Palvelustrategia Rahoitusjohtaja Tapio Korhonen Khn iltakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Toimintaympäristö
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Osku Pajamäki Talousnäkökohtia strategiaan.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Talousarvioprosessi 2014 KH
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Kevan toimintaympäristötutkimus 2012 – siirtymistä omaan palvelutuotantoon Kevan toimintaympäristötutkimus 2012: useat kunnat ovat palauttaneet ulkoistettuja.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Esityksen transkriptio:

Palvelustrategia Rahoitusjohtaja Tapio Korhonen Khn iltakoulu 6.2.2012

Palvelustrategian toimeksianto Kaupunginvaltuusto 10.11.2010 Kaupunki laatii vuoden 2011 aikana palveluiden tuottamisen strategian. Strategiassa määritellään: miten palvelut järjestetään ja tuotetaan – mitkä palvelut kaupunki tuottaa itse, mitkä palvelut tuotetaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ja mitkä hankitaan markkinoilta Strategiassa tarkastellaan kaupungin keskeisiä palveluita, kartoitetaan niiden nykytila ja suunnitellaan niiden kehittämistä. Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman laadukkaat palvelut kustannustehokkaasti. Samassa yhteydessä selvitetään mm. monituottajamallien käyttöönotto. 6.2.2012 2

Palvelustrategian valmistelu Työryhmä työskenteli syyskauden 2011 Palvelustrategiassa keskeisinä palveluina tarkastellaan pääasiassa suoraan kuntalaisille tarjottavia tällä hetkellä virastojen järjestämisvastuulla olevia asiakaspalveluja. Tarkemmin tarkasteltiin kuuden keskeisimmän kuntalaisille palveluja järjestävän toimialan palveluja. Nämä ovat sosiaali-, terveys-, opetus-, kulttuuritoimi-, nuoriso- ja liikuntatoimi. Lisäksi tarkasteltiin rakentamista ja investointeja rakennusviraston, kiinteistöviraston ja Staran kokonaisuutena. Näiden kuuden toimialan ja rakentamisen käyttömenot kattavat 84,5 % kaupungin talousarvion mukaisista käyttömenoista (tilinpäätös 2010, ilman liikelaitoksia). 6.2.2012 3

Palvelustrategian valmistelu Palvelustrategiassa on tarkasteltu virastojen markkinoilta ostamien asiakaspalvelujen ja muiden palvelujen määrää ja osuutta käyttömenoista. Tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa kaupungin tällä hetkellä markkinoilta ostamien asiakaspalvelujen määrästä ja osuudesta keskeisten palvelujen osalta. 6.2.2012 4

Kaupungin nykyiset palvelustrategiset linjaukset Kaupunginvaltuuston 29.4.2009 hyväksymän strategiaohjelman 2009– 2012 perusteella: Palvelutoiminnassa keskitytään ydintoimintoihin Kaupungin oman palvelutuotannon vaikuttavuutta ja tuottavuutta parannetaan Kehitetään kumppanuuksia muiden palvelutuottajien kanssa Kaupungin omaa tuotantoa täydentävän tai korvaavan muun palvelutuotannon osuudet ja muodot määritellään hallintokunnittain Selvitetään palveluseteleiden käyttöä Asiakkaiden valinnan vapautta lisätään Tukipalveluja keskitetään Kaupungin itse hoitamien tehtävien saattamisesta kilpailuttamisen piiriin päättää kaupunginvaltuusto 6.2.2012 5

Palvelustrategia ja palvelujen järjestämistavat 6.2.2012 6

Kaupungin virastojen palvelujen hankinta 2010 29 viraston palvelujen ja asiakaspalvelujen ostot Yhteensä 1 419 milj. euroa Sisäinen hankinta Virastoilta ja liikelaitoksilta Tytäryhtiöltä tai säätiöltä Kuntayhtymiltä Ulkoinen hankinta markkinoilta 6.2.2012 7

Avustukset palvelutuotannon täydentäjänä Ulkopuolisen tuotannon osuus avustukset mukaan luettuna 6.2.2012 8

Rakennetun omaisuuden hallinta ja rakentaminen Investoinnit ja niihin liittyvät palveluhankinnat Viimeisessä sarakkeessa on kuvattu palveluhankintojen arvo kaupungin ulkopuolelta koko arvoketjussa: omistaja – rakennuttaja - suunnittelija – urakoitsija – alihankkija 6.2.2012 9

