Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeet opelle
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Tuplatiimi -työmenetelmä
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tuplatiimi -työmenetelmä
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Toimintaohjeet opelle
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Minno meets Innokylä – Innopaja
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Inspiraatiota Innokylästä - Innopaja 21. 3
1. Terveyskeskusten hyvien käytäntöjen levittäminen
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Tutkielman teko-ohjeet
Jyrki Tuulari Seinäjoki, Tikanpesä
Tervetuloa Innokylään
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Yläkoulun ja lukion KEKRI-juhla
Digiosaamisen palastelua online Neljä samansisältöistä tilaisuutta: ti klo to klo ke klo
Partion johtamismallin avulla
Tervetuloa Innopajaan
Tervetuloa Innopajaan
Verkoston ammattilaiset työkykyä tukemassa – työpaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Yhteinen keittiö -hanke
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Innopaja
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
Innokylä hankkeiden tukena
Innopaja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Tervetuloa innopajaan
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Taloudellisesta arvioinnista
Kokeilut käytäntöön – Arviointi kaikkien taidoksi!
Leena Pietilä ja Juha Rantamäki
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Innokylän innovaatiokatsaus
Innopalkinnon arviointikriteerit Innokylän johtoryhmä 23.5.
Innopaja
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Avoimuus – kolme askelta
Esityksen transkriptio:

Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen Innopaja 16.5.2018 Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen Innokylä, THL

Tavoitteet Toimintamallikuvaukset ja verstaat kuntoon, loppusuora alkaa! Kootaan tietoa innovaatiokatsauksen pohjaksi Miten toimintatavan juurtumista edistetään maakunnassa ja kunnassa? Mitä tulee tapahtua, jotta toimintatapa juurtuu? Syyskuussa määritellään yhdessä innovaatiokatsauksen tarkempia sisältöjä!

Juurtuminen, juurruttaminen; leviäminen, levittäminen, vakiintuminen, valtavirtaistaminen? (15 min) Paljon puhutaan levittämisestä ja juurruttamisesta, mutta mitä me oikeasti näillä termeillä tarkoitamme? Yritetään selkiyttää nämä termit – ymmärrämmekö ne samalla tavalla? Pariporina, 5 min. Kirjatkaa esiin tulleet ideat post it –lapuille. Esitellään muutaman parin keskeisimmät ajatukset koko ryhmälle, muut täydentävät. Kaikki post it –laput kuitenkin kerätään talteen ja kootaan innovaatiokatsausta varten.

Juurruttaminen, levittäminen, vakiinnuttaminen valtavirtaistaminen Viestinnän rooli hanketulosten levittämisessä ja valtavirtaistamisessa - Innovaatioprosessista ekosysteemiin (Pro gradu-tutkielma, Kirsi Campello, 2016) - Levittäminen on tutkimuksen mukaan lähinnä tiedottamista hankkeen tuloksista. - Valtavirtaistaminen taas on prosessi, joka alkaa jo yhteistyökumppaneiden valinnasta. Onnistuminen edellyttää merkitysten jakamista, yhteisen kielen löytymistä ja dialogia. - Innovaation implementointiin vaikuttavat innovaation (ulkoiset) puitteet kuten poliittinen tahto ja rahoitus, sisäinen innovaatioympäristö kuten asennoituminen valtavirtaistamiseen sekä innovaation ominaisuudet kuten siitä saatava hyöty (Johnson 2001).

Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön = levittäminen + juurruttaminen = juurtuminen? (40 min) Mitkä ovat matkan varrella osoittautuneet hyviksi keinoiksi juurruttaa käytäntöjä pysyviksi käytännöiksi? Mitä se oikeasti ja konkreettisesti vaatii? Pohditaan juurruttamista edistäviä tekijöitä eri näkökulmista: Asiakas Ammattilaiset Organisaatio Kunta/maakunta Menetelmänä LEARNING CAFE.

Learning cafe (40 min, 10 min pysähdys/pöytä) Jakaudutaan neljään ryhmään: ammattilaiset, organisaatio ja kunta/maakunta; asiakas on yhdellä virtuaalisella pisteellä Flingassa, https://flinga.fi/s/FZGP2JC Kullekin pöydälle valitaan puheenjohtaja, joka pysyy omassa pöydässään koko ajan. Prosessin edetessä pöytäryhmien jäsenet vaihtavat pöydästä toiseen, jolloin uusi pöydän ympärille muotoutunut ryhmä pohtii aiempia tuotoksia ja ideoi niitä eteenpäin.  Papereihin ja lappuihin kirjoitetaan vapaasti ideoita ja ajatuksia. Keskustelua käydään kuuntelemalla, kertomalla omia mielipiteitä, kommentoimalla siten, että jokainen saa äänensä kuuluviin. Keskustelujen jälkeen vaihdetaan pöytää. Ainoastaan puheenjohtaja pysyy omassa pöydässään, muut liikkuvat ryhmänä seuraavaan pöytään, jossa keskustelu jatkuu sen jälkeen, kun puheenjohtaja uudessa pöydässä on ensin lyhyesti kertonut aiemman pöytäseurueen ajatukset. Lopuksi puheenjohtajat esittelevät lopputulokset kaikille osallistujille.

Yhteenvetoa Muistiin: Auttaisiko asiaa, jos kirjaisimme juurtumisesta ideoita toimintamallin lisätieto-kenttään -> Nosto innovaatiokatsaukseen helpottuisi ja asiaa voisi myöhemmin seurata/tarkastaa