VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo
VIESTINTÄ - TIEDOTUS Viestintä on ymmärrettävien sanomien ja täsmällisten ilmausten välittämistä Sanomien vaihdantaa ihmisten kesken erilaisten merkkijärjestelmien avulla Tavallinen osa jokapäiväistä toimintaa Lähettäjä – viesti – vastaanottaja
AIKATAULU 9avaus ja virittäytyminen 9.30tiedottamisen pelisäännöt 10.15eri mediat 10.45urheiluseuran tiedotus 12lounas 12.30www-sivut ja sähköposti 13.15sisäinen viestintä 14Juha Virranniemi: Miten ja mistä tiedotusvälineille kannattaa kertoa? 15Yhteenveto ja palautteet 16Kurssin päätös
TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (1) Kuka tiedottaa Mistä ja mitä tiedotetaan Milloin tiedotetaan Kenelle tiedotetaan
TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (2) Miten tiedotetaan? Avoimesti – ei pantata Ajoissa – kiire pilaa Ajankohtaisesti – ei liian ajoissa Rehellisesti – valehtelusta narahtaa Uskottavasti – muuten ei ole mitään Selkeästi – hienoudet hämää
TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (3) Tiedottajan muistilista Selvitä käytettävissä olevat tiedotusvälineet. Mieti oma uutiskynnyksesi ja tapasi toimia. Pysy linjassa, jotta uskottavuus säilyy. Tiedota mieluummin aamulla kuin illalla, mieluummin maanantaina kuin perjantaina. Tiedota mieluummin lyhyesti kuin pitkästi. Varaudu epämiellyttäviinkin puheluihin. Ota haastattelut mahdollisuutena kertoa asiastasi, ei pakkona paljastaa jotain. Määrä ei korvaa laatua. Ole tasapuolinen. Älä valehtele. Valitse huolella oikea tiedotustapa.
TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (4) Kilpailut Tapahtumat Henkilövalinnat Vuositilastot Kampanjat Vuosikokoukset Näytökset ja juhlat Merkkipäivät Avoimet tilaisuudet Juhlavuosi Teemavuosi Palkitut urheilijat Suunnitelmaan ei saa kangistua orjallisesti Muista ensiyön oikeus!
Aivojumppa 1 Mistä ja miten jaostostasi/Heitosta voisi tiedottaa?
ERI MEDIAT (1) Tiedotusvälineet palvelevat yleisöään Luotettavuus! Eri toimitukset
ERI MEDIAT (2) Sanomalehdet Televisio Radio Teksti-tv Uutistoimistot Aikakauslehdet
Aivojumppa 2 Paikallinen ykkösmedia: millä sivuilla/missä ohjelmissa Heitto voisi näkyä? Mediarekisteri
SEURATIEDOTE (1) Omin, tavallisin sanoin tavattomatkin asiat Jäsenille, muille seuroille, viranomaisille, tiedotusvälineille Tieto, uutinen, toimintakehotus, kutsu tai nämä kaikki Tiedote = 5 x M + 2 x K
SEURATIEDOTE (2) 5 x M + 2 x K Mitä tapahtuu? Missä? Miten? Miksi? Milloin? Kuka järjestää? Keneltä ja mistä numerosta saa lisätietoja?
SEURATIEDOTE (3) Tärkein asia ensin Tyyli sopii tarkoitukseen Pelkistys, tiivistys, lyhennys, jäsentely Riittävän tarkat tiedot Kieli Persoonallisuus
SEURATIEDOTE (4) Uutinen Kertoo lavertelematta, ymmärrettävästi ja tiiviisti, mitä oikeasti on tapahtunut Arvokas ja houkutteleva sinänsä Tärkein aina ensiksi sekä koko uutisessa että kunkin kappaleen sisällä Vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, (kuka), ei vastaa kysymykseen: miksi
SEURATIEDOTE (5) Millä kriteereillä uutinen valitaan? Tapahtuman vaikutusten laajuus Intensiteetti: tapahtuman ja sen vaikutusten voimakkuus Kuinka suurta osaa kuulijoista/lukijoista koskettaa Uutuus Kiinnostavuus Ainutlaatuisuus Organisatoriset ja taloudelliset vaikeudet Seurausilmiöt (esim. liikenne) Eli selkeä ja perusteltu asia, jolla on merkitystä myös organisaation ulkopuolella
SEURATIEDOTE (6) Haastattelu tai taustoittava juttu Tarkoitus antaa uutista laajempi kuva aiheesta: laittaa lihaa luiden päälle
Aivojumppa 3 Tee tiedote!
TIEDOTUSTILAISUUS (1) Onko kerrottava asia sellainen, että se ei välity riittävän hyvin pelkällä tiedotteella? Herättääkö tiedotettava asia lisäkysymyksiä?
TIEDOTUSTILAISUUS (2) Soitto Mitä, missä ja miksi kannattaa tulla? Uutinen tai muu kiinnostava näkökulma Kutsu viimeistään viikkoa ennen ja muistutussoitot Tiedotusvälineitä kiinnostava henkilö Järjestelyt jämäkästi Jälkihoito
SÄHKÖPOSTI SEURAN VIESTINNÄSSÄ Lyhyesti ja ytimekkäästi: tärkein sisältö kerralla näytölle Ei räikeitä värejä, vilkkuvia kuvia, lihavointeja, eri fonttikokoja Pääsääntöisesti ei liitetiedostoja
WWW-SIVUT Sisäinen ja ulkoinen tiedotus Ensivaikutelma on tärkeä Selkeä rakenne Tiedot ajan tasalla Ytimekästä tekstiä Ruudullinen asiaa Selkeä yhteys sivuston kokonaisuuteen
Aivojumppa 4 Heiton www-sivut: mitä hyvää, mitä parannettavaa
TEKIJÄNOIKEUDET Kyllä: luovuus- ja omaperäisyyskriteerin täyttävät teokset Ei: pikku-uutiset, faktaluettelot, ideat, tiedot Ei ilman tekijän lupaa Referointi sallittu lähteen mainiten
URHEILUSEURAN SISÄINEN VIESTINTÄ Töiden jakaminen Visio tunnetaan – mihin pyritään Tavoitteiden asettaminen ja sitoutuminen Koordinointi, suunnittelu – työt tulevat tehdyksi Motivointi, ryhmähenki Johtaminen
LÄHTEITÄ Urheiluseuran mediaopas. SLU Sisäisellä viestinnällä vireäksi. SLU Urheiluseurojen tiedotus. TUL -> pelisäännöt