HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman, Oulun kaupunki, sivistys- ja kulttuuripalvelut Projektipäällikkö Johanna Timonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste – hanke, Oulun seutukaari 29.12.2018
Hyvinvointikoulu on Toimintamalli, jossa korostuvat: Oppilaslähtöinen, ennakoiva ja verkostoituva työote Kirkastetaan ja vahvistetaan kouluyhteisön hyvinvoinnin keskeiset tekijät (vahvuudet ja kehittämiskohteet) Kehittämisen prosessi, toimijalähtöinen, osallistava Hyvinvointi on uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja tulevan 2016 opetussuunnitelman keskeinen käsite oppilaan tuntemuksen merkitys korostuu yhteisöllisyyden merkitys korostuu (yhteisöllinen oph) hyvinvointioppiminen osallisuus kodin ja koulun välinen yhteistyö verkostojen toimivuus 29.12.2018
Hyvinvointikoulun laatuleimat Kokemuksellisen hyvinvointitiedon prosessi toteutettu Hyvinvoinnin kehittämistavoitteet tunnistettu Koulun toimintakulttuurin tunnistaminen Lapset puheeksi menetelmä käytössä Yhteinen ohjautumisen malli rakennettu Koulun ja yhteistyökumppaneiden hyvinvoinnin resurssit tunnistettu Alueellinen yhteistyöverkosto kuvattu Omaleimaiset ja tarvelähtöinen hyvinvoinnin toimintamallit tunnistettu Koulun vahvuuksien ja kiinnostuksenkohteiden tunnistaminen 29.12.2018
Kokemuksellinen hyvinvointitieto Zef-pohjainen kysymyspatteristo Keskiössä lapsi Kyselyyn vastaavat: oppilaat, huoltajat, koulun henkilöstö Taustalla voimaantumisteoria ja –kehä (minäkuva, arvostus, onnistuminen, itseluottamus) 29.12.2018
Kokemuksellinen hyvinvointitieto Tarjoaa konkreettisen arviointivälineen ja tulosten käsittelymahdollisuuden lasten ja vanhempien kanssa Vastaa suoraan oppilashuoltosuunnitelman kohtaan 1: kokonaistarpeen arvio Teemoittaa vahvuudet Tekee tunnistettavaksi kehittämisen kohteet Antaa välineen yhteisöllisen oppilashuollon kehittämiseen > Yhteisölliset työpajat, joissa valittuja teemoja syvennetään oppilaiden kanssa 29.12.2018
Lapset puheeksi - menetelmä Tukea lapsen suotuisaa kehitystä Helpottaa ja lisätä perheiden ja opettajan välistä yhteistyötä Helpottaa perheiden avun saantia Yhtenäinen työskentelymenetelmä eri toimijoille Tavoitteena siirtää palveluiden painopistettä erityispalveluista varhaiseen tukeen sekä poistaa päällekkäisiä palveluja 29.12.2018
19.5.2015, Johanna Timonen 29.12.2018
Omaleimainen hyvinvoinnin kehittäminen Koulun vahvuuksien hyödyntäminen Hyvinvoinnin teema viikot –ja päivät Hyvinvointi osana ilmiöpohjaista oppimista Aluelähtöinen järjestötoiminta Tarvelähtöinen asiantuntijayhteistyö ja koulutus Koti-koulu – toimikuntien ja oppilaskunnan hyvinvointitapahtumat 29.12.2018
29.12.2018
KIITOS MIELENKIINNOSTA! arto.willman@ouka.fi johanna.timonen@ouka.fi 29.12.2018