Työn vuoro – esitysten pääkohdat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Advertisements

Etuuksia koskevat kannanotot AKKU-johtoryhmän esitysten johdosta •Aikuiskoulutus on tullut myöhään tuen piiriin, ja sen taso on myös alhaisimpia. Ajatuksena.
KESKUSTELLAANKO KOKOOMUKSESSA PERUSTULOSTA? - EI TÄLLÄ HETKELLÄ Harri Jaskari kansanedustaja Kokoomuksen eduskuntaryhmä.
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSESSA SOVITUT TYÖTTÖMYYSTURVAMUUTOKSET 1.Omavastuuaika lyhenee 5 päivään nykyisestä 7 päivästä o Toimeentulo paranee työttömyyden.
Köyhyys ja asuminen Vuokra-asumisen tulevaisuus Suomessa -seminaari
Hyvinvointi.
Palkansaajakeskusjärjestöjen info isyysvapaan pitenemisestä
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
Suomen työn linja Keskusteluasiakirja työn tarjonnan rakenteellisista uudistuksista Sture Fjäder
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Sosiaaliturvan viidakossa
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Ulla Hämäläinen & Pentti Takala
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
Köyhyys ja t Osallistava sosiaaliturva ja perusoikeudet
Tutkimusosasto Perusturvan kipupisteet ja Kelan asiakaskyselyt Pertti Honkanen
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
Toimeentulotuki 2013 Ari Virtanen THL1.
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
1 Ansioturva torjuu köyhyyttä 5 väitettä ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta (Lähde: Palkkatyöläinen 1/2015)
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Opintotuki, työ- ja kansaneläke, työttömyyskorvaukset.
MK.  Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan kerhomaksujen enimmäismäärät säädetään perusopetuslain 48f §:ssä.  Muutos v Nousu  570 kerhotuntia.
”Miten kaikki mukaan” Pilvi Torsti Työministerin erityisavustaja
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Työurien pidentämiseen liittyvät valtakunnalliset raportit > jatkoa ns. Ahtelan työryhmän työlle Työhyvinvointityöryhmän raportti. STM selvityksiä 2011:4.
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
Kuntouttavan työtoimintaa koskeva lainsäädäntö, sen tausta ja sisältö SSOS –seminaari, Sophie Mannerheim –sali, HUS Kirurginen sairaala Yrjö.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUKSEKSI 24. SYYSKUUTA 2015.
Sorsiiko verotus palkansaajaa? – Työnteon kannustimet
Hannele Tanhua & Sirkka Kiuru
11 Sosiaaliturva auttaa vaikeuksien yli s
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Työmarkkinoiden ajankohtaiset
TYÖTTÖMYYSTURVA JA TYÖTTÖMIEN PALVELUT UUTEEN
Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja.
Osatyökykyisille tie työelämään
HYVINVOIN- TIVALTION KEHITYS Ja SOSIAALI- POLITIIKKA.
Osavuosikatsaus Sivistystoimiala /
KESTÄVYYSVAJE.
Työttömyys Työvoima = 15-74v. työlliset ja työttömät henkilöt
Pellervon Päivä 2007 Talousennusteet –
Talousennusteet - mitä yritysjohto voi niistä oppia?
Meitä on moneksi – mutta niin on suhteita työhönkin
Arvio maan hallituksen 8. 9
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
KESTÄVYYSVAJE.
SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUksekSi 24. SYYSKUUTA 2015
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Palkkatuki ja starttiraha
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Toimeentulotuki 2012 Ari Virtanen THL.
Kotoutumisuunnitelma ja työllistyminen
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Asumistuki ja toimeentulotuki
TEHTÄVÄ s . 95.
Hyvä ohjaus peruspalveluna
Esityksen transkriptio:

Työn vuoro – esitysten pääkohdat 1.10.2018 Ilkka Oksala

Sotu-uudistus seuraavalla vaalikaudella Kaikki puolueet jo asettaneet sotun seuraavan vaalikauden isoksi uudistukseksi, eri malleja valmistuu koko ajan. EK:n mielestä uudistuksen on tuettava tavoitetta nostaa työllisyysastetta – Työllistymiseen kannustava sosiaaliturvauudistus Sotu-uudistus seuraavalla vaalikaudella

Suomessa palvelut ja tulonsiirrot ovat pohjoismaisella tasolla, siksi työllisyysasteenkin pitää olla pohjoismaisella tasolla.

