Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Rotarypiirin 1420 piiriapurahojen (Designated District Grants, DDG) hakeminen ja raportointi.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
KIRA-digi -hanke JHKA-työryhmä Riitta Autere, erityisasiantuntija.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Yhteistyösopimuksen laadinta
Esa Tallbacka Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja Esa Tallbacka.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Innokylän arviointimittari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Tervetuloa Innokylään
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
<Maakunnan nimi>
Datan avaamisen ohjeistus
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Tervetuloa Innopajaan
Esteellisyys KA-työryhmissä
Finna-tilannekatsaus
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Yliopistojen intrapäivä
PDPP.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
THL:n tuki kehittämishankkeille
Esteellisyys KA-työryhmissä
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Käyttöönoton tietopaketti
Ulkoinen viestintä Viestintäryhmä valmistelee viestinnän hankepäällikön johdolla ja esittelee hankeryhmälle ja edelleen ohjausryhmälle keskeiset ratkaisuehdotukset.
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Käyttöönoton tietopaketti
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Digitiekartta
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Digitiekartta
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio -hanke MINNA PERÄHUHTA 24.10.2016

Taustaa TULOKSIA, TULOKSIA, TULOKSIA Kärkihankevalmistelussa digihankkeita yhdisteltiin ja muokattiin. Kiinteistö- ja rakentamisalan (KIRA-ala) ja YM:n hakemukset yhdistettiin. Uusi hakemus: keskeiset KIRA-järjestöt, YM, Kuntaliitto Toimintatapojen uudistamisen ministeriryhmän puolto 3.5.2016. Perusteena yhteistyö, vaikka rahoitus julkisen hallinnon digitalisaation rahoista. Rakennetun ympäristön ja rakentamisen digitalisaatio - Projektet för digitalisering av den byggda miljön och byggandet Toteutusaika 2016 – 2018, aloitus heti Pohjana VN-TEAS-hanke Tieto paremmin tukemaan päätöksentekoa (TIPPI), case rakennettu ympäristö TULOKSIA, TULOKSIA, TULOKSIA RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Perusrakenne selvillä, sisällöntuotanto syksyllä 2016 Standardointi ja tiedonhallinnan harmonisointi 1,3 M€ (osa 1) Lainsäädännön ja perusrekisterien perkaus ja muutokset 1,3 M€ (osa 2) Kokeiluhankkeet 4,4 M€ (osa 3) 1 htv hankehallintoon YM:öön, omaa työtä vähintään 2 htv 0,45 M€ hankepäällikkö, koordinaatio, viestintää 0,2 M€ arviointiin. Yhteensä n 16 M€, josta valtion kärkihankerahoitusta 8 M€, loput toimijoiden omaa rahoitusta. Kokeiluhankkeet valtionavustuksena. Kaikkiin neljään osaan oma toteuttamissuunnitelmansa. Hankinnat, kilpailutus, rahoituspäätökset pääosin YM Selvityksiä, kehittämistyötä, hankintoja, omaa työtä, kokeiluja ja pilotteja, viestintää, sitouttamista, kyselyjä. - Ja vastauksia RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Mitä seuraavaksi? Rahoitus haetaan vuosittain, tälle vuodelle 250 000 euroa. Rahoitus painottuu loppuun. Viestintä hankkeesta ja kokeilurahoituksesta. Avoin ja laaja kehittämistarpeiden arviointi ja hankeideointi erit. vuodelle 2017: ei selvityksiä vaan pohjana valmistelussa määritetyt tuotokset ja tehdyt selvitykset – eteenpäin Tavoitteena konkreettisia tuloksia, näyttöä muuttuneista toimintatavoista ja sujuvoituneista prosesseista vuoden 2018 loppuun mennessä. Syksy 2016 on työteliäs – ja tuloksekas Hanketoimisto Rakennustietosäätiössä, digipäällikkönä DI Teemu Lehtinen teemu.lehtinen@kiradigi.fi RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Ohjausrakenteet Strateginen johtoryhmä - koko työtä ohjaavat linjaukset - päätökset rakenteesta ja toimijoista - työskentely työpajatyyppistä, fasilitoitua asioiden käsittelyä, laaja osallistuminen - arvioiva ote Ohjausryhmä - työsuunnitelmat hankkeen eri osille - VMn lausunnon avaaminen toimenpiteiksi - rahoitusesitykset YM:lle YM - hallinnollisten ratkaisujen varmistaminen ja prosessien testaus 1. hakukierroksella - vastuuhenkilöt osahankkeisiin RYMOn jory - hankepäällikkö HAKAan - viestinnän ja digikärkihankkeiden koordinaatio TIEVIEssä RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Luvattuja virstanpylväitä

KIRADIGI: milestones 1,3 M€ VUOROVAIKUTUS 1,3 M€ 4,4 M€ RAHOITUS III 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa 1,3 M€ VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1,3 M€ 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa 4,4 M€ RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II Priorisoidut kehittämis-kohteet ja tiekartta 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II Rakennuksen ja rak.ymp. tietomallin vakiointi 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapaus-esimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudis-tuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuu-desta VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Kehittämisen päävirrat arvioitavissa 1. hakukierros Liiketoimintamahdollisuudet ja kv-potentiaali arvioitavissa RAHOITUS II

