Sote- ja maakuntauudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Advertisements

Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Mikä ihmeen Sote ? Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluissa ?
Sote lainsäädännön viimeisin luonnos
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Osatyökykyisille tie työelämään
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin (Maakuntastrategia ja sen osana tehtävä sote-palvelustrategia ja palvelulupaus) Erityisasiantuntijat.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
PoSoTe - työryhmäkokous
SDP:N PUOLUEVALTUUSTO
Asiakkaan valinnanvapaus
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä- kurssi 6. 2
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Polut hoitoon ja kuntoutukseen –koordinaatiohanke vt
Maakunta- ja sote-uudistus
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote- ja maakuntauudistus
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Maakuntien mahdollisuudet vastata sosiaalihuollon tehtävärakenteen uudistamisen haasteeseen Helsinki, Sosiaalineuvos Juha Luomala, STM Kansisivu.
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
SOTE-tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen lakipaketti - tilannekatsaus Hannu Hämäläinen Kansisivu Etunimi Sukunimi.
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Osatyökykyisille tie työelämään
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Potilasjärjestöjen verkoston ja Potilasjärjestöjen verkosto ja Palko
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Sote-uudistus ja valinnanvapaus - Pohjois-Savon kuntapäivä
Sosiaalihuolto sote-uudistuksessa ja haasteet sosiaalihuollon osaamiselle sekä tehtävärakenteelle Juha Luomala Sosiaalineuvos STM Etunimi.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Sote- ja maakuntauudistus Hallituksen esitysluonnoksen ja valinnanvapauslinjausten mukaisesti 11.5.2019

Vastuu yhdelle toimijalle 5/11/2019 Vastuu yhdelle toimijalle

Sote-uudistuksen tavoitteet Asukkaille nykyistä yhdenvertaisemmat sosiaali- ja terveyspalvelut järkevillä kustannuksilla. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat asiakaskeskeinen kokonaisuus. Asiakkaalla on nykyistä monipuolisempi valinnanvapaus. Digitalisaation hyödyt otetaan käyttöön Kustannusten kasvu taittuu. Palvelujen yhdenvertaisuus, saatavuus ja vaikuttavuus on parempi. Ihmisten hyvinvointi- ja terveyserot vähenevät. 11.5.2019

Uusi sote-rakenne 1.1.2019 11.5.2019

tähän välilehti kuvalla tai väri pintana Lainsäädäntö 11.5.2019

Sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki Järjestämislain ja maakuntalain voimaanpanolaki Maakuntalaki (perussäädös itsehallintoalueista) Maakuntajakolaki Maakuntien rahoituslaki (valtionrahoitus maakunnille) Uusi kunnan peruspalveluiden valtionosuuslaki Tuloverolain ja muun verolainsäädännön muutokset Vaalilain ja vaalirahoituslain sekä hallintolain, julkisuuslain, kielilain yms. hallinto-oikeudellisen ja informaatio-oikeudellisen yleislainsäädännön muutokset Viranhaltijoita, virka- ja työehtosopimusjärjestelmää sekä eläkejärjestelmää koskevat muutokset (henkilöstö) Hallinnon yleislakien muutokset Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 11.5.2019

Järjestämislaki Järjestämislailla säädetään, millä tavoin maakunnan pitää järjestää asiakkaiden lakisääteinen sosiaali- ja terveydenhuolto. Laki koskee julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä, ohjausta ja valvontaa. Lain tarkoituksena on edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, kustannusvaikuttavat ja tuottavuudeltaan hyvät sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 11.5.2019

Tärkeimmät ehdotukset (2/3) Tärkeimmät ehdotukset Maakunta vastaa siitä, että palvelut toteutetaan väestön tarpeiden mukaan lähellä asiakkaita. Maakunnan palveluja voivat tuottaa julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat. Maakunta vastaa siitä, että palveluista muodostuu asiakkaille sujuvat kokonaisuudet ja palvelu- ja hoitoketjut. Asiakkaan valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa. 11.5.2019