Rakennetun omaisuuden hallinta ja rakentaminen Ylläpitokustannuksiin liittyvät palveluhankinnat Viimeisessä sarakkeessa on kaupungin ulkopuolelta hankittujen palvelujen osuus koko arvoketjussa. 6.2.2012 10

Helsingin ja muiden kaupunkien vertailua Helsingin seudun kauppakamarin ja Keskuskauppakamarin kesällä 2011 julkaistu selvitys ”Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa” Vertailutietoja palveluhankinnoista 30 suurimmassa kunnassa, yli 35 000 asukasta vuonna 2009 Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 11

Kuntien kaikki tavara- ja palveluostot Osuus kunnan käyttökustannuksista vuonna 2009 Vantaa 45,3 % (608 milj. €) Helsinki 41,2 % (1 716 milj. €) Espoo 40,6 % (574 milj. €) Suuret kunnat 42,9 % (8 192 milj. €) Kaikki kunnat 45,7 % (15 433 milj. €) Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 12

Kuntien tavara- ja palveluostot yksityisiltä Osuus kunnan käyttökustannuksista vuonna 2009 Helsinki 25,3 % (1 056 milj. €) Vantaa 25,1 % (338 milj. €) Espoo 21,3 % (301 milj. €) Suuret kunnat 23,6 % (4 505 milj. €) Kaikki kunnat 22,3 % (7 527 milj. €) Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 13

Liikelaitosten tavara- ja palveluostot Osuus liikevaihdosta Helsinki 47,2 % (494 milj. €) Vantaa 33,4 % (21 milj. €) Espoo 24,9 % (23 milj. €) Suuret kunnat 45,0 % (1 538 milj. €) Kaikki kunnat 45,2 % (1 698 milj. €) Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 14

Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Sosiaalihuolto: kuntien yksityisiltä ostamat asiakaspalvelut asumisen sisältävissä sosiaalipalveluissa Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Vantaa 51,5 % (67 milj. €) Espoo 48,2 % (75 milj. €) Helsinki 41,6 % (193 milj. €) Suuret kunnat 37,8 % (801 milj. €) Kaikki kunnat 32,1 % (1 287 milj. €) Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 15

Sosiaalihuolto: kuntien yksityisiltä ostamat asiakaspalvelut avohuollon sosiaalipalveluissa Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Espoo 10,5 % (32 milj. €) Helsinki 6,3 % (32 milj. €) Vantaa 3,0 % (5 milj. €) Suuret kunnat 6,5 % (168 milj. €) Kaikki kunnat 6,7 % (354 milj. €) Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 16

Palvelusetelin käyttö Palvelusetelimenot vuonna 2009 Helsinki 5,4 milj. € Espoo 0,4 milj. € Vantaa 0,2 milj. € Suuret kunnat 14,1 milj. € Kaikki kunnat 19,0 milj. € Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 17

Terveydenhuolto: kuntien yksityisiltä ostamat terveydenhuollon asiakaspalvelut Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Helsinki 2,7 % Vantaa 2,1 % Espoo 1,4 %   Suuret kunnat 2,8 % Kaikki kunnat 2,6 % Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 18

Terveydenhuolto: kuntien yksityisiltä ostamat terveydenhuollon asiakaspalvelut Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Helsinki Vantaa Espoo Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 19

Terveydenhuolto: kuntien yksityisiltä ostamat perusterveydenhuollon asiakaspalvelut Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Vantaa 5,9 % Helsinki 5,1 % Espoo 3,2 % Suuret kunnat 5,6 % Kaikki kunnat 4,9 % Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset 6.2.2012 20

Terveydenhuolto: kuntien yksityisiltä ostamat perusterveydenhuollon asiakaspalvelut Osuus käyttökustannuksista vuonna 2009 Vantaa Helsinki Helsingin seudun kauppakamari ja Keskuskauppakamari. Suurten kuntien hankinnat: Yksityisten tavara- ja palveluostojen merkitys suurissa kaupungeissa. Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith 20.6.2011. http://www.keskuskauppakamari.fi/Julkaisut/Selvitykset/Vuoden-2011-selvitykset Espoo 6.2.2012 21

Yhteenvetoa palvelutuotannon nykytilasta Helsinki käyttää monissa palveluissa markkinoilta ostettavia palveluja suhteessa enemmän kuin muut kunnat Eräissä palveluissa Helsinki käyttää markkinoita myös enemmän kuin suuret kaupungit keskimäärin Avustustoiminta täydentää palvelutuotantoa merkittävästi sosiaali-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimessa 6.2.2012 22

