KOTIHOIDON ASIAKKAAKSI- TULOPROSESSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
KOTIHOIDON PROSESSI JA KOTIHOIDON PÄÄTTYMISEN PROSESSI
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
Kirsi Kiiski vanhuspalvelujohtaja Anjalankosken kaupunki
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
KOTIHOIDON HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMA
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
Anne Eronen-Lindeblad
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
ASIAKKAAN OIKEUS SAADA ASIAN- TUNTEVAA PALVELUA
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
KOTIHOIDON LASKENNAN KOULUTUS Raija Kuronen.
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Asiakkaan valinnanvapaus
Ajankohtaista Maritta Ekmark Kvtl
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

KOTIHOIDON ASIAKKAAKSI- TULOPROSESSI 21.-22.10.2008 Kirsi Kiiski Britta Dölling-Hasu Tuula Jaakkola

2

Asiakkaaksituloprosessi 3

Asiakkaaksituloprosessi 4

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 1 § Lain tarkoituksena edistää asiakaslähtöisyyttä asiakassuhteen luottamuksellisuutta asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun 5

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 4 § Asiakkaan oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon hyvään kohteluun ilman syrjintää Asiakkaan kohtelu ei loukata ihmisarvoa vakaumusta kunnioitetaan yksityisyyttä kunnioitetaan 6

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 4 § (jatkuu) Sosiaalihuoltoa toteutettaessa otettava huomioon asiakkaan toivomukset mielipide etu yksilölliset tarpeet äidinkieli kulttuuritausta 7

Vaihe 1. Ilmoitus kotihoidon tarpeesta 8

9

Tavoitteena on myös tietoturvalliset toimintatavat Kaapo Effica - asiakastietojärjestelmä otettiin käyttöön 1.11.2006 Kouvolan seudun kansanterveystyön kuntayhtymässä, Anjalankosken, Jaalan, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan vanhustenhuollossa Tavoitteena yhteiseen alueellisen järjestelmään siirtymisessä oli työskentely yhteisesti sovitun toimintamallin mukaisesti, yhteistyön kehittäminen sekä asiakkaiden hoidon ja tutkimuksen joustava ja sujuva eteneminen poistamalla päällekkäisiä toimintoja (tässä korostui hoitoprosessien kuvaus ja yhdenmukaistaminen) Tavoitteena on myös tietoturvalliset toimintatavat 10

Yhteydenotto/palvelupyyntö Copyright©2008TietoEnator Corporation Yhteydenotto/palvelupyyntö Yhteydenottotiedoista selviää, mistä ja keneltä pyyntö tuli ja missä muodossa. Myös mahdolliset jatkotoimenpiteet Copyright©2008TietoEnator Corporation HUOM! Asiakkaan lupa 11

Vaihe 2. Asiakkaan avun tarpeen kartoitus 12

13

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 5 § Asiakkaalla oikeus selvitykseen toimenpidevaihtoehdoista Sosiaalihuollon henkilöstön on selvitettävä asiakkaalle hänen oikeutensa ja velvollisuutensa erilaiset vaihtoehdot ja niiden vaikutukset muut seikat, joilla on merkitystä hänen asiassaan Selvitys on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää sen sisällön ja merkityksen Tarvittaessa/mahdollisuuksien mukaan tulkitseminen/ tulkin hankkiminen 14

Hoito- ja palvelusitoumus Copyright©2008TietoEnator Corporation Yhteisesti pidettävään asiakastietorekisteriin saa tallettaa asiakkaan tietoja ainoastaan hänen antamallaan kirjallisella luvalla Asiakastietorekisterin puolella sijaitseva kertomus osio sisältää mm. lääkelistan, SÄÄ-lehden, ANTIGO-lehden ja KHTIIV sekä KHTOTS – sivut, joita saa käyttää ainoastaan asiakkaan luvalla 15

Kotihoidon asiakasmaksut Perheen koko Tuloraja euroa/kk (bruttotulot) Maksuprosentti tulorajan ylittävästä osasta 1. ryhmä avustava 2. ryhmä mahdollistava 3. ryhmä tuettu 4. ryhmä valvottu 5. ryhmä tehostettu 1 – 2,99 tuntia/kk 3 – 10,99 11 – 20,99 21 – 35,99 36 - 1 445 8 19 27 32 35 2 820 6 13 16 21 22 3 1.285 4 10 15 17 18 1.590 7 12 14 5 1.925 2.210 11 16

Kotihoidon asiakasmaksut Käynnit Maksu euroa Alle yhden (1) tunnin kestävä käynti 7 Yksi (1) ja enintään kolme (3) tuntia kestävä käynti 15 Yli kolme (3) tuntia kestävä käynti 30 17

Vaihe 3. Valmisteluvaihe 18

19

20

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 6 § Päätös tai sopimus sosiaalihuollon järjestämisestä Sosiaalihuollon järjestämisen tulee perustua viranomaisen tekemään päätökseen tai yksityistä sosiaalihuoltoa järjestettäessä sosiaalihuollon toteuttajan ja asiakkaan väliseen kirjalliseen sopimukseen 21

