Maakunnan hallintosääntömalli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Pohjois-Kuoreveden vesiosuuskunta Toimitusjohtajan tehtävät
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Talousarvio ja tilinpäätös Aluelautakuntien koulutus Sirkka Lankila.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Jyväskylän yliopiston johtosääntöluonnos Tiedotustilaisuus
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Konsernirakenne-ehdotus / loppuraportti
Järjestöt Satasotessa
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Valmistelijat Johtoryhmän kokous
Konsernirakenne.
Asiakkaan valinnanvapaus
”tässähän alkaa tulla kiire”
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Pohjois-Karjalan malli
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Esityksen transkriptio:

Maakunnan hallintosääntömalli Kuntaliiton ja Pohjanmaan liiton maakuntatilaisuus 16.4.2018 Riitta Myllymäki, johtava lakimies

Maakunnan hallintosääntö Maakuntavaltuusto hyväksyy hallintosäännön Maakunnan toiminnan keskeinen ohjausväline, sisältöä määrittää maakuntalain 78 § Määritellään maakunnan toimielin- ja viranhaltijarakenne sekä niiden väliset toimivalta- ja vastuusuhteet  maakunnilla paljon harkintavaltaa  hallinnon, toiminnan ja päätöksenteon kannalta tarpeelliset määräykset maakunnan arvion mukaan Maakuntavaltuusto voi siirtää toimivaltaa vain hallintosäännön määräyksillä Maakuntahallitus sekä muu maakunnan toimielin voi antaa toimiohjeen/-säännön, johon on koottu toimivallan edelleen siirtämistä koskevat päätökset 27.12.2018

Maakunnan hallintosääntömalli I OSA JÄRJESTÄJÄN HALLINTO JA TOIMINTA 1 luku: Maakunnan johtaminen 2 luku: Toimielinorganisaatio 3 luku: Henkilöstöorganisaatio 4 luku: Omistajaohjaus, konserniohjaus ja sopimusohjaus 5 luku: Toimielinten tehtävät ja toimivallan jako X luku: Maakuntien yhteistoiminta-alueet 6 luku: Toimivalta henkilöstöasioissa 7 luku: Asiakirjahallinnon järjestäminen Kaksikieliset maakunnat X luku: Kielelliset oikeudet II OSA MAAKUNNAN PALVELUTUOTANTO 8 luku: Maakunnan liikelaitokset III OSA TALOUS JA VALVONTA 9 luku: Taloudenhoito 10 luku: Ulkoinen valvonta 11 luku: Sisäinen valvonta ja riskienhallinta IV OSA MAAKUNTAVALTUUSTO 12 luku: Maakuntavaltuuston toiminta 13 luku: Maakuntavaltuuston kokoukset 14 luku: Enemmistövaali ja suhteellinen vaali 15 luku: Valtuutetun aloite- ja kyselyoikeus V OSA PÄÄTÖKSENTEKO- JA HALLINTOMENETTELY 16 luku: Kokousmenettely 17 luku: Muut määräykset 27.12.2018

Maakunnan organisaatiorakenne Maakuntalaki mahdollistaa erilaiset johtamis- ja organisaatiomallit Organisaatiorakenteesta päättämisessä maakuntavaltuuston harkintavaltaa rajoittavat maakuntalain säännökset sekä maakunnan tehtäväaloja koskevasta erityislainsäädännöstä tulevat rajoitukset Määrätyillä tehtäväalueilla edellytetään palvelujen järjestäjän ja tuottajan erottamista, esim. sosiaali- ja terveydenhuolto, pelastustoimi, kasvupalvelut tämä huomioidaan hallintosäännön rakenteessa sekä maakunnan viranomaisten tehtäviä ja toimivallan jakoa koskevissa hallintosäännön määräyksissä  palvelutuotanto maakunnan liikelaitoksessa Maakunnille säädetyt yhteistoimintavelvollisuudet  tehtävät hoitavan maakunnan hallintosäännössä määritellään maakunnan viranomaisten toimivalta ja tehtävät yhteistyösopimuksen mukaisesti

1 luku, Maakunnan johtaminen 2 §, Maakunnan johtamisjärjestelmä Maakunnan johtaminen perustuu maakuntastrategiaan, taloussuunni-telmaan, talousarvioon sekä muihin maakuntavaltuuston päätöksiin. Maakuntavaltuusto vastaa maakunnan toiminnasta ja taloudesta, käyttää maakunnan päätösvaltaa ja siirtää toimivaltaansa hallintosäännön määräyksillä. Maakuntahallitus vastaa maakuntavaltuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Maakuntahallitus johtaa maakunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta. Maakuntahallitus vastaa maakunnan toiminnan yhteensovittamisesta ja omistajaohjauksesta sekä maakunnan henkilöstöpolitiikasta ja huolehtii maakunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä. Maakuntajohtaja johtaa maakuntahallituksen alaisena maakunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa. Maakuntajohtaja vastaa asioiden valmistelusta maakuntahallituksen käsiteltäväksi. Maakuntahallituksen puheenjohtaja toimii päätoimisena/osa-aikaisena luottamushenkilönä.

