STUK - Radiation and Nuclear Safety Authority

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
PIENTAAJUISTEN SÄHKÖ- JA MAGNEETTIKENTTIEN LÄHTEITÄ
Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Siiri-Maria Aallos-Ståhl
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Vastaavan johtajan säteilysuojelukoulutusta koskeva kysely vuonna 2008 Käytännön harjoittelu ja kurssikirjallisuus Teollisuuden, tutkimuksen ja opetuksen.
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Toiminnan vaativuuden ja riskien huomioiminen valvonnassa
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
SÄTEILYTURVAKESKUS • STRÅLSÄKERHETSCENTRALEN RADIATION AND NUCLEAR SAFETY AUTHORITY /EKe TERVETULOA Vastaavan johtajan kuulusteluja ja pätevöittämiskoulutusta.
Miksi turhaa altistumista matkapuhelimen säteilylle tulee välttää?
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Ajankohtaista säädöksistä
Vastaavan johtajan säteilysuojelukoulutusta koskeva kysely vuonna 2008 Käytännön harjoittelu ja kurssikirjallisuus Terveydenhuollon säteilyn käyttö.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Elintarvikkeiden kuljetus- ja logistiikkaseminaari ”teoriasta käytäntöön” Mika Jyrkönen, Valio
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Säteilyturvallisuusasiantuntijan koulutuksen järjestäminen Tampereen yliopistossa Hannu Eskola
Säteilyturvallisuusasiantuntijan (STA) kelpoisuuden hakeminen
Suomen Turvaprojektit Oy
Esityksen transkriptio:

STUK - Radiation and Nuclear Safety Authority Vastaavan johtajan pätevöittämiskoulutus Suomessa Vuonna 2008 tehdyn kyselyn tuloksia Ritva Havukainen 20.5.2009 STUK - Radiation and Nuclear Safety Authority P.O.Box 14 FIN-00881 Helsinki, Finland 22.1.2009/RH

Taustaa Vuonna 2003 tehty kysely Vuonna 2008 tehty kysely koulutustarpeet säteilyn käyttäjät vastaavat johtajat koulutuksen tarjonta vastaavan johtajan koulutus ammatilliseen kolutukseen sisältyvä säteilysuojelukoulutus säteilysuojelun täydennyskoulutus Vuonna 2008 tehty kysely 23 koulutusorganisaatiota, joilla STUKin hyväksynnän järjestää vastaavan johtajan kuulusteluja ja siihen pätevöittävää koulutusta kyselylomakkeella sähköpostitse ja kirjeitse vastausprosentti: 100% 22.1.2009/RH

Kyselyn sisältö 2008 Koulutuksen määrä pätevyysaloittain yleiset ja alakohtaiset asiat Koulutuksen sisältö pätevyysaloittain ohjeen ST 1.8 mukaiset asiat opetettavan asian osuus (%) koulutuksen kokonaismäärästä yleiset asiat ja alakohtaiset asiat erikseen Kurssikirjallisuus ja muu kurssimateriaali Käytännön harjoittelu sisältö ja määrä Kuulustelun suoritusperiaatteet kysymysten määrä ja läpäisykriteerit todistuksen allekirjoittaja ja allekirjoittajan asema organisaatiossa Hyväksyttyjen/hylättyjen määrä pätevyysalueittain vuonna 2007 Tutkinnot, joihin vj-koulutus/kuulustelu voi sisältyä tai on pakollinen, ja pätevyysalat Kouluttajien koulutus, työkokemus ja täydennyskoulutus 5 v aikana Ohjeen ST 1.8 toimivuus Muuta palautetta STUKille 22.1.2009/RH

Vastausten määrä Pätevyysala 2003 2007 Terveydenhuollon röntgentoiminta 1 5 Isotooppilääketiede 2 Sädehoito   Hammasröntgentoiminta Säteilyn yleiskäyttö lääketieteellisellä alalla 4 Asennus, korjaus ja huolto terveydenhuollossa Eläinröntgentoiminta Avo-lähteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa 9 Umpi-lähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa 15 Teollisuusradiografia 2+1 Radioaktiivisten aineiden kauppa 22.1.2009/RH

Alakohtaiset asiat (A) Koulutuksen määrä 2007 Pätevyysala ST 1.8 vaatimus Yleiset asiat (Y) ja Alakohtaiset asiat (A) Vastaukset   Y (h) A Vastauksia (kpl) Terveydenhuollon röntgentoiminta (yksi vastaaja ei pystynyt arvioimaan määrää) 5 20 4 6-13,5 6-30 Isotooppilääketiede 2 6-12 6 Sädehoito Hammasröntgentoiminta Säteilyn yleiskäyttö lääketieteellisellä alalla *edellytetään myös työkokemusta tai sf-opintoja 80 1-12 6-18* Asennus, korjaus ja huolto terveydenhuollossa 10 1 Eläinröntgentoiminta (ei hyväksyttyä vj-koulutusta) Avolähteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa (yksi vastaajista järjesti vain kuulusteluja) 8 6-36 4-38 Umpi-lähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa 15 5-36 2-30 Teollisuusradiografia 7-36 6-11 Radioaktiivisten aineiden kauppa 5-15 2-12 22.1.2009/RH

