Lyriikka sanan ”lyriikka” juuret ovat antiikissa: alun perin runoja laulettiin lyyran säestyksellä Suomessakin kansanrunot siirtyivät kuulijalta toiselle.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pieniä hetkiä.
Advertisements

Runo tekstitaidon kokeessa
Kirjallisuuden tulkinta
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Duunari-hanke Arkiohjaajan työn arviointi. Hankkeessa mukanaolo hanke alkoi kohdaltani ja loppui täysipainoisemmin arkiohjaajan työ.
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Lyriikan keinoja Lyriikka eli runous käyttää kieltä omalla tavallaan. Tutustutaan erilaisiin runouden keinoihin.
Keskustele kaverin kanssa:
Kissa Onni Salminen.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Runo Proosa = sanat parhaassa järjestyksessä;
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Valmennuksen pelisäännöt
TYTTÖJEN OIKEUKSIEN PÄIVÄ
1. Monimuotoinen terveys
Unikauhukohtaus (night terror)
Keisari kannustaa uudistuksiin
Suomi 2A Keskiviikko
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Tekstinhuoltoa 3.
Liisa ja Jaska olivat nauttimassa iltapäivästä läheisellä niityllä
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vauvan minäkäsityksen kehitys
GEEK GIRL – matalalentoa mallitaivaalla
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Suomi 1B
Luku 18 – Viisautta, runoutta ja tarinaa
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vieraiden kielten opiskelusta
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Case: ”Ruoka-listalla kaali-kääryleitä”
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Olet todella väsynyt ja turhautunut……
Terveiset Yö-ryhmästä
Köysi.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Suomalaisen kirjallisuuden modernismi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Minun hyvinvointi Eva Rönkkö
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Весёлого Хэллоуина! oranssi musta kissa valkoi-nen zombi talo harmaa
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Urjalan seurakunnan kesärippikoulu 2019
Esityksen transkriptio:

Lyriikka sanan ”lyriikka” juuret ovat antiikissa: alun perin runoja laulettiin lyyran säestyksellä Suomessakin kansanrunot siirtyivät kuulijalta toiselle laulun ja kanteleensoiton avulla toisto ja rytmi helpottivat muistamista

Esimerkki kansanrunosta Tuuti lasta, tuuti pientä Tuuti lasta nukkumahan! Laulan lasta nukkumahan uuvutan unen rekehen Käy unonen kätkemähän poik’ unosen ottamahan kultaisehen korjahasi hopiaisehen rekehen!

1. Runon puhuja ja puhetilanne (teht. s. 42 – 43) runon puhuja  kahvilassa istuja kannattaa kysyä: kuka puhuu ja mistä puhutaan A) Runon puhuja pohtii omaa elämäänsä = keskeislyriikkaa - puhuja voi myös keskittyä puhuttelemaan toista hahmoa, etenkin rakkausrunoissa

Mansikankukka, sinä - monen lumen alla lämmin kesä - Jyri Schreck, Muuttopäivät. 1973

B) Runon puhuja on ulkopuolinen tarkkailija Mies kulkee metsän läpi, on hämärää, on valoisaa. Ei tapaa juuri ketään, pysähtyy, katselee syystaivasta. Hän on menossa kirkkomaalle eikä kukaan seuraa häntä. Bo Carpelan, Elämä jota elät. 1974.

C) Joskus puhuja voi muuttaa suhtautumistapaansa kesken runon = asennonvaihto kun sulkee silmät näkee keltaisia eläimiä joilla on punaiset reunat ja enkelien asentoja seinällä on oksien varjo tulee mieleen jotakin Catulluksen runo tai täällä on sellainen vitsi että miten käy tyttöjen jotka ei syö kiltisti aamupuuroa niistä tulee mannekiineja mannekiinit on kuin lastuja jos menisi huomenna kauppaan ja ostaisi kirjan kirjat auttavat meitä orientoitumaan muuttuvassa maailmassa ja luomaan oman henkilökohtaisen käsityksemme asioista

2.Runon kuvallisuus (teht. s. 44 – 45) runot ilmaisevat asiansa tiiviisti ja monitulkintaisesti kielikuvien avulla vetoavat aisteihin houkuttelevat pohtimaan asioiden välisiä suhteita moniste!

