Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Marratech Käyttöohjeita. Ellei bookmarks –listassa ole haluttua palvelinta, osoitteen voi kirjoittaa suoraan osoiteriville:
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
KEAJ TEEMA 2012 Työskentelyajat Itsenäinen yöjäljen löytö Haukun arvostelu Muiden eläinten ajo Maastokortin täyttö.
Katso Aitolasta lisää:
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Metropolialueen tpk- koulutuskalenteri Tapahtuman lisääminen kalenteriin Ulla Timonen.
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Harjoituksissa tehdään digitarina
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
NY Menestyksen avaimet – oma talous hallussa!. Lisämateriaalia NY-ohjelmaan: NY Menestyksen avaimet – Oma talous hallussa! Työnhaku.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
ESITTELE KIINNOSTAVA KOULUTUSALA Kakkoset. Tutkimusmatka Tutustu ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen koulutustarjontaa
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Luokan OneNote - muistikirja Jatko Sisältö 1. Apuohjelma 2. Työpöytäversio ja synkronointi 3. Materiaalin lisääminen muistikirjaan (PDF, Powerpoint,
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Super-Ippo Lopetuskerta.
Tervekoululainen.fi // UKK-instituutti
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
OP TUNTI
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Tietoa välittävä puheenvuoro
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Mitä Opiskelijan tulisi tietää lukioon tullessaan
Esityksen transkriptio:

Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet Marianna Sydänmaanlakka, opinto-ohjaaja, apulaisrehtori Sotungin lukio, Vantaa

”Otamme vastaan ainoastaan videohakemuksia…” ”Lataa palveluumme max 60 sek video, jossa vastaat seuraaviin kysymyksiin:…” ”Lähetä meille lyhyt videoesittely itsestäsi ja kerro miksi juuri sinä…” 26.6.2019

Tavoitteet Ulkoistettujen esimerkkien avulla hahmottaa omia arvoja ja taitoja Löytää sanallinen ilmaisu omille arvoille ja taidoille Harjoitella sähköisen työnhaun tapoja: Europass.fi-sivustolla CV Videoesittely itsestä 26.6.2019

Tavoitteet Harjoitella tvt-taitoja: Sähköisen CV:n luominen eri kieliversioilla, päivittäminen, muuntaminen PDF-muotoon, tallentaminen oppimisalustalle Videon siirtäminen kännykästä oppimisalustalle pilven kautta linkkinä 26.6.2019

Työskentely abiturienttien kanssa Arvot: pienryhmissä keissien avulla Millaisia arvoja ko. henkilöllä on? Tukena arvolaput (lista erilaisista arvoista) Taidot: Millaisia taitoja ko. henkilö tarvitsee ammatissaan? Tukena lista taidoista  Omien arvojen ja taitojen valinta  Valttikorttini työelämässä  Esittele muille tiimissä 26.6.2019

Vaikeaa Haastavaa Kiinnostavaa   Vaikeaa Haastavaa Kiinnostavaa 26.6.2019

http://www.europass.fi/​ ​ Luo ansioluettolo nyt! Lisää valokuva​  http://www.europass.fi/​ ​ Luo ansioluettolo nyt! Lisää valokuva​ Pyydä kaveria ottamaan kännykälläsi! Muista tallennus siten, että pääset päivittämään CV :tä!​ Tallennus pdf-muodossa Fronterin 14OPO-huoneen oman ryhmän palautuskansioon 26.6.2019

LINKIT esimerkkivideoihin ELLI Esimerkki https://youtu.be/VwxYnuEMUug Katso silmiin? https://youtu.be/Uh3Q8oRg8f0 Ohjeistus: https://youtu.be/LZfRlrV4lHk

Esittelyvideo Videon kesto 45-60 sekuntia Valitse 3 tärkeintä valttikorttiasi Tee itsellesi lyhyet muistiinpanot, mitä aiot sanoa (ytimekkyys, konkretisointi, luovuus) Mieti kuvauspaikka, äänen kuuluvuus, valaistus, katso suoraan kameraan Ole oma itsesi!

Videon tallentaminen 1) Google Drive (tai muu käyttämäsi pilvi) - www.eduvantaa.fi Tunnus: etunimi.sukunimi@opp.eduvantaa.fi kopioi videon linkki ja luo linkki Fronterin 14OPO huoneen oman ryhmän palautuskansioon 2) Tallenna video suoraan palautuskansioon -ei suositeltava, koska videon koko on suuri

Haasteet 26.6.2019 ITK 2017

Työskentely abiturienttien kanssa Omien vahvuuksien sanallistaminen monille todella vaikeaa Tarvittiin paljon aikuisen tukea, rohkaisua, sanojen antamista Käytettiin 2x75min, silti monella jäi kesken Moni ei halunnut näyttää omaa videotaan ja saada siitä palautetta 26.6.2019

Työskentely abiturienttien kanssa TVT-hyötytaidot monelle vaikeita: Ohjeiden seuraaminen vaikeaa: Pilvipalveluiden käyttäminen yllättävän vähäistä Kännykällä kuvatun videon lataaminen pilveen tuotti suuria vaikeuksia (ei esim. pilvipalvelun appeja ladattuna kännykässä) Linkin jakamista ei moni ymmärtänyt: mitä se tarkoittaa ylipäätään. Jaetuksi tuli linkkejä jotka olisivat vaatineet oman tunnuksen ko. pilveen (ei siis osattu jakaa tarkastelulinkkiä ilman sisäänkirjautumista) Word-PDF ero: monelle täysin hämärää Videon kuvaamiseen käytettiin 75min n 15% palautti määräajassa 26.6.2019

Työskentely abiturienttien kanssa Tehtävä osoittautui todella tarpeelliseksi ellei välttämättömäksi! Tavoitteena pakotetun tehtävän avulla madaltaa kynnystä itsensä ”paljastamiseen” todellista työnhakutilannetta varten. Tämä tavoite toteutui erinomaisesti. TVT-taidotkin karttuivat monipuolisesti. Suosittelen lämpimästi ko. kaltaisen tehtävän teettämistä jo paljon nuoremmille. 26.6.2019

Aikaa jakamiselle ja keskustelulle. Kiitos marianna Aikaa jakamiselle ja keskustelulle! Kiitos marianna.sydanmaanlakka@vantaa.fi 26.6.2019