Tärkeimmät ehdotukset (3/3) Tärkeimmät ehdotukset Maakunnan omasta palvelujen tuotannosta vastaavat maakunnan liikelaitos ja maakunnan yhtiöt. Liikelaitoksen viranhaltijat voivat tehdä viranomaispäätöksiä ja käyttää julkista valtaa. Maakunta vastaa siitä, että asukkaat saavat palveluja myös silloin kun niitä ei ole markkinaehtoisesti saatavilla. Maakunnan pitää yhtiöittää tuottamansa palvelut silloin, kun maakunta hoitaa sote-tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla ja palvelut ovat asiakkaan valinnanvapauden piirissä. 11.5.2019

Henkilöstö 11.5.2019

Maakuntien palvelukseen yli 215 000 työntekijää Sote- ja maakuntauudistus on Suomen työmarkkinahistorian ylivoimaisesti suurin henkilöstön uudelleenorganisointi. Uudistuksessa noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa.

Talous ja omaisuus

Maakuntien rahoitus 1 (1/2) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) 11.5.2019

Sosiaali- ja terveyspalvelut

Maakunta vastaa palvelujen yhteensovittamisesta Maakunta vastaa siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yhteen sovitettuja kokonaisuuksia ja ne toteutetaan väestön tarpeiden mukaan lähellä asiakkaita. Erityisesti paljon palveluja käyttäville annetaan ohjausta ja tehdään laaja-alainen palvelutarpeen arvio ja asiakassuunnitelma. Kaikki rahoitus kulkee maakunnan kautta palvelujen tuottajille. Palveluntuottajien on noudatettava maakunnan määrittelemiä palvelukokonaisuuksia ja -ketjuja. Palveluntuottajien on osaltaan varmistettava, että palvelujen integraatio toteutuu. Maakunta vastaa siitä, että tietojärjestelmät toimivat yhteen. Kuvallinen sivupohja, oikea kuva oikealla ja rajaava elementti siirrettävissä. Ohje: Vaihda kuva klikkaamalla kuvan päällä hiiren kakkospainikkeella: Muuta kuvaa. Valkoisen reunan paikkaa voi myös siirtää tällä dialla. HUOM! Tätä pohjaa ei löydy Uusi dia-valikosta. Kuvasivun voi kopioida klikkaamalla hiiren oikealla diavalikossa dian päällä -> Monista dia. 11.5.2019

Valinnanvapaus 11.5.2019

Valinnanvapaus on osa sote-uudistusta Tavoitteena on, että valinnanvapaus nopeuttaa ihmisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin ja lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omiin palveluihin. Asiakas voi valita maakunnan omistaman yhtiön, yksityisen yrityksen tai järjestön valinnanvapauden piiriin kuuluvissa palveluissa. Asiakasmaksu on sama tuottajasta riippumatta. Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019. 31.1.2017

Sote-keskus ja hammashoitola Asiakas voi valita sosiaali- ja terveyskeskuksen ja hammashoitolan. Sote-keskuksesta saa hoitajan ja lääkärin palveluita sekä sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja lyhytaikaista sosiaalipalvelua. Asiakas voi saada sote-keskuksesta tai hammashoitolasta maksusetelin yksittäisten palvelujen hankkimiseen muilta tuottajilta (esim. fysioterapia). 31.1.2017 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 31.1.2017

Maakunnan liikelaitoksen palvelut Maakunnan liikelaitos tarjoaa ne palvelut, joita ei saa sote-keskuksesta tai hammashoitolasta (päivystys ja suurin osa erikoissairaanhoidosta ja sosiaalipalveluista). Maakunnan liikelaitoksen toimipisteitä ovat esimerkiksi sairaalat ja sosiaaliasemat. Tarvittaessa maakunnan liikelaitos arvioi asiakkaan palvelutarpeen ja tekee asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman. Asiakas voi saada asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin, jolla hankkii tarvitsemiaan palveluja. 31.1.2017

