VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto 15.11.2008 klo 9-16 Tinja Repo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
HALLITUKSEN JÄSENTEN TEHTÄVÄT YHDISTYKSESSÄ
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
LOF 2010 Rotary - Tiedotus 1 VIESTINTÄ TAPAHTUMA KANAVA - häiriöt - no-signal LÄHETTÄJÄ - ilmaisukyky - esitystapa - taustat (media/yksilö) VASTAANOTTAJA.
Urheilutoimitus ja -seurat
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Lahden museoiden tiedotustoiminta
Sosiaalinen media.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Vinkkejä hankeviestintään
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Urheiluseuran viestintä
Chaîne des Rôtisseurs Accosiation Mondiale de la Gastronomie Seminaari Presseille ja voudeille Yhteinen ilme viestintään 23/03/2012 Chargée de.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
S UOMEN P AINILIITTO RY Suomen Painiliiton tiedotusstrategia tiedotus- ja huomionosoitusvaliokunta.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Miten tapahtumani on uutinen?
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Kohti viittä konseptia
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
D-piirin lionspinssiviikko
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo

VIESTINTÄ - TIEDOTUS  Viestintä on ymmärrettävien sanomien ja täsmällisten ilmausten välittämistä  Sanomien vaihdantaa ihmisten kesken erilaisten merkkijärjestelmien avulla  Tavallinen osa jokapäiväistä toimintaa  Lähettäjä – viesti – vastaanottaja

AIKATAULU 9avaus ja virittäytyminen 9.30tiedottamisen pelisäännöt 10.15eri mediat 10.45urheiluseuran tiedotus 12lounas 12.30www-sivut ja sähköposti 13.15sisäinen viestintä 14Juha Virranniemi: Miten ja mistä tiedotusvälineille kannattaa kertoa? 15Yhteenveto ja palautteet 16Kurssin päätös

TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (1)  Kuka tiedottaa  Mistä ja mitä tiedotetaan  Milloin tiedotetaan  Kenelle tiedotetaan

TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (2) Miten tiedotetaan?  Avoimesti – ei pantata  Ajoissa – kiire pilaa  Ajankohtaisesti – ei liian ajoissa  Rehellisesti – valehtelusta narahtaa  Uskottavasti – muuten ei ole mitään  Selkeästi – hienoudet hämää

TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (3) Tiedottajan muistilista  Selvitä käytettävissä olevat tiedotusvälineet.  Mieti oma uutiskynnyksesi ja tapasi toimia. Pysy linjassa, jotta uskottavuus säilyy.  Tiedota mieluummin aamulla kuin illalla, mieluummin maanantaina kuin perjantaina.  Tiedota mieluummin lyhyesti kuin pitkästi.  Varaudu epämiellyttäviinkin puheluihin.  Ota haastattelut mahdollisuutena kertoa asiastasi, ei pakkona paljastaa jotain.  Määrä ei korvaa laatua.  Ole tasapuolinen.  Älä valehtele.  Valitse huolella oikea tiedotustapa.

TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (4)  Kilpailut  Tapahtumat  Henkilövalinnat  Vuositilastot  Kampanjat  Vuosikokoukset  Näytökset ja juhlat  Merkkipäivät  Avoimet tilaisuudet  Juhlavuosi  Teemavuosi  Palkitut urheilijat  Suunnitelmaan ei saa kangistua orjallisesti  Muista ensiyön oikeus!

Aivojumppa 1  Mistä ja miten jaostostasi/Heitosta voisi tiedottaa?

