YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO 19.03.2013

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
ABIEN OPOILU What to do next?. Opinto-ohjauksen kurssit • OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta • 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Vaihto-opiskelu Unkarissa syksyllä 2006 Eija Paronen LT41.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
SPOL Suomen Psykologian Opiskelijain Liitto. Mikä SPOL? Kattojärjestö paikallisille ainejärjestöille, perustettu vuonna 1968.
Kauppatieteellinen ala
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Opiskelijavaihto Bangkokissa
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
FUAS Kielet ja viestintä
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
TUHA-verkoston tapaaminen
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Oodi Kehityksen Roadmap Antti Mäki. University of Lapland IN HELSINKI / ESPOO Aalto University: Helsinki University of Technology Helsinki.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
EXAMin matematiikkaryhmän välituloksia Verkkoja kokemassa Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Romaaniset ja klassiset kielet. Avoimet oppiaineet kielten laitoksella Seuraavia oppiaineita voi opiskella vapaasti kielten laitoksella: Latinan kieli.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Kieliteknologian verkosto (KIT)
VIRTA-julkaisutietopalvelu
Etsivän työn kehittämispäivät Corinne Björkenheim
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
POLKU-hanke Jyväskylä / Elopäivät Jan Kraufvelin Åbo Akademi
Kahden tutkinnon polku
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
MITKO-ryhmän työskentelyä
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO

VERKOSTO LYHYESTI Verkoston tehtävänä on edistää Aasian liittyvää  opetusta  tutkimusta ja  henkilövaihtoa verkoston jäsenyliopistoissa.

HISTORIA  verkosto perustettiin vuonna 1996  verkoston koordinointi siirrettiin Helsingin yliopistosta Turun yliopistoon vuonna 2001  Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen perustamisen jälkeen koordinointi on hoidettu sieltä, vuodesta 2006

JÄSENYLIOPISTOT  Aalto-yliopisto  Jyväskylän yliopisto  Lappeenrannan teknillinen yliopisto  Oulun yliopisto  Tampereen yliopisto  Turun yliopisto  Vaasan yliopisto  Åbo Akademi

ORGANISAATIO Verkoston johtaja on yliopistotutkija, dosentti Lauri Paltemaa Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskukselta. Verkoston koordinointiyksikön muodostavat:  Koordinaattori Silja Keva  Yliopisto-opettaja Samu Kolehmainen Koordinaatioyksikkö pyörittää verkoston päivittäistä toimintaa ja toteuttaa verkoston johtoryhmän määräämiä tehtäviä. Johtoryhmän muodostavat jäsenyliopistojen edustajat ja jokaisesta yliopistosta johtoryhmässä on sekä varsinainen, että varajäsen.

MITÄ VERKOSTO TARJOAA? Aasian ohjelma:  poikkitieteellinen kanditason opintokokonaisuus, joka keskittyy Itä- ja Kaakkois-Aasiaan  ohjelma voidaan suorittaa kokonaisuutena (n. 25 op) tai osissa  5 moduulia:  A: Cultural History of East and Southeast Asia  B: Society and Politics in East and Southeast Asia  C: Business in East and Southeast Asia  D: Language and Communication in East and Southeast Asia  E: India in World Politics

Maisteritason kurssit  tällä hetkellä verkosto tarjoaa n. 15 maisteritason kurssia  kurssit käsittelevät niin alueen historiaa, kulttuuria, yhteiskuntia kuin talouskehitystä  maisterikurssit eivät muodosta omaa opintokokonaisuuttaan, opiskelijat täydentävät niillä tutkintojaan kotiyliopistoissaan

Jatko-opinnot  verkosto tarjoaa myös metodologia- ja teoriaopintoja tohtorikandidaateille  tarjottavat kurssit :  Fieldwork Methods in Asian Studies  Localising Theories

VERKKO-OPETUS HAASTEENA  Opiskelija-aineksen monimuotoisuus  Aasia-opintoihin hakeudutaan niin humanistisista kuin insinööritieteistä  Poikkitieteellisyys  tuleeko keskittyä tieteenalojen perusteiden läpikäymiseen?  Oppimisen varmistaminen  koskee niin sisältöä kuin opetusmetodeja

KOREAN ESIMERKKI Yliopistojen Aasia-verkosto liittyi Korea Foundationin Global e-schoolin projektiin, jonka tarkoituksena on edistää Koreaan liittyvien opintojen leviämistä. Projektia, ”Global KF E-School Project in Eurasia”, koordinoidaan Budapestista, Central European Universitystä. Projektin myötä verkosto tarjosi syksyllä 2012 kurssin ”Korea in International Relations” Turun yliopistolle ja Aalto-yliopistolle. Luennot lähetettiin Budapestista torstaisin Suomen lisäksi Wieniin, Pariisiin ja Kazakstaniin.

MITÄ OLI OPITTAVISSA?  Innovatiivisen kurssin vaikutus jää vähäiseksi, mikäli kurssisisältöä ei saada toimitettua osallistujille  vuorovaikutukseen patistaminen ei riitä, ellei sille varata aikaa ja resursseja  suuruuden ekonomia ei tuota parhaita ratkaisuja, mikäli pysyttäydytään vanhoissa malleissa  hyvin toteutettuna sulautettu opetus tuo lisäarvoa