KIRADIGI: milestones VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I RAHOITUS II 3/2016 4/2016 1/2017 2/2017 3/2017 4/2017 1/2018 2/2018 3/2018 4/2018 1. Tiedonhallinnon harmonisointi Osahankkeet Sanastotyö JHSt ja standardit 2. Julkisen hallinnon säädös- ja muutostyöt Suunnittelujärjestelmä Perusrekisterien säädökset ja muutokset 3. Kokeilut, pilotit Temaattiset haut Työpajat, hackathonit jne 4. Arviointi Hankkeiden arviointi Prosessin jatkuva arviointi Pitkäaikaisvaikutusten arviointi Priorisoidut kehittämiskohteet ja tiekartta FINTOn laajentaminen KIRA-käsitteillä Rakennuksen ja rak.ymp.tietomallin vakiointi Kv-standardien täysimääräinen käyttöönotto rak.ymp. prosesseissa VUOROVAIKUTUS RAHOITUS III RAHOITUS I Käyttötapausesimerkit ja työsuunnitelma, maakuntauudistuksen peruslinjat Linjaus rakennuksia koskevan tiedon omistajuudesta Kunta-maakunta-valtio-linjausten mukaiset muutokset Liiketoimintamahdollisuu-det ja kv-potentiaali arvioitavissa 1. hakukierros Kehittämisen päävirrat arvioitavissa RAHOITUS II

Heijastuksia YHAan

Julkisen hallinnon digiperiaatteet rakennettuun ympäristöön sovitettuna www.digisuomi.fi Kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet lanseerattiin ja hyväksyttiin toimintatapojen uudistamisen ministerityöryhmässä helmikuussa 2016. Periaatteet auttavat julkisen hallinnon kehittäjiä digitalisoimaan palvelut asiakaslähtöiseksi. Samalla päätettiin luoda konkreettisia työkaluja periaatteiden toimeenpanoon käytännössä Digitaattori on tulevaan suomidigi.fi-palveluun kehitettävä konkreettinen työkalu, joka tukee digitalisoinnin periaatteiden toimeenpanoa. Käytännössä työkalu toimii tiekarttana hankkeen läpiviennille ja asiakasymmärryksen kehittämiselle. KIRA-digi etunojassa soveltamassa ja testaamassa periaatteita. Entä digiperiaatteet muussa YHAn toiminnassa? RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Julkisen hallinnon digiperiaatteet Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti. Julkiset palvelut ovat olemassa ennen kaikkea palvelun käyttäjää eli asiakasta varten. Tutkimme, mitä käyttäjät haluavat saada palvelulla aikaiseksi. Poistamme turhan asioinnin. Kansalaisen asiointia suoraviivaistetaan ja helpotetaan. Asiakkaalla on ensisijaisesti mahdollisuus käyttää sähköistä palvelua. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita. Palveluita voidaan käyttää näppärästi ja tietoturvallisesti eri laitteilla. Huomioidaan kansalaisten ja yritysten erityistarpeet. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti. Selvitämme, mitkä ovat asiakkaalle arvokkaimmat ominaisuudet ja aloitamme palvelukehityksen niistä. Palvelusta saadaan nopeasti palautetta. Aikaa ja rahaa säästyy. Tekemällä ja kokeilemalla opimme. Palvelemme myös häiriötilanteissa. Varaudumme häiriö- ja poikkeustilanteisiin. Viestimme tällaisesta tilanteesta selkeästi. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Käytämme jo olemassa olevaa tietoa. Näin vaivaamme kansalaista mahdollisimman vähän. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Ei keksitä samaa pyörää uudestaan. Teemme kustannustehokkaampaa palvelukehitystä. Käytämme muun muassa Kansallista Palveluarkkitehtuuria (KaPA). Varmistamme, että palvelumme on muiden hyödynnettävissä. Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille. Lähtökohtaisesti avaamme tiedon ja rajapinnat julkisesti saataville, ellei saatavuutta ole syytä erikseen rajata. Annamme tiedon hyödynnettäväksi uudenlaisten palveluiden kehittämiseen. Avoimuus koituu kaikkien eduksi! Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan. Jokaisen palvelun takana on lopulta ihminen. Palvelulla on koko sen elinkaaren ajan nimetty omistaja, joka vastaa palvelun toiminnasta ja mahdollistaa vuoropuhelun eri tahojen välillä. RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Odotettavissa Kunta-valtio-suhteisiin liittyviä päätöstarpeita. Eri hallinnonaloille kohdistuvia säädös- ja muutostarpeita. YM:n ’toimituskyvyn’ jatkuvaa testaamista ja julkista arviointia. RAKENNETUN YMPÄRISTÖN JA RAKENTAMISEN DIGITALISAATIO –HANKE 31.12.2018

Kiitos! www.ym.fi/kiradigi www.kiradigi.fi Minna Perähuhta 24.10.2016