Asiointiarkitehtuuri Paketti 1 Tietojen siirto kansalaisen ja ammattilaisen välillä 17.2.2019 STM: Asiointiarkkitehtuuri
Tavoitteet Kansalainen pystyy tallettamaan haluamiaan tietoja Omatietovarantoon Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa myös ammattilaispuolelta Kansalainen pystyy antamaan tietojaan haluamiensa palveluiden käyttöön Kansalainen pystyy antamaan haluamiaan tietoja ammattilaisen käyttöön Tiedonsiirto on kansalaisen kannalta ymmärrettävä ja helppo Tiedonsiirto tuottaa ammattilaiselle hyödyllistä tietoa ja on luonnollinen osa toimintaprosessia Tiedonsiirto on luotettava ja jäljitettävä 17.2.2019 Mikko Huovila
Kansalainen pystyy tallettamaan tietojaan Ei varsinaisesti osa tätä työpakettia 17.2.2019 Mikko Huovila
Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa myös ammattilaispuolelta Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa sähköisessä ja käyttökelpoisessa muodossa (Tietosuoja-asetus) Yksittäisessä tapauksessa voidaan yksittäinen tieto merkitä piilotettavaksi Tietojen ei tarvitse olla samassa muodossa kuin ammattikäytössä, mutta sen pitää palvella kansalaista Esimerkiksi asiakirjarakenne voidaan purkaa Ei allekirjoitettu 17.2.2019 Mikko Huovila
Kansalainen pystyy antamaan tietojaan haluamiensa palveluiden käyttöön Kansalainen voi itse päättää omien tietojensa käytöstä Myös ammattilaispuolelta siirrettyjä tietoja Kansalainen antaa oikeuden haluamalleen palvelulle lukea ja/tai kirjoittaa omia tietojaan 17.2.2019 Mikko Huovila
Kansalainen pystyy antamaan haluamiaan tietoja ammattilaisen käyttöön Annettavat tiedot pitää pystyä määrittelemään halutulla tarkkuudella Ei yleisiä tai laajoja suostumuksia Vastaanottaja pitää pystyä määrittelemään Ei kaikille ammattilaisille Organisaatiotaso / toimipaikka Tiedot annetaan ammattilaiselle, joka päättää niiden hyväksymisestä Suostumus pitää voida peruuttaa tai muuttaa 17.2.2019 Mikko Huovila
Tiedonsiirto on kansalaisen kannalta ymmärrettävä ja helppo Omatietovaranto on kansalaisen työkalu ja se pitää suunnitella kansalaisen lähtökohdista Suostumus/luvitus Tietojen ryhmittely ja esitys Kansalaisen toimenpiteiden pitää olla selkeitä ja niiden seurausten ymmärrettäviä Kansalaisella pitää olla kontrolli siitä mitä tapahtuu, mutta silti tavoitteena on helppokäyttöisyys Mahdollisuus automatisoida siirto 17.2.2019 Mikko Huovila
Tiedonsiirto tuottaa ammattilaiselle hyödyllistä tietoa ja on luonnollinen osa toimintaprosessia Ammattilaisen kannalta tietojen saaminen Omatietovarannosta vastaa sitä, että potilas itse kertoo jotakin Tietojen hyväksyminen/tuonti Kantaan pitää tapahtua helposti Tietojen pitää olla jäsennetty niin, että ne palvelevat ammattilaisen työtä Ryhmittely Tietosisältö Tuontiprosessin pitää olla selkeä ja ymmärrettävä 17.2.2019 Mikko Huovila
Tiedonsiirto on luotettava ja jäljitettävä Kansalainen voi olla varma, että lähetetyt tiedot on vastaanotettu Ammattilainen voi olla varma, että tiedot liittyvät oikeaan potilaaseen Tapahtumat ja tietosisällöt voidaan selvittää jälkikäteen 17.2.2019 Mikko Huovila
Tietovarastoihin liittyvät vaatimukset Kanta Potilasasiakirjojen talletuspaikka Vain ammattilaisten tuottamaa tietoa Muuttumattomuus ja jäljitettävyys Säilytysajat laki/asetusten mukaan Omatietovaranto Kansalaisen itse tuottamat tiedot Ei vaatimuksia säilytykselle Kansalainen omistaa tiedot Kansalainen voi muuttaa tai poistaa tiedot 17.2.2019 Mikko Huovila
Huomioita tietovarastoista Ammattilaisen hyväksymä kansalaisen tuottama tieto muuttuu potilastiedoksi ja sitä pitää kohdella potilastietona Kansalaisen vastaanottama potilastieto muuttuu tavalliseksi tiedoksi eikä sitä enää kohdella potilastietona Miten kohdellaan tietoa, jonka ammattilainen katsoo, mutta ei hyväksy Tätäkin pitää kohdella potilastietona, koska asialla voi olla merkitystä hoitovirhetapauksissa Miten kohdellaan tietoa, joka on ammattilaisen käytössä, mutta jota ei katsota Tälläkin voi olla merkitystä hoitovirhetapauksessa 17.2.2019 Mikko Huovila
Periaatteellisia toteutusvaihtoehtoja Tietojen kopiointi Kantan ja Omatietovarannon välillä Kansalainen valitsee (tai automaatti) tietyt tiedot, jotka lähetään Kantaan erilliseen osioon Siirto tapahtuu käyttäen lomakkeita, joilla varmistetaan tietojen hyödyllisyys ja käytettävyys Saapuneesta tiedosta tulee heräte potilastietojen yhteyteen Ammattilainen hyväksyy lomakkeen, joka siirtyy potilastietojen yhteyteen Tietojen suorakäyttö Kansalainen avaa haluamansa tiedot ammattilaisen käyttöön Ammattilainen saa herätteen uusista tiedoista Ammattilainen avaa yhteyden Omatietovarantoon ja katsoo tiedot siellä Ammattilainen kopioi haluamansa tiedot osaksi potilastietoja 17.2.2019 Mikko Huovila
Kopiointi Hyvää Huonoa Selkeä ero oman tiedon ja potilastiedon välillä Hyvin määritelty siirtoprosessi Jäljitettävyys ja lokitus helppoa Kansalainen pystyy vapaasti käyttämään ammattilaisen tuottamaa Omatietovarantoon kopioitua tietoa Huonoa Tiedoista kaksi fyysistä kopiota Tietojen ajantasaisuus vaikeampi järjestää Edellyttää ammatilaisen käyttöliittymää potilastietojärjestelmiin / tiedonhalintapalveluun 17.2.2019 Mikko Huovila
Suorakäyttö Hyvää Huonoa Tiedot aina ajantasaisia Tilansäästö Riippumattomuus potilastietojärjestelmistä Huonoa Tietojen hallinta Omatietovarannossa Mitä tietoja ammattilainen katsoi, mutta ei kopioinut potilastietoihin Mitä tietoja ammattilainen olisi voinut katsoa, mutta ei katsonut Mikä oli em. Tietojen sisältö silloin, kun ammattilainen niitä katsoi Pääsynhallinta Omatietovarannossa Kuka (mistä organisaatiosta) pääsee katsomaan kansalaisen tietoja Miten kansalainen saa käyttöönsä ammattilaisen tuottamat tiedot Kansalaiselle ja tämän käyttämälle palvelulle lukuoikeus Kantaan 17.2.2019 Mikko Huovila