Kuntarakenneselvityksen toimeksianto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopion maaseutuohjelma
Advertisements

Vahva peruskunta rakenneuudistuksen perustaksi Kuntaliiton hallitus Esitys hallitukselle.
Selvityshenkilöt kello Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen.
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
PARAS ja kaupunkiseudut
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tuusulan valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
Aimo Ryynänen Pyhäjoen kunnan valtuustoseminaari AR/
Kunta- ja palvelurakennemuutoksen ICT-tuen ohjeistus
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kuntarakenneuudistus Pohjois-Savossa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Sosiaalihuoltolaki.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
MIKSI KUNTASTRATEGIA? Joutsan kuntastrategia on vuodelta 2009 Aikaisempi vuodelta 2006 Useimmat kunnat eivät ole päivittäneet kuntastrategiaa tällä valtuustokaudella.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Uudenmaan aluejakoja Uudenmaan liitto.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
POHJOISEN KESKI-SUOMEN KUNTARAKENNESELVITYS OHJAUSRYHMÄ
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sosiaaliturva erityistilanteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Insert Firstname Lastname via >Insert >Header & Footer
Uudistuksen lähtökohdat
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Esityksen transkriptio:

Kuntarakenneselvityksen toimeksianto Insert Firstname Lastname via >Insert >Header & Footer Kuntarakenneselvityksen toimeksianto Liite 1, 17.12.2013

Kuntajaon kehittämisen tavoitteet (kuntarakennelaki 2§) Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne, joka vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä. Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta.

Kuntajaon muuttamisen edellytykset (Kuntarakennelaki 4§) Kuntajakoa voidaan muuttaa, jos muutos parantaa: kunnan toiminnallisia ja taloudellisia edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä tai muuten edistää kunnan toimintakykyä; alueen asukkaiden palveluja tai elinolosuhteita; alueen elinkeinojen toimintamahdollisuuksia; tai alueen yhdyskuntarakenteen toimivuutta.

Kuntajaon muuttamisen edellytykset (Kuntarakennelaki 4 a §) Kuntarakenneuudistuksen tavoitteena on kehittää kuntarakennetta 2 §:ssä tarkoitettujen tavoitteiden mukaisesti ja erityisesti vahvistaa kuntien edellytyksiä järjestää yhdenvertaisesti palveluja, eheyttää yhdyskuntarakennetta sekä vahvistaa kunnallista itsehallintoa. Tarkoitus on lisäksi vahvistaa kuntien kykyä vastata palvelutuotannosta pääosin itse sekä kykyä hyödyntää markkinoita.

Yhdistymisselvityksen tavoite ja sisältö (4 b §) Yhdistymisselvityksen tavoitteena on 6 §:ssä tarkoitettu esitys kuntien yhdistymisestä ja siihen liittyvä 8 §:ssä tarkoitettu yhdistymissopimus. Selvityksen tulee aina sisältää vähintään suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen tuottamisesta selvitysalueella, selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien yhteistoimintaan, selvitys taloudellisesta tilanteesta, arvio asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta sekä yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista ja haitoista. Muita kuin yksikielisiä kuntia sekä saamelaisten kotiseutualueeseen kuuluvia kuntia koskevassa selvityksessä on arvioitava kielellisten oikeuksien toteutumista. EI VÄLTTÄMÄTTÄ TARVITSE. SOPIMUSMALLI, jos voidaan lähteä neuvottelemaan jos halutaan.