Saimaan kanavan ratasilta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän näkemys uusista reiteistä ImaTrainBorder
Advertisements

Kotiseutumme luontoa.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Kangas-Annala tie.
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Lievestuoreen päiväkoti - Projektin johtopalvelun arviointi -
OPINNÄYTETYÖSEMINAARI HANNA KETTUNEN
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Projektipäällikkö Tiehallinto
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Liikennepolitiikan näkökulmia
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Kirkkonummen kunnan merkittävät liikennehankkeet vuoteen 2020 mennessä
Terho Salo Infra 2010 –kehittämisohjelman aloitusseminaari.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Neuvo 2020 –maatilojen neuvontajärjestelmä
Vammalan ammattikoulu
Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
LAUKAAN KUNTA TA 2017 Vuosikello Lasse Leppä Kunnanhallitus
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
VAMPO – PÄÄTÖSSEMINAARI ESTEETTÖMYYS JA SAAVUTETTAVUUS- LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HAVAITSEMAT VAIKUTUKSET.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Ajankohtaisia rakennushankkeita 2016 Rakokiven koulu Länsiharjun koulu.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
Perusparannushankkeen toteutus tiekunnassa  Mitä tiekunnassa päätetään?  Milloin päätöksiä pitäisi tehdä?  Onnistuuko kilpailuttaminen?
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Rakennuskohteen yleisesittely maa-alueiden Haltuunottotilaisuus
Tienpito Nykytilan kartoitus
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
TIETURVA 1 1. Johdanto 2014.
Vaahtera.
Symmetrinen kaupunki– mitä se on?
Trafin rooli ja tehtävät
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Puun rooli infrarakentamisessa
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Maaseuturahasto vuosi 2018
Infran elinkaaren mallintamisen koulutus
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Vt 19 Koveron liittymän parantaminen, Lapua
MAHDOTTOMASTA MAHDOLLISTA Härmän aseman uudelleen avaus
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa ja oppijan tietovirroissa
Moni- ja yksivuotinen haku
Polaris Business Park, Espoo
Esteettömyyden huomioiminen Kaisa-talohankkeessa
VANTAAN RATIKKA Suomen raitiotiekaupunkien verkoston seminaari 2018
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Urakoitsijainfo
Kotikadut turvallisiksi
Hankkeet Kaanaan alueelle vaikuttavia hankkeita:
Siltojen hoito- ja vuositarkastuskoulutus Koulutuspäivän kulku ja tavoite Vuositarkastusten rooli siltojen hoidossa Hoitourakan vuosi
Siltojen hoito- ja vuositarkastuskoulutus Vuositarkastuksen tekeminen
Datahubin tietokonversio
Esityksen transkriptio:

Saimaan kanavan ratasilta Yleisötilaisuus 17.9.2018 Pontuksen koulukeskus 17.9.2018

