Sote ryhmä Kimmo Behm KU-selvityksen ohjausryhmä 11.12.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusterveydenhuolto 2012
Advertisements

V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Itä-Suomen huippukokous Virpi Kölhi. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) •järjestää jäsenkuntien puolesta erikoissairaanhoidon,
Perusterveydenhuolto
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
IMATRA Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana Kouvola Sirpa Koistinen.
Yhteisvoimin kotona – ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden ja kuntoutuksen kehittäminen Satakunnan vanhusneuvosto
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Turvallista moniammatillista lääkehoitoa – case Lapua
Esityksen nimi / Tekijä1 Perusterveydenhuolto 2013.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2013 Riikka Väyrynen ja Raija Kuronen Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdepalvelut
Terveydenhoitajana kotihoidossa
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Päiväkeskus osana kuntien päihdetyötä Matti Mäkelä Pikassos Oy
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Kuntapäättäjien seminaari
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
Sosiaalinen hyvinvointi. Kunnallisessa päivähoidossa olevat lapset Helsingissä % vastaavan ikäisestä väestöstä – Naisten ja miesten.
Muistisairaat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009 Satu Vuorio Riikka Väyrynen.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2015
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Perusterveydenhuolto
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
Perusterveydenhuollon vuodeosastohoito vuosina 2015–2016
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
HYVINVOINTIKESKUS KUNTALAISINFO ma
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Päihdetapauslaskenta 2011
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Esityksen transkriptio:

Sote ryhmä Kimmo Behm KU-selvityksen ohjausryhmä 11.12.2013

Yhteenvetoa Keski-Uudenmaan kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tilanteesta Yleisesti Keski-Uudenmaan kuntien väestö on ikärakenteeltaan nuori ja sairastavuudeltaan pieni koko maahan. Yli 75-vuotiaiden osuus asukkaista eri kuntien on tasoittunut viimeisen kymmenen aikana. Perusterveydenhuolto ja terveyspalvelut Perusterveydenhuollossa on merkittävästi vähemmän käyntejä kuin koko maassa keskimäärin. Perusterveydenhuollon lääkärin vastaanottokäyntien vaihtelu selvityskuntien välillä on huomattavasti pienempää kuin hoitajakäynneissä Vaikka ikärakenteeltaan Keski-Uudenmaan kunnat ovat nuoria on iäkkäiden perusterveydenhuollon avohoitokäyntejä lähes saman verran kuin koko maassa keskimäärin. Potilasta kohden käyntejä on 5 % enemmän kuin koko maassa Erikoissairaanhoidon käyttö koko maahan verrattuna on vähäistä Avohoitokäyntejä on n. 5 %vähemmän kuin HUS:ssa keskimäärin, mutta somaattisen erikoissairaanhoidon hoitopäiviä 18 % enemmän

Vanhusten palvelut Keski-Uudellamaalla kokonaisuutena vanhusten palvelurakenne on hyvä, mutta kotihoidon peittävyys ei vastaa STM:n laatusuositusta: Säännöllisen kotihoidon piirissä on 10 % vanhuksista, minkä lisäksi 3 % saa omaishoidon tukea Kotona asuvien osalta Keski-Uusimaa täyttää STM:n laatusuosituksen tavoitteen Palvelurakenneuudistuksen toteutuksen eteneminen laitoshoidon osalta vaihtelee Kuntoutuksen rooli tulee kasvamaan akuuttiosastojaksoilla väestön ikääntyessä.

Vammaispalvelut Vammaispalveluissa satunnaisuutta paljon Vammaispalveluiden rakenne on 24h-palveluasumispainotteinen; laitospalvelua on vähemmän Kuntakohtaiset erot ovat suuret: toisissa kunnissa 24h-palveluasumista on enemmän kuin maassa keskimäärin kun taas toisissa henkilökohtaisen avun saajien osuus on suurempi. Suurin osa asumispalveluista on ympärivuorokautista Ympärivuorokautista asumispalvelua voisi korvaamaan osavuorokautisella asumispalvelulla ja muilla palveluilla Henkilökohtaisen avun määrää lisäämällä voidaan mahdollisesti pitkällä tähtäimellä vähentää palveluasumisen tarvetta Ikäihmisten kuljetuspalvelua on vähemmän kuin maassa keskimäärin

