Internet mediana Merkittäviä mediamuutoksia on tapahtumassa sähköisen viestinnän kentässä. Kehitys on voimakkainta digitaalisten medioiden (mm. multimedia ja cd-rom) ja tietoverkkoihin (kuten internet) liittyvien mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Näistä internet on ehkä selkeimmin vakiinnuttamassa asemaansa myös mainosviestimenä. Internetin nopea leviäminen johtuu monesta syystä. Näistä tärkeimpiä ovat graafisten käyttöliittymien helppokäyttöisyys, palvelun edullisuus ja monipuolisuus sekä riippumattomuus ajasta ja maantieteellisestä sijainnista sekä vuorovaikutteisuus. Internetin (WorldWideWeb) etuna on korkea interaktiivisuus ja hyvä mahdollisuus saavuttaa suuret kohderyhmät. Kohdistuskriteerit voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tekniseen kohdistukseen, sisältöpohjaiseen kohdistukseen ja tietokantakohdistukseen. Mitä useamman kohdistuskriteerin markkinoija valitsee, sitä korkeammaksi yhden mainosesityksen hinta nousee JHS 31.12.2018