osasto Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto (varhaiskasvatus), LASSO-tutkimusryhmä

Aikuisen tehtävät lapsen rinnalla Havaita lapsen aloitteet ja viestit ja Vastata niihin lapselle mielekkäällä tavallaan sanattomat viestit ovat tärkeimmät Kuulluksi tuleminen ja vastauksen saaminen vähentää stressiä tunteiden yhteen soinnuttaminen myönteisiä tunteita vahvistetaan, kielteisiä tyynnytetään ei rajoiteta voimakkaita tunteita vaan säädellään yhdessä Myönteiset tunteet antavat tilaa kehitykselle 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Kehitys ja oppiminen Muutos kohti yhä suurempaa monimutkaisuutta aivot ovat ainoa todella muuttuva elin Aivojen tehtävä on ottaa vastaan informaatiota ja suunnata toimintaa sen mukaan Informaatiota saamme aistien kautta viisi aistia kytkee meidät fyysiseen maailmaan sisäiset aistit kertovat omista tarkoitusperistämme ja reaktioistamme sosiaaliset aistit kertovat toisista saman peilisolujärjestelmät ovat perusta myötätunnolle Sosiaalinen aistiminen ja viestintä on ihmisen keskeisin taito ja tehtävät 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Aivojen ja kehon yhteys Monimutkaisin tunnettu järjestelmä (Siegel 2012) satoja miljoonia hermosoluja joilla käytännössä rajaton määrä yhteyksien mahdollisuuksia Täysin ainutkertainen kullekin lapselle enemmän mahdollisuuksia kuin voidaan koskaan tavoittaa kulttuurinen kehittyminen käytön ja käyttämättömyyden kautta Kehittyy hitaasti läpi lapsuuden uudet aistimisen, jäsentämisen ja yhdistämisen tasot tuleva käyttöön käytöstä riippuvaista: mitä käytetään eniten, vahvistuu yhteyksien karsiminen virtaviivaistaa ja nopeuttaa 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Aivojen varhain toimivat tasot Autonominen taso toimii syntymästä saakka toiminta ja yhteys kehon toiminnot ja perusvireys sosiaalinen yhteys-järjestelmä kun tilanne on vakaa ja turvallinen turvallisuuden havaitseminen opitaan taistele, pakene tai jähmety –järjestelmät kasvavassa stressissä Välitaso (limbinen järjestelmä) kehittyy voimakkaimmin alle kouluiässä tunteminen ja kiintyminen perustunteet: pelko, ilo, yllätys, inho, raivo, häpeä kiintyminen niihin, jotka huolehtivat 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Hitaasti kehittyvät toiminnot Isoaivokuori yhdistelee ja ajattelee merkitys ja puhe kaksi erilaista työstämisen tapaa kokonaisvaltainen ja analyyttinen yhtenäistävät ja erotteleva oikea puoli enemmän vastuussa samanlaisuuksien ja yhteyksien näkemisestä vahva yhteys kehoon, autonomiseen hermostoon ja limbiseen järjestelmään vasen puoli enemmän vastuussa erojen havaitsemisesta, luokittelemisesta ja jäsentämisestä vähemmän poikittaisia yhteyksiä 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Ekologia Lapset kehittyvät kerroksittaisesti järjestyvissä suhteissa Lähitaso: läheiset henkilösuhteet perhe; päivähoitajat ja opettajat; ystävät ja sukulaiset kaikki ovat tärkeitä omana itsenään (Hrdy SB 2009) päiväkoti toinen tärkein kehitysympäristö Välitaso: ne, joilla suora vaikutus lähi-ihmissuhteisiin neuvola ja muu palvelujärjestelmä, lähiyhteisöt, vanhempien työpaikka Makrotaso: epäsuora mutta merkittävä vaikutus kansallinen ja kansainvälinen politiikka talous: tämän hetken vaikuttavimpia voimia 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Ihmistenvälisyys Lapset kehittyvät vain suhteessa toisiin (!) Lapsilla on ensisijainen kiinnostus toisiin ihmisiin sisäisiä kykyjä havaita ja arvioida vuorovaikutusta samantahtisuus (C. Trevarthen 