Kurssi ja kuulustelu Terveydenhuollon röntgentoiminta (5 kpl) kurssi ja kuulustelu (3 kpl); näistä 1 kpl ei kuitenkaan vuonna 2007 erikoistuvat radiologit suorittavat toisen yliopiston järjestämän kurssin ja kuulustelun (1kpl) koulutus itse, erikoistuvat radiologit suorittavat kuulustelun toisen yliopiston järjestämänä (1kpl) Isotooppilääketiede, sädehoito ja hammasröntgentoiminta (2 kpl) Kurssi ja kuulustelu, ei kuitenkaan vuonna 2007 Säteilyn yleiskäyttö lääketieteen alalla (4 kpl) kaikilla kurssi ja kuulustelu 22.1.2009/RH

Kurssi ja kuulustelu Avolähteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa (9 kpl) vain kuulustelu (1 kpl) verkkopohjainen ´virtuaalinen kurssi´ ja kuulustelu (1 kpl) kurssi ja kuulustelu (mahdollista myös pelkkä kuulustelu) (7 kpl) Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa ja opetuksessa (15 kpl) verkkopohjainen virtuaalinen kurssi ja kuulustelu (1 kpl) kurssi ja kuulustelu (yliopistoissa tai korkeakouluissa voi sisältyä myös johonkin muuhun kurssiin) (14 kpl) 22.1.2009/RH

Kurssi ja kuulustelu Eläinröntgentoiminta Ei erillistä hyväksyttyä vastaavan johtajan koulutusta STUK järjestänyt kuulustelut Asennus, korjaus huolto (1 kpl) kurssi ja kuulustelu Teollisuusradiografia (2 kpl) Radioaktiivisten aineiden kauppa (5 kpl) kurssi ja kuulustelu (3 kpl) vuonna 2007 ei järjestetty (2 kpl) 22.1.2009/RH

Vastaavan johtajan tutkinto ammatillisen koulutuksen yhteydessä Terveydenhuollon röntgentoiminta radiologian erikoislääkärit (pakollinen) lääketieteen lisensiaatti (valinnainen) AMK:n radiografian ja sädehoidon opiskelijat (ei anna vj-pätevyyttä) Säteilyn yleiskäyttö sairaalafyysikko (pakollinen) 22.1.2009/RH

Vastaavan johtajan tutkinto ammatillisen koulutuksen yhteydessä Avolähteiden käyttö teollisuudessa tutkimuksessa ja opetuksessa sairaalakemistin koulutusohjelma (pakollinen) DI- Energiatekniikan sivuaine ydinvoimatekniikka (pakollinen) TkT ja DI (valinnainen) LuK-tutkinto, biokemia (valinnainen) LuK-tutkinto, biofysiikka (valinnainen) Umpilähteiden ja röntgenlaitteiden käyttö teollisuudessa tutkimuksessa ja opetuksessa FM/Radiokemia (pakollinen) DI-tutkinto (valinnainen) Insinööri (AMK), automaatio (valinnainen) Insinööri (AMK) (valinnainen) Laboratorioanalyytikko (AMK) (valinnainen) 22.1.2009/RH

Vastaavan johtajan tutkinto ammatillisen koulutuksen yhteydessä Teollisuusradiografia DI- Energiatekniikan sivuaine ydinvoimatekniikka (pakollinen) TkT ja DI (valinnainen) Radioaktiivisten aineiden kauppa DI-tutkinto (valinnainen) LuK-tutkinto, biofysiikka (valinnainen) Insinööri (AMK) (valinnainen) Laboratorioanalyytikko (AMK) (valinnainen) 22.1.2009/RH

Keskeiset tulokset On pätevyysalueita, joihin ei anneta lainkaan tai vain muutama organisaatio antaa vj-koulutusta tai järjestää kuulusteluja eläinröntgentoiminta (0 hyväksyttyä) isotooppilääketiede (2 hyväksyttyä) sädehoito (2 hyväksyttyä) hammasröntgentoiminta (2 hyväksyttyä) teollisuusradiografia (2 hyväksyttyä, 3 ilmoitti järjestävänsä kolutusta) asennus- korjaus ja huolto (2 hyväksyttyä, 1 ilmoitti järjestävänsä) 22.1.2009/RH