Talo Nous taloni yhdessä yössä – kenen toimesta, Herra ties. Se auttoiko salvutyössä, se Musta Kirvesmies? On taloni kylmä talo sen ikkunat yöhön päin. Epätoivon jäinen palo on tulena liedelläin. Ei ystävän, vieraan tulla ole ovea laisinkaan. Vain kaks on ovea mulla, kaks: uneen ja kuolemaan. - Uuno Kailas, 1931

Häväistyskirjoitus Olet hiiri leijonan korvassa. Olet keskellä tietä betoniporsas. Sanansyöjä: mölymaha! Asiallinen sivustakatsoja: yhdestä puusta veistetty muovikoivu! Olet jäniksenkäpälä lottopallossa. Olet hyttysen paska Mikkelin minimaassa. Kohtelias kakkosnelonen! Sisäsiisti seiväs! Vätys, ketjulapio! Tönkkötikku: rautalangasta väännetty rautalanka! Mikset elä jo! Oi! - Kari Hotakainen, HOT. 1987

Me olimme mykät jo kauan, tunsimme leikin, jossa tuijotettiin vastustajaa silmiin niin, ettei kertaakaan saanut räpäyttää. Lumikkihymyt. Täsmäaseet. Peilin alla oli pieniä kasoja. Sylkeä. Sappinestettä. Pehmyttä nilaa. Jostain ylijäävästä meidät muistetaan, luukammasta lattialla, kurkkuun takertuneesta sanasta. Sekunnista, kun silmät sulkeutuvat, halvasta hiuslakasta, joka viipyy odotushuoneessa kun simpukkasuu katoaa tabletinsiniseen käytävään. Haluaisin sulkea silmät, sisälleni on jäänyt vääntynyt instrumentti joka alkaa hitaasti hakea muotoaan, kasvoillani yhä leikki, jota ei leikittäväksi ollut tarkoitettu. - Vilja-Tuulia Huotarinen, Sakset kädessä ei saa juosta. 2004.

3) Runon äänteet, rytmi ja mitta (harj. s. 46 – 47) runon ääneen vaikuttaa myös äänteellinen kuviointi ja äänteillä leikittely riimit eli loppusoinnut (assonanssit eli) puolisoinnut (allitteraatiot eli) alkusoinnut

. Olipa muuan onomato poeettinen runomato, joka meni kahtia. Ei haittaa tahtia, kun meitä on kaksi pannaan paremmaksi. Tehdään meistä tiimi, saadaan runoon riimi, sanoi tuo onomato- poeettinen mato. - Kirsi Kunnas, Onomato, teoksesta Tiitiäisen tuluskukkaro. 2000.

- runon rytmi perustuu erilaisten elementtien toistoon * säkeet * sanat * tavut ja tavumäärät mitallisen runon toistuvuus on säännöllistä => sitä voidaan kuvata mitalla eli rytmikaavalla säe jakautuu tavuryhmiksi, joita nimitetään runojaloiksi yhdessä runojalassa on yksi painollinen tavu ja vähintään yksi painoton tavu esim. trokee, daktyyli, jambi, anapesti

Mitä runomittaa runossa käytetään? Keltaisen kipeät ulpukat veen. Helinä kaislojen kanteleen. - Aaro Hellaakoski, Ensimmäinen tähti, teoksesta Jääpeili. 1928.

- vapaamittaisessa runossa on mitallisesti tunnistettavia säkeitä mutta ei selkeää säkeistökaavaa: Ei! Menköön Aaron, puhua taitaa hän. Sileät sanat suusta valuvat kuin hunaja ja öljy. - Aale Tynni, Mooses. 1954

- vapaarytminen runo ei noudata tunnistettavaa mittaa: Minä näin puun joka oli kaikkia muita suurempi ja tavoittamattomia käpyjä täynnä; minä näin suuren kirkon jonka ovet olivat auki ja kaikki jotka tulivat ulos olivat kalpeita ja voimakkaita ja valmiita kuolemaan; minä näin naisen joka hymyillen ja maalattuna heitti arpaa onnestaan ja näin hänen menettävän pelin. -Edith Södergran, 1916, Suom. Uuno Kailas

- oman ryhmänsä muodostavat kuvarunot

Eeva Kilpi, Terveisin, 1976

Tommy Tabermann

- visuaalinen ja konkreettinen runous https://www.youtube.com/watch?v=wWpMB6gmBYA