ERI MEDIAT (1)  Tiedotusvälineet palvelevat yleisöään  Luotettavuus!  Eri toimitukset

ERI MEDIAT (2)  Sanomalehdet  Televisio  Radio  Teksti-tv  Uutistoimistot  Aikakauslehdet

Aivojumppa 2  Paikallinen ykkösmedia: millä sivuilla/missä ohjelmissa Heitto voisi näkyä?  Mediarekisteri

SEURATIEDOTE (1)  Omin, tavallisin sanoin tavattomatkin asiat  Jäsenille, muille seuroille, viranomaisille, tiedotusvälineille  Tieto, uutinen, toimintakehotus, kutsu tai nämä kaikki  Tiedote = 5 x M + 2 x K

SEURATIEDOTE (2) 5 x M + 2 x K  Mitä tapahtuu?  Missä?  Miten?  Miksi?  Milloin?  Kuka järjestää?  Keneltä ja mistä numerosta saa lisätietoja?

SEURATIEDOTE (3)  Tärkein asia ensin  Tyyli sopii tarkoitukseen  Pelkistys, tiivistys, lyhennys, jäsentely  Riittävän tarkat tiedot  Kieli  Persoonallisuus

SEURATIEDOTE (4) Uutinen  Kertoo lavertelematta, ymmärrettävästi ja tiiviisti, mitä oikeasti on tapahtunut  Arvokas ja houkutteleva sinänsä  Tärkein aina ensiksi sekä koko uutisessa että kunkin kappaleen sisällä  Vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, (kuka), ei vastaa kysymykseen: miksi

SEURATIEDOTE (5) Millä kriteereillä uutinen valitaan?  Tapahtuman vaikutusten laajuus  Intensiteetti: tapahtuman ja sen vaikutusten voimakkuus  Kuinka suurta osaa kuulijoista/lukijoista koskettaa  Uutuus  Kiinnostavuus  Ainutlaatuisuus  Organisatoriset ja taloudelliset vaikeudet  Seurausilmiöt (esim. liikenne)  Eli selkeä ja perusteltu asia, jolla on merkitystä myös organisaation ulkopuolella

SEURATIEDOTE (6) Haastattelu tai taustoittava juttu  Tarkoitus antaa uutista laajempi kuva aiheesta: laittaa lihaa luiden päälle

Aivojumppa 3  Tee tiedote!

TIEDOTUSTILAISUUS (1)  Onko kerrottava asia sellainen, että se ei välity riittävän hyvin pelkällä tiedotteella?  Herättääkö tiedotettava asia lisäkysymyksiä?

TIEDOTUSTILAISUUS (2)  Soitto  Mitä, missä ja miksi kannattaa tulla?  Uutinen tai muu kiinnostava näkökulma  Kutsu viimeistään viikkoa ennen ja muistutussoitot  Tiedotusvälineitä kiinnostava henkilö  Järjestelyt jämäkästi  Jälkihoito

SÄHKÖPOSTI SEURAN VIESTINNÄSSÄ  Lyhyesti ja ytimekkäästi: tärkein sisältö kerralla näytölle  Ei räikeitä värejä, vilkkuvia kuvia, lihavointeja, eri fonttikokoja  Pääsääntöisesti ei liitetiedostoja

WWW-SIVUT  Sisäinen ja ulkoinen tiedotus  Ensivaikutelma on tärkeä  Selkeä rakenne  Tiedot ajan tasalla  Ytimekästä tekstiä  Ruudullinen asiaa  Selkeä yhteys sivuston kokonaisuuteen

Aivojumppa 4  Heiton www-sivut: mitä hyvää, mitä parannettavaa

TEKIJÄNOIKEUDET  Kyllä: luovuus- ja omaperäisyyskriteerin täyttävät teokset  Ei: pikku-uutiset, faktaluettelot, ideat, tiedot  Ei ilman tekijän lupaa  Referointi sallittu lähteen mainiten

URHEILUSEURAN SISÄINEN VIESTINTÄ  Töiden jakaminen  Visio tunnetaan – mihin pyritään  Tavoitteiden asettaminen ja sitoutuminen  Koordinointi, suunnittelu – työt tulevat tehdyksi  Motivointi, ryhmähenki  Johtaminen

LÄHTEITÄ  Urheiluseuran mediaopas. SLU  Sisäisellä viestinnällä vireäksi. SLU  Urheiluseurojen tiedotus. TUL    -> pelisäännöt