Maakunnalla on kokonaisvastuu palveluista Maakunnalla on kokonaisvastuu palveluista. Sote-keskuksella ja hammashoitolalla on vastaava vastuu palvelujensa toteutumisesta 31.1.2017

Palvelujen valintaan saa apua Verkkopalvelut, asiakasneuvojat ja palveluohjaajat opastavat asiakasta sopivien palvelujen valinnassa. Erityistä apua tarvitseva henkilö voi saada tukihenkilön, joka selvittää vaihtoehdot siten, että asiakas ymmärtää ja voi tehdä ratkaisut omaehtoisesti. Jos asiakas ei halua itse valita palvelua, maakunnan liikelaitos ohjaa sopivaan palveluun. , 31.1.2017

Valinnanvapaus-HE ja sen toimeenpano Pilottimaa- kuntien valinnan- vapaus koko valikoimalla voimassa 1.1.2023 Koko valinnanvapaus voimassa Vv-lain 15 § mukainen palveluvalikoima 1.1.2021 Suunhoidon tuottajat ilmoit-tautuvat 9/18 Sote-keskus- tuottajat ilmoittautuvat 1/19 Laki hyväksy- tään 9/17 Asiakkaat valitsevat 4/19 Sote- keskukset aloittavat 7/19 HE edus- kuntaan 5/17 Pilotit alkavat 1–7/18 Koko laki voimaan 1.1.2019 Maakunnan hakemuksesta siirtymäaika, jos välttämätöntä EK- käsittely 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 1.11.2018 Suunhoidon yksikön valinta 1.1.2019 Suoran valinnan piirissä: Suunterveys Asiakassetelit Henkilökohtainen budjetti 1.7.2019 Sote-keskukset asiakkaan suoraan valittavissa

Palvelujen tuottaminen

Palvelujen tuottaminen Maakunnan palvelustrategia: mitä palveluja asukkaille tarjotaan ja miten sovitetaan yhteen valinnanvapauden piirissä olevat palvelut ja muut sosiaali- ja terveyspalvelut. Myös palveluntuottajan on varmistettava, että palvelukokonaisuudet toteutuvat ja palveluketjut toimivat sovitusti. Maakunnan palvelustrategiassa on määriteltävä, mikä osa hankinnoista kilpailutetaan innovatiivisuutta ja kustannusvaikuttavuutta parantavien uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Uusi laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta (ns. palveluntuottajalaki) säätelee maakunnan tuottamia sosiaali- ja terveyspalveluja sekä yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja. Lailla halutaan varmistaa asiakkaan ja potilaan turvallisuus sekä laadultaan hyvät palvelut. Lisäksi halutaan vähentää yrittäjien hallinnollista taakkaa. 11.5.2019

Kärkihankkeissa kehitetään palveluja uuteen toimintaympäristöön

11.5.2019

Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) OTE-kärkihankeen tavoitteena on, että osatyökykyiset ihmiset jatkavat työelämässä tai työllistyvät avoimille työmarkkinoille. Kärkihankkeessa tehostetaan palvelujärjestelmän toimintaa toteutetaan kaikissa maakunnissa työkykykoordinaattorikoulutus alueellisissa kokeiluissa rakennetaan maakunnalliset toimintamallit osatyökykyisten henkilöiden hoitoon ja kuntoutukseen pääsyyn sekä työllistymiseen ja osallisuuteen lisätään vammaisten yrittäjyyttä madalletaan osatyökykyisten rekrytointikynnystä sekä parannetaan työkyvyttömyyseläkkeen ja ansiotulojen yhteensovittamista.

Muutoksen toimeenpano

5/11/2019

@STM-Uutiset #sote, #sote2019 Lisätietoja: alueuudistus.fi Uutiskirjeiden tilaus: alueuudistus.fi/uutiskirjeet Twitter: @STM-Uutiset #sote, #sote2019 SOSAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ ● VALTIOVARAINMINISTERIÖ 11.5.2019 Etunimi Sukunimi