2 luku, Toimielinorganisaatio Maakuntavaltuuston koko Maakuntahallituksen kokoonpano, puheenjohtajisto Maakuntahallituksen jaostot Konsernijaosto Sopimusjaosto Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan jaosto Tarkastuslautakunnan kokoonpano, puheenjohtajisto Lautakuntien kokoonpano, puheenjohtajisto valiokuntamalli, puheenjohtajamalli Maakuntien yhteinen lautakunta/johtokunta (vastuumaakunnan hallintosäännössä) Määrättävä mikä toimielin toimii maakunnan terveydensuojeluviranomaisena Määrättävä mikä toimielin toimii rakennusvalvonta- ja ympäristönsuojelu-viranomaisena (jos kunnat antaneet tehtävän maakunnan hoidettavaksi)

2 luku, Toimielinorganisaatio Johtokuntien kokoonpano, puheenjohtajisto Liikelaitoksien johtokuntia koskevat määräykset ovat liikelaitoksia koskevassa luvussa. Maakuntavaalilautakunta Vaikuttamistoimielimet Maakunnassa on nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto, joiden kokoonpanosta, asettamisesta ja toimintaedellytyksistä päättää maakuntahallitus. Kaksikielisessä maakunnassa on kielivähemmistön vaikuttamistoimielin. Toimielimen jäseniksi valitaan maakunnan kielivähemmistöön kuuluvia asukkaita edustavia henkilöitä. Lapin maakunnassa on saamen kielen vaikuttamistoimielin.

3 luku, Henkilöstöorganisaatio Määräykset on laadittu yhden mahdollisen organisointitavan pohjalta, jossa maakunnan organisaatio jakautuu toimialoihin, jotka jakautuvat vastuualueisiin, jotka jakautuvat yksiköihin. määräykset toimialojen, vastuualueiden sekä yksiköiden johtajista ja esimiehistä, heidän johtamis- ja kehittämistehtävistään sekä sijaisistaan Liikelaitoksissa voi olla useita tuotantoyksiköitä. liikelaitosten henkilöstöorganisaatio kuvataan liikelaitoksia koskevassa luvussa

4 luku, Omistajaohjaus, konserniohjaus ja sopimusohjaus Sote-palvelut Alueiden kehittämispalvelut Alueiden käytön palvelut Liikennepalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuttajien palvelut Maa- ja elintarviketuotannon palvelut Maaseudun kehittämispalvelut Pelastus- ja turvallisuuspalvelut Vesien ja merenhoidon palvelut Luonnonsuojelun palvelut Vesi- ja kalatalouden palvelut Ympäristöterveyden palvelut Hallintosäännössä määritellään konsernijohto sekä määrätään konsernijohdon tehtävistä ja toimivallan jaosta. Maakunnan toiminta: maakunnan ja maakuntakonsernin toiminta sekä muu omistukseen, sopimukseen ja rahoitukseen perustuva toiminta Maakunnan tulee ohjata ja valvoa järjestämisvastuullaan olevaa palvelutuotantoa

22 §, Konsernijohdon tehtävät ja toimivallan jako Maakuntahallitus   vastaa omistajapolitiikan, omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen kehittämisestä ja valmistelusta maakuntavaltuustolle vastaa omistajaohjauksen toteuttamisesta ja organisoi konsernijohtamisen ja konsernivalvonnan määrää konsernijohtoon kuuluvien viranhaltijoiden omistajaohjauksen vastuut ja tytäryhteisö- ja osakkuusyhteisökohtaisen työnjaon antaa maakuntavaltuustolle puolivuosittain/neljännesvuosittain raportin yhtiöiden tavoitteiden toteutumisesta ja taloudellisen aseman kehittymisestä sekä arvion tulevasta kehityksestä ja riskeistä arvioi vuosittain omistajaohjauksen tuloksellisuutta maakuntakonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta ja teettää ulkopuolisen arvioinnin kerran valtuustokaudessa käsittelee arvioinnin tulokset ja johtopäätökset maakuntavaltuuston puheenjohtajiston kanssa

22 §, Konsernijohdon tehtävät ja toimivallan jako Konsernijaosto  seuraa ja arvioi yhtiöiden tavoitteiden toteutumista ja taloudellisen aseman kehitystä ja tekee niiden perusteella tarvittaessa esityksiä maakuntahallitukselle antaa maakunnan ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa vastaa tytäryhteisöjen hallitusten jäsenten nimitysprosessista nimeää maakunnan ehdokkaat tytäryhteisöjen hallituksiin nimeää yhtiökokousedustajat ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet Maakuntajohtajan tehtävänä on toimia konsernin johtajana ja aktiivisella omistajaohjauksella myötävaikuttaa ohjattavakseen määrättyjen yhtiöiden hallintoon ja toimintaan. X ja y viranhaltijoiden tehtävänä on aktiivisella omistajaohjauksella myötävaikuttaa ohjattavakseen määrättyjen yhtiöiden hallintoon ja toimintaan.