Tilaisuuden kulusta Tilaisuuden avaus ja henkilöiden esittely Yleistä Luumäki-Imatra ratahankkeesta Kohteen esittely Urakan vaikutukset alueelle Muut asiat 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA) Hankkeesta aiemmin tehdyt suunnitelmat ja selvitykset Ympäristövaikutusten hankearviointi YVA (2008) Yleissuunnitelma (2010) Hankearvio (2015) Hankearvioon liittynyt melutarkastelun päivitys (2015) Ratasuunnitelmat Saimaan kanavan ratasilta ratasuunnitelma (lainvoimainen 8/2018) Mansikkakosken ratasilta ratasuunnitelma (lainvoimainen 1/2018) Luumäki – Imatra tavara ratasuunnitelma (prosessissa) Kaksoisraideosuus Joutseno – Imatra tavara Yksiraiteinen osuus 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Taustaa Tiedote Liikenne- ja viestintäministeriö 5.4.2016 Luumäki-Imatra -ratahankkeessa parannetaan rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä Venäjän rajalla. Hankkeella parannetaan teollisuuden kuljetusten kannalta tärkeän rataosan välityskykyä ja tavaraliikenteen toimivuutta. Hankkeella parannetaan myös henkilöliikenteen palvelutasoa ja häiriötilanteiden hallintaa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 165 milj. euroa. Rakentaminen voi alkaa vuonna 2018. Valtion talousarvio 2017 Luumäki – Imatra – Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen 165 milj. euroa Korjausvelkaohjelma (helmikuu 2016 ja kesäkuu 2016) 17 + 7 = 24 milj. euroa Saimaan kanavan ratasilta Mansikkakosken ratasilta Vanha valtatie 6:n alikulkusilta 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA) 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Luumäki – Imatra ratahanke (LUIMA) Muutamia numeroina Tavoitteita Hankkeen tavoitteena on parantaa rataosuuden palvelutasoa: Välityskyvyn parantaminen Toimintavarmuuden ja häiriötilanteiden hallinnan parantaminen Tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantaminen Henkilöliikenteen palvelutason parantaminen Liikenneturvallisuuden parantaminen Elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitäminen ja kehittäminen Liikenteen melun ja päästöjen vähentäminen Hankkeen kokonaispituus n. 56 km 20 uutta siltaa noin 13 km meluesteitä Kaksoisraideosuus Joutseno – Imatra n.20 km Perusparannusosuus Luumäki – Joutseno n. 36 km Saimaan kanavan ratasilta sijoittuu tälle osuudelle Rahoitus Luumäki – Imatra 165 milj. € Korjausvelkarahoitus 24 milj. € 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Saimaan kanavan ratasilta 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Saimaan kanavan ratasilta Suunnitelman laatimisen käynnistämisestä on ilmoitettu 18.1.2016 Yleisötilaisuus on pidetty 26.5.2016 Lappeenrannassa Ratasuunnitelma on ollut nähtävillä Ensimmäisen kerran 1.8.-31.8.2016 Toisen kerran 16.4.-16.5.2018 Ratasuunnitelma saavuttanut lainvoimaisuuden 8/2018 Ratasuunnitelma-aluetta koskeva rakentamissuunnittelu käynnistettiin helmikuussa 2017 ja suunnitelmat valmistuivat toukokuussa 2018. Alueen suunnitelmiin pohjautuva kokonaisurakka kilpailutettiin kesällä 2018. Urakkakilpailun perusteella urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy Urakkahinta 18 147 176,50 € (alv. 0%) Tutkimukset, suunnittelut, rakennuttaminen ja urakka yhteensä n. 20 milj. € 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Saimaan kanavan ratasilta 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Saimaan kanavan ratasilta Uusi rataoikaisu noin kahden kilometrin matkalle Melusuojausta yhteensä noin 2 km Saimaan kanavan ratasilta Teräksinen kotelopalkkisilta, liittorakenteinen, betonikantinen 32+48+60+45 = 185 metriä pitkä Pontuksen ratasilta Teräsbetoninen jatkuva laattasilta 15+22+15 = 52 metriä pitkä 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Rakentamisen aikataulusta Rakennusurakan kesto 8/2018 – 6/2021 Vuosi 2018 Urakka käynnistyy koko urakka-alueella Tukimuurien rakentamista Painopenkereiden ja ratapenkereiden rakentamista Siltojen alusrakenteiden rakentamista Vuosi 2019 Ratapenkereiden rakentaminen jatkuu Saimaan kanavan sillan rakentaminen jatkuu Pontuksen alikulkusilta valmistuu Massanvaihtoja nykyisen raiteen alle  junaliikennehaittoja 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Rakentamisen aikataulusta Vuosi 2020 Saimaan kanavan ratasilta valmistuu Rataoikaisu valmistuu  liikenne käyttämään rataoikaisua Käytöstä poistuvan Pontuksen alikulkusillan purkaminen Vuosi 2021 Käytöstä poistuvan Saimaan kanavan ratasillan purkaminen Urakan viimeistelytyöt  valmistuminen viimeistään 30.6.2021 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Rakentamisen vaikutuksista alueelle Syksystä 2018 alkaen Väylien sulkeminen 1.10.2018 – 12/2020 Läntinen Kanavatie Kanavanranta Muukontien liikennejärjestelyt Pontuksen sillan kohdalla Kaksi ajorataa + kevyen liikenteen väylä Nopeusrajoitus 30 km/h Väylien sijainti muuttuu rakentamisvaiheiden mukaisesti Massojen siirto  alueella on liikenteellä paljon työmaahan liittyvää maansiirtokalustoa Alueelle tulevat massat vaativat n. 7000 kuormaa kasettiyhdistelmällä Ajoittain liikennettä joudutaan pysäyttämään mm. Muukontiellä 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Saimaan kanavan ratasilta (ote tietomallista) 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Pontuksen alikulkusilta (ote tietomallista) 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Ilmakuvaa alueesta 17.9.2018 Joonas Hämäläinen

Yhteystietoja Liikennevirasto Projektipäällikkö Joonas Hämäläinen puh. 0295 34 3536 joonas.hamalainen@liikennevirasto.fi LUIMA ratahankeen Projektijohtaja Tommi Rosenvall puh. 0295 34 3830 tommi.rosenvall@liikennevirasto.fi Rakennuttajakonsultti (Welado Oy) Projektipäällikkö Kimmo Saarela puh. 040 712 9434 kimmo.saarela@welado.fi Urakoitsija Graniittirakennus kallio Oy Työmaapäällikkö Antti Rämä puh. 0400 503 286 antti.rama@grk.fi Siltavastaava Eemeli Torni puh. 040 7374 199 eemeli.torni@grk.fi www.facebook.com/luumakiimatra www.liikennevirasto.fi/luumaki-imatra-ratahanke 17.9.2018 Joonas Hämäläinen