Kouluhenkilöstön arkea

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Akavan toiveet ja tavoitteet työsuojelulautakuntien toiminnalle Valtakunnallinen työsuojelun vastuualueiden työsuojelulautakuntien seminaari
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Työturvallisuus ja sairastuminen
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Lapselle hyvä päivä tänään
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Turvallisuusilta Ajatuksia varautumisesta ja turvallisuudesta
Lapsen kaltoinkohtelu sijaishuollossa – tunnistaminen ja puuttuminen
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Terveystieto 7.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kouluinfo Renkomäen koulu
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ops seminaari Askola.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Suuttumuksen hallinta
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
PERHEVÄKIVALTA tte. Mitä perheväkivalta on?  Fyysinen: kurittaminen, potkiminen, lyöminen  Henkinen: sanallista alistamista, nolaamista ja vapauksien.
TYÖKYKY TYÖNTEKIJÄN VOIMAVARAT s * Terveys, elintavat, lepo * Osaaminen, kehittyminen * Arvot, asenteet, motivaatio * Elämäntilanne TYÖN VAATIMUKSET.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Mielenterveyden häiriöt
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
TET =Työelämään tutustuminen
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Kouluhenkilöstön arkea Kuuluuko huono tai epäasiallinen kohtelu ja käyttäytyminen luontaisetuihini?

Hyvän työyhteisön tunnistaa ONKO SUUNTA JA TAVOITTEET KAIKILLA SELVILLÄ? - suunta ja tavoite joten kuten – etenemisnopeus ei TYÖNJAKO, VASTUUALUEIDEN SELKEYS OMIEN KYKYJEN JA TAITOJEN KEHITTÄMISMAHDOLLISUUDET - omalla ajalla kyllä, työnantajan ajalla heikommin SUJUUKO YHTEISTYÖ? MITEN TYÖHÖN LIITTYVISTÄ ASIOISTA PÄÄTETÄÄN? -hallinnollinen päätösvalta vain rehtorilla, pedagoginen valta myös opettajalla

Hyvä työyhteisö 2 ARVOSTETAANKO TEHTYJÄ PÄÄTÖKSIÄ JA SOPIMUKSIA näin olemme sopineet ei onnistu – vika on meissä itsessämme ONKO ESIMIEHEN TOIMINTA KANNUSTAVAA? - kiitosta saa samoin kuin muissakin työpaikoissa - vaihtelevasti KULKEEKO TIETO KAIKKIIN SUUNTIIN? - kuten muissakin työpaikoissa – eli jos kulkeekin, niin ei aina mene perille

Hyvä työyhteisö 3 PALKITSEMINEN, ARVOSTAMINEN koulumaailmassa ei juuri palkita, arvostusta saa vain kiitospuheissa RISTIRIITOJEN KÄSITTELY - asiat riitelee, ei henkilöt – ei onnistu ARKIELÄMÄN TYÖILO – ONKO SITÄ?        - ilo otetaan irti arjen pikku onnistumisista, joita onneksi sattuu päivittäin

Koulutyöläisen toisenlainen todellisuus OPPILAILLE ( HUOLTAJILLE ) SYNTYNYT KÄSITYS, ETTÄ KOULUMAAILMASSA SOVELLETAAN ERI NORMEJA KUIN MUUSSA ELÄMÄSSÄ. MISSÄ MUUALLA KURINPITO ON OSANA ARKITYÖTÄ? MISSÄ MUUALLA ”ESIMIEHET” JOUTUVAT KUUNTELEMAAN ”ALAISILTAAN” EPÄASIALLISTA KIELENKÄYTTÖÄ?

Arkipäivän hankaluuksia koulutyössä Oppilas Opettajatyökaveri Kollega Koulun muu henkilöstö Oppilaiden vanhemmat ( huoltajat ) Ulkopuolinen satunnainen ohikulkija oppilaan kaveri

TÄLLAISTAKO HYVÄSSÄ TYÖYHTEISÖSSÄ? JATKUVA HÄLINÄ JATKUVA LIIKEHDINTÄ TOISTUVAT KESKEYTTÄMISET TIETOINEN HAITANTEKO V…:N HUORA TAI S…:N HOMO PILAPIIRROKSET ILKIVALTA ( VÄLINEISIIN JA TARVIKKEISIIN ) NÄPISTYKSET JA VARKAUDET FYYSINEN VÄKIVALTA ”OSITTAIN TAHATON” ( KÄYTÄVISSÄ ) TAHALLINEN, ESIM LUMIPALLOT OMAISUUTEEN KOHDISTUVA ( AUTOT )

TÄLLAISTAKO HYVÄSSÄ TYÖYHTEISÖSSÄ? MYKKÄKOULU TAKANA PUHUMINEN OPPILAILLE HUOLTAJILLE KOLLEGOILLE, opettajille ESIMIEHELLE MUULLE HENKILÖSTÖLLE VÄHÄTTELY ( PUOLIJULKISESTI ) AMMATTITAIDON KOULUN PIDON OPPILASKÄSITTELYN TYÖASENTEEN YHTEISTYÖN ESTÄMINEN

TÄLLAISTAKO HYVÄSSÄ TYÖYHTEISÖSSÄ? POMOTUSTA: KÄSKYTYSTÄ, ASEMAN JA PAIKAN NÄYTTÄMISTÄ, - KOSTON PELKOA HUOLTAJILTA TEHTÄVIIN PUUTTUMINEN, KOHTUUTON ARVIOINTI ( OMALLE LAPSELLE, ESIMIEHELLE, KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄLLE JA ULKOPUOLISILLE )

