Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen 17.8.2012 Kansalaisopistojen rehtoripäivä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
1 ALUEHALLINNON UUDISTAMINEN HALLITUSOHJELMASSA ”Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun kehittäminen ja tuoteimagon ylläpito - Miten varmistetaan JTK-laatu? Simo Saurio Suomalaisten Jatkajakoulutoimijoiden 2. tapaaminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kalajokilaakso 1.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Arvioinnista arkipäivää
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä

Mikä tili? (hallitusohjelma ja Kesu) • Kansalaisille – tavoitteena universaali järjestelmä • Aikuiskoulutusjärjestelmässä suunnattaisiin julkista rahoitusta uudelleen yksilöiden tilien kautta • Ensisijaisesti lyhytkestoiseen/osa-aikaiseen opiskeluun, tutkintoa täydentävään koulutukseen • Sähköinen sivistyskeskus ja Sade-hanke - tarjonnan selkiyttäminen sekä laadunvarmistus JA hakeutumispalvelut

Miksi? (hallitusohjelma ja Kesu) • Osallistuminen ei jakaudu tasaisesti • Tarjontapainotteisuus • Tarjonnan kohtaamattomuus yksilöiden erilaisten koulutustarpeiden kanssa • Tarjonnan näkyvyyttä ja vertailtavuutta parannettava • Koulutuksellisen tasa-arvon parantaminen eli aliedustettujen ryhmien aseman parantaminen – hallitusohjelmassa liitetään vapaan sivistystyön kehittämiseen erityisesti

Johtopäätöksiä – tilanne nyt • Rahoitusjärjestelmä hajanainen ja yksilön vaikea arvioida edullisin tapa hankkia koulutusta • TNO-palveluiden puute iso ongelma – vastuutaho! • Koulutusmaksut eivät Suomessa kovin korkeita, koska koulutus vahvasti subventoitu – vaikea selvittää tosiasiallisia maksuja • Järjestelmään ei ole tuotu elementtejä, jotka lisäävät SUORAAN yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa koulutuksen tarjontaan TOISAALTA on paljon elementtejä, jotka tukevat samoja tavoitteita

Johtopäätöksiä • Useita tavoitteita EI saavuteta ainoastaan tilimallin avulla  tarvitaan esimerkiksi rahoitus- ja ohjausjärjestelmän keinoja MUTTA tilit eivät voi tulla nykyisen rahoitusjärjestelmän päälle vaan täytyy karsia • Jos tärkein tavoite on aliedustettujen aseman parantaminen, koulutustilit vaativat rinnalleen muita keinoja • Koulutuksentarjonnan lisääntyminen edellyttäisi riskinottoa koulutuksenjärjestäjiltä  osa toimii jo nyt hyvin kilpailluilla markkinoilla • SADE-hankeeseen koko aik.koul.tarjonta –(ml. Työvoimakoulutus)  epätodennäköistä ja haasteena lyhyet koulutukset • Tilit ja koulutuksen ennakointi  osa tavoitteista saavutettaisiin paremmalla ennakoinnilla?

Johtopäätöksiä • Kullakin koulutusmuodolla rahoitukselliset reunaehdot syntyvät useista ja erilaisista tekijöistä  tilin kautta kulkevaa rahoitusosuutta olisi tarkasteltava koulutusmuodoittain • Tilit edellyttäisivät nyk. vos-järjestelmän ja muun julkisen rahoituksen perusteiden muuttamista • Reagointiherkkyys vs koulutuksen laatu  vaikea yhdistelmä

Koulutuksellisen tasa-arvon lisääntyminen ja yksilön kysynnän mukaisesti reagoiva koulutuksen tarjonta Tasapaino= rahaa yksilön kautta, järjestäjän vakautta vaarantamatta Tarjonnan monipuolisuus/läpinä kyvyys(SADe-hanke) Tieto-, neuvonta-, ja ohjauspalveluiden toimivuus/ aliedustetuille ryhmille suunnatut erityistoimenpiteet

poliittinen tahto •Priorisoidaan tavoitteet! Kohderyhmä ja keskeiset tavoitteet määrittävät tilinkäytön oikeuttavan koulutuksen alan sekä tavan rahoittaa koulutustilit nykyisestä koulutuksenjärjestäjälle suunnatusta rahoituksesta. Tavoitteet määrittävät myös tilin joustavuuden erilaisille tavoille rahoittaa koulutusta tilin kautta. Vaihtoehtoisesti valitaan muita tapoja vahvistaa tilimallin tavoitteita nykyisen rahoitus- ja ohjausjärjestelmän puitteissa. sääntelyn uudistaminen ja yksityiskohtien pohtiminen •Varmistetaan keskeisten tukijärjestelmien toimivuus eli koulutustarjonnan vertailtavuus, tieto-, neuvonta-, ja ohjauspalveluiden saatavuus sekä koulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen. Tavoitteet määrittävät myös rahoitus- ja ohjausjärjestelmän kehittämistarpeet ohjaamaan koulutuksenjärjestäjien toimintaa haluttuun suuntaan. Rahoituksen sääntelyn uudistaminen koulutuksen hinnan muodostamiseksi.

Vaihtoehdot • Miltä momenteilta rahat julkisesta rahoituksesta? • Kenelle? • Mihin koulutukseen voi käyttää? • Maksajat? Työantaja? Yksilö itse? • Miten huomioidaan erityisryhmät? Huomioidaanko tilimallissa lainkaan?

Vapaa sivistystyö ja koulutustilit • Kenttä suuressa muutoksessa • Käytössä olevissa opintoseteleillä jo nyt tilin kanssa samoja tavoitteita • Kuntarahoituksen osuus ja suhde VOS- uudistukseen