Lasten perhesuhteet ja media

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osta koira!!.
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Sarahin tarina. Nimeni on Sarah ja olen 10 vuotta. Tykkään naruhyppelystä ystävieni kanssa.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Pikkupoika kysyi isältään...
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Mikä on hänen ammatti? Missä hän on töissä? Mitä hän tekee?
Millainen perhe on hyvä paikka kasvaa? Vihtavuoren koulu Kimmo Jokinen Perhetutkimuskeskus.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Missä sinä asut. Opiskeletko sinä Aalto yliopistossa
Kuvakäsikirjoitus.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
NALLE PUH.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Missä hän on? Missä he ovat?
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Cristinan vapaa-aika Sunnuntai: Kun olin saapunut perheen luokse, me menimme Rein-joen toiselle puolelle. Siellä oli Willichin vanha kaupungin osaan. Me.
Puhu parin kanssa. Millainen sinun perhe on. - Minulla on pieni perhe
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Norssi ja Varis juttusilla
NAISEN ITSETUNTO.
Lasten suusta.
Ei vanhustenasumista minulle!! HUM! Myös ääni Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn. Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Huvipuistossa Elsa & Julia Olet lähdössä tänään huvipuistoon. Menet Et mene.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Lukion vanhempainilta
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Verbityyppi 1 katsoa nukkua verbityyppi 2 syödä juoda verbityyppi 3 mennä opiskella verbityyppi 4 haluta pelata verbityyppi 5 tarvita.
Mistä turvapaikanhakijalapset kertovat?
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Kun ekaluokkalaiset ovat opiskelleet kuukauden lukiossa, tavan mukaan heidät vihitään lukiolaisiksi. Tänä päivänä heistä virallisesti tulee lukion oppilaita.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Pikkupoika kysyi isältään...
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Minä luen kirjan. Minä luen kirjaa. Minä luin kirjan
Kappale 4 Kysy kysymys parilta, vastaus on tekstissä! s. 121 – 122 Mitä Alex teki viikonloppuna? Mitä Olga teki lauantaina? Mitä Olga teki sunnuntaina?
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
Niko Saarinen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
NUORTEN PERHEET JA HYVINVOINNIN HAASTEET Vaajakoski Kimmo Jokinen Perhetutkimuskeskus Jyväskylän yliopisto.
Olet kaupassa äitisi tulee sinua vastaan.
Suomalais-ugrilinen koulu
Mikä ihmeen objekti?.
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B 26. Helmikuuta 2016 Kalevalan päivä
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
Astrid Lindgren Ilon Wikland.
Pingu Poissa kotoa.
Opiskeluhuollon palvelut
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Lasten perhesuhteet ja media RePlay, Jyväskylä 5.2.2014 Kimmo Jokinen Perhetutkimuskeskus

Hyvinvointivajaus Haasteita suomalaislasten hyvinvoinnille ovat hyvinvointitutkimusten (OECD, UNICEF) mukaan: ”heikot” perhe- ja ystävyyssuhteet (yksinoloa paljon, yhteistä perheaikaa vähän) subjektiivinen hyvinvointi (”en ole onnellinen”) kouluelämän laatu (huono kouluviihtyvyys, kiusaaminen, koulun ohut yhteisöllinen luonne) riskikäyttäytyminen (tupakointi, itsemurhat, humalahakuisuus – koskee 2. asteen oppilaita) mediaa pidetään mahdollisena riskinä

Median vaarat? Pohjoismaita pidetään lasten mediankäytön suhteen korkean riskin maina: a) lapset kuluttavat median kanssa paljon aikaa, ja b) vanhemmat kontrolloivat lastensa mediankäyttöä niukasti (ei yhteistä media-aikaa, vain vähän sääntöjä, rajoituksia & seurantaa, laitteet lastenhuoneissa, eivät perheen yhteisissä tiloissa) Nuorten ja heidän vanhempiensa yhteinen perheaika on vähentynyt, mutta nuorten mediankäyttö on lisääntynyt Mediankäytöllä väitetään (!) olevan yhteyksiä ylipainoon ja vähäiseen kasvokkaiseen vuorovaikutukseen

Media vaarantaa aivojen kasvun! Ideaalit ruutuajat: alle 3-vuotiaille ei lainkaan, 3–7-vuotiaille puoli tuntia, 7–12-vuotiaille tunti, 12–15-vuotiaille 1,5 tuntia, 16+ kaksi tuntia! (lähde: Eric Sigman: The Impact Of Screen Media on Children. Nettijulkaisussa ”Improving the Quality of Childhood in Europe 2012”) Mediankäytöllä mahdollisia yhteyksiä aivojen ”vääränlaiseen” kasvuun, ruokailutottumusten vinoumiin, vajaukseen keskittymisessä ja pitkäjänteisyydessä, ja sen on arveltu vähentävän kasvokkaista vuorovaikutusta

Media-aineistot Materiaalia 237 lapselta, kolmesta kaupungista ja yhdestä maaseututaajamasta Enemmistö 6–8-vuotiaita, mutta mukana myös 11–12-vuotiaita 169 mediapäiväkirjaa (nalle havainnoi) 70 piirustusta ”Hauska koti-ilta” 30 piirustusta ”Minulle tärkeä esine” 75 parihaastattelua (media-aihe) 17 ainetta ”Unelmailtapäivä”