TAVOITTEITA TYÖHYVINVOINNIN EDISTÄMISEKSI HENKINEN TYÖSUOJELU ( PSYYKKINEN TYÖSUOJELU, HENKINEN HYVINVOINTI, HENKINEN TERVEYS )   ·      EI YKSISELITTEISTÄ MÄÄRITELMÄÄ         *KERTOJALLA OMA MIELIKUVANSA      *KUULIJALLA OMA TULKINTANSA ·      KAIKKI VAIKUTTAA KAIKKEEN KOTIELÄMÄ, VAPAA-AIKA, TYÖ …

HUONO- JA EPÄASIALLINEN KOHTELU, KIUSAAMINEN JA HÄIRINTÄ TOIMENPITEET Työnantajan tulee selvittää yhdessä henkilöstön kanssa mitä ko. termit meillä tarkoittavat. Sopia rajat hyväksyttävälle toiminnalle Laatia mieluiten kirjalliset ohjeet miten toimitaan, jos rajoja rikotaan

Opettajien rikosoikeudellinen suoja 1.1.2011; rikoslaki henkilöön hänen työtehtäviensä vuoksi kohdistunut lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen jos opettaja työnsä vuoksi joutuu lievän pahoinpitelyn kohteeksi, riittää että asia tulee poliisin tietoon opettajan ei tarvitse erikseen vaatia tekijälle rangaistusta alle 15- vuotiaat lastensuojelulain ja sosiaalitoimen toimenpiteiden piirissä, vahingonkorvausvastuuta voi syntyä

LUONTAISETUNAKO HUONO KÄYTÖS? Vaara- ja uhkatilanteet Tampereen kouluissa syksyllä 2007 henkilökunnan kannalta

Kysymys kuului: Oletko syksyn 2007 aikana joutunut työssäsi kokemaan vaara- tai uhkatilanteita oppilaiden, työkavereiden tai ulkopuolisten henkilöiden taholta?

Miten kouluväki vastasi? Epäasiallinen kielenkäyttö arkipäivää V:stä puhutaan kuin leivästä Nimittelystä kärsivät melkein kaikki Missä muussa työpaikassa saa kohdata samaa? Kuka esimies hyväksyy alaisiltaan samaa?

Uhkailusta kärsitään ainakin alitajuisesti Olenko varma, että kokemani uhkaus on vain sanahelinää? Pitääkö minun pelätä itseni, läheisteni tai omaisuuteni puolesta? “Tämä kostetaan” “ Varo että et kohtaa minua pimeässä” “Minulla on kavereita, jotka…” ”Oikeudessa tavataan” “Tiedän missä asut”

Fyysisen koskemattomuuden rikkomuksia Yleistä riehumista, potkimista, lyömistä, tönimistä, sylkemistä, tukasta vetämistä, tavaroilla heittämistä. Missä: Oppitunnilla, käytävillä, välitunnilla… Omaisuuden vahingoittaminen: Autoihin kohdistuvaa ilkivaltaa

Kouluhenkilöstöä huolettaa myös Työkavereiden erilainen tapa suhtautua työympäristön toimintakulttuuriin. - yhteiset pelisäännöt - yhteisesti sovitut käyttäytymisnormit - tuen saanti hankalissa tilanteissa - vaikeat huoltajakontaktit - “joukossa tyhmyys tiivistyy- tosiasia”

Mitä koulut myös vastasivat? Uhkia ja oppilaiden huonoa oloa siis on ilmassa. Voi olla että on melko suuri kynnys kertoa kokemastaan uhkasta. Minuun ei ole kohdistunut mitään fyysistä väkivaltaa, mutta työn estämistä kylläkin. Rumaa kielenkäyttöä, v…n huutelua ym. kuulen joka päivä Oppilaat puhuttelevat toisiaan halventavasti, haukkuvat ja nimittelevät toisiaan. Myös rasistista kohtelua on esiintynyt huomattavasti aiempaa enemmän. - Vakavampia oppilaiden välisiä tilanteita ovat olleet toistuva nimittely ja uhkaaminen (kiusaaminen), tappouhkaukset, kaverin kuristaminen tappelussa ja kova lyöminen

Yleistä, kuitenkin vastaajien tekstistä Suurin osa vastaajista toi esille huolen yleisestä käyttäytymisen ja asenteiden muuttumisesta välinpitämättömään suuntaan. Opettajien auktoriteetti kyseenalaistetaan näkyvästi. Huolta opettajien keskuudessa aiheuttaa myös psyykkisesti sairaiden oppilaiden määrän kasvu tavallisissa perusopetuksen luokissa sekä koulussa yleensä. Opettajat kokevat, etteivät he pysty joka tilanteessa takaamaan muille ryhmän oppilaille turvallista oppimisympäristöä. Osa opettajista mainitsee myös kokevansa, etteivät ole saaneet koulun johdolta riittäviä toimintaohjeita eri tilanteisiin. Monien opettajien mieliä askarruttaa kysymys siitä, mikä on ns. tavallisen, terveen oppilaan oikeusturva – oikeus kokea olonsa turvalliseksi ja saada opetusta rauhallisessa oppimisympäristössä?

Tavoitteita Tampereen perusopetuksella Moniammatillisuutta ja asiantuntijuutta lisää Koulutusta esimiehille ja henkilökunnalle Yhteistyötä vanhempainyhdistysten kanssa Yhteistyötä jo olemassa olevien hankkeiden kanssa ( Kelpo, Tuumasta toimeen, Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen, Harrastava iltapäivä, Oppilaanohjauksen kehittäminen, Oppilashuollon palvelusrakenteen kehittäminen )