Palvelustrategia kytkeytyy valtuusto-strategian laadintaan ja talousarvioprosessiin 6.2.2012 23

Palvelustrategian linjaukset (1/2) Helsingin palvelutuotanto perustuu monituottajamalliin. Kaupungin oma tuotanto muodostaa palvelurakenteen rungon. Asukkaiden valinnanvapauden, muiden odotusten lisääntymisen sekä lisääntyvän palvelutarpeen vuoksi kaupunki järjestää palveluja myös muuna kuin kaupungin omana tuotantona. Omaa tuotantoa täydentävän tai korvaavan yksityisen ja kolmannen sektorin sekä seudullisen yhteisen palvelutuotannon osuudet ja muodot määritellään talousarvion valmistelun yhteydessä. 6.2.2012 24

Palvelustrategian linjaukset (2/2) Kun palvelun hankkimisesta kaupungin ulkopuolelta on odotettavissa kustannushyötyjä, ostettava palvelu vastaa sisällöltään oman tuotannon laatutasoa ja ostaminen ei pirsto palvelukokonaisuutta eikä palveluketjua, virastot ja keskushallinto tekevät esityksiä omalle tuotannolle vaihtoehtoisista tuotantotavoista. Kaupungin omana tuotantona järjestettävien tukipalvelujen keskittämistä jatketaan. Avustuksilla, kumppanuuksilla ja vapaaehtoistyöllä täydennetään oman ja muun palvelutuotannon kokonaisuutta. 6.2.2012 25

Palvelustrategian toimenpiteet (1/3) Talousarvioehdotuksen 2013 valmistelun yhteydessä hallintokunnat tekevät arvion palvelujen kysynnän ja eri tuotantotapojen kehityksestä vuosina 2013–2016 ja 2020. Arvioita hyödynnetään uuden strategiaohjelman 2013–2016 palvelustrategisten linjausten valmistelussa. Palvelusetelikokeiluista saatavien kokemusten pohjalta päätetään palvelusetelijärjestelmän jatkosta. Palvelualoitekäytännöstä tehdään selvitys ja mahdolliset toimenpide-esitykset kaupunginhallitukselle valmisteilla olevan selvityksen pohjalta vuonna 2012. Sosiaali- ja terveystoimen organisaatiouudistuksessa selvitetään palvelustrategiset linjaukset. 6.2.2012 26

Palvelustrategian toimenpiteet (2/3) Palveluiden tuottamisen markkinoiden kehitystä tarkastellaan hallintokuntien ja palveluita tuottavien ulkopuolisten organisaatioiden yhteisissä tilaisuuksissa. Tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta yrittäjien ja yrittäjäjärjestöjen kanssa. Tuottavuuden parantamiseksi kehitetään toimintatapoja uusien innovatiivisten tuottamistapojen tunnistamiseksi ja kehittämiseksi myös yhteistyössä asukkaiden kanssa. Palveluiden yksikkökustannukset lasketaan kaupungin tuottamissa palveluissa ja niitä vertaillaan muiden tuottajien kustannuksiin. Lisäksi määritellään kaupungin periaatteet vyöryttää yleiskustannukset lopputuotteille. Tämä mahdollistaa eri palveluiden tuottamistapojen vertailtavuuden. 6.2.2012 27

Palvelustrategian toimenpiteet (3/3) Hallintokunnille järjestetään palveluiden hankintaan, laadun arviointiin ja mittaamiseen, harmaan talouden torjuntaan sekä palveluiden tuottamisen sopimustekniikkaan liittyvää koulutusta. Koulutus pyritään organisoimaan virastokokonaisuuksina, jotka vastaavat osallistujavirastojen tarpeita. Hankintakeskus avustaa virastoja palvelustrategian toteuttamiseen liittyvien hankintojen toteuttamisessa. Hallintokunnat, joilla on paljon toimipisteitä, osallistuvat Helsingin seuraavaan yleiskaavaprosessiin, joka laaditaan vuosina 2012–2016. Uudessa yleiskaavassa tarkastellaan muun muassa palveluiden sijoittumista ja saavutettavuutta, liikenneverkkoa sekä segregaation torjuntaa. 6.2.2012 28

Palvelustrateginen ohjaus ja monituottajamalli 6.2.2012 29