Keskeiset tulokset Koulutusorganisaatioita, joiden koulutuksessa yleisten tai alakohtaisten asioiden määrä ei vastaa ohjeen ST 1.8 tavoitteita tai koulutuksen määrää ei osattu sanoa kaikki muut pätevyysalueet paitsi asennus-, korjaus- ja huolto Kaikki koulutusorganisaatiot eivät opeta kaikkia ohjeessa ST 1.8 edellytettyjä yleisiä ja alakohtaisia asioita Vastaavan johtajan koulutus annetaan joissakin tapauksissa oman organisaation lähtökohdista koulutus ei välttämättä kata kaikkia asioista, joihin todistus oikeuttaa toimimaan vastaavana johtajana Käytännön harjoittelua laitteilla/lähteillä ei järjestetä kaikissa organisaatioissa Näistä on vaatimukset ohjeessa ST 1.8 22.1.2009/RH

Keskeiset tulokset Opetuksessa painotetaan samalla pätevyysalueella eri asioita eri koulutusorganisaatioissa Kurssikirjallisuus on hyvin eritasoista samallakin pätevyysalueella eri organisaatioissa Käytännön harjoittelu laitteilla/lähteillä on hyvin erilaista samallakin pätevyysalueella Kysymysten määrä ja läpäisykriteerit ovat erilaiset samallakin pätevyysalueella Hyväksyttyjen ja hylättyjen määrä samallakin pätevyysalueella on hyvin erilainen Todistuksen allekirjoittajan asema organisaatioissa erilainen Näistä ei ole vaatimuksia ohjeessa ST 1.8 22.1.2009/RH

Ohjeen ST 1.8 toimivuus Pätevyysalueet Ehdotettiin eriytettäviksi: 1) Umpilähteiden käyttö tutkimuksessa ja opetuksessa ja 2) Röntgenlaitteiden käyttö tutkimuksessa ja opetuksessa. Terveydenhuollon röntgentoiminta kahteen tasoon: tk-röntgen ja suurempi röntgenyksikkö? Millä vastaavan johtajan pätevyydellä voi korvata jonkin toisen pätevyysalan johtajan pätevyyden (esim. terveydenhuollon röntgentoiminta versus hammasröntgentoiminta? 22.1.2009/RH

Ohjeen ST 1.8 toimivuus Yksityiskohtaisempia ohjeita kurssisisällöstä ja mahdollisista oppikirjoista Säteilyn yleiskäyttö lääketieteen alalta ohjeen ST 1.8 liitteen B kohdissa 2.1-2.4 mainitut asiat melko yksityiskohtaisia, esim. potilaan lähettämiseen ja aikaisempien tutkimusten hyödyntämiseen liittyviä kohtia, joiden ymmärtämistä on fyysikolta vaikea edellyttää suppeassa koulutuksessa. Käytännön harjoittelu säteilylähteillä ja -laitteilla Ohjeistusta käytännön harjoittelun sisällöstä Onko harjoittelua pakko sisällyttää pätevyystutkinnon koulutusvaatimuksiin, kun STUK voi vaatia lisäkoulutusta tai käytännön kokemusta ennen kuin hyväksyy ennen kuin hyväksyy esityksen vastaavaksi johtajaksi? 22.1.2009/RH

Ohjeen ST 1.8 toimivuus Koulutuksen määrä Tarkoitetaanko kurssin opetusmäärää vai opiskelijan työmäärää, johon sisältyy myös itsenäistä opiskelua Onko koulutuksen määrää syytä kiinnittää tarkasti? Eikö olisi helpompaa vain kertoa, mitkä asiat on hallittava ja mistä nämä asiat on opiskeltava (kirjallisuus)? Pätevyysala 2.5 (yleiskäyttö lääketieteen alalta) ´koulutuksen´ minimikokonaismäärä 5h +2 ov= 85 h: onko painotus oikea yleisten ja alakohtaisten erityisvaatimusten välillä? Aloilla 2.8 ja 2.9 (avo ja umpi+ rtg) minimimäärä 5 h+10 h= 15h, mikä on tosi vähän, kun tähän pitäisi sisältyä vielä käytännön harjoittelu! 22.1.2009/RH

Pohdittavaa Hyväksyttyjä koulutusorganisaatioita kaikille pätevyysaloille? eläinröntgenin osalta tilanne ilmeisesti korjautumassa yhteistyötä eri koulutusorganisaatioiden välille Mitkä asiat säteilyn käyttöön liittyviä ja mitkä vastaavan johtajan rooliin kuuluvia asioista? selkiinnytettävä sekä ohjeistuksessa ja opetuksessa Miten todennetaan ja dokumentoidaan, että kaikki ohjeessa ST 1.8 mainitut asiat sisältyvät opetukseen ja että kaikki ovat saaneet opetuksen? erityisesti jos opetus ammatillisen koulutuksen yhteydessä pitkällä aikavälillä? 22.1.2009/RH

Pohdittavaa Sisällön painotus eri pätevyysalueilla samalla pätevyysalueella eri koulutusorganisaatioissa Käytännön harjoittelu sisältö ja määrä? Kurssikirjallisuus ja -materiaali yhteistyötä koulutusorganisaatioiden välille Kysymysten määrä ja läpäisykriteerit eri koulutusorganisaatioissa samalla pätevyysalueilla tarvitaanko yhdenmukaistusta? 22.1.2009/RH