23 §, Sopimusohjauksen tehtävät ja vastuunjako Maakuntahallitus vastaa sopimusohjauksesta sekä maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta ja antaa tarkemmat ohjeet sopimusten hallinnasta sekä määrää sopimusten vastuuhenkilöt. Lautakunta määrää sopimusten vastuuhenkilöt toimialallaan. Sopimusjaosto vastaa maakunnan sopimusohjeen laatimisesta, vastaa sopimusten riskikartoituksen periaatteista, määrittää sopimusten valvonnan ja raportoinnin periaatteet, seuraa ja arvioi sopimusten ja maakunnan hallintopäätöksellä asettamien ehtojen toteutumista ja tekee niiden perusteella tarvittaessa esityksiä maakuntahallitukselle seuraa ja arvioi tuottajille maksettavien korvausten tasoa ja tekee esityksiä niiden tarkistamisesta maakuntahallitukselle

24 §, Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ohjaaminen (tuottajia velvoittava maakunnan päätös) Maakuntavaltuusto/maakuntahallitus päättää maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen tuottamisen edellytyksistä ja tuottajia koskevista velvoitteista (palvelun tuottajien ehtoja koskeva hallintopäätös, ehdot ja korvaukset). Maakuntahallitus vastaa maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta. Maakuntahallitus päättää hyväksymisestä suoran valinnan palveluntuottajaksi, asiakassetelipalveluntuottajaksi sekä … suoran valinnan palveluntuottajien kanssa tehtävistä sopimuksista …

5 luku, Toimielinten tehtävät ja toimivallan jako 5 luvussa on pääosa maakuntavaltuuston toimivallan siirtoa koskevista päätöksistä, tehtäviä ja toimivallan jakoa koskevia määräyksiä on asiaperustaisesti myös hallintosääntömallin muissa luvuissa Erityislaeissa säännöksiä toimivallan antamisesta maakunnan viranhaltijalle (järjestämistehtävässä/liikelaitoksessa toimivalle) HaVL 3/2018: esittää maakuntahallituksen ja liikelaitoksen johtokunnan otto-oikeutta koskevia säännöksiä maakuntalakiin, maakuntahallituksella ei otto-oikeutta liikelaitoksen viranomaisten päätöksiin 33 §, Toimivallan edelleen siirtäminen Toimielin ja viranhaltija voi siirtää sille tässä luvussa määrättyä toimivaltaa edelleen alaiselleen viranomaiselle. Se, jolle toimivaltaa on edelleen siirretty, ei voi enää siirtää toimivaltaa edelleen.

9 luku, Maakunnan liikelaitokset Maakuntalain 52 §: maakunta perustaa yhden tai useamman liikelaitoksen … Sote-järjestämislain 22 §: Maakunnan omasta palvelujen tuottamisesta vastaa maakunnan liikelaitos. Pelastustoimen järjestämislain 4 §: Maakunnan omasta palvelujen tuotannosta vastaa maakunnan liikelaitos. Jne. Liikelaitoksilla on toiminnallisesti ja taloudellisesti eriytetty asema maakunnan sisällä, liikelaitosta johtaa ammattilaisista koostuva johtokunta ja johtaja Hallintosäännön 9 luvussa on maakunnan liikelaitokset ja niiden tehtäväalueet johtokuntien kokoonpanot, tehtävät ja toimivalta liikelaitosten johtajien tehtävät ja toimivalta

13 luku, Maakuntavaltuuston toiminta 103 §, Maakuntavaltuuston valiokunnat Maakuntavaltuusto voi järjestää sisäistä työskentelyään tarkoituksenmukaisella tavalla ”Valmisteleva valiokuntamalli” on yksi poliittisen johtamisen organisointimalli (ei säännöksiä maakuntalaissa) parantaa valtuutettujen vaikutusmahdollisuuksia asioiden valmistelussa valiokunnat käsittelevät strategisia maakuntavaltuuston käsittelyyn tulevia asioita ja seuraavat toimeenpanoa joko ennen tai jälkeen maakuntahallituksen valmistelun valiokunnilla ei ole päätösvaltaa Lautakuntien määrä minimissään tai ”hybridimalli”

Maakunnan hallintosääntömallin valmistelu Vastuuvalmistelija Kirsi Mononen, KL Riitta Myllymäki, KL Leena Hoppu-Mäenpää, KL (sopimusohjaus) Sari Korento ja Marja-Liisa Ylitalo, KL (talous ja valvonta) Mervi Kuittinen ja Eeva Mäenpää, VM Hallinto-verkosto ja Hallinto-tiekarttaryhmä Maakuntaliittojen HR-ryhmä, Lauri Niittylä, KT (toimivalta henkilöstöasioissa) Tavoitteena on huhtikuun lopussa julkaista luonnos yleisesti kommentoitavaksi kuntaliitto.fi ja alueuudistus.fi –sivustoilla 27.12.2018

Lisätietoja: Kirsi Mononen, 050 512 6452, kirsi.mononen@kuntaliitto.fi Riitta Myllymäki, 050 349 5460, riitta.myllymaki@kuntaliitto.fi