Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Advertisements

Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Valinnanvapauskokeilu tilannekatsaus ja kokemukset
Yhteistyösopimuksen laadinta
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Päijät-Hämeen alueverkosto
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Matkalla Meijän maakuntaan
Monialainen yhteispalvelu
Asiakkaan valinnanvapaus
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Kuntoutuksen kuumat perunat
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Maakuntatapaamiset Syksy 2018
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Nyt kannattaa toimia!.
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Viestintäsuunnitelma
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus 13.11.2017 Pekka Kuosmanen Valinnanvapauslaki Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus 13.11.2017 Pekka Kuosmanen

Valinnanvapauslakiesitys 3.11.2017 YLEISTÄ - POSITIIVISTA toimeenpanon vaiheistus YLEISTÄ – ARVELUTTAVAA tarpeettoman yksityiskohtainen – vs. perustuslain vaatimukset tarkkuudesta maakuntien itsehallinnollinen asema – enemmän asioita voisi jättää maakunnalliseen harkintaan maakunnan rajoitusmahdollisuudet (§18, 24) – HO ratkaissee erikoislääkäripalvelut sote-keskuksissa (§18) asiakasseteli (§24, 1. mom. kohdat 8 ja 10) kiireetön leikkaustoiminta, polikliiniset toimenpiteet

Valinnanvapauslakiesitys 3.11.2017 lain tarkoitus – 1§ valinnanvapaus nähdään välineenä oikea-aikaisiin ja yhdenvertaisiin palveluihin kustannusvaikuttavaan toimintaan jatkuvaan kehittämiseen ja innovaatioihin 10 luku – korvaukset VN voi antaa asetuksella tarkempia säännöksiä sote-keskuksen valinta – 88§ maakunnan alueella parhaiten asukkaan saavutettavissa

Valinnanvapauslakiesitys 3.11.2017 asiakasseteli - § 24, 49, 71 maakunnan on määritettävä palvelustrategiassaan tavoitteet yksit. palveluntuottajilta hankittavien palv. vähimmäismäärä (VN voi asettaa maakuntia ohjaavia tavoitteita) maakunta voi ottaa käyttöön muissakin kuin §24 määrätyissä palveluissa maakunta määrittää sisällöt tarkemmin maakunta määrittää arvot – liikelaitos myöntää setelit palvelun tuottaja sitoutuu tuottamaan palvelun setelin hinnalla maakunta voi rajata – jos välttämätöntä palvelukokonaisuuden toimivuuden tai palvelujen kustannustehokkaan järjestämisen perusteella tai jos asiakas-/potilasturvallisuus voi vaarantua ei voi ottaa käyttöön, jos vaarantaa lakisääteisen tehtävien hoitamisen kiireetön leikkaustoiminta / polikliiniset toimenpiteet suora valinta – asiakasseteli – rajankäynti määritettävä asiakas voi maksaa lisäpalvelusta?? – Toyota – Mersu???

Valinnanvapauslakiesitys 3.11.2017 palvelutarpeen arviointi - asiakassuunnitelma - § 33-36, 5 palvelutarpeen arvioinnin perusteella tarvittaessa laaditaan asiakassuunnitelma (perusteluissa ei mainita tarvittaessa sanaa) yksi yhteinen asiakassuunnitelma – kukin toimija vastaa osaltaan – liikelaitos vastaa, että se on palvelutarpeen kannalta tarkoituksenmukainen kokonaisuus miten käytännössä?

Pohjois-Karjalan terveiset maakunta- ja soteuudistuksen valmisteluun 22.11.2017

Pohjois-Karjalan terveiset valmisteluun 1. Uudistus vietävä maaliin Pohjois-Karjalassa on vahva yhteinen tahtotila uudistuksen eteenpäinviemiseen Siun soten esimerkki kannustaa eteenpäin, valmistelu etenee hyvin 14.1.2019

2. Luottakaa maakuntiin maakunnilla oltava aito mahdollisuus vaikuttaa markkinoiden avaamisen laajuuteen ja aikatauluun (asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti eivät ole valmiita heti, vaan sisällön tarkempi määrittäminen, kehittäminen ja toteutus onnistuu asteittain) kriittiset julkiset palvelut (esim. päivystys, vaikeasti työllistyvät) ja palvelujen integraatio turvattava valtion vahva sektorikohtainen putkiohjaus estää uudet asiakaslähtöiset toimintatavat maakunnille mahdollisuus päättää itse luontevista yhteistyökuvioista maakuntien kesken maakunnalle vahva rooli ja päätäntävalta liikenneasioissa valtakunnallisista palvelukeskuksista luovuttava tai ainakin tehtäväkenttää rajattava ja aidosti hyödynnettävä maakuntien nyt hyvin toimivat edelläkävijäratkaisut eikä rakennettava uusia päällekkäisiä rakenteita. Yhdenmukaistamista pitää toki tehdä. maakunnan rahoituksen tultava yleiskatteellisena ja maakunnalla oltava aito mahdollisuus ohjata ja päättää resurssien suuntaamisesta 14.1.2019

3. Yhdessä olemme enemmän kuntien kanssa nykyiset joustavat yhteistyömuodot mahdollistettava koulutusorganisaatiot työvoimakoulutuksissa ylivoimaisia osaajia (kasvupalvelulaissa kuntien sidosyksiköt mahdollistettava tuottajina) pk-yrityksille aito mahdollisuus kasvaa palveluntuottajina, kokonaisulkoistusten sijaan palvelusetelit, innovatiiviset julkiset hankinnat ja yhteistyökumppanuudet hyviä tapoja vahvistaa alueen elinkeinoelämää  4. Asiakassetelit Pohjois-Karjalassa 10 vuoden kokemus palveluseteleistä. Nyt palveluseteli käytössä 9:ssä eri palvelussa ja yli 100 yksityistä tuottajaa, noin 12 milj. €/v. valinnanvapauslain nykyinen muotoilu asiakassetelin käytöstä lääkärien leikkaus- ja vastaanottotoimintaan pitää poistaa samoinkuin neljän erikoisalan lääkärivastaanottojen maininta sote-keskuksissa 14.1.2019