Mielenterveys- ja päihdepalvelut Suomessa on käynnissä suuri muutos joka tähtää päihde- ja mielenterveyspalveluiden muuttamiseksi edelleen avopainotteisemmaksi. Keski-Uudenmaan laitoshoitopalvelukäyttö on keskimääräistä pienempi, mutta tavoitetasoa ei ole vielä saavutettu Avopalveluiden tärkeimmät kehittämiskohdat Avopalvelut on ensisijainen palvelutaso, josta ohjataan asiakas/ potilas tarvittaessa eteenpäin Toiminnan kehittämisen ja muutosten lähtökohtana on psykososiaalisten ja terveydenhuollon palvelujen integroituminen , lähipalveluperiaate sekä tuki kotiin saakka Avopalvelu määrittää asiakkaan/ potilaan palvelutarpeen ja palveluohjausta kehitetään ja se toimii asiakkaiden yhtenä ensikontaktipaikkana. Palvelutarpeen arvioinnissa on mahdollisuus konsultoida tarvittavaa erikoisosaamisen tasoa Asumispalveluiden tärkeimmät kehittämiskohdat Asumisen tulisi sisältää kuntouttavia elementtejä, jotta asiakkaiden/asukkaiden tuki- ja kuntoutussuunnitelmien mukaiset palvelut toteutuisivat. Asumiseen yhdistetyt kuntouttavat elementit tukisivat myös avopalvelujen toimintamallia, kun mahdollisiin haaste- tai kriisitilanteisiin voitaisiin tarttua lähellä arkea ja niiden syntyhetkeä. Mahdollisten vuodeosastojaksojen määrään voidaan näin vaikuttaa vähentävästi. Laitoshoitopalveluiden tärkeimmät kehittämiskohdat Laitoshoitoa tarjotaan vain tilanteessa, kun mikään avohuollon toimenpide ei sovi tai ole riittävä Sairaalapalvelujen toteutuksessa huomioidaan ’saattaen vaihtaminen’, eli asiakas/ potilas siirretään prosessin mukaisella tuella avopalveluihin. Asiakasta ei jätetä tyhjän päälle.

Sosiaalipalveluiden SWOT VAHVUUDET Asiantuntijuuden vahventuminen Rekrytointi Yhteiset kilpailutukset: ”kilpailutusvoima”   HEIKKOUDET Nykytila: vaihtelevat käytännöt esim. ei-lakisääteisten palveluiden suhteen Palkkaharmonisointi MAHDOLLISUUDET Asiantuntijuuden vahventuminen (esim. yhtenäisten tuotteistusmallien kautta) Kuntalaisten tasa-arvoistuminen ja yhdenvertaisuuden parantuminen yhteisen osaamisen myötä Työntekijöiden määrän lisääntyminen (ts. asiakasmäärän laskeminen / asiantuntija) Kustannusten kehityksen hillitseminen Yhtenäisen sosiaalityön / sosiaalipolitiikan kehittyminen UHAT Demokratian kaventuminen Kustannusten lisääntyminen (ainakin lyhyellä tähtäimellä, nimenomaan ehkäisevät palvelut, peruspalvelut toimivat), ml. kielikysymys Palvelutason säilyttäminen samana, mutta henkilökunnan liikuttelu  kustannuksia Paikallisten asiakastarpeiden tuntemuksen menettäminen Aktiivisen / paikallisen sosiaalityön Sosiaalipoliittisen / sosiaalityön näkökulman menettäminen (koko sote- / kuntakeskustelussa ja päätöksissä pääosin taloudellisen logiikan mukaan?) Tietojärjestelmät?

Ikäihmisten palveluiden SWOT VAHVUUDET: Yhteiset kilpailutukset Maantieteellisesti hallittava palveluverkko Ketteryys Monipuolinen osaaminen, laaja-alainen osaaminen Erikoisosaaminen mahdollistuu   HEIKKOUDET: Palvelut erilaisia/eritasoisia Kirjavat käytännöt Epätasa-arvoisuus Haavoittuvuus Resurssit ja velvoitteet eivät kohtaa Nykyisellä rakenteella kunnat tehottomia Toimintakulttuurit ja tietojärjestelmät törmäävät MAHDOLLISUUDET: Joustava Lähipalvelu Tuttuus Osallisuus Asiakkaiden tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen palvelu/kohtelu samankaltaisten rakenteiden myötä Henkilöstön käytön tehokkuus ja joustavuus Alan arvostuksen lisääntyminen Toiminnallinen ja taloudellinen tehokkuus Samankokoisia kuntia Palvelutarjonta monipuolistuu Kolmannen sektorin vahvistuminen> osallisuus Kilpailutus helpottuu UHAT: Kallis Ei todellista yhteistyötä Lähipalveluiden säilyminen (Kainuu) Hintojen nousu markkinatilanteen johdosta Ruotsinkielisten palveluiden turvaaminen Paikalliskulttuurin häviäminen Kuntien erilaisten lähtötilanteiden vaikutus Byrokratian lisääntyminen (suuruus ei välttämättä tuo tehoa tai tasaista laatua) Päiväkeskusten hajaantuminen (pitkät välimatkat)

