Kun sanat eivät riitä – LEONARDO da VINCI-LIIKKUVUUSHANKE Kevät 2008 – kevät 2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Työhönvalmennuksella työelämään
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Vaihto-opiskelu Unkarissa syksyllä 2006 Eija Paronen LT41.
Kevät 2006 – kevät 2008 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Kansainvälinen yhteistyö.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan vuonna 2013? Leonardo da Vinci – projekti nimeltä Co- operation for the Future ensisijaisia kohdemaita.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Kiihdytys yhdestä kuuteen Oppisopimusliikkuvuuden lyhyt oppimäärä.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Uusi Väylä Ammattiin.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Work, Skills and Costs LdV-hanke 2010 – 2012 Raahen ammattiopisto.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
INTIA VERKOSTO JA SKILLS Lajipäällikköpäivät Tapio Kattainen.
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Ammatillinen työkykypassi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Go international! Vaihtoinfopäivä
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Kun sanat eivät riitä – LEONARDO da VINCI-LIIKKUVUUSHANKE Kevät 2008 – kevät 2010

SOSIAALI-JA TERVEYSALAN HYVÄ OLO- VERKOSTON HANKEKUMPPANIT • Etelä-Karjalan ammattiopisto • Omnia, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä • Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto • Lapin ammattiopisto • Koulutuskeskus Sedu Seinäjoki, Koskenalantie • Vaasan ammattiopisto (koordinoiva oppilaitos) • Ylivieskan ammattiopisto

KANSAINVÄLISET KUMPPANIT ITÄVALTA •HBLA-oppilaitos, Saalfelden •Seniorenhaus Faarmach, Saalfelden ESPANJA •Institutio de Education Sekundaria no 1, Gijon •Elgoibar BH Institutua, Elgoibar IRLANTI •Central Remedial Clinic, CRC, Dublin ITALIA •I.P.S.S Rosa Luxenburg Instituto Professionale di Stato per i Servizi Sociali, Bari RUOTSI • Carlforsska gymnasiet, Västerås • Förskolan Pikku-Erkki, Eskilstuna • Lövgärdets Äldreboende, Göteborg

HOLLANTI •Regianaal Obleidingen Centrum West-Branant, Etten-Leur •Vitalis College, ROC West-Branant, Breda •ROC Lanstede –oppilaitos, Zwolle •Bubbel-päiväkoti, Tolbert ISO-BRITANNIA •South Lanarkshire College, East Kilbride, Skotlanti •Dudley College, Dudley SLOVENIA • Solski Center Celje, Srednja Sola Za Storotvene Dejavnosti in Logistiko, Celje VIRO • Imastu Koolkodu, Imastu TURKKI • Private Alanya Can Hospital, Alanya

Hankkeen keskeiset tavoitteet • Mahdollistaa kaikille erilaisille oppijoille työssäoppiminen ulkomailla • Lisätä toiminnallisuuden ja tekemisen avulla aktiivista osallistumista työryhmän jäsenenä työssäoppimisen aikana kohdemaassa • Tukea opiskelijoiden itsensä ilmaisua myös nonverbaalisen viestinnän ja toiminnan kautta

LIIKKUVUUS •Hankkeen edunsaajina 57 opiskelijalle kertyi 268 työssäoppimisen viikkoa •Valtaosa opiskelijoista eli 43 opiskelijaa oli 4 viikon jaksolla ja loput 14 opiskelijaa viikkoa. •Espanjassa oli 16 edunsaajaa, Virossa 9, Ruotsissa 8, Turkissa 7, Iso-Britanniassa 6 ja Irlannissa 5 sekä Hollannissa, Itävallassa ja Italiassa 2 •Jaksot toteutuivat pääsääntöisesti joko pareittain tai ryhmävaihtoina •Ryhmän mukana seurasi tukihenkilö kaksi kertaa Turkkiin ja kerran sekä Ruotsiin että Espanjaan. Turkki oli uusi kumppani, jolloin yhteistyön tarve oli suurempi. Ruotsissa tukihenkilö otti vastaan myös näytön.

