TYÖSSÄOPPIMISJAKSO BRNOSSA  13.10 – 13.11.2012  Monikulttuurisen toiminnan ohjaus  Työssäoppimispaikat drop-in center Pavlac klub English kinderkarten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO NUORISO- VAIHTO haasteet ja mahdollisuudet PETS 2008.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
NUOTTA-VALMENNUKSEEN
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
20h/vko Äidinkieltä 7h Matematiikka, luonnontieto, uskonto, musiikki, kuvataide, liikunta ja käsityö Pääasiassa oma opettaja Tavoitteet opetussuunnitelmassa.
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Maalaiskunta Tikkakoski Pph Maalaiskunta Palokan vuorohoito Maalaiskunta Ritoniityn Päiväkoti Ilta+la Jyväskylä Tapiolan Päiväkoti Jyväskylä Kultalakin.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Vuorohoitojärjestelyt Jyväskylän kaupungissa
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
TVT projekti esikoululaisille
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Sinisiiven vanhempainilta Lähes sama tuttu porukka kuin viime keväänä jatkaa päiväkodissa, osa siirtyi vain eskariin ja kouluun. Lisäksi meillä.
Harjoittelussa Tanskassa Kirsi Hiltula, Laura Kosola ja Aino Lauhikari.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Lähiötalo -toimintamalli Kuntaliiton kilpailu 2015 Kirsti Kurki.
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
NISSAKSEN ASUKASPUISTO Avoinna ma–to klo 9–16 ja perjantaisin klo 9–15
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
TET =Työelämään tutustuminen
Kummina olet korvaamaton
Englanti 8. lk LV – 2017.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Maksuton koulutus, miksei!
TET =Työelämään tutustuminen
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Tervetuloa rippikouluun!
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

TYÖSSÄOPPIMISJAKSO BRNOSSA  –  Monikulttuurisen toiminnan ohjaus  Työssäoppimispaikat drop-in center Pavlac klub English kinderkarten Safirka

Pavlac klub  Romanilasten- ja nuorten vapaa-aikakeskus  Nuorten puoli, vuotiaille  Lasten puoli, 4-12 vuotiaille  Alle 4 vuotiaat voivat vierailla vapaasti vastuuaikuisen kanssa  Avoinna ma-to

Pavlac klub, toiminta ja tavoitteet  Viettää ohjattua ja mielekästä vapaa-aikaa turvallisessa ympäristössä  Henkilökohtaista opastusta läksyissä ja tietokoneen käytössä  Mahdollisuus keskustella turvallisen aikuisen kanssa myös henkilökohtaisista asioista  Tsekin kielen opiskelu ja valistustyö  Käyttäytymissääntöjen- ja yleisesti sääntöjen noudattamisen opettelu

Pavlac klub, käytännöt  Molemmilla puolilla vähintään kaksi ohjaajaa  osallistujia yleensä 5 – 12 lasta/nuorta  Peruslähtökohtana antaa lasten viettää vapaa-aikaa haluamallaan tavalla. Opetus- ja valistustyö toteutuu päivittäin muun toiminnan ohessa.  Ativiteettejä: kokkaaminen, lauta- ja korttipelit, piirtäminen, askartelu, musiikkileikit, tietokonepelit.

Safirka  Päiväkodilla 4, noin 12 lapsen ryhmää  Ryhmässä 2-3 ohjaajaa  Jokaisessa ryhmässä yksi ohjaajista puhuu pääsääntöisesti vain englantia  Päivittäinen ohjelma hyvin säännönmukainen ja suunniteltu

Safirkan päiväohjelma  Askartelua tai muuta yhteistä puuhaa  Aamupiiri klo 9: laululeikkejä tai keskustelua jonkin teeman ympärillä  aamupala  Ulkoilu  lounas klo 12  Päiväunet / rauhoittuminen  välipala  Vapaata/ohjattua leikkiä, tilanteen mukaan

Tehtäväni Pavlac klubilla  Osallistuin kaikkeen toimintaan, mihin kielitaito riitti  Pyrin Antamaan kahdenkeskistä aikaa kaikille vuorollaan ja tilanteen mukaan  Pitämiäni tuokioita: piirrä ja arvaa, tuulipallot, tavara-kim, paperiveneiden teko, letkajenkka, joulukorttien askartelu ja lämpimien voileipien teko yhdessä.

Tehtäväni Safirkassa  Pääsääntöisesti toimin 3-vuotiaan pojan omana ohjaajana.  Toimintamalleja ja toimivia käytäntöjä erityislapsen kohdalla ei ollut vielä muodostunut.  Osallistuin kaikkeen toimintaan ja kaikkien lasten ohjaukseen tilanteen ja tarpeen mukaan.

Odotukset ja tavoitteet  Kehittää omaa englanninkielen taitoa.  Saada rohkeutta mennä tilanteisiin joissa ei ole ”omalla maaperällä”.  Syventää omaa tietämystään kulttuurien erilaisuudesta aidossa ympäristössä.  Perehtyä erilaisiin tapoihin toimia.  Saada näkemystä ongelmiin, joita yhteisen kielen puute aiheuttaa.

Mitä opin  Lapsen perusolemus on sama, riippumatta taustoista.  Ryhmät olivat erilaisesta taustasta huolimatta hyvin samanlaiset käytännössä.  Molemmissa ryhmissä löytyivät samat roolit.  Elää hetki ”maahanmuuttajana”, antoi paljon ajattelemisen aihetta.

Käytännön ongelmat  Yhteisen kielen puuttumisen vuoksi, käytäntöjen, tavoitteiden ja toiminnan suunnittelun ymmärtäminen jäi väkisinkin puutteelliseksi.  Asioiden ja tapahtumien käsittelyä kaipasi, nimenomaan suomenkielellä olisi ollut mukava pohdiskella aina päivän tapahtumia.

Vierailukohteita  Tukiasunto ja työpaja Veleta  Päiväkoti ja vapaa-aikakeskus Romanilapsille  SOS-lapsikylä  Evangelic Academy  Romanikulttuuri museo

Molempiin työpaikkoihin tunsin itseni tervetulleeksi. Erityisesti Pavlac klub oli hyvin lämminhenkinen ja välittävä yhteisö. Suosittelen ehdottomasti ulkomailla tapahtuvaa työharjoittelua. Sen tuomat kokemukset rikastuttavat elämää syvemmin kuin pelkkänä työkokemuksena.

Kirsi kiittää!