Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen tehdään suunnitelma (strategia). Suunnitelma hyväksytään klubissa. Suunnitelma (strategia) toteutetaan. 16.1.2019
Klubin strategiasuunnittelu 1 KESKITY OLEELLISEEN ------------------------------------------------------------------- MIKÄ ON OLEELLISTA? - KILPAILUKYKY - TULOS - JÄSENTEN VIIHTYVYYS - NÄKYVYYS, ARVOSTUS, ARVOT AVAINASIOITA: TOIMINNAN SUUNNITTELU ORGANISOINTI JOHTAMINEN 16.1.2019
Klubin strategiasuunnittelu 2 TOIMINNAN SUUNNITTELU MISSÄ OLEMME NYT MINNE HALUAMME MENNÄ MITEN SINNE PÄÄSEMME TARKISTUS OLEMMEKO MENOSSA SINNE --------------------------------------------------------------------------------------- MITÄ ON STRATEGIA ? 16.1.2019
Klubin strategia Tavoitteet Strategia Klubikysely Analyysi Ympäristöanalyysi SWOT Toiminta-ajatus (Missio) Strategian luominen Tavoitteet Strategia Toimintapolitiikka Toimenpideohjelmat Strategian toteutuminen Menettelytavat Arviointi Toteutus 16.1.2019
Analyysin suoritus Suositellaan analyysin tekijäksi klubin seuraavan kauden presidenttiä. Hän voi ottaa kehitysryhmään 2-3 muuta jäsentä. Analyysivaihe kestää useamman kuukauden. SWOT-tulos pitää viedä klubiin keskusteltavaksi. Analyysin jälkeen alkaa strategian luominen, jossa eri vaiheet on syytä hyväksyttää klubikokouksessa. ÄLÄ HOSU! 16.1.2019
Klubikysely Tehdään klubikokouksessa kirjallisena Lähetetään tieto kyselystä (kaavake) klubikokouskutsun yhteydessä. Poissaolevilta pyydetään vastaukset sähköpostina Vastaamiseen aikaa 15 minuuttia, 16.1.2019
Ympäristöoletus Strategian tekijä (tai tekijät) olettaa klubin toimintaympäristön kehityksen 5-10 vuoden aikana; esim. toiminta-alueen rakenteellinen muutos toiminta-alueen ikärakenne EU, liikkuvuus kodin ulkopuoliset vaikutteet kilpailu harrastuksista taloudellinen tilanne uusavuttomuus jne. 16.1.2019
Jäsenistö Myös klubin sisällä tehdään tehdään oletuksia esim. ikärakenteen kehittyminen motivaatio tasa-arvon lisääntyminen johtajuuden kehitys organisaation ja sääntöjen kehitys jäsenyyden identiteetti 16.1.2019
SWOT (Strenght,weakness,opportunity,threaght) Tekijä suorittaa nk. SWOT-analyysin tuloksista: Strengths eli vahvuudet Weakness eli heikkoudet Opportunities eli mahdollisuudet Threaths eli uhkat 16.1.2019
Weaknesses Opportunities Threats Strenghts OMAT VAHVUUDET OMAT HEIKKOUDET Miten vahvuuksia vauhditetaan? Miten heikkouksia voi poistaa tai ennakolta ehkäistä? Opportunities YMPÄRISTÖN TUOMAT MAHDOLLISUUDET Threats YMPÄRISTÖN AIHEUT- TAMAT UHAT Miten mahdollisuudet voidaan ”valjastaa” käyttöömme? Miten uhat voidaan estää ennakolta tai kääntää mahdollisuuksiksi? 16.1.2019
RAUTALANKAMALLI 16.1.2019
Strategia Tuotealue Nykytila Tavoite Toimenpiteet Varainhankinta Palveluakt. Apurahojen jako Klubikokoukset Kulttuuri 16.1.2019
Nelikenttä analyysi Resurssi Tuote Asiakas Sidosryhmä Varainhank. akt. Palveluaktiviteetti Apurahojen jako Klubin tilaisuudet Jäsenet Klubin varat Hallitus, toimikunnat Asiakas Sidosryhmä Yleisö, yritykset Autettavat Apurahojen saajat Klubin jäsenet Yleisö Yritykset Klubin jäsenet Lionsjärjestö 16.1.2019
Tuoteluettelo Tuote Resurssit Asiakkaat Sidosryhmät 16.1.2019
Nelikenttä analyysi 1 aktiviteetit Resurssit - klubin jäsenet Asiakkaat- yritykset – paikkakunnan asukkaat Tuotteet- aktiviteetit Sidosryhmät – yhteiskunta – oma järjestö 16.1.2019
Nelikenttä 2 Palveluaktiviteetit Asiakkaat: Autettavat Resurssit: Klubin jäsenet Tuote: Palveluaktiviteetti Sidosryhmät: Ympäristö-Yritykset 16.1.2019
Nelikenttä 3 Apurahojen jako Resurssit: Klubin varat Asiakkaat: Apurahojen saajat Tuote: Apurahojen jakoprosessi Sidosryhmät: Klubin jäsenet, ympäristö 16.1.2019
Nelikenttä 4 Klubitoiminta Tuotteet: Klubin eri tilaisuudet Asiakkaat: Klubin jäsenet Resurssit: Klubihallitus, toimikunnat Sidosryhmät: Klubin jäsenet, lionsjärjestö 16.1.2019
Toiminta-ajatus Miksi olemme olemassa? Mihin haluamme vaikuttaa? Keitä olemme? Toiminta-alueemme. Etiikkamme. 16.1.2019