Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n."— Esityksen transkriptio:

1 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n neuvottelupäivät 29.3.2012 Timo Karkola varapuheenjohtaja Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry.

2 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Julkilausuttuja päämääriä •yksilöllisiin koulutustarpeisiin vastaaminen •järjestelmän kehittäminen kysyntäpainotteiseksi •kansalaisten koulutuskysynnän vaikutus koulutusten sisältöihin ja tavoitteisiin •koulutustarjonnan näkyvyyden ja vertailtavuuden paraneminen •nykyisin aikuiskoulutuksen ulkopuolelle jääneiden tavoittaminen •aliedustettujen ryhmien kannustaminen hankkimaan niille parhaiten sopivaa koulutusta •oppilaitosten kannustaminen kouluttamaan vailla tutkintoa olevia aikuisia •aikuiskoulutustilijärjestelmä soveltuu ensisijaisesti lyhytkestoiseen osallistumiseen osa- aikaiseen opiskeluun

3 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Julkilausumattomia päämääriä tai seurauksia eli jännitteet •työntekijöiden vallan lisääminen koulutuspäätöksissä (= raamisopimuksen koulutusoikeus) •rahoituspohjan laajentaminen eli työnantajien maksuosuuden kasvattaminen •järjestäjä- ja tarjontakeskeisyydestä asiakas- ja kysyntäohjautuvuuteen •onko kansalaisten itseohjautuvuus ylikorostunut ? •koskeeko selvityshanke vain OKM:n rahoittamaa aikuiskoulutusta vai myös TEM:in ja STM:n rahoittamaa ? •vapaan sivistystyön rahoituksen turvaaminen myös tätä kautta •ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen näkeminen laajana kokonaisuutena eli korkea- asteen lisä- ja täydennyskoulutusrahoituksen kasvattaminen ammatillisen kustannuksella (= demografiset tosiasiat)

4 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa?! •on fokusoitava se yhteiskunnallinen ongelma tai päämäärä, jota koulutustilin avulla pyritään ratkaisemaan tai saavuttamaan •työ- ja ammattitaitosidonnaisuus sekä •kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen •eli ”jos koulutustili on vastaus, mikä olikaan se ongelma” ?

5 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Mistä kotoisin? •Kalevi Sorsa -säätiö, ”think tank” eli Aikuiskoulutuksen uudet teesit – raportti (Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Kalenius 2009) •SDP (+ Akava) •pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma •Koulutus ja tutkimus vuosina 2011 – 2016 -kehittämissuunnitelma (OKM) •selvitysmiestyö 2012, professori Erno Lehtinen ja VTM Ida Mielityinen tukenaan laaja- alainen ohjausryhmä

6 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Erilaisia suhtautumistapoja •poliittinen näkemyksellisyys, ”mikä olisi hyväksi” = ideologia •pragmaattinen näkemyksellisyys, ”mikä toimii” = kokemuspohjainen lähestymistapa •”ei se ole muuallakaan toiminut” •”väärin sammutettu” •kysyntälähtöisyys lisää laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta (= markkinaohjaus) •järjestelmän raskas hallinnointi vähentää laatua, vaikuttavuutta ja tehokkuutta (= laatujärjestelmään perustuva ohjaus) •kontekstisidonnaisuus; kansainvälisen vertailun mukaan ratkaisevaa on kunkin maan yhteiskuntamallin tila sekä koulutusjärjestelmän rakenne ja rahoitus

7 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Realismia odotuksiin ja tavoiteasetantaan; koska, kuinka paljon ja mihin? •koulutustileillä ei ratkaista yhtään tämän päivän ongelmaa •selvitystyö, työryhmätyö, säädösvalmistelu, voimaan astuminen ja kerryttäminen vievät vähintään viisi - kuusi vuotta … millaista Suomea olemme rakentamassa ?! •tämänkin jälkeen käytössä työikäistä suomalaista kohden vain satoja euroja, priorisoimalla ja fokusoimalla enemmän •maksetaanko tulityökortteja ja tutkintomaksuja, vai omaehtoisen koulutuksen opiskelijamaksuja ? •päästäänkö mielekkäisiin summiin ilman kansalaisen ja hänen työnantajansa rahoitusvastuita/-osuuksia?!

8 © 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Summa summarum … •on siis tarkasteltava suomalaista koulutusjärjestelmää kokonaisuutena; sen säädös- ja rahoituspohjaa… •mikäli nykyjärjestelmässä on puutteita julkisen rahoituksen suuntaamisen ja kohdentamisen osalta tai peräti ”aukkoja” voidaan perustellusti kysyä: •onko järjestelmää korjattava ja miksi, •millä erilaisilla tavoilla asetettuun päämäärään voidaan päästä ja •mahtaako koulutustili olla juuri oikea ratkaisu eli työkalu havaitun puutteen korjaamiseksi ?! •otammeko ”kopin” haasteesta toimintamme kysyntälähtöisyyden kehittämiseksi, ovatko koulutuksen järjestäjäorganisaatiot valmiit vapaaseen markkinatalouteen ?!


Lataa ppt "© 2010 Ammatiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Kansalaisten henkilökohtaiset koulutustilit ja aikuiskoulutuksen julkisen rahoituksen uudistaminen AMKE:n."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google