Vastaanottotoiminnan SWOT VAHVUUDET: a) kouluttautumismahdollisuudet lisääntyvät b) työajankäyttö ja – hallinta järkevöityy   HEIKKOUDET: a) yhteisen toimintakulttuurin luominen vie vuosia b) pahoinvointi työpaikoilla voi lisääntyä alkuvaiheessa c) toiminta hidastuu MAHDOLLISUUDET: a) osaamiskeskusten muodostaminen saattaa lisätä ammattitaitoisten työntekijöiden mielenkiintoa kuntaa kohtaan b) päivystys: onko keskittäminen mahdollista? c) luodaan yhtenäiset apuväline- ja terapiaperusteet  UHAT: - karkottaako suuri työnantaja ns. kriittiset (lääkärit) työnhakijat työmarkkinoilta < työntekijöiden vaikuttamismahdollisuus vähenee

Nykytilan etuja / haittoja: vastaanottopalvelut, lapset, vanhuspalvelut   KRITEERI NYKYTILAN EDUT NYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN ARVOSANA (viisiportainen arviointiasteikko): -- tai - tai 0 tai + tai ++ Vastaanotto-palvelut Palvelujen saatavuus ja tehokkuus Käyntimääriä valtakunnallisesti tarkasteltuna tilanne on hyvä Palveluverkko on paikoin raskas. Kuntakohtaiset erot ovat suuria. saatavuus + tehokkuus 0 / - Kilpailukyky verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan Väestön sairastavuus alhainen Kustannukset absoluuttisesti ja suhteellisesti alhaisia + lapset (alle kouluikäiset) / lapsiperheet Palvelut kattavia, laadukkaita ja taloudellisesti tuotettuja Vanhus-palvelut kustannukset hallinnassa kotihoidon peittävyys ja kohdentuminen tk-vuodeosastot eivät kuntouttavia -> Kiljavan käyttö? erikoissairaanhoidon käyttö yli maan keskiarvon

Nykytilan etuja / haittoja: vammaispalvelut, lastensuojelu   KRITEERI NYKYTILAN EDUT NYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN ARVOSANA (viisiportainen arviointiasteikko): -- tai - tai 0 tai + tai ++ Vammais-palvelut Palvelujen saatavuus ja tehokkuus Palveluiden tarjonta on erityisesti kokoaikaisen laitoshoidon osalta hyvä, mutta tuottaa kustannuksia. Palveluiden saatavuus on hyvä. Kuljetuspalveluiden käyttö on maan keskiarvoa pienempi. Palvelurakenne on raskas kustannusten näkökulmasta. Kunnat ovat liian pieniä asiakasohjaus optimaalisen tehokkuuden näkökulmasta. saatavuus ++ tehokkuus - Kilpailukyky verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan Palveluiden saatavuus, kattavuus ja laatu ovat hyviä. Liian hyvä kattavuus tuottaa kustannuksia-> palvelu luo kysyntää + lasten-suojelu Ls-palveluita saatavilla matalalla kynnyksellä palvelurakenne laitosvaltainen ja kallis saatavuus + tehokkuus - matalan kynnyksen palveluita suhteessa lapsiperheiden toimeentulomääriin asiakkaita enemmän

Nykytilan etuja / haittoja: mielenterveys-/päihdepalvelut, erikoissairaanhoito KRITEERI NYKYTILAN EDUT NYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN ARVOSANA (viisiportainen arviointiasteikko): -- tai - tai 0 tai + tai ++   mielenterveys- / päihdepalvelut Palvelujen saatavuus ja tehokkuus Asiakasmäärät ovat keskimäärin alhaisempia kuin koko maassa keskimäärin Palveluiden kohdentuminen/asiakasohjaus ei toimi optimaalisella tavalla. Kuntakohtaiset erot ovat suuria. saatavuus + tehokkuus - Kilpailukyky verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan Palveluiden saatavuus ja kustannukset ovat parempia kuin Suomessa keskimäärin. + Erikois-sairaanhoito Käyttö suhteellisesti alhaista ja kustannukset alhaisia saatavuus ++ tehokkuus ++ Kustannukset ovat alhaisimpia koko Suomessa. ++