Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Advertisements

EXtensible Markup Language
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
ARJEN HISTORIA HI08.
Novellin analyysin käsitteitä
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Minkälainen on hyvä gradu?
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Laadullinen asennetutkimus
Lukutikku ja rihvelitaulu aihevinkkausta senioreille
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Komponenttikaavio Lehtonen Iiro, Janne Liikka
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Laadullinen asennetutkimus
Pakkauskaavio– Package Diagram Jani Pelkonen, Niko Viinikanoja, Teemu Tervahauta.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Analyysissä huomioitavaa
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Yhtäläisyyksiä ja eroja Sari Toivakka,  Tarkastellaan asioiden yhtäläisyyksiä ja eroja  Kerrotaan havaituista asioista rinnakkain  Ensin esitellään.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Historian käytön historiaa Antiikin perintö Historia on opettavaisten tarinoiden aarreaitta Magistra vitae (elämän opettaja) Nationalismin nousu 1800-luvulla.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Määrällinen tutkimus.
Proosatekstin analyysi
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
VARIANSSIANALYYSI.
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
Vaikuttaminen palvelujen kehittymiseen
Tieteellinen kirjoittaminen
AI8 Muistiinpanot Ma
3. Terveystottumusten tutkiminen
1 ALUETUTKIMUKSEN TEKEMINEN
ESSEE.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Linssit Johtopäätökset plus- ja miinuslinsseistä: … linssi
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Puheen esittäminen katsekontakti kuuluva, selvä ja ilmeikäs puhe
Tekstikokonaisuuden analyysi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Tervetuloa postiin!.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
KOROT.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta 5. lk
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Esityksen transkriptio:

Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa Määrittele genren käsite (esim. Pietikäinen ja Mäntynen 2009) Operationaalista genre suhteessa sinun TK:siin ja aineistoon Genre-analyysin pointti: organisoi SEKÄ kielellistä toimintaa että sosiaalista toimintaa -> genren avulla voi tutkia kielenkäyttöä osana sosiaalista toimintaa -> diskurssintutkimuksen perustavoite Analyysissa voi esim. voi tarkastella yhtä genreä esim. prototyyppi/ideaali ja miten arkinen kielenkäyttö sitä seuraa/muokkaa, esim. saarna, kirje miten se on muuttunut ajan saatossa tai vaihtelee eri tilanteissa erilaisia genrejä suhteuttaa eri genrejä toisiinsa ja tarkastella miten ne lainailevat elementtejä toisiltaan, muuttuvat ”uudeksi” genreksi esim. blogit, elokuvat, mainokset millainen ”paketti”?