1998) tunteiden yhteen soinnuttaminen (D. Stern 1985) myönteisen sosiaalisuuden perusarviot (JK Hamlin ym 2011) Perustavimmat mielihyvän lähteet mielihyvä kertoo järjestelmän olevan tasapainossa yhtenäistävä toiminta mahdollistuu Yhteyden murtumiset haavoittavia yhteyden korjaaminen keskeinen aikuisen tehtävä 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Samantahtisuus Sisäsyntyinen kyky havaita resonoiva rytmi turvallisuuden tunne kun voi ennakoida toistaminen on tärkeätä – ja tylsää, jos jatkuu liian kauan yllätyksellisyydellä leikkiminen: sisäinen luovuus Kommunikatiivinen musikaalisuus (S Malloch & C Trevarthen 2009) vuorovaikutus on viestien ja vastausten virtaa, joka etenee kuin tanssi Mielihyvä yhteisyyden kokemuksesta tulla hyväksytyksi joukkoon tuntea, että voi tuottaa iloa Häpeä on kokemus siitä, ettei saa vastausta häpeä on voimakkain sosiaalinen tunne, jota tulee käyttää varoen 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Tunteiden yhteen soinnuttaminen Jaetaan tunneilmaisun elävyys Elävyys on muutoksen muoto nouseva, laskeva, hiipivä, räjähtävä, kulttuurien välillä suuria eroja Keskeinen tapa siirtää kulttuuria oman kulttuurin tarinat tuleva myöhemmin ja yleensä perustelevat jo tapahtuneen Sanaton viestintä äänensävyt, eleet, ilmeet, läheisyys, kosketus sanoillakin on sanattomia painoarvoja “ei!”, ”miksi?”; passiivimuodot Yhteen soinnuttaminen kestää usein vain muutaman sekunnin mutta luo tehokkaasti yhteisen säätelypiirin 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Myönteinen sosiaalinen odotus Ihmiset kokevat yhteistoiminnan palkitsevana Lapsetkin jakavat ruoastaan ja muusta omastaan Pienempien lohduttaminen Toisten auttaminen hänelle tärkeän päämäärän saavuttamisessa “Auttajat ja haittaajat”: vain mikäli autettava mielletään inhimilliseksi Ihmisen tärkein päämäärä on tulla hyväksytyksi omaan yhteisöön emme ole vain yksilöitä, jotka etsivät omaa tyydytystä perhe ja päivähoitoryhmä ovat omia itsenään arvokkaita yhteisöjä, joissa oma yhteisökulttuuri 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Kehityksen kaksi moottoria Aivot ja kulttuuri ovat vuorovaikutuksessa: kasvussa, muutoksessa, oppimisessa Kulttuuri on jaettujen merkitysten kooste kasvatuksessa siirretään kulttuuria mikä on hyväksyttävää ja toivottavaa käyttäytymistä mitä taitoja tarvitaan ja arvostetaan käytännölliset, tiedolliset, sosiaaliset mikä on mahdollista ajattelussa ja luovuudessa paneutuva osallisuus oppimisessa (B. Rogoff 2003) 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Monimutkaisuus Monimutkaisuus tuo kestokykyä mitä monimutkaisempi sisäisesti yhdistynyt järjestelmä on, sitä joustavampi ja siten kestävämpi se on Kehityksessä yhdistymiskyky vahvistuu eri tasojen pitämistä samanaikaisesti läsnä kehotaso: autonomiset reaktiot ja viestintä tunnetaso: peilaaminen ja empatia ajattelun taso: moraaliset ja sosiaaliset arvioinnit Jäykkyys ja kaaos ovat yhdistymisen vaihtoehdot yhdistymisen aivokeskukset kypsyvät hitaasti yhdistämistyö vaatii jatkuvaa sisäisen tilan säätelyä lapsi tarvitsee itseä säätelevää aikuista 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Stressin säätely Itsesäätely on heikkoa ennen kouluikää Lapsi tarvitsee itseä säätelevää toista laskeakseen stressitasoaan oppiminen tehostuu kun stressitaso laskee henkilökunta tarvitsee kykyä asettua säätelysuhteeseen Reaktiivisuudessa suuria temperamenttisia eroja Aikuisten vaativuus lisää lapsen stressiä Liiallisessa stressissä lapsi menettää