Hauska koti-ilta: Salkkarit ja poppareita

Pleikkarilla pelaamista

HAUSKA KOTI-ILTA Sosiaaliset suhteet: kaveriseurassa 28 yksin kotona 25 vanhempien kanssa 14 Toiminta: tv, DVD:t, stereot, kirjat 24 Tietokone, pelikonsolit, netti 19 Liikunta ym. 13 Oleilu 10 N=70, lapset 1.–2. luokalla

Poika, 1. luokalla K: Milloin sä viimeksi pelasit? V: Aamulla. Seppo: Sillä alko yheksältä koulu ja se heräs seittemältä. K: Säähän olit tosi reipas, kun heräsit niin aikaisin. Sanoko äiti tai isä että nyt kouluun? V: Ei kun iskä asuu Hämeenlinnassa ja äiti oli mennyt töihin. K: Tuleeko sinulle muuta mieleen mukavasta illasta? V: Ei kun äiti vaan kattoo telkkarii.

Tumppi, 7-vuotias K: Millanen sun mukava ilta on? V: Kun aletaan nukkumaan niin mä alan pelaamaan niitä pelejä. K: Katsotteko televisiota yhdessä? Tuleeko teille tappelua mitä katsotaan? V: Ei kun meillä on semmonen, mihin laitetaan… K: Kuka teillä päättää mitä katsotaan? V: Se joka on ekana sängyssä. Jos ei suostu menemään ei katota mitään, ja jos ei halua katsoa sitä filmiä minkä toinen valitsi. K: Mitenkäs illalla kun alatte katsomaan? V: Mun pleikkariin voi laittaa DVD:n, Harry Potterin. K: Nukutko siihen katsomiseen? Mihin aikaan? V: Jossain kahentoista aikaan. K: Ovatko siskosi silloin nukahtaneet? V: Ne kattoo enemmän Titanicia.

Elviiran iltapäivä Minä ja Elviira syötiin sipsejä kun Elviira teki läksyt. Sen jälkeen Elviira tanssi ja minä katsoin. Sen jälkeen mentiin päiväunille. Elviira luki minulle kirjaa. Sen jälkeen katsoimme telkkaria. Sen jälkeen menimme koneelle. Elviira meni meseen. En minä tiennyt, mitä se on. Minua alkoi sattua mahaan. Onneksi Elviira paransi minut. Sen jälkeen kun olin terve, me leikittiin lääkäriä ja potilasta. Sitten käytiin jätskiautolla, mutta ei me voitukaan mennä, koska Elviira hukkas rahan. Sen jälkeen katsoimme Salkkarit.

Jussin iltapäivä Tänään pääsin Jussin kotiin. Ensin Jussi meni naapuriin ja ulos leikkimään. Sitten hän palasi kotiin ja sain katsella hänen kanssaan digiboxilta Pokemonia. Ruokailun jälkeen koko perhe lähti ulkoilujuttuihin. Jussi ja isä sählyä pelaamaan, äiti koiran kanssa metsään. Illalla Jussi katsoi televisiota ja isä uutisia. Äiti surffasi yläkerrassa internetissä. Iltapesun jälkeen Jussi yritti pelata Game-boxilla, mutta isä käski lopettaa.

Unelmailtapäivä Tulen koulusta juosten kotiin. Katson lempiohjelmaani ja syön jäätelöä. Kaverini pyytää ulos ja meillä on hauskaa. Ei tullut läksyjä, ja alan piirtelemään. Mieleeni tulee mennä koneelle. Menen keittiöön ja kysyn isoveljeltä pelataanko tammea, ristinollaa tai monopolia. Pelien jälkeen juon colaa. Vuokraamme elokuvan ja ostamme naposteltavaa. Sitten pelaan myös äitiä vastaan. Sitten syön pizzaa päivälliseksi, sitten menen saunaan ja otan kunnon löylyt. Jälleen juon colaa, mutta poreammeessa. Hyvä, loistava kirja, arvaatkin että olen jo lukemassa. Luen vähän aikaa mutta sitten alkaa väsyttää.

Toiminnat unelmailtapäivänä Media (televisio, tietokone) 13 Syöminen (pizza, cola, karkit) 11 Shoppailu 9 Kaverit (yö)kylässä 8 Lotto- tai arpajaisvoitto 8 Ei koulua eikä läksyjä 7 Urheilu, liikunta 5 Lomamatka 3 (N=17, 5. luokan oppilaat)

Sosiaalinen media ja kulutus opettavat: Oppimaan yksin ja/tai kaveriseurassa, neuvottelemaan auktoriteettien tarpeellisuudesta Liikkumaan sosiaalisesta maailmasta toiseen Työskentelemään ilman etukäteissuunnitelmaa Työskentelemään periodeittain, tekemään monia asioita samanaikaisesti, siirtymään nopeasti tekemisestä toiseen, jättämään kesken, olemaan keskittymättä Uudenlaisia tapoja määritellä ja tyydyttää tarpeita Omaksumaan vanhasta poikkeavia tilan- ja ajankäyttötapoja (esim. jatkuva joka paikan syöminen, kaiken kattava sosiaalisuus)

Media ja perhesuhteet Lasten ja nuorten sosiaalinen toimintakyky ja aktiivinen mediankäyttö liittyvät yhteen Perheenjäsenten yhteinen viikonloppuaika on lisääntynyt, ja viikonloppu voi olla ”mediapäivä” Media ja naapuriapu Mediankäyttäjät heterogeeninen ryhmä Tutkimukset eivät osoita lasten mediankäytön aiheuttavan perheiden ”yhteisövajausta”