Palvelu- ja maksupäätös Copyright©2008TietoEnator Corporation Asiakasmaksut perustuvat säännöllisten palveluiden osalta asiakkaan tuloihin ja käyntien tuntimäärään 22

Vaihe 4. Siirtyminen kotihoidon asiakkaaksi 23

24

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 7 § Palvelu- ja hoitosuunnitelma Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on laadittava palvelu- ja hoitosuunnitelma, ellei siihen ole ilmeistä estettä, yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa sekä asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa taikka asiakkaan ja hänen omaisensa tai muun läheisensä kanssa 8 § Itsemääräämisoikeus ja osallistuminen Ensisijaisesti on otettava huomioon asiakaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan 25

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 8 § (jatkuu) Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakkaan asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu Asiakkaan kuulemisesta ennen häntä koskevan päätöksen tekemistä säädetään hallintolaissa 26

L sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 9 § Itsemääräämisoikeus erityistilanteissa Jos täysi-ikäinen asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi pysty osallistumaan ja vaikuttamaan palvelujensa tai sosiaalihuoltoon liittyvien muiden toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen taikka ymmärtämään ehdotettuja ratkaisuvaihtoehtoja tai päätösten vaikutuksia, on asiakkaan tahtoa selvitettävä yhteistyössä hänen laillisen edustajansa taikka omaisensa tai muun läheisen henkilön kanssa. 27

Hoito- ja palvelusuunnitelma Kirjaaminen pohjautuu aina yhdessä asiakkaan kanssa tehtyyn hoito- ja palvelusuunnitelmaan Hoito- ja palvelusuunnitelmassa on sovittu hoidon tavoitteet käyntien määrä ja sisältö asiakkaan saamat palvelut 28

Hoito- ja palvelusuunnitelma Copyright©2008TietoEnator Corporation Hoito- ja palvelusuunnitelma Hoito- ja palvelusuunnitelmaan liitetään voimavarakartoituksen yhteenveto Co 29

Hoito- ja palvelusuunnitelma Copyright©2008TietoEnator Corporation Hoito- ja palvelusuunnitelma Asiakkaan ja omaisten kanssa sovitut tavoitteet ja auttamismenetelmät Copyright©2008TietoEnator Corporation Tavoitteiden on oltava realistisia ja käytännönläheisiä. Auttamismenetelmien on vastattava tavoitteisiin 30

Palvelujakson liittäminen hoito- ja palvelu-suunnitelmaan Copyright©2008TietoEnator Corporation Palvelujakson liittäminen hoito- ja palvelu-suunnitelmaan Palvelujakso sisältää asiakkaan tulotiedot, suunnitellut palvelut sekä HILMO –tiedot (ohjelmasta saa tilastot) Copyright©2008TietoEnator Corporation Palvelujakso on liitettävä jotta päästään kirjaamaan ja tekemään asiakasmaksupäätös Maksun keskeytykset tähän 31

Hoitosuunnitelma Copyright©2008TietoEnator Corporation Sairaanhoidollinen hoitosuunnitelma kirjataan vielä erikseen KSH-lehdelle kertomuksen puolelle Copyright©2008TietoEnator Corporation Ohjelman taustoihin on tallennettu suunnitelmaa/ kirjaamista ohjaavat fraasit 32

Voimavarakartoituksen Copyright©2008TietoEnator Corporation Voimavarakartoitus Copyright©2008TietoEnator Corporation Voimavarakartoituksen täyttämistä ohjaavat apukysymykset 33

Voimavarakartoituksen apukysymykset 1. Asiakkaan omat voimavarat jokapäiväisissä toiminnoissa ruokahuolto, henkilökohtainen hygienia, pukeutuminen, lääkehuolto, kodin siisteyden ylläpito, vaatehuolto, asioinnit kodin ulkopuolella 2. Auttamismenetelmät tukipalvelut, kotisairaanhoidon käynnit, omaisten yhteystiedot, avaimet, psykososiaaliset voimavarat 3. Asuminen ja elinympäristö 4. Terveydentila ja elämäntavat 5. Sosioekonominen tilanne 34

Voimavarakartoituksen apukysymykset 6. Asiakkaan toiveet ja tulevaisuuden suunnitelmat 7. Elämänhistoria 8. Yhteenveto tiivistetty yhteenveto voimavarakartoituksesta, mihin asiakas pystyy itse, missä tarvitsee apua, minkälaista apua tarvitsee 9. Tavoitteet 35

Kotihoitokansio Kansio sisältää mm. sisällysluettelon KHTIIV -lehden hoito –ja palvelusuunnitelman lääkelistan (myös eril. marevan ohjeen) hoito –ja palvelusitoumuksen lähetteen (sairaalaan laittoa varten) 36

Lääkelista/jako-ohje Copyright©2008TietoEnator Corporation Lääkelista/jako-ohje Copyright©2008TietoEnator Corporation Lääkelistaa/jako-ohjetta päivittävät/tekevät vain sairaanhoitajat 37

KHTIIV-lehti Copyright©2008TietoEnator Corporation KHTIIV-lehti sisältää kotihoidon yhteystiedot, kotihoidon palvelut sekä asiakkaan terveydentilaan ja hoitoon liittyvät tärkeät asiat tiivistetysti 38