jatkuvuutensa lasta ei saisi jättää yksin yksinäisyys on sinänsä pelottavaa erottaminen joukosta (jäähy) aiheuttaa häpeää 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Säätely yksin ja yhdessä AIVOJEN INFORMAATIOVIRTA KESTETTÄVÄN KIIHTYMYKSEN RAJA SÄÄTELY AIKUISEN TUELLA STRESSI HÄLYTTÄÄ SOPIVA VIREYSTILA ÄRSYKKEET 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Säätely yksin ja yhdessä AIVOJEN INFORMAATIOVIRTA TRAUMA - MINUUDEN KOKEMUKSEN MURTUMINEN TAISTELE-PAKENE-JÄHMETY REAKTIOT KESTETTÄVÄN KIIHTYMYKSEN RAJA SÄÄTELY AIKUISEN TUELLA STRESSI HÄLYTTÄÄ SOPIVA VIREYSTILA OMA SÄÄTELY TOIMII ÄRSYKKEET 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Säätely yksin ja yhdessä AIVOJEN INFORMAATIOVIRTA TRAUMA - MINUUDEN KOKEMUKSEN MURTUMINEN TAISTELE-PAKENE-JÄHMETY REAKTIOT KESTETTÄVÄN KIIHTYMYKSEN RAJA SÄÄTELY AIKUISEN TUELLA STRESSI HÄLYTTÄÄ SOPIVA VIREYSTILA OMA SÄÄTELY TOIMII LIIAN ALHAINEN VIREYS TARVE AIKUISEN TUELLE ÄRSYKKEET 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein Myönteiset tunteet Erilaisia ratoja ja verkostoja aivoissa (Panksepp 1998) viestivät ihanteellisesta vireystasosta Uteliaisuus ja hallinta ymmärryksen ha hallinnan saamista omaan maailman Leikki ja luovuus maailmasta ja ihmisistä nauttiminen riehakkuus leikissä tukee oppimista aivojen kasvutekijät lisääntyvät pitkäksi aikaa(J Panksepp 2007) Hoiva lohdun saaminen kun sitä tarvitsee tekee rohkeaksi Kumppanuus: kaikki pelissä samaan aikaan 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Kehityksen tukeminen käytännössä Toisen näkeminen erityisenä utelias kiinnostus lähtökohtainen hyväksyminen: syvällä on hyvä päämäärä arvon ja merkityksen antaminen ”menipä tuo hienosti” ” sinä olet sitten kiva tyttö/ poika” Kunnioittaminen vastuun ottamista omista virheistä ”nyt en tainnut kuunnella”, ”nyt tein väärin”, ”en huomannut” Myötä tunteminen tunteen elävyyden yhteen soinnuttaminen ”onpa sinulla ollut rankkaa”, ”olipa ihana tarina” Sanoittaminen ennakointi, jälkipurku ja kiitos 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein

Viitteitä ja muuten luettavaa Hamlin JK & Wynn K: Young infants prefer prosocial to antisocial others Cognitive Development,26/1, pp. 30–39 Hrdy SB: Mothers and others: Harvard University Press 2009 Malloch S, Trevarthen C: Communicative Musicality: Wiley 2009 Mäkelä J:i Lapsen kasvu ihmisyyteen ja yhteisöllisyyteen kirjassa Lapsilähtöinen esiopetus, toim Timo Jantunen & Raija Lautela, Tammi 2011 Mäkelä J: Osallisuuden merkitys lapsen kehitykselle kirjassa Näyn ja kuulun, toim Suvielise Nurmi, Kais Rantala, Lasten keskus 2011 Mäkelä J: Miksi lasten elämää hallitse yksin pärjäämisen pakko? ja: Mihin kosketus on hävinnyt aikuisten ja lasten suhteista? Kirjassa Kymmenen kysymystä kasvatuksesta, Lapsiasiainvaltuutetun toimisto 2012 O´Connor E and McCartney K2007 Examining Teacher–Child Relationships American Educational Research Journal 2007, Vol. 44, pp. 340 –369 Panksepp J: Affective Neuroscience, Oxford University Press 1998 Panksepp J: Can PLAY Diminish ADHD and Facilitate the Construction of the Social Brain? J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007 May; 16(2): 57–66. Rogoff B: The Cultural Nature of Human Development, Cambridge UP 2003 Stern D: The Interpersonal World of the Infant, Basic Books 1985 Siegel D: The Developing Mind II ed, Guilford Press 2012 Trevarthen C: The concept and foundations of infant intersubjectivity, Cambridge University Press 1998 25.9.2013 Jukka Mäkelä: Kuule lasta oikein