Miten saada nykyiset ja tulevat avoimet työpaikat ja työttömät työnhakijat kohtaamaan?

Miksi työpaikat ja työttömät työnhakijat eivät kohtaa? 1 Osaaminen ei riitä työelämän vaatimuksiin Koulutusjärjestelmä ennakoimaan työelämän muutoksia yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa 2 Avoimet työpaikat ja työttömät työnhakijat sijaitsevat eri osissa Suomea Asuntoja rakennettava riittävästi sinne, mihin työpaikat syntyvät

Miksi työpaikat ja työttömät työnhakijat eivät kohtaa? 3 Työnteko ei taloudellisesti kannata Kannustinloukut purettava 4 Työkyky on alentunut niin, että työllistyminen avoimille työmarkkinoille tai ammatillinen kouluttautuminen ei Syrjäytyminen ehkäistä; mieluiten riittävän varhain

Työttömyysturvan yhteys työllistymiseen Lähde: VATT (Kyyrä & Pesola 2017)

Kannustinloukun nykytila: 2-henkinen perhe* huoltaja + 1 lapsi Huoltaja ansiosidonnaiselta työllistyvä Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha 1 140 €/kk (aiempi palkka 1 500 €/kk) Lapsi 5-vuotiaana päivähoidossa

Kannustinloukun nykytila: 4-henkinen perhe* 2 huoltajaa + 2 lasta päivähoidossa Työllistyvä puoliso työmarkkinatuella 862 €/kk Toinen puoliso osa-aikatyössä (palkka 1 250 €/kk)

Esitykset Ansiosidonnainen työttömyysturva (etuus ja rahoitus) Tuloverotus (pienituloisen) Perusturva (erityisesti asumistuki ja toimeentulotuki) Päivähoitomaksut Perhevapaauudistus Syrjäytymisen ehkäiseminen

Uudistetaan ansiosidonnainen työttömyysturva – etuus (1/2) Nykytila Ehdotus Työssäolo- ja paluuehto 6 kk 12 kk (ollut ennenkin) Omavastuuaika 5 pv 7 pv (ollut ennenkin)

Uudistetaan ansiosidonnainen työttömyysturva – etuus (2/2) Nykytila Ehdotus Päivärahan taso Perustuu aiempiin tuloihin Porrastetaan työttömyyden keston mukaan: alussa 5 % nykyistä korkeampi ja alennetaan 10 %:lla työttömyyden kestettyä 3 kk ja 6 kk Enimmäiskesto 300 pv, kun työhistoria max. 3 v. 400 pv, kun työhistoria yli 3 v. vähennetään 50 pv molemmilta em. ryhmiltä

Työttömyyspäivärahan porrastus työttömyyden keston mukaan (nykytaso = 100)

Uudistetaan ansiosidonnainen työttömyysturva - rahoitus Nykytila Ehdotus Jäsenmaksuilla rahoitettava osuus etuusmenoista 5,5 % 10 %; alennetaan vastaavasti palkansaajan työttömyysvakuutus-maksua

Työn verotuksen keventämisen Yleinen tuloveronkevennys pienituloisten osalta toteutetaan korottamalla työtulovähennystä.