Tulokset 1. To-jaksot • Opiskelijat suorittivat suunniteltua enemmän työssäoppimisjaksoja ulkomailla (oppilaitokset kustansivat ylimääräiset viikot) ja ne huomioitiin täysimääräisenä osaksi opintoja • To-paikkojen valinta onnistui hyvin kumppaneiden kanssa tehdyn pitkän yhteistyön ansioista ja to-paikat vastasivat opiskelijoiden opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita, mutta osassa to-paikoista yhteisen kielen vähäisyys vaikeutti opiskelijan ammatillisten perustaitojen oppimista • Ammatin kannalta olennaiset avaintaidot ; vuorovaikutus- ja yhteistyö, ongelmanratkaisu jne. kehittyivät huomattavasti • Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat hyötyivät parin tai ryhmän tuesta; yhteistyön toimivuus takasi erityisopiskelijan onnistumisen

2. Toimintatuokiot • Opiskelijat toteuttivat toimintatuokion oman opintokokonaisuuden tavoitteiden mukaisesti ja se muodostui usein vaihdon kohokohdaksi • Toimintatuokiot olivat luovia ja monipuolisia sekä osa niistä toteutettiin jopa ilman yhteistä puhuttua kieltä • Toimintatuokiot kuvattiin matkaraporteissa • Opiskelijoiden kielitaito parani ja erityisesti rohkeus ilmaista itseään toiminnallisuuden kautta lisääntyi huomattavasti

3. Tukihenkilön rooli • Tukihenkilö ohjasi opiskelijaa matkustamiseen, työssäoppimiseen, kulttuuriin tutustumiseen ja asumiseen sekä hankeen dokumentteihin liittyvissä asioissa • Tukihenkilö edesauttoi opetussuunnitelman mukaisten asioiden opiskelua monipuolistamalla opiskelijan työtehtäviä (vrt. lähihoitajakoulutuksen laaja-alaisuus) • Jakson loppupuolella tukihenkilö arvioi työssäoppimista ja otti vastaan näytön

Haasteet • Varsinaisia erityisopiskelijoita (Hojks) saatiin liikkumaan vain neljä, mutta lisäksi liikkui erilaisia oppijoita, joilla oli motivaatio-ongelmia, runsaasti poissaoloja ja elämänhallintaan liittyviä ongelmia • Kv- koordinaattoreiden vaihtuvuus hankkeen aikana edellytti hanketyöskentelyyn perehdyttämistä • Rap4Leo –tietokanta ei aina toiminut mm. muistutusten osalta ja opiskelijat tarvitsevat erittäin paljon tukea raportoinnin tekemisessä ajallaan

• Opiskelijoiden odotukset olivat välillä epärealistiset, mikä huomioitiin valmennuksessa (jakson aikana mahdollisesti tulevat ongelmat) • Eri oppilaitosten ryhmävaihdot olivat lähes mahdottomia toteuttaa, koska oppilaitokset elävät omissa aikatauluissa, eikä jouston mahdollisuutta tavallisesti ole • Islannin tuhkapilvi sekoitti loppuvaiheen suunnitelmia, mutta opiskelijat saatiin turvallisesti takaisin kotimaahan ja lentoyhtiöt korvasivat hyvin ylimääräisiä kuluja

Opiskelijoiden kokemuksia • Maailmankuvani avartui ja ymmärrän paremmin eri kulttuureja • Oli ihana nähdä, miten lastenhoitajat innostuivat Fröbelin palikoiden leikeistä • Vammaiset nuoret niin nauttivat joulutorttujen tekemisestä • Opin erilaisia hoitoja ja mainioita uusia niksejä • Kun pärjäsin yksin kuukauden ulkomailla, pärjään tulevaisuudessa missä tahansa