OSATA? Mitä tulevaisuudessa tulisi alalla SÄÄTYTALO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Advertisements

Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Maankäytön järjestäminen laajemman alueen näkökulmasta Jari Leivo Kaavoituspäällikkö Kauhavan kaupunki.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Digitaalisten oppimisympäristöjen ja mobiililaitteiden käyttö opetuksessa Teemu Vepsäläinen
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Maatalouskoneiden huolto
Liiketalouden opiskelu
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Hollolan kuntakeskuksen kehittämissuunnitelma
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
Rakennuspoliittisen ohjelman vaikutusten seuranta
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Tietotekniikkainsinööri 240 OP Suuntaavat opinnot III
Rakennettu ympäristö: orientaatio kandiopintoihin
TUOTANNONTEKIJÄT.
Nopolan koulu Opettajien veso
Talonrakennus - Kiinteistö - Infra - LVI
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Pelaajapolkujen nykytila
Meillä on töissä kivaa. Meillä on hyvä ilmapiiri ja kivat työkaverit
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Porsastuotanto Tuotantopanokset Rehun valmistus Ohjaus ja valvonta
Lecture series – lean in office and knowledge work
Hevosten kasvatus Ohjaus ja valvonta Päätuotteet Tuotanto-panokset
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Lentokonealan jatko-opinnot
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
MTK:n valiokuntauudistus
(yksilöasioiden jaosto)
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Maaseuturahaston kehittämishankkeiden vaikuttavuus
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
RAKENNUS- JA YMPÄRISTÖVALVONTA
Tuokio possujen elämästä Ilmajoen Kampuksen sikalassa
Projektiorganisaatio:
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Tilastoja kevään 2016 yhteishausta
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Kaupalliset aineet / Valtimo
tulevaisuuden työelämätaidot
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan tutkinto-ohjelma
Espoon Rakennusmestariyhdistys
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

OSATA? Mitä tulevaisuudessa tulisi alalla SÄÄTYTALO 15.11.2012 RAKENNUSINSINÖÖRIPÄIVÄT Mitä tulevaisuudessa tulisi alalla OSATA? TEEMU VEHMASKOSKI RIL

MITÄ ala on? MITÄ uralla tapahtuu? MITÄ siis tulisi osata?

Mitä ala on?

99 % ihmisten ajankäytöstä 70 % Suomen kansanvarallisuudesta 60 % investoinneista 40 % energiankulutuksesta 35 % päästöistä 16 % yrityksistä 8 % työllisyydestä

Talon-rakennus Infra Isännöinti LVI-talo-tekniikka Sähköinen talo-tekniikka Vesi- ja ympäristö-tekniikka Rakennus-tuote-teollisuus Kunta-tekniikka Isännöinti Muu Kiinteistö-palvelut

Urakointi Tilaaja Projektin-johto Tarkas-tus Käyttö Tutki-mus Kehitys Suunnit-telu Urakointi Tilaaja Rakennut-taminen Valvonta Projektin-johto Tarkas-tus Käyttö Tutki-mus Kehitys Opetus Kunnossa-pito

Työnjohtaja Työntekijä Päällikkö Johtaja

10 x 12 x 4 = 480

DIPLOMI-INSINÖÖRIKSI VALMISTUNEET 1990-2010 Aalto, pääaine (ylärivi) – sivuaine (alarivi) -yhdistelmät

Mitä uralla tapahtuu?

TEKNINEN TASO 1…10 v HALLINNOLLINEN JA TEKNINEN TASO 5…20 v LIIKETOIMINTA- TASO > 15 v

RIL-palkkakysely 2011: Nykyisessä tehtävässäni vaadittavia osaamisia voi kuvata seuraavasti (5 = tärkein… 1 = vähiten tärkeä)

Mitä siis tulisi osata?

PERUSTIEDOT Looginen ajattelu Matematiikka ja fysiikka Toimialatieto Yleissivistys …

SYVÄ OSAAMINEN PERUSTIEDOT Pääaine Sivuaine Valinnaiset Työkokemus … Looginen ajattelu Matematiikka ja fysiikka Toimialatieto Yleissivistys …

Opetusmenetelmien kautta VÄLINETAIDOT SYVÄ OSAAMINEN Pääaine Sivuaine Valinnaiset Työkokemus … PERUSTIEDOT Looginen ajattelu Matematiikka ja fysiikka Toimialatieto Yleissivistys … Opetusmenetelmien kautta

Opetusmenetelmien kautta Opetussisällöissä poikkileikkaavasti VÄLINETAIDOT SYVÄ OSAAMINEN Pääaine Sivuaine Valinnaiset Työkokemus … SOVELTAMISTAIDOT Kestävä rakentaminen Ilmastonmuutos Energiatehokkuus Korjausrakentaminen Työturvallisuus Tietomallinnus Esteettömyys Tilaaja-tuottajamalli Laatuajattelu … Taloudellisuus Toiminnallisuus Terveellisyys Turvallisuus PERUSTIEDOT Looginen ajattelu Matematiikka ja fysiikka Toimialatieto Yleissivistys … Opetusmenetelmien kautta Opetussisällöissä poikkileikkaavasti

Opetusmenetelmien kautta Opetussisällöissä poikkileikkaavasti VÄLINETAIDOT SYVÄ OSAAMINEN Pääaine Sivuaine Valinnaiset Työkokemus … SOVELTAMISTAIDOT Kestävä rakentaminen Ilmastonmuutos Energiatehokkuus Korjausrakentaminen Työturvallisuus Tietomallinnus Esteettömyys Tilaaja-tuottajamalli Laatuajattelu … Taloudellisuus Toiminnallisuus Terveellisyys Turvallisuus TYÖELÄMÄ PERUSTIEDOT Looginen ajattelu Matematiikka ja fysiikka Toimialatieto Yleissivistys … KOULUTUS Opetusmenetelmien kautta Opetussisällöissä poikkileikkaavasti

Vastavalmistuneet

Vastavalmistuneet

Oppiminen urapolun aikana

Ihmiset!

YRITTÄJÄ Yrittäjyys!

Joustavuus!

Lisätiedot! http://www.ril.fi/fi/alan-kehittaminen/osaamisen-kehittaminen.html

Teemu Vehmaskoski 050-352 6878 @ril.fi Kiitos!