Esityksen nimi / Tekijä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Mallinnettu informaatio, Osallistavat työtavat, Rakentuva tulevaisuus, Fasilitoitu yhteistyö ja Ennakoiva innovointi Uudistuvassa Sosiaali- ja terveyshuollossa.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tiedolla johtaminen -Esperin näkökulma Meri Tikka
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Analyyttiset menetelmät VAR:n määrittämisessä
Tervetuloa Innokylään
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
1. Millä tavoin tämä osa-alue parantaa hyötyä asiakkaalle?
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Keski-Pohjanmaan osatyökykyisille tie työelämään seminaari
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
<Maakunnan nimi>
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntoutuksen kuumat perunat
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
<Hankkeen nimi>
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Maakunnan ja muiden toimijoiden yhteistyörakenteet.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
OmaTori ydinkeskustassa torin laidalla, osana muuta palvelukorttelia…
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiakkuudenhallintaa Kanta-Hämeessä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Meneillään oleva tutkimustoiminta/Mari Kivistö
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Lapemuutos jatkuu – työkaluja tulevaisuuteen
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Etunimi Sukunimi titteli.
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Kokeilun nimi: Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksujen käsittelyyn Kehittämispäällikkö Tuuli Karjalainen Ratkaisuarkkitehti.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Esityksen nimi / Tekijä Kanta-Häme 18.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä

Esityksen nimi / Tekijä Väestön ja asiakasryhmien palvelutarpeiden ymmärtämisen tietopohja palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyssä Minkälaista tietoa (3 keskeisintä) olette tähän mennessä hyödyntäneet väestön ja asiakasryhmien palvelutarpeiden ymmärtämisen apuna (esim. palvelujen käyttötieto, väestön terveystieto) ja mistä tieto on saatu (esim. rekisteri, asiakasraati)? Minkälaista tietoa? Mistä tieto saadaan? Palvelu(tehtävä)kohtainen tieto Haaste: palvelutehtävittäin ei saada kokonaiskuvaa integraatiotarpeista, ei saada tarvetietoa kytkettyä käyttötietoon eikä palautetietoon. Osin puutteita tarvetiedon osalta, mm. kyky ennakoida huomioiden myös integraation ts. asiakasymmärrystä tulisi kasvattaa nykyisestä. 1) PTH, ESH, osin soshuolto: Palveluiden käyttö (käynnit, kontaktityypit, ikä), päätösten määrät, osin myös kustannustieto. 1) Asiakas- ja potilastietojärjestelmät ja näiden liitännäiset, THL:n Tietoikkuna ym. Tietovarannot, kuten AvoHilmo 2) Väestön terveys- ja hyvinvointitieto (KUVA-mittaritieto) puristettaessa yhteen maakunta-arvioita, sekä muu tilastotieto. 2) Terveys- ja hyvinvointitieto suhteessa käyttöön = tarve. Aineistona pääasiassa THL:n keräämä tieto, Tietoikkuna ja esim. Sotkanet, kouluterveyskysely, Terveytemme.fi, TEA-viisari 3) Asiakaskokemustieto sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjiltä 3) Esim. Hämeenlinnassa terveyspalveluissa systemaattiset asiakastyytyväisyyskyselyt (joka toinen vuosi) sekä asiakasraati (testattu myös sähköistä raatia). Raadilla aina jokin tietty agenda, esim. valinnanvapaus tai sähköiset palvelut. Asiakaskokemuksen osalta kerätään välitöntä palautetietoa tekstiviestillä (RSTKY) ja testattu myös Hämeenlinnassa ODA-hankkeessa ja Palvelusetelikokeilussa. Sosiaalipalveluissa raatia ainakin kokeiltu sekä asiakastyytyväisyyskyselyjä toteutettu. Tieto integraation ja yhteensovittamisen näkökulmasta Haaste: tiedon toissijainen hyödyntäminen ei vielä onnistu täysimääräisesti, segmentaation/tyylittelyn ja asiakkuudenhallinnan rakentaminen pitkä tie, jossa pitää yhdistää ja kehittää palveluita ja prosesseja uudella tavalla. 1) Sairaanhoitopiiri sekä RSTKY toteuttaa psykiatrian ja päihde- ja mielenterveyspalveluissa systemaattisesti Suuntimaa asiointityylien määrittämisessä. 1) Asiakastietojärjestelmä (kertomustiedot), Suuntima. 2) Parhaillaan tehdään selvitystä pth-esh –asiakasprosesseista (esim. pDRG ja EPR-luokitukset). Tarkoitus oli myös yhdistää aineistoon yhden kunnan soshuollon tiedot anonymisoituna, mutta tutkimuslupa haasteena, eikä selvitys kata koko maakuntaa. Erikoissairaanhoidon osalta tehty jo osaselvitys, josta nähdään 30 merkittävintä ESH:n asiakasprosessia. Huom. Tämäntyyppinen tieto vain osa kuvaa, ei vielä kerro asiointityyleistä. 2) Asiakastietojärjestelmät, Prodacapo Region –ohjelmisto + erillinen selvitys (FCG Oy). Selvitys valmis 12/2018. 3) Lisäksi tehty selvitys maakunnan asiakkuudenhallinnasta. Asiakkuudenhallinnan yksi tavoite on saada yksi kohtuullisen geneerinen sapluuna (ihmis)asiakkaiden segmentointiin/profilointiin), jota voitaisiin tarkentaa palvelutehtävä- tai prosessikohtaisesti. Tukisi järjestäjän integraatio- ja yhteensovitusvelvoitetta. Yhdyspinta-asiakkaat tässä haaste, sillä toimijoilla kova halu tehdä segmentointia myös palvelutehtävien (esim. kasvupalvelut) sisällä, jolloin maakunnalla pitää säilyä kokonaiskuva. Jatkosuunnitelmana selvityksen pohjalta on kehittää sekä 1) segmenttijohtamista että 2) asiakaslähtöistä toimintakulttuuria kokeiluin. 3) Selvitys tavoitetilasta (selvitys valmis, Gofore oy:n kanssa toteutettu). Jatkosuunnitelman mukaisesti tieto saadaan kokeilujen kautta. Sitran avustuksella käynnistynyt Huomisen Terveyskeskus –hanke, jossa yhtenä kärkenä asiakaslähtöisten kokeilujen toteutus, tavoitteena hankkeen kokeilujen skaalaus, jos onnistuneita. Hyödynnetään palvelumuotoilua ja kehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. Lisäksi tehty työtä Suuntiman tyyppistä työkalua rakentamalla, erityisesti palvelutehtäväkohtaisten asiointityylien osalta. (vrt. maakuntien viitearkkitehtuuri). 18.1.2019 Esityksen nimi / Tekijä