Asumistuki ja toimeentulotuki kannustavammaksi yhdeksi etuudeksi Yhdistetään yhdeksi etuudeksi yleinen asumistuki ja toimeentulotuki Lievennetään työtulojen asumistukea leikkaavaa vaikutusta; passiivitulojen leikkaava vaikutus jätetään nykyiselleen Palautetaan asumiskustannusten 7 %:n omavastuu Kunnille rahoitusosuus asumiskulujen korvauksista (nyt valtio rahoittaa 100 %) Selvitetään mahdollinen siirtyminen työssäkäyntialueen keskivuokraan perustuvaan asumistuen tasoon

Alennetaan päivähoitomaksuja Alennetaan päivähoitomaksuja siten, että keskimääräinen päivähoitomaksu alentuu 130 euroon kuukaudessa (nyt 154 €/kk) Korotetaan pienten lasten yksityisen hoidon tukea vastaavasti (hoitorahaa ja hoitolisää korotetaan n. 20 %) Mukana myös korkein perittävä lapsikohtainen maksu 250 €/kk (nyt 290 €/kk; +26 m€); yhteensä 55 m€

Uudistetaan perhevapaat Nykyinen perhevapaajärjestelmä heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla Pitkät perhevapaat vähentävät työllisyyttä Varhaiskasvatukseen osallistuminen on lapsen etu Jaetaan perhevapaat tasa-arvoisesti vanhempien kesken: äidille 7 kuukautta (sis. 1 kuukauden raskausraha) ja isälle 6 kuukautta Parannetaan päivähoitopalvelujen saatavuutta ja laatua Joustavoitetaan vanhempainpäivärahojen käyttämismahdollisuuksia

Torjutaan syrjäytymistä riittävän varhaisella puuttumisella Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos on arvioinut syrjäytymisen taloudelliset kustannukset: Pysyvästi työelämästä syrjäytymisen taloudellinen hinta on vähintään 300 000 euroa. Vuositasolla kansantalouden kustannukset 1,4 mrd. euroa. Ulotetaan maksuton esiopetus 5-vuotiaille ja luovutaan työttömien lasten subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksesta. Kannustetaan päivähoitoa löytämään varhaista tukea tarvitsevat lapset, joiden perheille voidaan tarjota tukea esim. kotipalvelua. Velvoitetaan kunnat osoittamaan tähän riittävät resurssit. Tuetaan eri tavoin haasteellisten lasten integrointia ns. normaaleihin luokkiin. Velvoitetaan kunnat osoittamaan riittävät lisäresurssit niihin kouluihin, joissa on eriasteisen tuen päätöksen saaneita lapsia.

Esitysten vaikutukset

Tuloloukku nykytila vs. uusi malli: 2-henkinen perhe 1 huoltaja + 1 lapsi Huoltaja ansiosidonnaiselta työllistyvä Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha 1 140 €/kk (aiempi palkka 1 500 €/kk) Lapsi 5-vuotiaana päivähoidossa +5 % mallissa työttömyyspvraha on 1191.73 e/kk -20 % mallissa työttömyyspvraha on 975.87 e/kk

Tuloloukku nykytila vs. uusi malli: 4-henkinen perhe 2 huoltajaa + 2 lasta päivähoidossa Työllistyvä puoliso työmarkkinatuella 862 €/kk Toinen puoliso osa-aikatyössä (palkka 1 250 €/kk) Vanhempi lapsista 5-vuotiaana päivähoidossa +5 % mallissa työmarkkinatuki on 904,81 e/kk -20 % mallissa työmarkkinatuki on 723,85 e/kk

”Hintalappuja” julkiselle taloudelle, karkeita arvioita ja ilman työllisyys-vaikutusta (staattinen laskelma) Menojen vähennys, m€ Menojen lisäys, m€ Menojen muutos, m€ Asumisen tukeminen -190 40 -150 Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut 60 Työttömyysturva -470 100 -370 Syrjäytymisen ehkäisy 300 Varhaiskasvatuksen saatavuuden ja laadun parantaminen 120 Yhteensä -660 620 -40

Edellä todettujen esitysten arvioidaan vahvistavan työllisyyttä useilla kymmenillä tuhansilla.

Työ on parasta syrjäytymisen ehkäisyä ja työstä maksettava palkka parasta köyhyyden torjuntaa työikäiselle ja työkykyisille.

Kiitos! ilkka.oksala@ek.fi